Nieuwe uitlaten i.c.m. de verkeerde siliconenkit

rzanten

Rookie
18 sep 2015
4
0
Gister heb ik 2 nieuwe uitlaatjes op mijn BT1100 gezet.
De uitlaten kwamen met ieder een koppelstuk die vanaf beneden mijn motor naar boven loopt waar dan uit eindelijk de demper op komt.

Mij werdt aangeraden door de fabrikant deze aan de binnekant in te smeren met hittebestendige siliconekit om zo gaslekken in de koppelingen te voorkomen.

Dit verhaal heb ik vervolgens bij een lokale kluswinkel neer gelegd. Zij raden mij toen vuurvaste kachelkit aan die ze nog hadden staan. Verkeerd advies dus.
Met dit spul heb ik vervolgens per koppelstuk misschien een vingertopje in gesmeerd aan de binnenkant.

Nu achteraf blijkt het zo te zijn dat dit spul glashardt wordt na uitharding en dus niet flexibel blijft. Dat betekend dus nu waarschijnlijk dat al mijn koppelstukken van de uitlaat keihard aan elkaar vastgeplakt zitten denk ik. Ook dus de koppeling van het koppelstuk naar de motorpijp. Wat dus betekend dat mocht ik de orginele er weer terug op willen zetten om de motor in originele staat te verkopen dat ik de buis van het koppelstuk er niet af krijg.

Nu heb ik een aantal vragen.

1. Zou ik deze koppelstukken er ooit nog af kunnen krijgen?
2. Aangezien het hardt is na uitharding en niet flexibel blijft ben ik benieuwd of dit op den duur fout kan gaan. Kan dit misschien afbrokkelen door de trillingen van de motor. En dat er gaslekken ontstaan. De fabrikant van dit spul zegt in ieder geval dit echt niet de bedoeling is van de kachelkit om zo uitlaten permanent te monteren.


Ik hoop dat iemand mij gerust kan stellen. :/

Het spul: http://www.griffon.nl/static/products/assets/asset_3536_2.pdf
Kachel%20Kit%20Hydra.jpg
[/URL]

Uitlaatjes: FuelExhaust Classic
$_35.JPG
[/URL]

Motor: Yamaha BT1100
Yamaha%20BT%201100%20Bulldog%2004.jpg
[/URL]
 
Laatst bewerkt:
Kachelsite dicht allen maar. Is niet sterk en het houdt op zich geen dingen aan elkaar. Gewoon lostrekken, schoonkrabben en weer monteren met de aanbevolen kit.
 
of gewoon mee rijden, trilt na een tijdje wel los.
en dan het goede spul gebruiken....

en merk het wel vaker dat de lokale kluswinkel iets aansmeert wat niet goed is om maar wat omzet te draaien....
 
Lekker laten zitten.Je kunt het later zo weer los trekken als de uitlaat wil wisselen.
Als de verbinding erg gaat lekken kan je altijd nog ander pakking gebruiken.
 
Ik zou wel even uitkijken. Mijn ervaring met dit spul (wel bij mijn koekblik:p ) is dat je uitlaat er vreselijk van gaat Rotten naar een poosje.
Maar dat kan natuurlijk ook aan het materiaal ligge. Of de staat waar mijn uitlaat al in verkeerde.
 
Wow wat een hoop reacties al zo snel. Bedankt allemaal. :)
Ik begreep ook van een collega dat het niet echt veel kwaad kan als je ergens een klein gaslekje hebt zitten en dat als het echt te erg wordt dat je dat ook wel hoort aan je uitlaat.

Goed, ik laat het zitten en dan kijk ik later wel een keer wat de status is.

Wederom bedankt!
 
Ik denk niet dat de beoogde eigenschappen van die Bison siliconenkit behouden blijven bij je uitlaat, maar wat maakt het uit? Als het dicht zit dan zit het dicht ongeacht de staat van je kit.
 
Laatst bewerkt:
Nu ik dit lees, vraag ik me af of ik wel de goede heb gebruikt?
Ik kreeg m'n aftermarket-uitlaat ook niet helemaal dicht en heb toen de kit van de Bison gebruikt; Bison High Temp Siliconenkit. Kan tot 300c aan en op de verpakking staat dat deze elastisch is.

https://www.bison.nl/static/products/assets/asset_3522_2.pdf

"Toepassingsgebied
Bison High Temp is de beste keuze voor verlijmen en afdichten van voegen,
naden en kieren waar een hoge hittebestendigheid gewenst is. Hecht zeer
goed op glas, emaille, tegels, geglazuurde keramiek en gladde metalen.
Uitermate geschikt voor met name het verlijmen en afdichten van ovenen
magnetronruiten, randen rondom (keramische) kookplaten, warmte
afvoerkanalen, rookkanalen, hitteschermen voor de openhaard (tevens geschikt
als vloeibare pakking voor automotive toepassingen)."

Nu weet ik dat we hier op een motorforum zitten, maar die laatste zin zou toch al duidelijk genoeg moeten zijn. Of distantiëren we ons zoveel van de blikkers? :P
 
Je kan ook gewoon een klein tubetje hittebestendige siliconenkit speciaal voor uitlaten kopen.
Er zijn ook fabrikanten die het er bij leveren.
 
Nu weet ik dat we hier op een motorforum zitten, maar die laatste zin zou toch al duidelijk genoeg moeten zijn. Of distantiëren we ons zoveel van de blikkers? :P

Ja ja ja :9 :$
Omdat er wel opstaat dat het gebruikt kan worden voor verlijmen, dacht ik misschien dat het ook echt hard zou worden zoals in de OP ook wordt omschreven. Maar ik ben blij dat het de goede is. Het werkt tot nu toe goed in ieder geval.
 
Ja ja ja :9 :$
Omdat er wel opstaat dat het gebruikt kan worden voor verlijmen, dacht ik misschien dat het ook echt hard zou worden zoals in de OP ook wordt omschreven. Maar ik ben blij dat het de goede is. Het werkt tot nu toe goed in ieder geval.

Dat spul wordt veel gebruikt voor motoruitlaten, is er erg geschikt voor.
 
Denk als de fabrikant iets meer moeite deed om we de juiste pas vorm te maken je geen vul middel nodig zou moeten hebben , heb bij bijv Akrapovic nog niet zulk spul nodig gehad
 
Denk als de fabrikant iets meer moeite deed om we de juiste pas vorm te maken je geen vul middel nodig zou moeten hebben , heb bij bijv Akrapovic nog niet zulk spul nodig gehad

Oud topic maar ik moest wel even lachen om het vetgedrukte woord...het toverwoord. _O- :W
 
Hoezo toverwoord ? Is Akrapovic zo heilig dan ?

Ik heb een compleet Termignoni systeem op mijn motor, zonder pasta's of dergelijke. Ook zonder die is het systeem na verloop van tijd moeilijk uit elkaar te krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan