normandie 27 oktober

black mule

MF veteraan
In memoriam
3 dec 2008
11.450
73
Heemskerk
maandag 27 oktober tot vrijdag maak ik een laatste motor trip naar de d-day stranden.
als afsluiter van weer een heerlijk motor jaar :Y
iemand nog tips en adressen voor overnachten daar, worden waarschijnlijk hotels he.
als iemand nog mee wil laat ook maar horen..
 
Als je langs de opaalkust zou rijden: in Wimereux, hotel Saint Jean. Zeer aan te raden. Motor mag ook binnen slapen. Vriendelijke mensen en uitgebreid ontbijt. Via booking kan je de prijs wellicht wat drukken, want eigenlijk duurder dan ik gewoon ben. Ga ik zeker nog terug.

In Caen ook hier ooit een nachtje geslapen: Hotel Courtonne. Centraal, makkelijk, niet te duur en vriendelijk. Geen super luxe, maar midden in de stad.

Mee gaan lukt niet, maar als je een extra dagje hebt en toch in de stemming bent wil ik je gerust ook eens op sleeptouw nemen door de slagvelden van de eerste wereldoorlog. Ieper en omstreken.
Veel plezier in elk geval.
 
Dit heb ik in 2013 gedaan, super trip! Bayeux is een prima uitvalsbasis om alle slagvelden, musea, begraafplaatsen en andere bezienswaardigheden te bezoeken. En de stad zelf is ook de moeite waard.

Ik heb in een 17e eeuws historische B&B gelogeerd, Le Tardif Noble Guesthouse. Was erg goed, te boeken via de eigen website: Hôtel Tardif Noble Guesthouse | Bayeux | Normandy | Official Web Site

Twee huizen verder heb je iets vergelijkbaars, Le Castel Noble Guesthouse: ACCUEIL - TITRE DU SITE!

Beiden kun je ook via booking.com reserveren en ze zijn iets duurder dan een gewone B&B, maar zoek het maar op, het valt eigenlijk best wel mee: ongeveer 60 euro per nacht inclusief ontbijt.
 
bedankt mannen , ik zet ze op de lijst.
had ook al de site : www.strijdbewijs.nl gevonden en uit geprint :Y
 
Toen ik mijn trip ging maken werd mij aangeraden om ook de Duitse begraafplaats te bezoeken. Daar had ik nog niet eerder van gehoord, maar ik ben er toch heen gegaan. Een regelrechte aanrader, die begraafplaats is heel indrukwekkend. Dus deze tip geef ik ook meteen even door.
 
Jammer ik kan niet mee :(
En mijn tip : laat je metaaldetector thuis anders kom zelfs jij kofferruimte tekort }) :+
Danny :W :]
 
Gaaf man! Of misschien is gaaf niet helemaal het goede woord. Lijkt me erg indrukwekkend om dat allemaal te zien. Ben dat ook nog van plan. Misschien kun je hier een verslag met foto's plaatsen als je geweest bent?
 
Maak wel een planning van de dingen die je wilt zien. Er zijn zoveel musea en bezienswaardigheden dat je anders tijd tekort komt. Bezoek inderdaad ook de Duitse begraafplaats. Niet te vergeten de Amerikaanse. En Omaha Beach.
 
En als je het echt af wil maken ga je vanaf vrijdag in drie dagen over the road to liberty naar Bastogne!
Als motortrip misschien wat minder, generaal Patton was nou eenmaal niet op zoek naar de mooie bochtjes, maar als historische trip toch heel aardig. Zelf heb ik die rit ook gedaan en ik moet zeggen dat de gedachte aan de tocht van Patton gedurende mijn rit toch heel erg aanwezig is geweest.

:]
 
om de duitse begraafplaats (La Cambe) kan je egenlijk niet heen. want vergeet niet dat niet alleen de geallieerden veel verliezen hadden maar (uiteraard) ook de Duitsers. en die jongens zaten er ook niet voor hun plezier. en als je er rondloopt, overvalt de so(m)berheid van de begraafplaats je. en let ook eens op de leeftijden van de gevallen Duitse soldaten. sommigen waren nog geen 18...

ten westen van Ste. Mère-Église ligt ook nog een Duitse begraafplaats, in Orglandes aan de D24 (Rue Pierre Devouassoud) aan de noordkant van het dorp. even indrukwekkend als die van La Cambe.
 
als ik zo hoor en zie , dan is een weekje te kort dus.
we gaan de hoofd dingen er in doen en dan zie ik wel verder waar nog tijd voor is.
 
En als je het echt af wil maken ga je vanaf vrijdag in drie dagen over the road to liberty naar Bastogne!
Als motortrip misschien wat minder, generaal Patton was nou eenmaal niet op zoek naar de mooie bochtjes, maar als historische trip toch heel aardig. Zelf heb ik die rit ook gedaan en ik moet zeggen dat de gedachte aan de tocht van Patton gedurende mijn rit toch heel erg aanwezig is geweest.

:]
mooe afsluiter begraafplaats patton
http://nl.tracesofwar.com/artikel/146/Amerikaanse-Begraafplaats-en-Monument-Luxembourg.htm
 
een week is zéker te kort, misschien 2 ook nog wel. maar een 'waarschuwing' is op z'n plaats: op een gegeven moment ben je 'D-Day-moe'. ik had dat vorig jaarl na een dag of 3. er is namelijk zóveel te zien dat je (vooral als je voor de eerste keer gaat) een schifting moet maken (lees: dingen moet overlaten voor een volgende keer, want geheid: die komt er. volgend jaar is mijn 3e keer op rij dat ik erheen ga). de weg die diverse hoogtepunten met elkaar verbindt, danwel langs hoogtepunten loopt is de D514. die begint in Ouistreham, in de buurt van Bénouville (de Pegasus-brug (+ museum, a must-see)) en loopt (op ongeveer een kilometer afstand van de kust) langs de kust, langs diverse hoogtepunten van D-day: Arromanches, Longues-sur-Mer, Port-en-Bessin, Colleville-s/M (amerikaanse begraafplaats), St. Laurent-s/M (afslaan naar het D-day invasiestrand+'boulevard' naar Vierville-s/M), Pointe du Hoc en uiteindelijk naar Grandcamp-Maisy. een mooie, lokale weg die mooi te rijden is met een motor. van de snelheidsbeperking (70km/h) heb je in oktober geen last meer.
 
Laatst bewerkt:
als ik zo hoor en zie , dan is een weekje te kort dus.
we gaan de hoofd dingen er in doen en dan zie ik wel verder waar nog tijd voor is.
Wat saabert zegt is wel waar hoor, na een dag of vier ben je wel D-day moe. Maar ik heb in die vier dagen toch heel veel dingen kunnen zien.
Er zijn natuurlijk talloze websites met info over de Normandische stranden, maar deze site heeft een aantal highlights mooi overzichtelijk op één pagina staan:
--- bezienswaardigheden - Hotels - Vliegtickets - Normandië - Frankrijk
 
ik denk dat jullie gelijk hebben, en we gaan gewoon een dag ook iets anders doen.
dat we ons prima gaan vermaken dat staat wel vast :Y
 
zo huisje is gehuurd , tis iets uit de buurt geworden...
bij advomaat soort camping die een huis in de verhuur heeft.
komt vast goed. :Y
 
Nice. Staat ook nog op mijn lijstje :Y

Veel plezier :)
 
nou lui de trip was geweldig, alleen het weer al 26 graden *O* niet normaal zeg...
we hebben omaha beach en yutah beach bezocht en div- musea.
totaal ongeveer 2500 klik,s gedraaid.
hier een paar plaatjes....
full
 
en toen werkte het verder niet mee....sorry lui.
op mijn face boek ( tom van der klok) staan de anderen....
 
Dat hele eind voor een Canadees oorlogsgraf? Je weet dat die ook in Nederland liggen? :+
 
Dat hele eind voor een Canadees oorlogsgraf? Je weet dat die ook in Nederland liggen? :+
ken ergere tochten herinneren _O-

in een weekje naar de zwarte zee om dan niet eens het water in te duiken bijvoorbeeld _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan