- Onderwerp starter
- #176
Conslusie tijd
Voor elk type meting heb ik het gemiddelde van minstens 6 woon-werk ritten genomen 3 heen, 3 terug met dezelfde weersomstandigheden, qua regen en temperatuur, de afstand is ongeveer 25km. Hoe de nieuwe thermostaat het doet in de regen weet ik nog niet want daarvoor heb ik nog niet genoeg data.
Olie temperaturen
Standaard thermostaat, na 4,5km is de olie 40 graden, na 10,9 is de olie 50 graden en na 13,4km is de olie 60 graden en bereikte nooit de 70.
Standaard thermostaat met radiator voor 50% afgedekt, na 4,4km is de olie 40 graden, bij 6,5km 50 graden na 10,4km is het 60 graden, na 15,0km 70 graden en na 23,2km is de olie gemiddel 80 graden.
Aprilia thermostaat met bypass, na 4,4km is de olie 40 graden, bij 6,2km 50 graden na 8,0km is het 60 graden, na 11,6km 70 graden en na 16,0km is de olie gemiddel 80 graden.
Koelvloeistof temperatuur
Standaard thermostaat, de onderste streep, de 70 graden duurde 10,5km om te bereiken.
Standaard thermostaat met radiator voor 50% afgedekt, de onderste streep, de 70 graden duurde 5,5km om te bereiken.
Aprilia thermostaat met bypass, de onderste streep, de 70 graden duurde 2,6km om te bereiken.
Conclusie
De koelvloeistof is dus veel sneller op temperatuur wat ook te verwachten was. De koelvloeistof blijf nu ook warmer aangezien de thermostaat bij 82 graden open gaat tegen 64 bij de standaard versie. Hierdoor zie je ook dat de olie in staat is om richting de 80 graden te klimmen. De koelcapiciteit van de radiator is nog altijd meer als nodig en ik zie tijdens het rijden zelden de koelvloeistof temperatuur boven de 80 graden komen. In de zomer is dat waarschijnlijk wel anders aangezien de buitenlucht rond de 5 graden was tijdens de metingen. Dat de koeling overbemeten is zie je ook terug in de grafiek, zelfs als ik de radiator voor de helft afplak duurt het een behoorlijke tijd voordat de koelvloeistof op temperatuur is en de olie bereikte de 80 graden pas na 23km.
Ik ben blij met mijn nieuwe thermostaat, hoef niet meer mijn radiator af te plakken en dat in de gaten te houden. Nu nog kijken of bij regen de verschillen ook zo groot zijn. Voor nu ben ik gewoon blij dat ik nu meer dan 50% van mijn woon-werk rit olie heb die 70 graden of meer is.
Voor elk type meting heb ik het gemiddelde van minstens 6 woon-werk ritten genomen 3 heen, 3 terug met dezelfde weersomstandigheden, qua regen en temperatuur, de afstand is ongeveer 25km. Hoe de nieuwe thermostaat het doet in de regen weet ik nog niet want daarvoor heb ik nog niet genoeg data.
Olie temperaturen
Standaard thermostaat, na 4,5km is de olie 40 graden, na 10,9 is de olie 50 graden en na 13,4km is de olie 60 graden en bereikte nooit de 70.
Standaard thermostaat met radiator voor 50% afgedekt, na 4,4km is de olie 40 graden, bij 6,5km 50 graden na 10,4km is het 60 graden, na 15,0km 70 graden en na 23,2km is de olie gemiddel 80 graden.
Aprilia thermostaat met bypass, na 4,4km is de olie 40 graden, bij 6,2km 50 graden na 8,0km is het 60 graden, na 11,6km 70 graden en na 16,0km is de olie gemiddel 80 graden.
Koelvloeistof temperatuur
Standaard thermostaat, de onderste streep, de 70 graden duurde 10,5km om te bereiken.
Standaard thermostaat met radiator voor 50% afgedekt, de onderste streep, de 70 graden duurde 5,5km om te bereiken.
Aprilia thermostaat met bypass, de onderste streep, de 70 graden duurde 2,6km om te bereiken.
Conclusie
De koelvloeistof is dus veel sneller op temperatuur wat ook te verwachten was. De koelvloeistof blijf nu ook warmer aangezien de thermostaat bij 82 graden open gaat tegen 64 bij de standaard versie. Hierdoor zie je ook dat de olie in staat is om richting de 80 graden te klimmen. De koelcapiciteit van de radiator is nog altijd meer als nodig en ik zie tijdens het rijden zelden de koelvloeistof temperatuur boven de 80 graden komen. In de zomer is dat waarschijnlijk wel anders aangezien de buitenlucht rond de 5 graden was tijdens de metingen. Dat de koeling overbemeten is zie je ook terug in de grafiek, zelfs als ik de radiator voor de helft afplak duurt het een behoorlijke tijd voordat de koelvloeistof op temperatuur is en de olie bereikte de 80 graden pas na 23km.
Ik ben blij met mijn nieuwe thermostaat, hoef niet meer mijn radiator af te plakken en dat in de gaten te houden. Nu nog kijken of bij regen de verschillen ook zo groot zijn. Voor nu ben ik gewoon blij dat ik nu meer dan 50% van mijn woon-werk rit olie heb die 70 graden of meer is.
Laatst bewerkt: