Euro Cup (ZAC) / vrij rijden bij RSZ

Vond het ook wel vreemd dat na een noodlottig ongeval in bosuit altijd pionnen stonden om de rijders een meer rechte lijn te dwingen bij het uitkomen en dat het nu niet meer wordt toegepast.
Ben wel blij met zo veel verschillende circuits.
Moet nog wel n gek vinden die mee rijdt naar de lausitzring. De laatste 10 km ging t bijna fout dit jaar:+
 
@gixxer750srad : ik kom onderstaand wel tegen, maar een actuele helmlijst zoals je idd eerder via de KNMV had, kan ik ook niet vinden.
Het lijkt me dat elke nieuwe onbeschadigde integraal helm met kinband of dubbel-D sluiting en CE keurmerk met E4 approval number die begint met 05, goed is.............en er een sticker van de keurmeester op zit.

https://knmv.nl/wp-content/uploads/2018/06/KNMV-Wegace-Technisch-Reglement-2018.pdf



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2.11.6 DRAGEN VAN DE HELM


Gedurende training en wedstrijd moet de deelnemer zodra hij op zijn motor zit om aan de training of wedstrijd deel te nemen een goed bevestigde, beschermende en in goede staat verkerende helm dragen.


Voor KNMV-startbewijshouders dient de helm te zijn voorzien van een geldige 'KNMV-jaarsticker' voor motorsporthelmen, bij deelname aan club- en districtswedstrijden is de jaarsticker niet verplicht.


De helm moet een goede pasvorm hebben op het hoofd van de deelnemer.


De keurmeester zal zich van de pasvorm en bevestiging op het hoofd kunnen overtuigen.


Daarbij mag een kinband niet over de kin getrokken kunnen worden en mag de helm, ook niet met enige kracht naar voorwaartse of achterwaartse richting van het hoofd gekanteld kunnen worden.


Alleen helmen met een kinband als retentiesysteem zijn toegestaan.


Bij wegraces en sprint is het gebruik van een volledig gesloten, zogenaamde 'full-face' helm verplicht (uitsluitend het ECE 22-05 "P" type / JIS uitsluitend het "TYPE 2 FULL FACE" type). Alleen helmen met een kinband en "dubbel D"-sluiting als retentiesysteem zijn toegestaan. Helmen, waarvan de buitenschaal uit meer dan 1 deel bestaat zijn alleen toegestaan als ze in geval van een ongeval snel en eenvoudigweg zijn af te nemen alleen en slechts door de kinband sluiting te openen of de kinband door te snijden. Andere sluitingen mogen dit niet verhinderen.


Een rijder is te aller tijde zelf verantwoordelijk voor het dragen van een deugdelijke helm.


Een helm is gemaakt om bescherming te bieden en is niet bedoeld als platform om voorwerpen, bijvoorbeeld helmcamera’s, op te monteren of te lijmen.

2.11.7 HELM INSPECTIE


2.11.7.1 Toelatingsmerk


Elke in een KNMV evenement, met uitzondering van club en districtswedstrijden , te gebruiken helm moet zijn voorzien van een geldig 'KNMV toelatingsmerk' voor motorsporthelmen.


2.11.7.2 Inspectie van helmen


Een KNMV jaarsticker als bedoeld in artikel 2.11.7.3 wordt door de Technische Commissie van de KNMV op een helm aangebracht nadat bij inspectie is gebleken;


*dat de helm is voorzien van het officiële ECE- goedkeuringslabel of een door de FIM erkend goedkeuringslabel welke vast in de helm is bevestigd en goed leesbaar aangeeft, het betreffende goedkeuring- en serienummer;


*dat er sprake is van een winkelnieuwe, dus ongebruikte en in goede staat verkerende helm of - naar het oordeel van de TC - in nieuw staat verkerende helm; 44


*dat er geen aangebrachte veranderingen zijn doorgevoerd, die een inbreuk op de ECE goedkeuringsnorm betekenen. Immers in dat geval zal dat als een helm zonder goedkeuringslabel worden aangemerkt.


2.11.7.3 Geldigheidsduur


Een KNMV jaarsticker heeft een geldigheid van ten hoogste vier jaren.


Hiervoor wordt een sticker met jaartalaanduiding in een wisselende kleur gebruikt.


Een helm waarvan de geldigheid van het toelatingsmerk is vervallen kan niet opnieuw worden voorzien van een jaarsticker. Kortom; een helm heeft in de motorsport een maximale 'gebruiksduur' van vier jaren.


Helmen die naar het oordeel van de TC door een beschadiging - bijvoorbeeld na een val- of anderszins niet meer voldoen aan de voorwaarden in dit reglement, of waaraan anderszins een defect wordt waargenomen, verliezen hun toelating.


Hiertoe zal de technisch official de KNMV jaarsticker van de helm verwijderen.


2.11.7.4 Verplichting rijder


Het is de plicht van de rijder, zijn helm bij de aanvang van een nieuw motorsportjaar bij de TC ter inspectie aan te bieden. Het is de plicht van een rijder, zijn helm, nadat hij bij een valpartij is betrokken geweest, direct bij de TC ter inspectie aan te bieden. De betreffende nummers van de helm worden vastgelegd en de helm kan voor nader onderzoek in bewaring worden gehouden.


2.11.7.5 Oogbescherming


Het is toegestaan een (optische) bril te dragen, evenals het gebruik van een vizier en vizierbescherming (zgn. ‘tear offs'). Het materiaal van glazen of vizieren moet splintervrij zijn. Vizieren moeten een standaard onderdeel van de helm zijn. Een vizier of glazen die ernstig zijn bekrast of beschadigd mogen niet worden gebruikt.


2.11.7.6 Alle vragen betreffende pasvorm of conditie van de rijders kleding en/of helm zullen worden beslist door het Hoofd Technisch Officials. Hij mag hierover eerst de fabrikant van het betreffende product consulteren voordat hij de vraag beantwoord.


INTERNATIONALE HELM NORMEN

ECE 22 - 05 "P" (EUROPE) The ECE mark consists of a circle surrounding the letter E followed by the distinguishing number of the country which has granted approval.


E1 for Germany, E2 for France, E3 for Italy, E4 for Netherlands, E5 for Sweden, E6 for Belgium, E7 for Hungary, E8 for Czeck Republic, E9 for Spain, E10 for Yugoslavia, E11 for UK, E12 for Austria, E13 for Luxembourg, E14 for Switzerland, E15 (- vacant), E16 for Norway, E17 for Finland, E18 for Denmark, E19 for Roumania,E20 for Poland, E21 for Portugal, E22 for the Russian Federation, E23 for Greece, E24 for Ireland, E25 for Croatia, E26 for Slovenia, E27 for Slovakia, E28 for Bielo Russia, E29 for Estonia, E30 (- vacant), E31 for Bosnia and Herzegovina, E32 for Letonie, E34 for Bulgaria, E37 for Turkey, E40 for Macedonia, E43 for Japan, E44 (- vacant), E45 for Australia, E46 for Ukraine, E47 for South Africa, E48 New Zealand.


Below the letter E, the approval number should always begin with 05. Below the approval number is the serial production number. (Label on retention system or comfort interior).


(JAPAN) JIS


(Label affixed inside the helmet).


JIS T 8133 : 2007 ( geldig tot en met 31-12-2019 )

JIS T 8133 : 2015

(USA) M2010


(Label affixed inside the helmet). 45


SNELL M2010 ( geldig tot en met 31-12-2019 ) SNELL M2015
 
Laatst bewerkt:
Vond het ook wel vreemd dat na een noodlottig ongeval in bosuit altijd pionnen stonden om de rijders een meer rechte lijn te dwingen bij het uitkomen en dat het nu niet meer wordt toegepast.
Ben wel blij met zo veel verschillende circuits.
Moet nog wel n gek vinden die mee rijdt naar de lausitzring. De laatste 10 km ging t bijna fout dit jaar:+

Is bij RSZ nooit geweest. Geen rommel op de basn die er niet hoord was Frank’s mening en vind dat eigenlijk ook geen verkeerde.

Misschien dat ik een 2e rijder en motor mee kan nemen. Maar duurt nog ff, als het lukt meld ik me tzt nog hier.
 
@gixxer750srad : ik kom onderstaand wel tegen, maar een actuele helmlijst zoals je idd eerder via de KNMV had, kan ik ook niet vinden.
Het lijkt me dat elke nieuwe onbeschadigde integraal helm met kinband of dubbel-D sluiting en CE keurmerk met E4 approval number die begint met 05, goed is.............en er een sticker van de keurmeester op zit.

https://knmv.nl/wp-content/uploads/2018/06/KNMV-Wegace-Technisch-Reglement-2018.pdf



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2.11.6 DRAGEN VAN DE HELM


Gedurende training en wedstrijd moet de deelnemer zodra hij op zijn motor zit om aan de training of wedstrijd deel te nemen een goed bevestigde, beschermende en in goede staat verkerende helm dragen.


Voor KNMV-startbewijshouders dient de helm te zijn voorzien van een geldige 'KNMV-jaarsticker' voor motorsporthelmen, bij deelname aan club- en districtswedstrijden is de jaarsticker niet verplicht.


De helm moet een goede pasvorm hebben op het hoofd van de deelnemer.


De keurmeester zal zich van de pasvorm en bevestiging op het hoofd kunnen overtuigen.


Daarbij mag een kinband niet over de kin getrokken kunnen worden en mag de helm, ook niet met enige kracht naar voorwaartse of achterwaartse richting van het hoofd gekanteld kunnen worden.


Alleen helmen met een kinband als retentiesysteem zijn toegestaan.


Bij wegraces en sprint is het gebruik van een volledig gesloten, zogenaamde 'full-face' helm verplicht (uitsluitend het ECE 22-05 "P" type / JIS uitsluitend het "TYPE 2 FULL FACE" type). Alleen helmen met een kinband en "dubbel D"-sluiting als retentiesysteem zijn toegestaan. Helmen, waarvan de buitenschaal uit meer dan 1 deel bestaat zijn alleen toegestaan als ze in geval van een ongeval snel en eenvoudigweg zijn af te nemen alleen en slechts door de kinband sluiting te openen of de kinband door te snijden. Andere sluitingen mogen dit niet verhinderen.


Een rijder is te aller tijde zelf verantwoordelijk voor het dragen van een deugdelijke helm.


Een helm is gemaakt om bescherming te bieden en is niet bedoeld als platform om voorwerpen, bijvoorbeeld helmcamera’s, op te monteren of te lijmen.

2.11.7 HELM INSPECTIE


2.11.7.1 Toelatingsmerk


Elke in een KNMV evenement, met uitzondering van club en districtswedstrijden , te gebruiken helm moet zijn voorzien van een geldig 'KNMV toelatingsmerk' voor motorsporthelmen.


2.11.7.2 Inspectie van helmen


Een KNMV jaarsticker als bedoeld in artikel 2.11.7.3 wordt door de Technische Commissie van de KNMV op een helm aangebracht nadat bij inspectie is gebleken;


*dat de helm is voorzien van het officiële ECE- goedkeuringslabel of een door de FIM erkend goedkeuringslabel welke vast in de helm is bevestigd en goed leesbaar aangeeft, het betreffende goedkeuring- en serienummer;


*dat er sprake is van een winkelnieuwe, dus ongebruikte en in goede staat verkerende helm of - naar het oordeel van de TC - in nieuw staat verkerende helm; 44


*dat er geen aangebrachte veranderingen zijn doorgevoerd, die een inbreuk op de ECE goedkeuringsnorm betekenen. Immers in dat geval zal dat als een helm zonder goedkeuringslabel worden aangemerkt.


2.11.7.3 Geldigheidsduur


Een KNMV jaarsticker heeft een geldigheid van ten hoogste vier jaren.


Hiervoor wordt een sticker met jaartalaanduiding in een wisselende kleur gebruikt.


Een helm waarvan de geldigheid van het toelatingsmerk is vervallen kan niet opnieuw worden voorzien van een jaarsticker. Kortom; een helm heeft in de motorsport een maximale 'gebruiksduur' van vier jaren.


Helmen die naar het oordeel van de TC door een beschadiging - bijvoorbeeld na een val- of anderszins niet meer voldoen aan de voorwaarden in dit reglement, of waaraan anderszins een defect wordt waargenomen, verliezen hun toelating.


Hiertoe zal de technisch official de KNMV jaarsticker van de helm verwijderen.


2.11.7.4 Verplichting rijder


Het is de plicht van de rijder, zijn helm bij de aanvang van een nieuw motorsportjaar bij de TC ter inspectie aan te bieden. Het is de plicht van een rijder, zijn helm, nadat hij bij een valpartij is betrokken geweest, direct bij de TC ter inspectie aan te bieden. De betreffende nummers van de helm worden vastgelegd en de helm kan voor nader onderzoek in bewaring worden gehouden.


2.11.7.5 Oogbescherming


Het is toegestaan een (optische) bril te dragen, evenals het gebruik van een vizier en vizierbescherming (zgn. ‘tear offs'). Het materiaal van glazen of vizieren moet splintervrij zijn. Vizieren moeten een standaard onderdeel van de helm zijn. Een vizier of glazen die ernstig zijn bekrast of beschadigd mogen niet worden gebruikt.


2.11.7.6 Alle vragen betreffende pasvorm of conditie van de rijders kleding en/of helm zullen worden beslist door het Hoofd Technisch Officials. Hij mag hierover eerst de fabrikant van het betreffende product consulteren voordat hij de vraag beantwoord.


INTERNATIONALE HELM NORMEN

ECE 22 - 05 "P" (EUROPE) The ECE mark consists of a circle surrounding the letter E followed by the distinguishing number of the country which has granted approval.


E1 for Germany, E2 for France, E3 for Italy, E4 for Netherlands, E5 for Sweden, E6 for Belgium, E7 for Hungary, E8 for Czeck Republic, E9 for Spain, E10 for Yugoslavia, E11 for UK, E12 for Austria, E13 for Luxembourg, E14 for Switzerland, E15 (- vacant), E16 for Norway, E17 for Finland, E18 for Denmark, E19 for Roumania,E20 for Poland, E21 for Portugal, E22 for the Russian Federation, E23 for Greece, E24 for Ireland, E25 for Croatia, E26 for Slovenia, E27 for Slovakia, E28 for Bielo Russia, E29 for Estonia, E30 (- vacant), E31 for Bosnia and Herzegovina, E32 for Letonie, E34 for Bulgaria, E37 for Turkey, E40 for Macedonia, E43 for Japan, E44 (- vacant), E45 for Australia, E46 for Ukraine, E47 for South Africa, E48 New Zealand.


Below the letter E, the approval number should always begin with 05. Below the approval number is the serial production number. (Label on retention system or comfort interior).


(JAPAN) JIS


(Label affixed inside the helmet).


JIS T 8133 : 2007 ( geldig tot en met 31-12-2019 )

JIS T 8133 : 2015

(USA) M2010


(Label affixed inside the helmet). 45


SNELL M2010 ( geldig tot en met 31-12-2019 ) SNELL M2015
dit was eigenlijk ook het enige wat ik tegenkwam ja,niet echt een specifieke merkenlijst van helmen
 
Is bij RSZ nooit geweest. Geen rommel op de basn die er niet hoord was Frank’s mening en vind dat eigenlijk ook geen verkeerde.

Misschien dat ik een 2e rijder en motor mee kan nemen. Maar duurt nog ff, als het lukt meld ik me tzt nog hier.

Is dacht ik bij de voorloper van RSZ geweest.
Ms dat RSZ het afgeschaft heeft.............is al een tijd terug.
 
https://knmv.nl/wp-content/uploads/2018/06/KNMV-Wegace-Technisch-Reglement-2018.pdf

2.11, heel stuk over helmen, types, keuringen,etc (geen lijst met namen kunnen vinden trouwens)
Zie mijn eerder gepost "overzicht" bovenaan deze pagina ;)

Wel vreemd, want de KNMV had altijd een Helmenlijst...........en owee als daar niet het goede nummer van je helm op stond.
Sommige helmen wilde ik niet eens gratis hebben, maar stonden wel op de lijst en diverse kwaliteitshelmen/types stonden er niet op.......en kwamen er ook niet op, ondanks verzoeken.
 
21 april 2019 doe ik de TOMS nu zie ik dat je je daadwerkelijke licentie aanvraagt bij de MON?
Ik ben inmiddels geregistreerd bij RSZ en de MON, kan ik op voorhand al voor 2019 de licentie aanvragen plus betalen of moet ik bij aanvraag licentie tegelijkertijd mijn TOMS certificaat kunnen overleggen ter bewijs?
Lijkt mij dat je aanvraag pas geldig wordt bij overleg TOMS certificaat?
Dit vraag ik omdat ik de 22e april ook gelijk deel wil nemen aan de 1e race.
 
21 april 2019 doe ik de TOMS nu zie ik dat je je daadwerkelijke licentie aanvraagt bij de MON?
Ik ben inmiddels geregistreerd bij RSZ en de MON, kan ik op voorhand al voor 2019 de licentie aanvragen plus betalen of moet ik bij aanvraag licentie tegelijkertijd mijn TOMS certificaat kunnen overleggen ter bewijs?
Lijkt mij dat je aanvraag pas geldig wordt bij overleg TOMS certificaat?
Dit vraag ik omdat ik de 22e april ook gelijk deel wil nemen aan de 1e race.

Denk dat je dat het beste bij de MON eens kan voorleggen. Vermoed dat dat gewoon kan, ik geloof niet dat ik de MON ooit iets heb aangeleverd om aan te vragen.
 
21 april 2019 doe ik de TOMS nu zie ik dat je je daadwerkelijke licentie aanvraagt bij de MON?
Ik ben inmiddels geregistreerd bij RSZ en de MON, kan ik op voorhand al voor 2019 de licentie aanvragen plus betalen of moet ik bij aanvraag licentie tegelijkertijd mijn TOMS certificaat kunnen overleggen ter bewijs?
Lijkt mij dat je aanvraag pas geldig wordt bij overleg TOMS certificaat?
Dit vraag ik omdat ik de 22e april ook gelijk deel wil nemen aan de 1e race.

Kan je het beste ter plekke vragen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan