Oekraine en Roemenie, tips gevraagd en ervaringen

rojerasen

MF veteraan
5 feb 2014
1.740
638
almelo
We gaan via Wroclaw , Polen naar Lviv, dan via Cernivci naar Roemenië, door naar Zwarte Zee, daarna omhoog en Trasfagaran ( schijnt dicht te zijn tot 1 juli , maar is dat zo ???? ) ook nog Transalpina die op 31 mei weer open zou, en dan via Debrecen en zo weer omhoog.
Of misschien via Bulgarije naar Griekenland, ( Meteora ) en dan kustweg naar Triest.

Wie heeft goede of slechte ervaringen met hotels, politie , wegen, etc ? Alles is welkom .
 
Ik denk niet dat je de Oekraine en Roemenië over een kam kunt scheren: een instabiel land waar burgeroorlogen uitgevochten worden en een EU land. Dat is nogal een verschil.
 
Naar de Oekraïne gaan is een tijdreis maken. De wegen zijn er van slechte kwaliteit en er zit vanalles op die weg (oude vrachtwagens, paard en wagens etc.). Men spreekt er nog weinig Engels of Duits, zeker de oudere inwoners. Neem de tijd bij het oversteken van de grens, want dat is een bureaucratisch gebeuren. Je gaat van het ene naar het andere hokje, krijgt steeds een briefje, waar later weer een stempeltje opkomt etc. Op zich te doen, maar een totaal niet te begrijpen systeem.
Zorg in er in ieder geval ook voor dat je in de Oekraïne voldoende briefjes van 5 of 10 euro bij hebt. De kans is groot dat je een of meerdere keren wordt staande gehouden door de politie, omdat je een overtreding hebt begaan. Doorgaans is het volstrekt onduidelijk wat je precies fout hebt gedaan. Ze vragen dan om je papieren en dan begint het spel. Het gaat namelijk niet om je papieren of de overtreding, maar om de bijverdienste van oom agent. Uiteindelijk zul je een paar euro tussen je papieren moeten doen en dan is het opgelost. Het geld moet tussen de papieren,het wordt doorgaans niet gewaardeerd als je het zo geeft. Verder is het allemaal goed te doen en op zich ook een aanrader, vooral omdat het totaal anders is dan hier. let wel op in het verkeer, want regels zijn er ook niet heel veel.
 
Als je graag onterechte boetes betaalt is de Oekraine je land.
Een schrijnend voorbeeld: ik was met een zeeschip in de haven van Odessa. Al het geld dat je bij je had moest op een formulier genoteerd worden. Voor alles dat gekocht of betaald werd was een bonnetje verplicht, zodat bij vertrek het overgebleven geld met de uitgaven vergeleken kon worden. Alles moest kloppen. Een collega ging in de stad even op de weg lopen omdat het trottoir onbegaanbaar was. Hiervoor kreeg hij een boete die hij direkt moest betalen, maar geen bon. Bij vertrek bleek de balans niet te kloppen en je raadt het al: nog een boete. :+ Verder werd zijn hut doorzocht waarbij nog een niet gedeclareerd geldbedrag gevonden en in beslag genomen werd.
 
Laatst bewerkt:
Wel, lees mijn verslag van vorig jaar?
Over Roemenië, geen probleem met politie.(ze zijn er leuker dan hier)
Maar het verkeer is er idioot-gevaarlijk.
Wat dat betreft; ga er niet heen..
 
doen een ervaring rijker en het valt best mee met de corruptie,ik heb het hele land doorkruist tot aan de russische gren en dan erover ook leuk,je moet gewoon gaan.
 
Ben met de auto (jaja) door Oekraine naar Rusland (Wolgograd) gereden. In Oekraine en Rusland een paar keer aangehouden. Toeristen zijn een soort mobiele flappentappen. Het is een spelletje. Geef ze een paar centen en je kan weer door. Verder kosten die landen toch weinig :P
Doorgaande wegen zijn prima. We zijn niet de binnenlanden ingegaan...
Grensovergangen gingen vlotter dan gevreesd... Verkeer was goed te doen. Met de auto. Kweenie hoe ze op motoren reageren...
 
doen een ervaring rijker en het valt best mee met de corruptie,ik heb het hele land doorkruist tot aan de russische gren en dan erover ook leuk,je moet gewoon gaan.
Valt mee met de corruptie? Ik heb de meeste landen die aan zee liggen wel gezien, maar de Oekraine is met stip het meest corrupte land ter wereld. Zelfs mijn Oekrainse collega's komen er niet graag. O-)
 
Het ziet ernaar uit dat we Oekraïne maar laten liggen, we hebben helemaal geen zin in briefjes van 10 in je paspoort laten liggen om van de agenten af te komen.
Dsn maar via Slowakije. Jammer van Lviv, maar we gaan op reis/vakantie niet om ergernis te hebben maar juist om plezier te hebben.
 
Vooral thuisblijven , lekker dijkjes rijden :W
 
Laatst bewerkt:
Iedereen ervaart het weer anders. Stelling: Chicago is een gevaarlijke stad.
A zegt: "dat is waar, van ons reigezelschap zijn er 3 vermoord."
B zegt "niet waar, het is er veilig want tijdens onze reis is er niemand vermoord".
 
Als ik jouw filmpje bekijk vind ik het echt helemaal 3 x niks voor een sport/tour machine.
rij dan maar niet in de oekraine. Alleen de gele wegen in google maps zijn daarvoor berijdbaar. Er zijn enkele hele mooie in de karpaten, maar zoals overal buiten europa, zodra er aan een weg gewerkt wordt mag je gravel oid rijden
 
ga gewoon man en laat je verrassen ,je zult verbaast staan hoe aardig mensen
kunnen zijn.
ik heb veel reizen gemaakt op de motor en het valt altijd reuze mee.....
neem wel een goeie probset mee, de wegen zijn wel eens wat minder.
en wil je nog wat tips ,bezoek me even op het test weekend 2018.
doen we een bakkie en kletsen er over. :Y
 
ik ben er 12 jaar geleden geweest en de kwaliteit van sommige (doorgaande) wegen was dusdanig dat je blij was een auto voor je te hebben, zodat je die kon volgen om de kuilen en gaten in de weg te omzeilen. inmiddels zal de kwaliteit van de wegen wel verbeterd zijn. in elk geval zolang je richting Boekarest rijdt.
 
Lijkt me wel een strak plan. We vertrekken op 10 juni, en zien wel wanneer we terug zijn .



ga gewoon man en laat je verrassen ,je zult verbaast staan hoe aardig mensen
kunnen zijn.
ik heb veel reizen gemaakt op de motor en het valt altijd reuze mee.....
neem wel een goeie probset mee, de wegen zijn wel eens wat minder.
en wil je nog wat tips ,bezoek me even op het test weekend 2018.
doen we een bakkie en kletsen er over. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan