Olie verbruik cilinder zelf oplossen

Bush Bike Pim

Rookie
24 aug 2018
23
11
Beste motor kameraden,

Ik zal beginnen met me kort voor te stellen:
Ik ben Pim, een allroad rijder die zijn motor gebruikt waar hij voor gemaakt is: van de weg afgaan ;) . Zo heb ik met mijn 'fellow riders' al behoorlijk wat van Europa en daarbuiten gezien(meer dan alleen het asfalt).
We zijn onder andere naar Marokko en Turkije gereden en afgelopen jaar hebben we een motor gehuurd in Nepal(absoluut een aanrader, zie
).

Op zich ben ik redelijk zuinig op de motor maar deze manier van reizen heeft zijn tol aardig geëist en de motor heeft ondertussen een olie verbruik van bijna 1ltr op 500 km(!) :r

Tijd voor grondig onderhoud dus... Vandaar dit topic. :]

Afgelopen week hebben we de motor compleet gedemonteerd en de cilinder verwijderd om te kijken wat de oorzaak is van het verbruik. Nu ben ik redelijk technisch maar mijn diagnostische kennis hield toch echt op toen we de kop van de cilinder gedemonteerd hadden. Omdat het verbruik zo hoog lag had ik verwacht aan bijvoorbeeld de zuigerveren te zien of ze versleten waren, de cilinder, zuiger en rest van het blok zagen er echter nog goed uit. Ik was sowieso van plan alle pakkingen, klepseals en zuiger/olieschraapveren te vervangen maar ik weet niet of dit voldoende gaat zijn om het olie verbruik te verhelpen?!

Ik wil voorkomen dat we dit doen en uiteindelijk blijkt dat het olieverbruik nog altijd niet verdwenen is en ik weer terug bij af ben minus een aantal dagen sleutelwerk...

Met alle technische kennis hier verzameld, hoop ik dat iemand me aan de hand van wat fotos kan vertellen wat de oorzaak/ oplossing zou kunnen zijn en of ik enkel met het vervangen van wat pakkingen veilig zit. :X Of dat een volledige revisie nodig gaat zijn en bijvoorbeeld de kop gevlakt moet worden?!

De fotos:

vKsfush

JWKcQQh

13bRRc1

Y18Rdzv

xEPgnzJ


Ik rijd dus op een Yamaha XT660Z Tenere met ongeveer 50.000 km op de teller, het is bekend dat de eencilinder met de relatief grote boring sneller wat olie verbruikt maar dit lijkt me wat overdreven _O-

Bij voorbaat hartelijk dank :} *D
 
Als je inderdaad bereid bent om zoveel geld voor een Big Bore kit uit te geven, neem dan alleen een dikke zuiger van die site en laat je eigen cylinder boren/honen. Dat hoeft echt niet zo achterlijk veel geld te kosten als wat ze er daar voor vragen.

Hou wel de carburatie in de gaten want er kan standaard al een grotere sproeier in. (ik neem maar even aan dat zo'n ding een carburateur heeft)

Ik neem voor het gemak aan dat je ook een grotere carburateur er op zet als je slagvolume zo’n schep erbij krijgt.
 
Ok,vandaar dat ik het bouwjaar vroeg.Die heeft waarschijnlijk wel een Nicasil cilinder en lijkt het mij heel
sterk dat die versleten is,maar zelfs dan is die nog van een nieuwe nicasil laag te voorzien en kan
er weer een nieuwe standaard zuiger in.
oa http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjD3NO24s_dAhWDjKQKHaU8Ai4QFjAAegQIABAD&url=http://www.powerseal.nl/&usg=AOvVaw1vkXVTpWQpstPV1T2jeSR5
Kwa prijsvergelijk (€262 uit jouw linkje) zou ik dan ook voor die big bore gaan.

Een big bore naar 102 komt op 687cc
Een big bore naar 104 komt op 716cc


Overigens heeft de xt660z injectie
 
Beste MF'ers!

Bedankt voor alle tips en feedback!
Ontussen zijn we een tijdje verder en ik zie dat ik niet meer gereageerd heb8)7

Het meerjaren project is intussen zo goed als afgerond en heeft ons een aantal (vermakelijke) dagen gekost.

De bigbore cilinder (104) + bijpassende zuiger, nokkenasketting en pakkingen zijn geplaatst en de motor zit weer (bijna) volledig in elkaar.

Afgelopen week heb ik de vloeistoffen (gedeeltelijk) aangevuld en heb ik voor de eerste maal de startknop ingedrukt…! Helaas tot op heden zonder dat de motor ook daadwerkelijk start-O-

De startmotor gaat rond, de zuiger gaat op en neer en het lijkt of er een soort van ontbranding plaatsvind maar deze komt niet verder dan 1 slag... (tenminste zo interpreteer ik het als diagnostisch leek).

Wat ik reeds gecheckt / gedaan heb:
- Accu is volledig opgeladen (en vervangen)
- Bougie vonkt
- Nokkenasketting is volgens werkplaatshandboek getimed
- ik hoor de brandstofpomp ook aanslaan bij het 'starten' van de motor

Wat mis ik (of heb ik fout gedaan!?)? Ik begrijp dat het onmogelijk is om dit puur vanuit mijn verhaal af te leiden maar wat is jullie ervaring mbt wat het zou kunnen zijn?
Mogelijk zie ik iets volledig over het hoofd wat jullie als ervaren MF'ers wel zien?

Ik houd jullie op de hoogte, alvast bedankt!

O ja, ik heb weer wat heerlijke tuin-beunhaas-sfeerfotos bijgevoegd (zoals we geen 'goed weer rijders' zijn, zijn we ook geen 'goed weer beunhazen' ):
(En bij gebrek aan eigen motor en tijd, zijn we er nog even tussenuit geweest met een Honda CRF250 Rally in Peru, zeker een aanrader! )

1402885


1402886


1402881


1402876


1402877


1402878


1402879


1402880
 
Tja dat is vaak het probleem met dit soort gevalletjes,je weet van een afstand nooit of iemand niet ergens iets verkeerd gedaan heeft.

Dat is zeker waar RG-gamma, dit is wel zon gevalletje van 'dit moet ons wel lukken' 8)7
Ik hoop dat heel toevallig iemand met een tip als "heb je het beunhaas motor revisie knopje al omgezet?" komt...
 
Ik zag een pagina terug het advies om de carburatie aan te passen ivm de grotere cilinderinhoud. Daar over nadenkend het volgende: hij zuigt meer mengsel aan, maar dat was al goed, dus waarom een grotere sproeier?

Bijvoorbeeld: ik zette een grotere motor in mijn auto, 4.2 liter ipv de originele 2.8 liter. Maar met hetzelfde inlaatspruitstuk en dezelfde carburateurs en hij loopt prima zonder enige verandering aan de afstelling. Hij zuigt gewoon veel meer van hetzelfde mengsel aan en dat was al goed?
 
Ik zag een pagina terug het advies om de carburatie aan te passen ivm de grotere cilinderinhoud. Daar over nadenkend het volgende: hij zuigt meer mengsel aan, maar dat was al goed, dus waarom een grotere sproeier?

Bijvoorbeeld: ik zette een grotere motor in mijn auto, 4.2 liter ipv de originele 2.8 liter. Maar met hetzelfde inlaatspruitstuk en dezelfde carburateurs en hij loopt prima zonder enige verandering aan de afstelling. Hij zuigt gewoon veel meer van hetzelfde mengsel aan en dat was al goed?
Heb alleen iets gezien over "afstellen" en dat is een terechte opmerking, om te voorkomen dat men er blind vanuit gaat dat het wel goed gaat. Maar inderdaad, een Honda C90 loopt ook gewoon prima op een C50 carburateurtje, alleen mis je wat vermogen bovenin, in ruil voor koppel onderin.
 
Daar heb je wel helemaal gelijk in, beetje stof kan geen kwaad als je een motorblok aan het reviseren bent toch??

Met zulke werkzaamheden zou ik er niet bang voor zijn. Dat wat er eventueel op zou komen spoelt er vast af met olie en verdwijnt linea recta het filter in. Lijkt me dat de pomp er niet stuk op loopt? Stof onder lagerschalen, waar het niet schoon spoelt, is dacht ik wel een slijtage verhoger. Maar zelfs dan lijkt me dat het lang goed gaat.

Zit niet zo in het revisie wereldje maar die mannen lopen toch ook niet meer haarnetjes op :P
 
Zit niet zo in het revisie wereldje maar die mannen lopen toch ook niet meer haarnetjes op :P
Tja dat dacht ik vroeger ook,blokje gereviseerd en nog niet eens in de tuin maar op de garage vloer,alles zo netjes mogelijk in elkaar
gezet,liep weer prima dus rijden,na een aantal km een klap en de motor liep nog maar op 2 cilinders,eenmaal weer thuis kleppendeksel er af
en een mooie doormidden gebroken nokkenas staarde me verdrietig aan,bleek er wat vuil in een oliesproeier gekomen te zijn en zonder olie
draaien gaat toch niet lang goed.:N
 
Ik heb het begin van dit topic even gemist, maar ik heb exact hetzelfde gehad. Ook een XT660Z, met 45.000 verbruikte hij bijna een liter op de 1000km.

Blok is open geweest, maar eigenlijk zag alles er prima uit. Wel een nieuwe zuiger, nieuwe veren en klepseals laten monteren. Honen was volgens de specialist niet nodig.

Probleem was daarna wel opgelost. Ben inmiddels alweer 55.000km verder. Hij heeft nu een ton gelopen. Ben net terug van vakantie, 8500km gemaakt en bij elkaar een liter olie bijgevuld. Dat is ruim binnen de perken voor een dikke eencilinder.
 
Met zulke werkzaamheden zou ik er niet bang voor zijn. Dat wat er eventueel op zou komen spoelt er vast af met olie en verdwijnt linea recta het filter in. Lijkt me dat de pomp er niet stuk op loopt? Stof onder lagerschalen, waar het niet schoon spoelt, is dacht ik wel een slijtage verhoger. Maar zelfs dan lijkt me dat het lang goed gaat.

Zit niet zo in het revisie wereldje maar die mannen lopen toch ook niet meer haarnetjes op :P

maar wel steeds op tijd je luchtfilter vervangen ??? de logica ???
 
Terug
Bovenaan Onderaan