Offroad/ Enduro Topic 11 "De mais eraf en open die kraan!!

Nee hoor, beginnend enduro rijder/allroad altijd voor de 350 gaan. Ga je oprecht meer plezier aan hebben dan aan een 450. Vooral in het zand. Lange paden doet een 350 daarnaast ook met gemak met 110 per uur constant.
 
Enduro, waar het gaat om de seconden op de (vaak technische) proeven: 350, misschien zelf 250 of tweetakt.
Voor de NL offroadritten heb ik het liefst een 500. Zo technisch zijn die ook weer niet, je hebt altijd trekkracht beschikbaar en kunt er ook rustig mee toeren.
Voor (legaal) allroad heb ik nog liever een LC4, of m'n oude XR650R dan een 350.

Met een 350 kan het zeker ook, beter zelfs als het technisch wordt, maar ik zou een 450 nemen.
 
Wellicht is de juiste motor zeer persoonlijk en dus afhankelijk van de rijder.
In mijn geval reed ik proef op een 300 2-takt en 350/ 390/ 430 4-takt en heb daarvan de 390 gekozen omdat die het beste bij mij past.
 
Wellicht is de juiste motor zeer persoonlijk en dus afhankelijk van de rijder.
In mijn geval reed ik proef op een 300 2-takt en 350/ 390/ 430 4-takt en heb daarvan de 390 gekozen omdat die het beste bij mij past.

Hoe bevalt die 390? Is een Beta denk ik toch?
 
Enduro, waar het gaat om de seconden op de (vaak technische) proeven: 350, misschien zelf 250 of tweetakt.
Voor de NL offroadritten heb ik het liefst een 500. Zo technisch zijn die ook weer niet, je hebt altijd trekkracht beschikbaar en kunt er ook rustig mee toeren.
Voor (legaal) allroad heb ik nog liever een LC4, of m'n oude XR650R dan een 350.

Met een 350 kan het zeker ook, beter zelfs als het technisch wordt, maar ik zou een 450 nemen.

Mijn idee is inderdaad om, voor nu, een motor te nemen die off road ritten aankan, misschien later een 1e Enduro 'wedstrijd'. Maar ik wil ook mijn motor mee kunnen nemen om een stuk van bijv de TET te rijden in Spanje, of verschepen naar Kyrgyzstan om daar een maandje rond te rijden.

Een 500EXC lijkt me in dat kader de beste middenweg.
 
Wellicht is de juiste motor zeer persoonlijk en dus afhankelijk van de rijder.
In mijn geval reed ik proef op een 300 2-takt en 350/ 390/ 430 4-takt en heb daarvan de 390 gekozen omdat die het beste bij mij past.
Inderdaad, is het voor een redelijk deel subjectief. En vervolgens nog afhankelijk van de rit, en het weer. In de bochten is een lichte motor in het voordeel, op langere rechte stukken rijdt een zwaardere weer lekkerder.
Wat ik zeggen wilde is dat we op dit forum (elk forum) de verschillen nogal uitvergroten. Terwijl we 20 jaar geleden gewoon met TT600's, XR600's en KTM LC4's crossten, enduro's en offroad ritten reden. Ik vind het heerlijk om door de week op forums te neuzelen over motoren, de verschillen, mogelijke verbeteringen, droommotoren enz.

Maar in het weekend moet je gewoon lol hebben met wat je hebt. En dat kan met alle motoren die je noemt. En het best met de motor waar je een goed gevoel bij hebt.
 
Hoe bevalt die 390? Is een Beta denk ik toch?

Beta 390 inderdaad. Bevalt heel goed. Genoeg vermogen voor mij en goed controleerbaar. Hiervoor reed ik een 300 (4-takt), die moest ik veel meer op toeren houden, 390 trekt overal doorheen. KTM 450 heb ik ook op proefgereden en die vond ik weer teveel vermogen hebben.
 
Je zal er al snel achter komen dat er voor iedere discipline een type motor bestaat en eigenlijk alleen maar echt goed is voor hetgeen waarvoor die is ontworpen. Een 500EXC zal dus niet echt prettig zijn voor cross en enduro. Wel weer leuk voor het snellere OTR werk en op de weg.
 
Inderdaad, is het voor een redelijk deel subjectief. En vervolgens nog afhankelijk van de rit, en het weer. In de bochten is een lichte motor in het voordeel, op langere rechte stukken rijdt een zwaardere weer lekkerder.
Wat ik zeggen wilde is dat we op dit forum (elk forum) de verschillen nogal uitvergroten. Terwijl we 20 jaar geleden gewoon met TT600's, XR600's en KTM LC4's crossten, enduro's en offroad ritten reden. Ik vind het heerlijk om door de week op forums te neuzelen over motoren, de verschillen, mogelijke verbeteringen, droommotoren enz.

Maar in het weekend moet je gewoon lol hebben met wat je hebt. En dat kan met alle motoren die je noemt. En het best met de motor waar je een goed gevoel bij hebt.

Exact. Ik ben sowieso een 290kg vol bepakte allroad gewend, waarmee ik echt zat te vechten in los zand. Ik denk/weet dat elke Enduro voor mij een enorme stap vooruit gaat zijn in zulk terrein...

Tajikistan, afgelopen september
422b8fb00922957315f003f12078b4429498e9fd
 
Ach, als je van een AT afkomt ga je het verschil echt niet merken tussen een 450 en een 500....
En een moderne 500 is al weer lichter dan een 450 van een paar jaar geleden of een XR400 of WR400 van daarvoor. En over een paar jaar hebben we elektrische enduro's die lichter en krachtiger zijn dan alles wat nu te koop is.

Wat niet wegneemt dat als je bv. 65 kg weegt, je beter geen 500 kunt nemen voor enduro. Want er zijn betere opties. Maar het gaat prima!
 
Laatst bewerkt:
Er zit 500 gram verschil tussen een 450 en een 500. Dat verschil merk je in de praktijk toch niet. Requiem84 wil de motor ook op de weg gebruiken, dan is naar mijn mening een zwaardere machine prettiger.

Ga je inderdaad een Erzberg oid meedoen, zou ik een lichtere machine pakken. Maar het terrein wat wij hier hebben vind ik een 500 persoonlijk nog altijd de gouden midden weg.
 
Het is niet alleen het totaal gewicht. Draaiende massa en vermogen is meer bepalend

Zelfde mening als hierboven
 
Ik rij al jaren met oxxa mech51- 600 en 630 werkhandschoenen. Daarvoor altijd met Sinisalo ,Fox ed .
Oxxa vind ik prettiger en kosten geen drol tov de motor gerelateerde merken.
oxxa_x_mech_51_630_handschoen-111534145246.jpg


Zijn er ook in zwart ;)
 
Laatst bewerkt:
Heerlijke otr gereden noordwolde mooi door het slakkenhuis heb er wel een aantal hard afzien gaan helaas, en tijdens de 2e ronde was dat laatste stuk pad afgesloten achter de manege waar ook die waarschuwings steigers stonden ivm de diepe sporen... er waren 2 ambuus en een aantal motorrijders. Hoop niet dat het ernstig afgelopen is. Voor de rest had de drz het weer naar de zin gehad. Nu maar wachten op de fotos.
 
Heren vraagje, mijn stuur is krom van mijn ktm, zou ik weer een oem erop zetten of zijn er betere/sterkere op de markt? Zodat dit minder snel voor kan komen in de toekomst?

Alvast bedankt
 
Heren vraagje, mijn stuur is krom van mijn ktm, zou ik weer een oem erop zetten of zijn er betere/sterkere op de markt? Zodat dit minder snel voor kan komen in de toekomst?

Alvast bedankt

Mijn voorkeur zelf gaat uit naar een twinwall.

Heb je trouwens al geprobeerd om je voorvork te lossen? Heel vaak als je de triple clamp Los maakt staat de boel weer recht
 
Terug
Bovenaan Onderaan