Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Olie wisselen (met plaatjes)

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Rage
  • Startdatum Startdatum

Rage

MF veteraan
Lid geworden
23 dec 2001
Berichten
4.808
Waarderingsscore
1
Locatie
Emmen
Omdat het schijtweer zou gaan worden vandaag (viel achteraf best mee) ben ik begonnen met het geven van een grote beurt aan de Mille. Skoezie kwam ook nog langs en we hebben nogal wat lol gehad.

Anywayz, omdat er nu een mixje van verschillende olieën in de Mille zat heb ik maar besloten om die te vervangen tegelijk met het filter. Is dat maar weer klaar .

Allereerst maar de onderdelen eraf gesloopt waar ik last van zou kunnen hebben, een boel plastic dus. Ook kan ik ze dan in de winter mooi gaan poetsen en alle kleine hoekjes en gaatjes in de was zetten wat een stuk makkelijker werkt als je al het kuipwerk eraf haalt.

Wat je dan overhoudt is ongeveer dit:


Daarna, voor het olie wisselen is het verstandig om de motor ff warm te laten lopen zodat de olie lekker dun wordt en alle olie er met een redelijke snelheid uitloopt zodat alle deeltjes ook \"meegesleurd\" worden in de stroom.

Moet je alleen wel de garagedeur ff openzetten anders krijg je van die rare plekken op de deur (deur waaide steeds dicht):

Het is sowieso niet onverstandig om de deur open te zetten ivm CO uitstoot en stikkende monteurtjes...

Nu kun je de olieplug eruitdraaien, met natuurlijk een opvangbak eronder. Het is wel belangrijk om te weten hoeveel er ong. uitkomt, in mijn geval ong. 3,5 liter.

Doe voorzichtig met die plug, voor je het weet ligt ie onderin de bak .

De Mille heeft 2 aftappluggen, ook nog eentje voor de ruimte van het oliefilter. Als je je filter ook wilt vervangen, niet vergeten om de o-ring uit het nieuwe filter er ff uit te pielen en in te smeren met motorolie. Het oliefilter zit dus naast de 2e aftapplug achter een dekseltje dat met 2 inbusboutjes vastzit. Het filter kun je er dan zo uittrekken, zit geen schroefdraad op.


Als je die 2e aftapplug eruithaalt, wees er dan goed op bedacht dat hoe warmer de olie is, hoe sneller de olie stroomt. Mijn olie was niet echt warm, maar toch kwam er een behoorlijke straal olie uit, waardoor ineens mijn standaard in de weg kwam te zitten .

Dus als je wilt olie wisselen moet de mille op een paddockstand staan.

Na deze troep weer opgeruimd te hebben (ff snel het plugje er weer ingedraaid) en de mille goed neergezet, heb ik de rest van de olie afgetapt en het filter vervangen.

Nu moeten er eig nog nieuwe ringetjes om de aftapplugjes, maar die had ik vergeten mee te nemen dus heb ik die maar op een speciale manier (gelezen op MF gerecycled (roodgloeiend stoken, daarna afkoelen in bakje water). De 2e olieplug (die bij het filter) is trouwens magnetisch en moet je daarom ook schoonmaken voor je em er weer indraait. Alles er weer ingedraaid en blokkie met nieuwe olie weer opgevuld.


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk deze had ik dus gemist

Jan Willem, zou je even kunnen controleren of ik de plaatjes goed heb geplaatst? Voorheen heetten ze \"olie1\" enzo, nu hebben ze andere namen. Is mogelijk dat ik ze heb omgewisseld.

Keej... bedankt.. (nog ff 2 plaatjes omgewisseld)
 
De plaatjes hierbij zouden toch welkom zijn Forum-Oma !
Als TS of iemand anders ze nog ergens heeft...
How-to's zijn handig maar wel compleet toch ?
 
Nou ja, ik heb mijn aftapplug 'n keer dolgedraaid. Ging zelf ook door 't dolle heen.
Toch maar naar de garage gegaan en met schaamrood op de kaken toegegeven dat ik 'm zelf de laatste keer zo tergend vast had gedraaid.
 
(dag oma)

Een topic hoe je olie verwisseld.
Het moet niet gekker worden.
Nah, als Grote Dappere Zeer Beginnende Sleutelaarster was ik er best blij mee hoor. Trouwens, verwisselt is in dit geval de persoonsvorm en schrijf je dus met een -t, het moet niet gekker worden
Netjes how-to doorgelezen, vergeleken met het WPHB, braaf een kippegaasje over het teiltje gelegd zodat er geen dingen in kunnen vallen, goed hè?

Kleine aanvulling voor andere dappere sleutelaars, neem een teiltje zonder lek.
 
ik heb nog een vraagje over het olie wisselen.

heb vandaag van mijn cbr 600 f3 de olie verwisseld.

het oliefilter moet volgens de manual met 10 nm worden aangedraaid, ik heb er een kn filter onder gezet waarop staat dat het 13 nm moet zijn.

aangezien de uitlaatbocht in de weg zat kon ik het dus niet met de momentsleutel doen maar heb ik het met een gewone steeksleutel gedaan waarbij ik zeer ws meer kracht heb gebruikt dan die 10 (13 nm).
is dat nog schadelijk of maakt het weinig uit?
 
Ik heb de beschrijving gelezen, maar een kleine correctie is hier op z'n plaats namelijk als je de koperen ring rond de aftapplug nog een keer wil gebruiken door uit te gloeien is geen enkel probleem. Alleen je moet hem niet versneld afkoelen in een bak water of zo, je gloeit hem namelijk uit om het koper weer zacht te krijgen. En als je het dan geforceerd gaat afkoelen ben je weer bij af want dan word het koper weer te hard zodat het moeilijker af dicht. Het is maar een tip doe ermee wat je wilt.