Euro Cup (ZAC) / vrij rijden bij RSZ

1e race weekend begon zondag zwaar klote doordat na 4 ronden, de racer *plof* zei.. Big end lager eruit.. na twijfel, alles op de hanger gegooid, naar huis gereden en daar snel de wielen met slicks op de straatfiets gegooid en snel terug gereden, in het donker alles nog snel geborgd.
Maandag dus al best wat stress (komt ie door de keuring of niet) en zondag dus met kutgevoel afgesloten, toch heerlijk gereden! Geen toptijden of top eindstand (wát wennen met 40 man op de Haarbocht aankomen _O-) maar wat gaaf! Op naar de volgende racedag in Assen, nu druk met alle leuke spullen van de racer overbouwen naar de straatfiets :+

Hehe, lekker ouderwets stressen en sleutelen vlak voordat je moet rijden, wie kent het niet.
Wel zonde van het blok zeg!
 
Hier nog een vraagje wbt helmen.
Kreeg gezeur met mijn HJC helm omdat hij te oud was, ondanks dat ik hem nieuw uit de doos haalde.

De volgende keer moet ik dus wat anders regelen maar ik heb nog een AGV K3-SV liggen die een stuk nieuwer is qua model. Deze heeft echter geen dubbel-D sluiting maar een micrometic (snel) sluiting. Mag hier dan wel mee gereden worden? In het regelement staat hier niets over vermeld.

Tijdens training en wedstrijd dient een helm te worden gedragen die door de leverancier geschikt is verklaard voor wegraces. De helm (nog niet voorzien van een geldige ZAC en/of KNMV sticker) dient voor gebruik bij de ZAC altijd ter keuring te worden aangeboden. Indien de productiedatum niet ouder is dan 3 jaar, mag een nieuwe helm maximaal 4 seizoenen worden gebruikt. Is de productiedatum ouder, dan mag de helm minder seizoenen gebruikt worden. Helmen worden voorzien van een ZAC-sticker die het laatste seizoen aangeeft waarin de helm mag worden gebruikt. Na een val dient de helm opnieuw te worden gekeurd.

Heb geen zin en budget om weer wat nieuws te kopen terwijl ik hier 4 goede helmen (waarvan 2 nieuw) heb liggen.
 
Hier nog een vraagje wbt helmen.
Kreeg gezeur met mijn HJC helm omdat hij te oud was, ondanks dat ik hem nieuw uit de doos haalde.

De volgende keer moet ik dus wat anders regelen maar ik heb nog een AGV K3-SV liggen die een stuk nieuwer is qua model. Deze heeft echter geen dubbel-D sluiting maar een micrometic (snel) sluiting. Mag hier dan wel mee gereden worden? In het regelement staat hier niets over vermeld.

Tijdens training en wedstrijd dient een helm te worden gedragen die door de leverancier geschikt is verklaard voor wegraces. De helm (nog niet voorzien van een geldige ZAC en/of KNMV sticker) dient voor gebruik bij de ZAC altijd ter keuring te worden aangeboden. Indien de productiedatum niet ouder is dan 3 jaar, mag een nieuwe helm maximaal 4 seizoenen worden gebruikt. Is de productiedatum ouder, dan mag de helm minder seizoenen gebruikt worden. Helmen worden voorzien van een ZAC-sticker die het laatste seizoen aangeeft waarin de helm mag worden gebruikt. Na een val dient de helm opnieuw te worden gekeurd.

Heb geen zin en budget om weer wat nieuws te kopen terwijl ik hier 4 goede helmen (waarvan 2 nieuw) heb liggen.
https://www.motor-forum.nl/threads/nk-zac-vrij-rijden-bij-de-rsz.434599/post-28922521Lees dit even, staat er weldegelijk vermeld dat het een D sluiting moet zijn :)
 
Dat klopt, maar is wel een document van de KNMV en de beruchte helmenlijst is gelukkig ook niet meer.

Klopt, in eerste instantie werd hier naar verwezen. Staat nu niets meer van in het reglement dus gaan met die banaan.

Helmen
Tijdens training en wedstrijd dient een helm te worden gedragen die door de leverancier geschikt is verklaard voor wegraces. De helm (nog niet voorzien van een geldige ZAC en/of KNMV sticker) dient voor gebruik bij de ZAC altijd ter keuring te worden aangeboden. Indien de productiedatum niet ouder is dan 3 jaar, mag een nieuwe helm maximaal 4 seizoenen worden gebruikt. Is de productiedatum ouder, dan mag de helm minder seizoenen gebruikt worden. Helmen worden voorzien van een ZAC-sticker die het laatste seizoen aangeeft waarin de helm mag worden gebruikt. Na een val dient de helm opnieuw te worden gekeurd.
 
ik reed afgelopen zondag voor het eerst mee met RSZ, ik was wel verrast door de helmen kwestie, want die van mij was net over de 4 jaar. En ik had dat niet meegekregen over de email.
Maar mocht wel vrij rijden gelukkig. Het was weer een mooie ervaring. Helemaal na 18 maanden niet gereden te hebben. Het ging niet van harte en zo stijf als een hark :P

Nu snel weer wat boeken en nieuwe helm halen!
 
Ik had ook al zo’n dingetje. Helm drie keer gebruikt, spiksplinternieuw zonder krasje of wat dan ook in 2018 gekocht en al moeilijk kijken...
Inschrijven en keuren gaat toch een stuk soepeler, sneller en vooral fijner bij de OW cup.
Ik heb mijn zaakjes echt wel voor elkaar, dat verdient toch ook wel een compliment ipv altijd maar wat te zeuren hebben over echt helemaal niets?
 
Ik had ook al zo’n dingetje. Helm drie keer gebruikt, spiksplinternieuw zonder krasje of wat dan ook in 2018 gekocht en al moeilijk kijken...
Inschrijven en keuren gaat toch een stuk soepeler, sneller en vooral fijner bij de OW cup.
Ik heb mijn zaakjes echt wel voor elkaar, dat verdient toch ook wel een compliment ipv altijd maar wat te zeuren hebben over echt helemaal niets?
Ik had mijn motor ook tip top volgens reglementen in orde kreeg ik een heel verhaal over de stuuruitslag en dat ik die moest beperken :r
 
Ik heb zelfs de boutjes van mijn kuip verzonken zodat ze nergens achter kunnen blijven hangen, maar nee, dat (ongebruikte) Gopro mount stripje op de tank moest wel even benadrukt worden... En al wachtend hoorde/zag ik op anderen ook pietluttig commentaar. Naar de borging van mijn olie aftapplug of soort koelwater wordt verder niet gekeken. Technische keuring is best belangrijk natuurlijk en daarom moet men streng zijn, maar niet onrechtvaardig.
 
Ik heb zelfs de boutjes van mijn kuip verzonken zodat ze nergens achter kunnen blijven hangen, maar nee, dat (ongebruikte) Gopro mount stripje op de tank moest wel even benadrukt worden... En al wachtend hoorde/zag ik op anderen ook pietluttig commentaar. Naar de borging van mijn olie aftapplug of soort koelwater wordt verder niet gekeken. Technische keuring is best belangrijk natuurlijk en daarom moet men streng zijn, maar niet onrechtvaardig.
:^

Mezelf een ongeluk geboord aan die klote gaatjes boren in boutjes en brandwonden op mn handen van het vervangen en ontluchten van koelvloeistof door water maar daar werd niet eens naar gekeken.
 
:^

Mezelf een ongeluk geboord aan die klote gaatjes boren in boutjes en brandwonden op mn handen van het vervangen en ontluchten van koelvloeistof door water maar daar werd niet eens naar gekeken.

Blijkbaar zijn ze wat vergeten mee te nemen in het reglement of heeft de keurmeester een update gemist. Voorgaande jaren stond duidelijk vermeld dat je uitslag begrenzers moest plaatsen.

Nu ook anders, dus puntje bij paaltje zat je goed!

Stuur
De stuurbreedte mag niet minder dan 45 cm bedragen. Open stuureinden moeten zijn opgevuld met een solide materiaal of met een afgesloten rubber handgreep zijn afgedekt. Het voorwiel of het voorspatbord mag in geen enkele stand van het stuur en over de totale lengte van de veerweg de kuip raken. Er moeten permanente aanslagen, anders dan de stuurdemper, zijn aangebracht om bij een volledige stuuruitslag een minimale ruimte van drie cm tussen de handels en de tank- of framedelen te behouden.
 
Blijkbaar zijn ze wat vergeten mee te nemen in het reglement of heeft de keurmeester een update gemist. Voorgaande jaren stond duidelijk vermeld dat je uitslag begrenzers moest plaatsen.

Nu ook anders, dus puntje bij paaltje zat je goed!

Stuur
De stuurbreedte mag niet minder dan 45 cm bedragen. Open stuureinden moeten zijn opgevuld met een solide materiaal of met een afgesloten rubber handgreep zijn afgedekt. Het voorwiel of het voorspatbord mag in geen enkele stand van het stuur en over de totale lengte van de veerweg de kuip raken. Er moeten permanente aanslagen, anders dan de stuurdemper, zijn aangebracht om bij een volledige stuuruitslag een minimale ruimte van drie cm tussen de handels en de tank- of framedelen te behouden.
Aha. Nou vond ik het idee er achter niet eens zo verkeerd (je voorwiel schijnt minder snel te happen in het grind) maar de reglementen werden zelfs nog uitgedeeld ter plekke. Ik zal ze er de volgende keer dus gewoon op wijzen :P

Ik stond trouwens nog naast je bij de prijsuitreiking
 
Aha. Nou vond ik het idee er achter niet eens zo verkeerd (je voorwiel schijnt minder snel te happen in het grind) maar de reglementen werden zelfs nog uitgedeeld ter plekke. Ik zal ze er de volgende keer dus gewoon op wijzen :P

Ik stond trouwens nog naast je bij de prijsuitreiking

Klopt plus minder kans dat er een stuurhelft je tank in gaat. Die standaard stuuruitslag heb je op circuit toch niet nodig.
Weet niet of het je bekend is, maar er zijn van die kunststof blokken die je aan je vorkpoot maakt en die raken dan je balhoofd met de gewenste stuuruitslag beperking als gevolg.

Okay!
Ja sorry, ik herken slecht mensen. Onthouden is al een opgave :X
 
Klopt plus minder kans dat er een stuurhelft je tank in gaat. Die standaard stuuruitslag heb je op circuit toch niet nodig.
Weet niet of het je bekend is, maar er zijn van die kunststof blokken die je aan je vorkpoot maakt en die raken dan je balhoofd met de gewenste stuuruitslag beperking als gevolg.

Okay!
Ja sorry, ik herken slecht mensen. Onthouden is al een opgave :X
Ja klopt, de keuringsmeester had het ook over plakloodjes voor wielen die je er tussen kunt plakken
 
Weet niet of het je bekend is, maar er zijn van die kunststof blokken die je aan je vorkpoot maakt en die raken dan je balhoofd met de gewenste stuuruitslag beperking als gevolg.

Pas op met die dingen. Bij mijn 2007 R6 zijn die bij een crash door het aluminium frame heen geslagen. Dan kun je dus je frame weggooien.....;(
Plakloodjes op je standaard stuuruitslagbeperkers is een betere optie.
 
Pas op met die dingen. Bij mijn 2007 R6 zijn die bij een crash door het aluminium frame heen geslagen. Dan kun je dus je frame weggooien.....;(
Plakloodjes op je standaard stuuruitslagbeperkers is een betere optie.

Ja als je ze idd op de standaard begrenzers plakt is het een ander verhaal.

Gok trouwens dat er bij die crash wel meer aan gort was.
Bij mijn soes zitten ze kortbij het balhoofd, daar is het ook wat sterker.
 
Gok trouwens dat er bij die crash wel meer aan gort was.
Bij mijn soes zitten ze kortbij het balhoofd, daar is het ook wat sterker.

Denk je....? O-)

1389087


Je ziet de bevestiging van de blokjes op de voorvork nog zitten (dubbele tie wrap) Ik dacht ook dat hij bij mij op het gietdeel van het balhoofd afsteunde, maar bij een flinke crash zit er duidelijk meer beweging in al die onderdelen dan dat je zou denken.
 
Denk je....? O-)

Bekijk bijlage 1389087

Je ziet de bevestiging van de blokjes op de voorvork nog zitten (dubbele tie wrap) Ik dacht ook dat hij bij mij op het gietdeel van het balhoofd afsteunde, maar bij een flinke crash zit er duidelijk meer beweging in al die onderdelen dan dat je zou denken.

Ik hoor je bankrekening nog kreunen...

Maar stel je had ze niet gehad, de standaard nokjes breken gelijk af en voorpoot knalt met die kracht tegen je frame, clipon in de tank, tank lek, brommer in de fik.

Het is net als valdoppen op straat, kan het 1 opvangen aan de andere kant achter een stoeprand haken en je frame scheuren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan