Ninja 250R 小さなカエル

Laat hem wel meestal een minuutje lopen voordat ik vertrek (handschoenen aan, helm vast etc.) zodat de olie echt rond is. Dan gewoon (rustig) rijden. Schijnt ook de beste manier te zijn. :Y
:^
Soms is het gewoon beter als je iets niet weet.
Ook hiermee :^

Te veel informatie is idd niet altijd goed en/of nodig.

En idd, ook zonder temp meter, zowel bij lucht- lucht/olie- als waterkoeling kan je gewoon de eerste 3 tot 5 km rustig rijden aanhouden, het hert van de motor is dan wel al warm, het belangrijkste. Om echt door te gaan rijden wacht je gewoon nog wat langer. Een kilometer of 12 a 15. In de winter verleng je alles gewoon nog een beetje :t
 
Het zal ook wel loslopen, maar nieuwere specs hebben minder last van sludge en aantasting door moderne benzine.
Er zijn ook stemmen dat er minder ZDPP in zit, maar dan praat je over oldtimers.
Misschien de volgende verversing even verder kijken voor een goed alternatief. :)

Aangezien jij behoorlijk wat lijtk te weten van olie, wat zou jij er dan ingooien? SG, SH, SJ of SL?
 
Vandaag weer bij gehouden, zal het wat duidelijker neerzetten, buiten was het een graad of 7

Na 1.9km 20 graden
700 meter verder, (Totaal 2.6km) 30 graden
1.8km verder,(Totaal 4.4km) 40 graden
5.5km verder, (Totaal 9.9km) was de koelvloeistof op temp
1km verder, (Totaal 10.9km) 50 graden
2.1km verder, (Totaal 13km) 60 graden

Na de snelweg onderaan lang voor het stoplicht gestaan toen liep de temperatuur tot de 75, toen ik ging rijden zakte die weer vrij rap en bleef tussen de 66-69 graden en te eindigen me 70 graden in de parkeergarage.

751.jpg


Ik vind wel dat die olie erg snel opwarmt.
Met koud weer komt je niet snel boven de 60 graden.

Dacht dat olie wel warmer werd dan circa 65 graden, zeker met een lichtere motor. Maar heb ook geen idee hoe warm mijn motoren worden, heb niet eens een KVS temp meter (alleen een lampje voor als die overhit..)

Moet je die afstanden bij elkaar optellen? Dan hebben we het over ongeveer 8km.

Als dat zo is, dat @ArendJan dus 8km bedoelt, duurt het juist erg lang.
De meeste autoblokken zijn volledig warm na 8 a 10 km, een 250cc blokje zou toch na 3 a 5 km al goed warm mogen zijn.


De afstanden moeten opgeteld worden, heb het aangepast.

Ik ben inderdaad geen expert, maar dacht altijd dat het 70-80 graden moest zijn, dus dat ga ik is uitzoeken op mijn gemak.

Druk maak ik me er ook niet bepaald om, in de winter gewoon wat rustiger dan in de zomer. Beter is de motor goed warm, maar hij zal er ook niet extreem harder door slijten dat ie in de winter wat minder warm wordt.

Een olietemperatuurmeter zou ik gewoon graag hebben, maar niet omdat het moet ;)


Ben je nog aan het kijken naar een andere motor?
 
Laatst bewerkt:
Olietemperatuur

Na wat zoeken vind je heel veel informatie...
- Motor Forum: 80+ / 90-95 / 80-85 als goede temperaturen
- ANWB: 90 graden als goede temperatuur
- Ninjette: 82-90 als goede temperaturen

De concensus is dat de olie ongeveer tussen de 80 en 90 graden moet zijn voor optimale werking, water verdamping etc...

Koelvloeistoftemperatuur

Na wat zoeken vind je heel veel informatie...
- Bovag: 80-85 graden
- ANWB: 90 graden als goede temperatuur
- Ninjette: 90 als goede temperaturen
- @DKP: 90 graden als goede temperatuur
- Thermo Bob: 90 graden als goede temperatuur

De concensus is dat de koelvloeistof ongeveer tussen de 80 en 95 graden moet zijn voor optimale werking etc...

Ninja 250

Vanaf een graad of 64 gaat de koelvloeistof thermostaat open, bij 80 is hij helemaal open, bij 98 graden gaat de ventilator aan en bij 91 weer uit. Er zit wel een 'bleed hole' in de thermostaat, dus er is altijd een flow door de radiator, wat ervoor zorgt dat het relatief lang duurt voordat het op temperatuur is.

Ook verklaart dit waarom de olie niet heel ver boven de 65 graden komt aangezien, zeker met dit weer, de koelvloeistof waarschijnlijk ook niet ver boven de 65 graden komt.

Oplossing die Thermo bob heeft voor de koelvloeistof is een compleet nieuw thermostaathuis met thermostaat die bij 90 graden open gaat en een bypass hose. Volgens mij is dat bij 90 graden pas de thermostaat open gaat weer iets aan de late kant...

Eerst vanmiddag weer is naar huis en het bijhouden en dan morgen is kijken wat voor invloed het voor de afplakken van mijn radiator eigenlijk heeft, aangezien ik dat eerst deed denkende dat het een verschil maakten, nou kan ik het tenminste meten :)
 
Laatst bewerkt:
Een graad of 7 en af en toe wat spetters.

Na 800m 20 graden
1,1km verder, (Totaal 1.9km) 30 graden
1km verder,(Totaal 2.9km) 40 graden
1.3km verder, (Totaal 4.2km) was de koelvloeistof op temp
0.9km verder, (Totaal 5.1km) 50 graden
6.1km verder, (Totaal 11.1km) 60 graden

Daarna bleef het tussen de 58 en 68 graden.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Aangezien jij behoorlijk wat lijtk te weten van olie, wat zou jij er dan ingooien? SG, SH, SJ of SL?
SN*, maar eigenlijk is API voor auto's. Het geeft wel een beetje aan hoe de eisen zijn ontwikkeld in de loop der jaren.
Volgens mij is het goed zoeken naar al die andere keuren. *4 euro de liter bij de Action.
En anders meer keus bij www.motoroel100.de:)
 
752.jpg


Vandaag weer bij gehouden, buiten was het een graad of 7 en het piste van de regen, wat duidelijk merkbaar was in de temperatuur, ik had de helft van mijn radiator afgeplakt, maar heb eigenlijk geen vergelijking zonder afgeplakte radiator van deze omstandigheden aangezien het vandaag echt hard regende.

Na 1.4km 20 graden
2.2 meter verder, (Totaal 3.6km) 30 graden
7.4km verder, (Totaal 11km) 40 graden toen was ook de koelvloeistof op temp
6.4km verder, (Totaal 17.4km) 50 graden

Daarna bleef het schommelen tussen de 43 en 54 graden. De koelvloeistof bleef stak op het minimum de hele tijd, de olie steeg redelijk snel qua temp als ik voor een stoplicht stond en zodra ik ging rijden zakte deze weer net zo hard.

Het afplakken heeft zo ie zo geen kwaad gedaan, maar of het echt geholpen heeft durf ik ook nog niet te zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Graad 8

Na 500meter 20 graden
900m verder (1.4km) 30 graden
1.7km verder (3.1km) 40 graden
700m verder (3.8km) koelvloeisstof op temp
800m verder (4.6km) 50 graden
1.8km verder (6.4km) 60 graden
7.1km verder (13.5km) 70 graden

Daarna bleef de temp tussen de 67 en 75 graden.
 
Voor die olietemp vs afstand ga ik gewoon de hele week turfen en een overzichtje te maken. Want op basis van een paar metingen kun je nog niet echt conclusies trekken.

Maar dat doe ik wel ;)

Het feit dat hij bij regen echt niet op temp komt was me al veel vaker opgevallen en ik heb wel een idee hoe dat komt, ik ben ook niet de enige geweest die daar naar gekeken heeft.

729.jpg


Deze foto van december maakt het eigenlijk al wel redelijk duidelijk. De foto van het deze week, (ja ik rij over een 'bouwweg' momenteel omdat er in de wijk gebouwd word). Maakt het probleem ook wel duidelijk.

753.jpg


De spray van mij voorwiel en de spetters van plassen komen tot bovenaan de radiator. Dus bij het rijden bij regen word de voorkant van mijn motorblok extra besproeid vanaf mijn voorwiel. Om Vaikul (link1, link2), een Indiër met een Ninja 250R, liep ook tegen dit probleem aan, maar dan vanwege kleine steentjes tegen de radiator en de moesson regens. Hij heeft een fendor exstender geplaatst en dat was voor hem een goede oplossing. Dus daar moet ik ook maar eens naar kijken. Het lijkt inderdaad een logische oplossing voor een groot deel van het regen probleem.

En nog een foto van de bouwweg. Dus als ze klaar zijn mijn motor maar weer wassen.

754.jpg
 
Laatst bewerkt:
Aan een fender extender heb ik ook al gedacht, maar dan meer met de bedoeling de uitlaatcollector te beschermen en de motor properder te houden dan met het oog op vermijden van te veel koeling.
Al is dat laatste dan wel weer mooi meegenomen.
Want idd, bij natte baan, en zeker als het regent, want dan ligt er meer water op de baan, ben je gewoon letterlijk je uitlaatcollector en motorblok aan het koud sproeien.

Maar imo zijn die extenders nog niet lang genoeg, het zou voor mijn GSX F best zoals deze mogen zijn, alleen de voorkant van het spatbord hoeft niet zo ver doorgetrokken te worden.

En o ja, gewoon in het blauw zoals mijn motor nu is, en zónder al die andere aanpassingen uit het voorbeeld :X
 
Aan een fender extender heb ik ook al gedacht, maar dan meer met de bedoeling de uitlaatcollector te beschermen en de motor properder te houden dan met het oog op vermijden van te veel koeling.
Al is dat laatste dan wel weer mooi meegenomen.
Want idd, bij natte baan, en zeker als het regent, want dan ligt er meer water op de baan, ben je gewoon letterlijk je uitlaatcollector en motorblok aan het koud sproeien.

Maar imo zijn die extenders nog niet lang genoeg, het zou voor mijn GSX F best zoals deze mogen zijn, alleen de voorkant van het spatbord hoeft niet zo ver doorgetrokken te worden.

En o ja, gewoon in het blauw zoals mijn motor nu is, en zónder al die andere aanpassingen uit het voorbeeld :X

Nou precies dat, er is iemand bij Ninjette, die in de winter zijn radiator niet afplakt maar het onderste gedeelte van het kuipwerk aan de onderkant afplakt wat zeker met regen een wereld van verschil maakt.
Naar aanleiding daarvan heb ik in Photoshop even een overzicht gemaakt van de regen/spetters van mijn voorband.

755.jpg

De huidige situatie, de nattigheid komt tot aan mijn radiator. En de voorkant van mijn blok en de uitlaat krijgen ook de volle lading.

756.jpg

Zo zou het dan met een fender extender er uit gaan zien. Dat scheelt al behoorlijk wat vocht op de radiator, maar het motorblok krijgt nog steeds de volle lading, al wel behoorlijk wat minder als eerst. Maar waarschijnlijk nog steeds genoeg om de olie af te laten koelen.

757.jpg

Dit zou dan de ideale situatie zijn. Een fender extender en dan de onderkuip iets minder open aan de onderkant als bescherming tegen de regen en dat dan het liefste zonder de airflow te erg te blokkeren. Dus zoals bij de RC 125 bijvoorbeeld.
KTM-RC125-black-2014.jpg

Het voordeel van de fender extender is dat die bestaat en die kun je dus bestellen. Een stuk om de onderkuip iets dichter te maken zal ik echter zelf moeten maken. Dus de fender exstender is besteld en binnenkort is gaan kijken naar die onderkuip.
 
Laatst bewerkt:
Dat van de onderkuip te dichten lijkt mij idd een goede optie. De fender extender is een must, ook al gedacht dat te bestellen voor mijn motor.
Als je dan nog op een mooie manier iets vind om die onderkuip te dichten.
Alleen zou het, buiten mooi zijn, ook vlot demonteerbaar moeten zijn, want tijdens een hete zomer denk ik dat het beter open blijft.
 
Dat van de onderkuip te dichten lijkt mij idd een goede optie. De fender extender is een must, ook al gedacht dat te bestellen voor mijn motor.
Als je dan nog op een mooie manier iets vind om die onderkuip te dichten.
Alleen zou het, buiten mooi zijn, ook vlot demonteerbaar moeten zijn, want tijdens een hete zomer denk ik dat het beter open blijft.

De onderkuip helemaal dicht maken had ik ook zeker niet in mijn hoofd. Ik zou alleen de onderste open helft iets dichter maken. Bij de concurrentie zie ik bijvoorbeed dat als je een lijn tussen de assen zou trekken dat voorkant van de onderkuip pas open is boven die lijn.

Zie de KTM hierboven en de Yamaha en Suzuki hieronder.

gsx250r-1.jpg

2013-yamaha-yzf-r125-10_1600x0w.jpg


Ik zou bij mijn motor dat dus ook meer op die manier doen. De enorme opening dus iets hoger laten beginnen, dus de onderkant een centimeter of 5 á 7 ophogen als het waren.
 
Afgelopen week kwam mijn fenda extenda binnen. Deze afgelopen vrijdag erop gezet.

769.jpg


770.jpg


771.jpg


Hij loopt langer door naar beneden dan ik verwacht had. Ondanks dat hij op deze foto's lijkt op te vallen, zie je hem amper.

768.jpg


Bij deze foto in the Riding Game zie je hem bijvoorbeeld zo goed als niet zitten.
 
770.jpg


771.jpg


Hij loopt langer door naar beneden dan ik verwacht had. Ondanks dat hij op deze foto's lijkt op te vallen, zie je hem amper.
Dat ziet er idd goed uit zo! :t
Had zelf ook niet verwacht dat die zo ver doorgetrokken zou worden.
Zou de fabrikant dat bij elk specifiek model berekenen hoe ver ze die moeten doortrekken?
 
2 mei kwam er een pakket binnen met onder ander remblokjes, dus bij 13794,7 zijn de remblokje voor vervangen voor nieuw brembo.

777.jpg


776.jpg


Vandaag heerlijk door de regen gereden. De fenda exstenda maakt duidelijk een verschil bij deze extreme regen, maar dan nog komt de olie niet boven de 55 graden uit tijdens mijn woon-werkritje.
 
Eergisteren heb ik de motor eens rustig gewassen. Ook was er een pakketje binnengekomen.

779.jpg


780.jpg


781.jpg


Na het wassen de motor onder de overkapping gezet en de achtervelg er onder vandaan gehaald en meegenomen naar de dealer.
 
Laatst bewerkt:
Daarna aan de slag gegaan...

783.jpg


Daarna het nieuwe afdekkapje er weer op en nou hopen dat ie langer blijft zitten.

784.jpg


En een nieuw boutje erin aangezien ik er ergens een ben verloren. Is maar gewoon een hoekige maar had niks anders liggen.

785.jpg


Op mijn Hugger zag ik een kleine beschadiging.

786.jpg


Dus kleine spacers tussen het frame en de voetsteun gezet.

787.jpg


Daarna ff een test ritje gemaakt en alles draait weer lekker.
 
Laatst bewerkt:
Deze morgen kwam het moment dat ik na 1 jaar en15 dagen precies 10.000 kilometer had gereden met mijn motor. Dat was tijdens mijn gewone woon werk rit, maar wel op een mooi plekje. Even drie foto's geschoten en toen verder naar mijn werk gereden.

792.jpg


793.jpg


794.jpg
 
Laatst bewerkt:
Deze morgen kwam het moment dat ik na 1 jaar en15 dagen precies 10.000 kilometer had gereden met mijn motor. Dat was tijdens mijn gewone woon werk rit, maar wel op een mooi plekje. Even drie foto's geschoten en toen verder naar mijn werk gereden.

792.jpg


793.jpg


794.jpg
Mooie foto's! 8-)

... maar daar stond toevallig geen Vietnamees loempiakraam? :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan