Oldskool GSXR topic deeltje 40

Vorige week mezelf een eindejaar cadeau gedaan. Staat wel al even stil maar dat kan de pret niet drukken
 

Bijlagen

  • IMG_0021.jpeg
    IMG_0021.jpeg
    551,6 KB · Weergaven: 0
Neen, ben nog bezig met een 750.
De hyper endurancer zal volledig uit elkaar moeten.
Remmen, koppeling,alles zit vast
Carbs ….
Eerst deze afwerken
 

Bijlagen

  • IMG_0052.jpeg
    IMG_0052.jpeg
    398,1 KB · Weergaven: 0
Ik denk er eindelijk achter te zijn waarom de vliegtuigen uit WO2 oliekoeling gebruikten...
Die technologie is dan veel later o.a. gebruikt voor de eerste reeks gsxr.

Lees dit kritisch en verbeter me.
Het was vooral voor de bommenwerpers ontworpen. Ze stegen naar zeer hoge hoogten buiten het bereik van het luchtafweergeschut.
Het te snel stijgen tot die hoogte of te snel dalen gaf door de temperatuursverschillen te veel spanning in het materiaal waar de luchtgekoelde motoren niet goed tegen konden.
Oliekoeling gaf de gewenste inertie tot temperatuursverandering en gaf dus meer klim en daalsnelheid zonder schade.
Is er later waterkoeling gebruikt voor die bommenwerpers ? Geen idee....
 
Ik denk er eindelijk achter te zijn waarom de vliegtuigen uit WO2 oliekoeling gebruikten...
Die technologie is dan veel later o.a. gebruikt voor de eerste reeks gsxr.

Lees dit kritisch en verbeter me.
Het was vooral voor de bommenwerpers ontworpen. Ze stegen naar zeer hoge hoogten buiten het bereik van het luchtafweergeschut.
Het te snel stijgen tot die hoogte of te snel dalen gaf door de temperatuursverschillen te veel spanning in het materiaal waar de luchtgekoelde motoren niet goed tegen konden.
Oliekoeling gaf de gewenste inertie tot temperatuursverandering en gaf dus meer klim en daalsnelheid zonder schade.
Is er later waterkoeling gebruikt voor die bommenwerpers ? Geen idee....
Als je iets wil weten over dat soort motoren moet je voor de grap eens Kevin Cameron artikelen lezen.... Hij haalt in zijn technische teksten vaak ontwikkelingen aan van die vliegtuigmotoren. De techniek die veel later in motorfietsen en auto's is toegepast heeft vaak daar zijn oorsprong of veel overeenkomsten.

Kevin Cameron
 
Mijn moment was van het weekend. Na vier jaar kalm aan bouwen van veel onderdelen die er nog lagen in de schuur. Nu eindelijk de eerste echte rit gemaakt zonder lekkages, gek Brands lampjes etc.

Technisch nu perfect, op naar een mooier uiterlijk 🤩
 

Bijlagen

  • IMG_9692.jpeg
    IMG_9692.jpeg
    768,3 KB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan Onderaan