Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

Nou de kogel is door de kerk. Ik vind de motor te duur en niet aantrekkelijk genoeg in vermogen vs gewicht.
Wilde wachten op een proefrit, maar na een ritje op de 990SM van mijn vrouw weet ik het antwoord al;
Ik rij te sportief voor deze fiets, gaat me tegenstaan.
Ik ga voor een nieuwe 1290 SDR, ik wen er wel aan dat de SDR iets aan de kleine kant is.

Heb je de Duke 790 al geprobeerd? Misschien is die 790 echt te klein voor jou, zo’n fiets moet wel ‘passen’ uiteraard. Maar ik zou ze toch eerst even allebei uitproberen en ze tegen elkaar afwegen.
[EDIT] Zie net in het andere forum dat je al een SDR hebt besteld. Ben benieuwd naar je ervaringen.
 
Ik vermoed inderdaad dat de 790 te klein is. Daarbij vond ik de 701 vermogen missen, daar heb ik met de 1290 geen last van.
En dan die deal met full akra systeem, die kon ik niet laten liggen :)
 
Ga komende vrijdag de hele dag op pad met een Adventure 790. Heb er eentje gehuurd bij mjn dealer (Mulders Motoren Veendam). Ben vooral heel benieuwd hoe zo’n kleine en relatief lichte Adventure met zulke grote wielen het op de weg doet in het kortere bochtenwerk. Is ie ‘agile’ genoeg voor mijn hang naar het sportievere stuurwerk? Het wordt die dag zo’n 17 graden, heel aangenaam weer om zo’n nieuwe fiets eens goed aan de tand te voelen!
 
De 950 SE liet zich behoorlijk de hoek om gooien! No worries als je de skills hebt!
 
Ga komende vrijdag de hele dag op pad met een Adventure 790. Heb er eentje gehuurd bij mjn dealer (Mulders Motoren Veendam). Ben vooral heel benieuwd hoe zo’n kleine en relatief lichte Adventure met zulke grote wielen het op de weg doet in het kortere bochtenwerk. Is ie ‘agile’ genoeg voor mijn hang naar het sportievere stuurwerk? Het wordt die dag zo’n 17 graden, heel aangenaam weer om zo’n nieuwe fiets eens goed aan de tand te voelen!

En was het wat?
 
Zo, even een klein verslagje van mijn dag met de 790 Adventure, de gewone dus. Tot mijn verbazing kreeg ik een splinternieuw exemplaar mee, met 206 km op de teller. Nog lang niet ingereden dus, en dat kleurt mijn oordeel vermoedelijk ook wel wat. Ik heb hem af en toe wel even kort kunnen opentrekken, maar zo’n vers apparaat kun je nog niet echt uitmelken natuurlijk, en, wat meer is, je merkt gewoon dat ie nog niet echt ‘los’ is, maar daarover later meer.
Wegrijdend bij de dealer merkte ik meteen dat het een erg makkelijk te berijden motor is. Zithouding is aangenaam, en in standaard trim (zonder bar raisers) voor mijn postuur (1.70m, normale beenlengte) al helemaal in orde. Ook het standaard zadel voldoet goed, de hele dag geen centje pijn gehad, en het is toch smal genoeg om met mijn voeten fatsoenlijk bij de grond te komen. Dat ik zelfs in de laagste stand (830 mm) niet met de voeten plat op de grond kom is volstrekt geen ramp. Het zwaartepunt van deze fiets ligt zo laag dat je hem gerust wat kan laten overhellen zonder het gevoel te krijgen dat ie omvalt. Prima!

Met zijn grote wielen is het nog steeds makkelijk korte bochtjes afdraaien, en links-rechtscombinaties op rotondes zijn prima en vlot te doen. Toch gaat dat echt vlotte stuurwerk niet zo flitsend als ik gewend ben van mijn Duke 790, maar dat is ook logisch natuurlijk, met 20 kg verschil en het 21 inch voorwiel in deze toch nog lichte Adventure (vergeleken met mijn 1090). Het vermogen, of nee, het koppel onderin (zeg tussen de 3500 en 5000 toeren) valt aanvankelijk wat tegen, maar gaandeweg voel ik dat ie wat meer loskomt, en ook van onderen makkelijker oppakt. Als ik het gas heel soms even goed opendraai en doortrek tot pakweg 8000 toeren merk je dat ie echt wel wat in huis heeft. Het topvermogen lijkt me voor een fiets als deze ruim voldoende.

Ik toer wat door Groningen en Drenthe, en op zeker moment verandert de weg in een onverhard zandpad. Draai ik om of waag ik het er gewoon op? Het is wel een huurmotor natuurlijk. Ik besluit het er op te wagen en rijd aanvankelijk wat voorzichtig het zand in. Het duurt niet lang of ik geef wat gas bij, en nog wat.... Dit is waar deze motor voor gemaakt lijkt, het gaat allemaal heel gemakkelijk en gecontroleerd, zelfs op deze niet r-versie, met niet instelbare vering (op de veervoorspanning achter na). Het voelt alsof ik weer op mijn 350 sixdays enduro zit. Of sta, moet ik eigenlijk zeggen, want er zitten hier en daar wel wat kuilen en sporen die staand net iets makkelijker te zien en te ontwijken zijn. Het is echt een wereld van verschil met mijn 1090, die door zijn gewicht, meer op het voorwiel leunend toch wel eens wil gaan zoeken met het voorwiel, wat toch een onprettig gevoel is. Dat onprettige of onveilige gevoel is met deze standaard Adventure 790 volstrekt afwezig, sterker nog, ik heb datzelfde stuk die dag nog een paar keer genomen, en bewust andere stukken onverhard opgezocht, zo lekker reed dat.

Aan het eind van de dag kom ik met een grijns op mijn gezicht bij de dealer aan. De mensen daar zien aan me dat ik het leuk heb gehad met de 790. Ik geef ook aan dat dit best eens de opvolger van mijn 1090 zou kunnen worden. Toch heb ik, meteen al tijdens het naar huis rijden op mijn 1090 enkele bedenkingen, in de eerst plaats over het stuurgedrag van de 790 op de weg. Mijn 1090 is ondanks zijn hogere gewicht en hoger zwaartepunt toch echt flitsender in het korte bochtenwerk. De grotere wielen van de 790 dwingen je toch een beetje om de motor meer de bocht in te duwen, waarbij je in lange snelle bochten af en toe wel eens iets te wijd uitkomt dan je wilde (licht onderstuur dus) terwijl de 1090 superneutraal de bocht inrolt, strakker zijn spoor vasthoudt, maar toch ook vlot te corrigeren is.

Als ik dan de volgende dag ter vergelijking mijn Duke 790 even de sporen geef, merk ik al meteen dat die veel meer koppel onderin heeft. Kijk, zo moet het blokje dus aanvoelen. Vanaf 3500 toeren meteen zo’n stevige boost voorwaarts, die ook lekker door blijft gaan, en waar je ook een kick van krijgt. Daar kan de adventure nog niet aan tippen, terwijl die volgens alle reviews juist getuned is op een breder en smeuïger koppel, dat bovendien eerder begint dan bij de Duke790. Ik ga er maar even vanuit dat dit te wijten is aan het feit dat ik een on-ingereden motorfiets heb meegehad, die nog moet loskomen met het vorderen van de km-stand. Wel heb ik trouwens gemerkt dat de aan-uitreactie - waar de Duke790 zeker in de sport stand nog wel wat last van heeft - volledig ontbreekt op de Adventure 790, die is echt veel smeuïger op het gas. Het kan dus wel!

Al met al zijn er dus een paar zaken die mij nog dwars zitten in mijn overweging om in de (nabije of iets verdergelegen) toekomst voor een 790 Adventure te gaan. Het stuurwerk, dat voor mij iets flitsender en lichter zou mogen, en dat wellicht nog te verbeteren is met andere banden en het wat laten zakken van de vorkpoten in de kroonplaten. Daarnaast is het wat magere koppel onderin een best zwaarwegend minpunt, waar ik echt meer van had verwacht. Maar goed, ik zal dat pas echt goed kunnen beoordelen als ik een goed ingereden exemplaar heb getest, wellicht op de orange days in mei. Voor nu vind ik de Duke 790 echt op alle vlakken superieur aan de Adventure 790. Nou ja, op bijna alle vlakken dan, want zo hard en gecontroleerd over een zandpad gaan zie ik mezelf niet doen met de Duke :)

1379720
1379721

1379722
 
Leuke review, bedankt!
Tof dat je hem ook kan vergelijken met zoveel andere ktm types, leuk om te lezen.
Ik heb zelf ook erg veel soorten ktm gehad dus ik snap je verhaal. Dat vermogen is waarom ik ben afgehaakt...
 
Ik heb er vandaag ook even op mogen rijden bij Dipi motoren.
En ik was er erg over te spreken.
Dit zou best eens de volgende kunnen worden.🤔
 
Goed verhaal (niet lekker kort;) )
Maar in deze kleurstelling ziet die 790 er wel erg braaf uit. In het oranje en met het ruitje van de R is het al een stuk beter. Maar Ik zou alleen al voor de looks altijd voor de 790R gaan. Maar ik hou het lekker bij mi'n 790 Duke en ook m'n 'oude' SMT zou ik er niet op willen inruilen....
 
Gisteren bij de dealer te horen gekregen dat de standaard eigenlijk lekkerder rijdt en beduidend strakker stuurt dan de R, en offroad ook meer dan voldoende capabel is. De R heeft de meerwaarde puur in het full on offroad verhaal (en de looks, maar dat schijnt met accessoires snel opgelost).
R is uitverkocht in België voor het hele jaar, gewone versie slijt men aan de straatstenen niet. Helaas heeft KTM slechts 20% van de productie voor de R voorzien.
 
Volgens info van KTM bij die introtest is het kwa verdeling wat betreft productie 1/3 R en 2/3 normaal.
 
Gisteren bij de dealer te horen gekregen dat de standaard eigenlijk lekkerder rijdt en beduidend strakker stuurt dan de R, en offroad ook meer dan voldoende capabel is. De R heeft de meerwaarde puur in het full on offroad verhaal (en de looks, maar dat schijnt met accessoires snel opgelost).
R is uitverkocht in België voor het hele jaar, gewone versie slijt men aan de straatstenen niet. Helaas heeft KTM slechts 20% van de productie voor de R voorzien.

Dan weet je meteen waarom de dealer dat zei ;)
 
Gisteren bij de dealer te horen gekregen dat de standaard eigenlijk lekkerder rijdt en beduidend strakker stuurt dan de R, en offroad ook meer dan voldoende capabel is.

R is uitverkocht in België voor het hele jaar, gewone versie slijt men aan de straatstenen niet.

Helaas heeft KTM slechts 20% van de productie voor de R voorzien.


Doet dat niet een beetje vermoeden dat de dealer u nog graag een 790ADV verkoopt? In de gewone versie dan... want de rest is 'm al kwijt...
🙉
 
Zaterdag komt eindelijk de middenbok eronder *O*
Mis het nu wel met sleutelen en poetsen :$

Owja en de sensor voor de olietemperatuur, altijd handig!

Edit: sorry dit hoort thuis in het 1090 topic.
 
Doet dat niet een beetje vermoeden dat de dealer u nog graag een 790ADV verkoopt? In de gewone versie dan... want de rest is 'm al kwijt...
🙉
Dealer weet maar al te goed dat ie me voorlopig geen 790 verkoopt. Het lijkt me niet onlogisch dat de straatversie beter stuurt op straat, daar is ze tenslotte voor gemaakt. Ik ben dus wel geneigd dat te geloven.

Hij deed vooral zijn beklag over de kortzichtige commerciële strategie van ktm / de importeur. Niet alleen voor de 790 trouwens.
 
Klagende dealers over hun merk, dat hoort volgens mij bij de baanomschrijving
 
Klagende dealers over hun merk, dat hoort volgens mij bij de baanomschrijving

Tenzij je Ducati dealer bent, dan praat je als dealer over "Emotie" als er iets kapot gaat. Over "Exclusiviteit" als een model niet voorhanden is en "Exclusieve doelgroep" als een model gewoon slecht verkoopt :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan