Offroad/ Enduro Topic 11 "De mais eraf en open die kraan!!

Vraagje,

Zijn hier mensen die met een nekbrace rijden?
En de vraag hebben die er hinder bij met omhoog kijken als je een steile helling op kijkt?
Zit er serieus een te overwegen, maar hier in de buurt kan ik hem niet passen omdat ze hem niet hebben liggen, en wil zeker weten of ik er geen hinder van hebt met omhoog kijken als je een helling naar beneden rijdt en daarna meteen omhoog moet ivm het vooruit kijken.

Alvast bedankt


Ik heb dus nu een paar keer gereden met de nekbrace en ik merk niet dat ik hem om had, ook met omkijken geen last van gehad. Enigste wanneer ik er last van had was toen ik met helm op bij het tankstation op me telefoon wilde kijken!
Dus ben zeer positief verrast.
Wel heb ik een alpinestars body protector en een alpinestars nekbrace die met elkaar competebel zijn.

Ook voor 22 maart de beginner enduro cursus geboekt bij Alex van den Broek.
Had hem gesproken op de beurs en was een leuk gesprek en wat kan die man rijden zeg.

En dat noppen virus is verslavend zeg.
 
Lekker een exc halen. Die 690 is te zwaar en heeft te weinig veerweg.


Tel daarbij de electrische problemen... wat is het kenteken, misschien is het mijn oude.

Kenteken is niet te zien op de foto's .
Ben er nog niet over uit wat het word... duurt langer dan ik dacht een motor uitkiezen .
 

Bijlagen

  • IMG_7552.JPG
    IMG_7552.JPG
    52,8 KB · Weergaven: 12
  • IMG_7553.JPG
    IMG_7553.JPG
    40,8 KB · Weergaven: 18
Afgelopen zondag in Ruinen mijn eerste Offroad rit gereden. Wat werkt dat volgas over een modderakker blazen verschrikkelijk verslavend! Ik heb me uitstekend vermaakt en ben gelukkig vrij snel van het 'parkeerterrein' afgetrokken door een trekker, maar ik heb meerdere mensen gehoord die geen sleepoog bij zich hadden, die zullen nog wel even vast gestaan hebben.

Zeker voor herhaling vatbaar! Al hoop ik op iets beter weer..
 
Wij waren ook aanwezig. Nou was ruinen niet echt bepaald een route voor de beginner kan ik je wel vertellen de diepe sporen ontwijken en het met snelheid de blubber trotseren vergt wel aandacht en consentratie. Des al niet te min leuk dat ook jij het als verslaving hebt ervaren 😂
 

Bijlagen

  • IMG-20190310-WA0040.jpg
    IMG-20190310-WA0040.jpg
    304,2 KB · Weergaven: 24
Wij waren ook aanwezig. Nou was ruinen niet echt bepaald een route voor de beginner kan ik je wel vertellen de diepe sporen ontwijken en het met snelheid de blubber trotseren vergt wel aandacht en consentratie. Des al niet te min leuk dat ook jij het als verslaving hebt ervaren 😂

Ik had gelukkig in de eerste 10 meter na de start door dat naar de 3e versnelling, vol gas houden en gewicht op het achterwiel de truc was om er door te komen. Ik was best zenuwachtig vanwege de vele regen, maar ik heb niet vast gezeten en ben niet gevallen op 2 keer lullig omgevallen na in de kruipdoor/sluipdoor stukjes doordat mijn stuur achter een boom bleef hangen. Ik heb een tweede ronde maar wel over geslagen. Konden jullie nog een beetje wegkomen?
 
Ik had gelukkig in de eerste 10 meter na de start door dat naar de 3e versnelling, vol gas houden en gewicht op het achterwiel de truc was om er door te komen. Ik was best zenuwachtig vanwege de vele regen, maar ik heb niet vast gezeten en ben niet gevallen op 2 keer lullig omgevallen na in de kruipdoor/sluipdoor stukjes doordat mijn stuur achter een boom bleef hangen. Ik heb een tweede ronde maar wel over geslagen. Konden jullie nog een beetje wegkomen?


Ja er reden 4 trekkers op het renners kwartier toen we omgekleed waren stond er eigenlijk ook al een trekker voor de auto. Haakje er om en gaan... toen we op de weg stonden hebben we eerst nog maar even een hamburger gescoord...
 
Ik wil beginnen met Enduro rijden!

Vorig jaar in 7 maanden vanaf Amsterdam naar Nepal gereden (www.gravelforbreakfast.com), maar daar bleek heel duidelijk dat mijn off road skills nog lang niet goed genoeg zijn. Dat komt extra aan het licht op een zwarte allroad (AT750, volle bepakking).

Maar, hoe begint iemand met Enduro rijden in NL. Lastig.

Ik heb paar weken terug uurtje 'les' gehad bij Peter van Motorhuis de Doelen. Dat was vooral achter Peter aan kachelen en beetje zelf proberen. Weinig echt les. Binnenkort 3 dagen in Portugal bij Algarve allroad en misschien nog een cursus bij Toine van Dijk of Motorcursussen.nl.

Wat is handig om daarna verder te gaan? Ik denk eerst een Enduro kopen en dan proberen wat OTR mee te doen??? Lid worden van een crossclub?

Mijn uiteindelijke (droom!) doel is om wedstrijden te rijden in het buitenland over 3-4 jaar..
 
Ik wil beginnen met Enduro rijden!

Vorig jaar in 7 maanden vanaf Amsterdam naar Nepal gereden (www.gravelforbreakfast.com), maar daar bleek heel duidelijk dat mijn off road skills nog lang niet goed genoeg zijn. Dat komt extra aan het licht op een zwarte allroad (AT750, volle bepakking).

Maar, hoe begint iemand met Enduro rijden in NL. Lastig.

Ik heb paar weken terug uurtje 'les' gehad bij Peter van Motorhuis de Doelen. Dat was vooral achter Peter aan kachelen en beetje zelf proberen. Weinig echt les. Binnenkort 3 dagen in Portugal bij Algarve allroad en misschien nog een cursus bij Toine van Dijk of Motorcursussen.nl.

Wat is handig om daarna verder te gaan? Ik denk eerst een Enduro kopen en dan proberen wat OTR mee te doen??? Lid worden van een crossclub?

Mijn uiteindelijke (droom!) doel is om wedstrijden te rijden in het buitenland over 3-4 jaar..

Ik kan je niet vertellen hoe je uiteindelijk verder moet gaan richting wedstrijden rijden, maar ik heb vorig jaar gewoon een enduro gekocht, eerst zandpaden in de buurt gereden om een beetje gevoel te krijgen en een licentie aangevraagd om te trainen op de crossbaan. Ik ben nog steeds langzaam, maar al wel een stuk minder langzaam dan in het begin. Verder heb ik vorig jaar een MX Experience gedaan in Veendam met eigen motor, waar je dus wel echt wat leert. Volgende week staat een offroad/enduro training op het programma in Emmen waar ik mee ga doen. Meerdere aanbieders van trainingen en data zijn te vinden op enduro.nl.

Ik heb afgelopen weekend mijn eerste OTR gereden, daar heb ik ook veel van geleerd!

Ik hoop dat je er wat aan hebt, ik zat met dezelfde vragen vorig jaar als jij nu. Succes!
 
Ik kan je niet vertellen hoe je uiteindelijk verder moet gaan richting wedstrijden rijden, maar ik heb vorig jaar gewoon een enduro gekocht, eerst zandpaden in de buurt gereden om een beetje gevoel te krijgen en een licentie aangevraagd om te trainen op de crossbaan. Ik ben nog steeds langzaam, maar al wel een stuk minder langzaam dan in het begin. Verder heb ik vorig jaar een MX Experience gedaan in Veendam met eigen motor, waar je dus wel echt wat leert. Volgende week staat een offroad/enduro training op het programma in Emmen waar ik mee ga doen. Meerdere aanbieders van trainingen en data zijn te vinden op enduro.nl.

Ik heb afgelopen weekend mijn eerste OTR gereden, daar heb ik ook veel van geleerd!

Ik hoop dat je er wat aan hebt, ik zat met dezelfde vragen vorig jaar als jij nu. Succes!

Dank voor je snelle reactie!!

Hoe vervoer jij je Enduro? Aanhanger / busje?

Ik woon in Amsterdam, dus meeste wedstrijden/ritten/cursussen etc zijn aan de andere kant van het land...
 
Dank voor je snelle reactie!!

Hoe vervoer jij je Enduro? Aanhanger / busje?

Ik woon in Amsterdam, dus meeste wedstrijden/ritten/cursussen etc zijn aan de andere kant van het land...

Ik vervoer hem op een aanhanger, dat is de kleinste investering.

Als ik in Amsterdam zou wonen zou ik mijn woning mooi verkopen aan de hoogste bieder en voor een fractie van de opbrengst een grotere woning kopen in het Oosten van het land.. ;) Logistiek probleem opgelost en als jij je doel van internationale wedstrijden hebt bereikt, is de huizenmarkt wel weer een beetje afgekoeld. Maarja, wie ben ik.
 
Ik vervoer hem op een aanhanger, dat is de kleinste investering.

Als ik in Amsterdam zou wonen zou ik mijn woning mooi verkopen aan de hoogste bieder en voor een fractie van de opbrengst een grotere woning kopen in het Oosten van het land.. ;) Logistiek probleem opgelost en als jij je doel van internationale wedstrijden hebt bereikt, is de huizenmarkt wel weer een beetje afgekoeld. Maarja, wie ben ik.

Ik zou het bijna overwegen, ware het niet dat ik nog een klein beetje rekening moet houden met mijn wederhelft :)
 
Gewoon doen!
- Vrij rijden in De Kuil
- Op de crossbaan. Lelystad, Utrecht, Bleiswijk, Gouda
- Offroad ritten rijden - daar heb ik laatst een mooi overzicht van getypt.

Voor Enduro kun je je inschrijven bij de daglicenties. Maar ik zou eerst een aantal offroad ritten rijden om te oefenen. Zorg dat je een hele ronde kunt rijden zonder te stoppen. Als je qua snelheid zo'n beetje in de middenmoot zit, kun je prima meedoen met enduro's.
 
Ik wil beginnen met Enduro rijden!

Vorig jaar in 7 maanden vanaf Amsterdam naar Nepal gereden (www.gravelforbreakfast.com), maar daar bleek heel duidelijk dat mijn off road skills nog lang niet goed genoeg zijn. Dat komt extra aan het licht op een zwarte allroad (AT750, volle bepakking).

Maar, hoe begint iemand met Enduro rijden in NL. Lastig.

Ik heb paar weken terug uurtje 'les' gehad bij Peter van Motorhuis de Doelen. Dat was vooral achter Peter aan kachelen en beetje zelf proberen. Weinig echt les. Binnenkort 3 dagen in Portugal bij Algarve allroad en misschien nog een cursus bij Toine van Dijk of Motorcursussen.nl.

Wat is handig om daarna verder te gaan? Ik denk eerst een Enduro kopen en dan proberen wat OTR mee te doen??? Lid worden van een crossclub?

Mijn uiteindelijke (droom!) doel is om wedstrijden te rijden in het buitenland over 3-4 jaar..
Keertje, of paar keer met alex van de broek trial gaan rijden. Hele goede basis voor enduro. Daarnaast geeft hij ook enduro cursussen.
Contact hem even via facebook of whatsapp, mailen is hij niet zo'n ster in. Google even op alex van de broek events.

Daarnaast zoals anderen zeggen, gewoon een motor kopen en beginnen. Vaak kan/mag je op de crossbaan met de kleintjes meerijden. Vaak is dat het eerste kwartier van ieder uur. Dan vliegen de snelle mannen je nog niet om de oren, alhoewel sommige kleintjes ook gruwelijk hard gaan :P
 
Ik wil beginnen met Enduro rijden!

Vorig jaar in 7 maanden vanaf Amsterdam naar Nepal gereden (www.gravelforbreakfast.com), maar daar bleek heel duidelijk dat mijn off road skills nog lang niet goed genoeg zijn. Dat komt extra aan het licht op een zwarte allroad (AT750, volle bepakking).

Maar, hoe begint iemand met Enduro rijden in NL. Lastig.

Ik heb paar weken terug uurtje 'les' gehad bij Peter van Motorhuis de Doelen. Dat was vooral achter Peter aan kachelen en beetje zelf proberen. Weinig echt les. Binnenkort 3 dagen in Portugal bij Algarve allroad en misschien nog een cursus bij Toine van Dijk of Motorcursussen.nl.

Wat is handig om daarna verder te gaan? Ik denk eerst een Enduro kopen en dan proberen wat OTR mee te doen??? Lid worden van een crossclub?

Mijn uiteindelijke (droom!) doel is om wedstrijden te rijden in het buitenland over 3-4 jaar..

De naam komt mij bekend voor van een ander forum ;) In jouw geval zou ik een motor kopen en zelf zo veel mogelijk proberen te rijden zodat je de basis onder de knie hebt. Vervolgens veel OTR ritten meerijden en bijv. lid worden van een crossclub. Uiteindelijk leer je het beste door het zoveel mogelijk te doen. Met wedstrijden wordt er enorm hard gereden, dus je zal hoe dan ook op snelheid moeten trainen.
 
bijv. lid worden van een crossclub
Als ik hier even op mag inhaken: Ik zie crossclubs als crossbanen met bepaalde openingstijden voor trainingen, een wedstrijdkalender en een aantal extra activiteiten. Voor het rijden is het belangrijk dat je bijna overal ook gewoon als niet-lid terecht kunt. Je betaalt per keer dat je rijdt, of je betaalt een jaarbedrag. Als beginnend rijder is het leuk om meerdere banen te proberen: Harde banen, zachte banen, enz. Ook het weer speelt mee: Soms is het in Rilland (ook een leuke baan!) droog, terwijl het in Lelystad regent. Ook kun je dan de gezelligheid van de club, de baan, de kantine en de andere rijders proeven.

Qua extra activiteiten: Veel banen "organiseren" samen met (lokale) trainers trainingen. Soms alleen voor vaste leden, vaak open voor iedereen. Helaas verloopt de communicatie van veel crossclubs/crossbanen via Facebook en Instragram, en is de website niet altijd up to date. Goed zoeken dus!
 
Keertje, of paar keer met alex van de broek trial gaan rijden. Hele goede basis voor enduro. Daarnaast geeft hij ook enduro cursussen.
Contact hem even via facebook of whatsapp, mailen is hij niet zo'n ster in. Google even op alex van de broek events.

Daarnaast zoals anderen zeggen, gewoon een motor kopen en beginnen. Vaak kan/mag je op de crossbaan met de kleintjes meerijden. Vaak is dat het eerste kwartier van ieder uur. Dan vliegen de snelle mannen je nog niet om de oren, alhoewel sommige kleintjes ook gruwelijk hard gaan :P

Ik ben ook pas begonnen en heb een Ktm exc 350 gekocht en wil de zelfde route nemen als jou, ook over 3 jaar wedstrijden enduro mee gaan doen.
Volgens mijn is het belangrijk om eerst goed heel langzaam te kunnen rijden, en goed over obstakels heen want dat is bij enduro in mijn ogen belangrijker dan op een open veld hardrijden.
Maar dit moet je uiteindelijk ook wel kunnen om mee te kunnen met de enduro wedstrijden. Dus de crossbaan zul je ook zeker op moeten want ook daar word je beter echt beter van, ook je conditie.
Ik ga ook via Alex van den broek ook de basis cursus off-road rijden doen daarna nog een trail cursus en obstakels rijden cursus, hierdoor denk ik goed de basis kunnen aan te leren.
En voor de rest is het gewoon simpel weg veel meters maken op de motor

Succes ermee
 
Een 3-jarenplan! Met wedstrijden enduro bedoel je dat je de hele competitie wilt rijden?

Serieus: Ik vind dat je het heel goed oppakt. Mag ik je nog 1 tip erbij geven: Schrijf je dit jaar gewoon in voor een enduro bij de daglicenties. Ervaar het gewoon eens. En/of: rijd ook de offroadritten na een enduro. Dan zie je zelf waar de verschillen zitten tussen een enduro ronde en een gewone offroad rit.

Overigens kun je bij enduro's om de hard-enduro stukken heen. Dus ook zonder die cursus kom je rond. Wat niet wegneemt dat trial ervaring goed is voor je enduro skills.
 
Ik zou zeggen:
1. motor kopen bij een dealer die echt met jou meedenkt, dus een motor die nu goed bij jou past (best nog lastig om zo'n dealer te vinden is mijn ervaring)
2. paar maanden zelf pielen, gewoon lekker mooie rondjes rijden, idealiter met iemand samen
3. beginners cursus volgen bij Alex vd Broek, die brengt in 1 dag voldoende basistechnieken bij die je vervolgens zelf kunt oefenen/ aanscherpen

OTR ritjes...tsja. Ik heb ze ook gedaan als beginner, kan wel massaal zijn. Ik zou dan eerder de ritjes van Ad Ketelaars rijden, die zijn nu zowat elke maand.

Trailer: ik huurde steeds een trailer tot daar eens een wiel afbrak...Nu een Erde PM310 gekocht. Klein, licht trailertje, prima voor 1 enduromotor. Kost € 500,- ofzo nieuw dus te overzien.
 
@iedereen die gereageerd heeft op mijn vraag: DANK! Super leuk dat jullie allemaal zo behulpzaam zijn :).

Stap 1 ben ik het idd mee eens, Enduro bike kopen. Ik zit alleen nog even te puzzelen met vervoer omdat er geen trekhaak op mijn elektrische auto kan. Qua budget wordt het wel echt heftig als ik nu een extra auto+aanhanger moet kopen, of een klein busje. Ik ben nog even aan het puzzelen hoe ik dit ga oplossen.

Contact met Alex ook al gezocht voor een training in april.

Uiteraar zien jullie mij hier wel weer terug als ik vervolgvragen heb :D.
 
Zou adviseren wat maten te zoeken voor carpoolen, verder gewoon lekker gaan rijden.

Ik vind persoonlijk een karretje altijd prima. Rijdt er meestal 110kmh mee.
 
1. motor kopen bij een dealer die echt met jou meedenkt, dus een motor die nu goed bij jou past (best nog lastig om zo'n dealer te vinden is mijn ervaring)
Ik heb hier niet echt beeld bij. Als je helemaal geen offroad ervaring hebt, lijkt het me lastig adviseren. Koop gewoon een KTM of Yamaha 450 enduro van binnen je budget, en ga door met stap 2 en 3. Na een jaar kun je altijd nog kijken of een 250, 350 of een tweetakt fijner voor je is, wat ik me best kan voorstellen als je serieus bent over enduro's. Maar met een 450 viertakt heb je het mooiste compromis voor offroad en een beetje allroad en enduro, en kun je alle kanten op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan