Oekraïne / Oost Europa 2019

JorisK

MF veteraan
16 jan 2005
6.009
676
Bergen op Zoom
1396288


Ha luitjes,

Eea is uitgevallen hier, waardoor ik denk ik in september 2 a 3 weekjes vrij kan krijgen. Ik droom al langere tijd van Oekraïne. Het spookt al heel lang door mijn hoofd om op het Maidan plein te staan en Prypyat/Tsjernobyl te zien.

De weg heen wil ik Praag meepakken (al geweest maar toch), en steden als Košice en Lviv, maar daarna? Voor mij gaat daarna de kompasnaald naar het noorden of het zuiden, niet het oosten ivm veiligheid/verzekering.

Zijn er mensen die hier tips hebben wat echt een MUST SEE is als je in die regio bent of op die route zit? Ik zit nogal te tobben of ik naar het noorden of zuiden moet duiken na Kiev. Wat zouden jullie doen na Kiev? Noord of Zuid?

@pdv_moto
 
Laatst bewerkt:
Lviv is echt de moeite waard . Net als de Transfagarasan etc. Pas wel op als je op de TT navigeert dat je niet opeens op een echte baggerweg komt, die zijn in oekraine behoorlijk heftig als je een gewone toerfiets hebt en geen GS of zo
 
Pas op bij de route van op de R20, van Ivano Franska naar Cernivici. Als je de verkeerde neemt, doe je 3 uur over 30 kilometer. Even via Google Maps uitvissen
 
Je weet het al, maar ik ga van de zomer die kant op. Ik laat wel weten hoe het is ;) Ik rijd via Praag, Kosice, Liviv naar Kiev en daarna omlaag naar Odessa. Dan terug via Moldavië, Roemenië, Servië, Bosnië enzo. Ik heb de tip gehad voor Transnistrië, schijnt gaaf te zijn.

Ik heb een tip gehad om de "Tunnel of Love" te gaan zien in Oekraïne: Tunnel of Love
 
Ik heb de tip gehad voor Transnistrië, schijnt gaaf te zijn.
Ik ben in Transnistrie geweest. Ik zou een dagje gaan vanuit Moldavie. Twee maal gearresteerd. Eerste keer bij de grens omdat ik mn vlog aan het bijhouden was en fotograferen aan de grens verboden is. Mee met de militairen, ik spreek geen Russisch zij geen Engels met veel moeite was de uitkomst filmpje wissen en weer verder. Even verderop op een vrijwel uitgestorven boulevard in de hoofdstad Tiraspol springt er een agent voor mn wiel en moet ik mee naar een verborgen buro. Na veel moeite en google translate begrijp ik dat alle verkeer op de boulevard is toegestaan, behalve motorfietsen!
Hoeveel moet ik betalen? 1 million dollars is het antwoord. Kan het ook voor minder? ja maar minstens 100 euro. Ik heb maar 60 euro bij me, Ok dan ga we je naar de geldautomaat rijden en kun je pinnen. Wat de agenten niet weten maar ik wel is dat alleen maar kaarten van Rusland en Transnistrie zelf werken omdat Transnistrie niet als land erkent wordt. Na 5 teleurstellingen hoop ik dat ze het opgeven maar nee. Er komen twee undercover cops in een pikzwarte verduisterde BMW X5 die gaan met me mee de grens over naar Moldavie om daar te pinnen. BIj het overhandigen van de dollars wens ik ze van harte wat ongeneeslijke ziektes toe en de hoop dat de bomen vaak zullen oversteken. In het Nederlands uiteraard, ik ben niet achterlijk.
Al met al bijzonder om er een keer naar toe te gaan en ik heb voor 100 euro een goed verhaal als souvenier meegenomen!

Veel plezier daar.
 
Oma kijkt maar even de andere kant op hoor... :+

Ik stel mijn vraag maar in dit topic omdat hier al eea aan info staat over rijden in de Oekraïne en omgeving. Dan staat alles lekker bij elkaar.
Ook ik ben van plan een keer die kant op te gaan. Eigenlijk wil ik naar Noord-Osetië, daar komt de familie van mijn Russische vriendin vandaan. Mijn plan is dus om er een leuke rit van te maken. En while I'm at it, ook nog over de Transfagarasan te crossen. Ligt ongeveer op de route als je Oostenrijk, Hongarije en dan Roemenie doet. En dan lijkt het me aardig om de Zwarte Zee langs de noordkant te volgen, dus door Moldavie en dan de Oekraïne in. Ik ben dus eigenlijk benieuwd of het daar allemaal nog wel veilig is. Ik weet dat je niet in de buurt van Donetsk moet komen ivm de schermutselingen her en der. Bovendien kunnen die rebellen soms wel eens de kolder in hun kop krijgen en toeristen uitschudden. Zeker als ik de verkeerde tegenkom met een Russin achterop... :X
Vraag is of ik wel bv naar Marioepol kan en van daaruit richting Rostov aan de Don en zo naar Osetië (Vladikavkaz is geloof ik het einddoel). Is dat dan wel veilig? Of weet iemand waar ik die info kan krijgen?
Dat kaartje met de wegcondities is wel fijn, hoewel ik niet zo bang ben voor slechte wegen. Jaren geleden al een keer op een BMW RT door Marokko gereden en daar was het af en toe ook bar en boos.

Misschien is de terugweg door Turkije ook wel leuk. En als het kan op de heenweg een kijkje in de nieuwste aanwinst van Putin, de Krim... *D
 
Ik heb het vorig jaar links laten liggen, en zit inmiddels nu met een burnout :/ maar deze staat nog altijd op mijn lijstje.

Inmiddels is er van HBO ook een kleine docu uitgekomen van Tjernobyl (6 delen, 1 uur per stuk), echt een must see!
 
Ik heb het vorig jaar links laten liggen, en zit inmiddels nu met een burnout :/ maar deze staat nog altijd op mijn lijstje.
Oh, da's minder. Misschien is motorrijden een goede therapie (geen misplaatste grap!). Hopelijk kom je er snel weer bovenop.
Inmiddels is er van HBO ook een kleine docu uitgekomen van Tjernobyl (6 delen, 1 uur per stuk), echt een must see!
Je bedoelt de mini-serie? Niet echt een docu, maar nagespeeld wat er toen allemaal gebeurde. Zeker heel erg goed en interessant. Ik ben zelf alleen niet van plan om naar Tjernobyl te gaan. De tours die daar gegeven worden zijn grotendeels poppenkast voor de toeristen, compleet met spullen die neergelegd zijn (alsof ze uit de Soviet tijd zijn). Ze bezoeken bepaalde plekken om te laten zien hoeveel straling er is, maar dat is niet overal. Die plekken lijken heel erg random; op één plek is er heel veel en 50m verder is er niets aan de hand. Dus ja, vreselijk allemaal, daar niet van, maar ik denk niet dat daar staan mijn leven gaat verrijken.
 
Oh, da's minder. Misschien is motorrijden een goede therapie (geen misplaatste grap!). Hopelijk kom je er snel weer bovenop.

Je bedoelt de mini-serie? Niet echt een docu, maar nagespeeld wat er toen allemaal gebeurde. Zeker heel erg goed en interessant. Ik ben zelf alleen niet van plan om naar Tjernobyl te gaan. De tours die daar gegeven worden zijn grotendeels poppenkast voor de toeristen, compleet met spullen die neergelegd zijn (alsof ze uit de Soviet tijd zijn). Ze bezoeken bepaalde plekken om te laten zien hoeveel straling er is, maar dat is niet overal. Die plekken lijken heel erg random; op één plek is er heel veel en 50m verder is er niets aan de hand. Dus ja, vreselijk allemaal, daar niet van, maar ik denk niet dat daar staan mijn leven gaat verrijken.

Ik heb net de crisisfase gehad, toen kon ik niks meer (behalve liggen en voor me uit staren), maar er zit verbetering in nu. Ik hoop dat we snel lekker voorjaarsweer krijgen.

Ontopic: Alle grote toeristische trekpleisters zijn poppenkasten, dat geld ook voor Edinburgh met zijn kasteel, Santiago de Compostella, Noordkaap noem maar op. Als het niet te druk is negeer ik de toegevoegde drama altijd :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan