Offroad/ Enduro Topic 11 "De mais eraf en open die kraan!!

Goedenavond, niet nieuw op het forum wel nieuw in deze sector. Na jaren gezegd te hebben ik ga off the road rijden dan eindelijk een otr gekocht. Een mooie GasGas uit 2006. Ziet er goed uit en historie bekend. Mijn doel is om dit najaar/winter/voorjaar enkele otr ritten te gaan rijden. Beetje knoeien in de modder zeg maar ;)
Op wegrace gebied weet ik wel wat (na ruim 12 jr wedstrijden te hebben gereden en still going strong) weet ik van otr echt niets. Ik heb dus een heleboel vragen. En om daar antwoord op te krijgen valt dus best wel tegen. Zowel op technisch gebied als op bv kleding ed. Ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen. De vragen die ik nu al heb zijn:
Welke bandendruk is gebruikelijk?
Rijd je altijd met het zelfde merk voor als achter? Of maakt dat niet zoveel uit?
Wanneer is een band versleten?
Qua onderhoud wat doe je na elke tocht of na elke maand?
Welke kleding juist wel of juist niet?
Welke bescherming moet ik echt wel dragen (knie, ellleboog, borst/rug, nek)?
Is een helm in OTR net zo belangrijk als in wegrace? Ik zie bv helmen +/-€100??
Welke rit is echt super om te doen en welke moet ik echt mijden?
Alvast dank voor een reactie :)
Gr
Jeroen Rensel
He Jeroen, welkom!

Het is een heel andere maar zeker niet minder leuke tak van sport.
Motor gewoon netjes nalopen, controleren en voorzien van nieuw luchtfilter na elke rit. Ketting schoonmaken en smeren, lagertjes blijven controleren en verder gewoon lekker rijden!
Bezuinig niet op kleding en bescherming!

Zie ik je in Havelte over een paar weken?
 
Dank voor de tips!
Ik heb mijn voorpoten al laten servicen dus die zijn weer ok. Achter doe ik volgend jaar.
Handel staat in de planning. Eerst een beetje hier in de buurt wat meters maken en oefenen. Alpinestar laarzen zijn binnen. De rest volgt snel.

Motor is een GasGas FSE 450 uit 2006. 4 takt dus.

Is dat het model met Yamaha WR blok?
 
Oké, kan dus ook nog wel verschil in zitten. Maar zal toch eens informeren of WPM hier ook wat van weet :)
Wat ik begrepen had, is dat andre de mapping inhouse ontwikkeld heeft op klantvraag en hem nu dus finetuned bij andere klanten.
Misschien heeft WPM die mogelijkheid ook, dat weet ik niet.
Andre vertelde wel dat ze fabrieksaf erg arm stonden (mijn model iig)
 
Vandaag viel mijn husaberg voor een rotonde zomaar uit met terug schakelen. Daarna startte de motor wel weer
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Zit zelf aan de ontsteking te denken
 
Vandaag viel mijn husaberg voor een rotonde zomaar uit met terug schakelen. Daarna startte de motor wel weer
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Zit zelf aan de ontsteking te denken

Als het 1x is gebeurt zou ik me er niet druk om maken, heb ik ook weleen tijdens een rit
 
Ik moet een nieuwe accu in mijn 300 exc welke kan ik het best nemen, schijnt dat je sterkere hebt tov de orginele YTX4L-BS iemand een tip?
 
Heren, welke papieren moet een Belgische motor hebben tijdens de koop. Tbv overschrijven nld kenteken?

Groet Johan
 
COC en kentekenbewijs. Kenteken is een oranje/roze achting document. 1 a4 beide kanten bedrukt. Kan in 2 gescheurd zijn. Is normaal
 
En hoe werkt het dan administratief? Denkend vanuit de Nederlandse situatie:
Je gaat gewoon met de oude eigenaar naar het postkantoor en je geeft aan dat jij 'm meeneemt voor export? Zodat de oude eigenaar een vrijwaringsbewijs krijgt?
 
En hoe werkt het dan administratief? Denkend vanuit de Nederlandse situatie:
Je gaat gewoon met de oude eigenaar naar het postkantoor en je geeft aan dat jij 'm meeneemt voor export? Zodat de oude eigenaar een vrijwaringsbewijs krijgt?

De verkoper zal de motor inderdaad in België moeten afmelden. Als je vanuit Nederland exporteert, moet je naar het RDW om daar een uitvoer bewijs aan te vragen. De koper krijgt dan een formulier waarmee hij in het buitenland kan aanmelden. Jij als verkoper krijgt een vrijwaringsbewijs.
 
Vanaf zaterdag is het weer bijna elke week raak.

Welke ritten raden jullie echt aan/af?
Tevens wil ik wel een keer op DL een enduro rijden en dacht aan harfssen, iemand ervaring daarmee? Het zou mijn eerste keer worden
 
Alle ritten op tankbanen vind ik niets aan :) Die sla ik altijd over.

Maar voor alles geldt: zoveel mensen, zoveel wensen. Er zijn er genoeg die de tankbanen helemaal fantastisch vinden :+
 
Ik vind tankbanen ook leuk:) maar vorig jaar noordwolde was veel asfalt, dat soort ritten wil ik graag vermijden.
 
afgelopen 2 tankbanen over geslagen motor niet voor elkaar en andere verplichtingen. Ondertussen weer op noppen met nieuwe olie en ketting en tandwielen dus eigenlijk is de.motor ee klaar voor. })
 
Ik ga dit jaar ook wat meer enduro's rijden met een DL. Vorig jaar Zelhem gereden en is super bevallen. Door te weinig tijd helaas geen Bergeijk deze zaterdag. Zondag wel KTM dag.
 
Goedenavond, niet nieuw op het forum wel nieuw in deze sector. Na jaren gezegd te hebben ik ga off the road rijden dan eindelijk een otr gekocht. Een mooie GasGas uit 2006. Ziet er goed uit en historie bekend. Mijn doel is om dit najaar/winter/voorjaar enkele otr ritten te gaan rijden. Beetje knoeien in de modder zeg maar ;)
Op wegrace gebied weet ik wel wat (na ruim 12 jr wedstrijden te hebben gereden en still going strong) weet ik van otr echt niets. Ik heb dus een heleboel vragen. En om daar antwoord op te krijgen valt dus best wel tegen. Zowel op technisch gebied als op bv kleding ed. Ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen. De vragen die ik nu al heb zijn:
Welke bandendruk is gebruikelijk?
Rijd je altijd met het zelfde merk voor als achter? Of maakt dat niet zoveel uit?
Wanneer is een band versleten?
Qua onderhoud wat doe je na elke tocht of na elke maand?
Welke kleding juist wel of juist niet?
Welke bescherming moet ik echt wel dragen (knie, ellleboog, borst/rug, nek)?
Is een helm in OTR net zo belangrijk als in wegrace? Ik zie bv helmen +/-€100??
Welke rit is echt super om te doen en welke moet ik echt mijden?
Alvast dank voor een reactie :)
Gr
Jeroen Rensel


Ik volg wel *D
Twijfel tussen 350 of 450, naast de obvious 100 verschil.....

Waarom de een of de ander?
Wil zowel wat Enduro gaan rijden als met mn zoontje en dochtertje (150 en 85 KTM) wat op de crossbaan rondtuffen...
 
Ik volg wel *D
Twijfel tussen 350 of 450, naast de obvious 100 verschil.....

Waarom de een of de ander?
Wil zowel wat Enduro gaan rijden als met mn zoontje en dochtertje (150 en 85 KTM) wat op de crossbaan rondtuffen...

Zowiezo 350! Veel handelbaarder. :t
 
Jup, ik zou ook zeggen 350. Meer dan genoeg power voor de hobby bob, gevoelsmatig stuk lichter wat het sturen ten goede komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan