Nieuwe polisvoorwaarden verzekering Achmea

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jozef
  • Startdatum Startdatum
  • Featured

Jozef

Die hard MF'er
Lid geworden
13 apr 2004
Waarderingsscore
60
Interessante nieuwe voorwaarden in de motor (en auto-) verzekeringen van de Achmea groep (Centraal Beheer, FBTO, Interpolis):

WA verzekering:
Knipsel4.webp

Knipsel3.webp

Beperkt casco en All Risk verzekering:
Knipsel5.webp

Knipsel3.webp

De "Regeling voertuigen" beschrijft de wettelijke (permanente) eisen voor voertuigen.

Laatst bewerkt:
Het gaat hier om de regeling voertuigen. Daar staat verschrikkelijk veel in, maar typische voorbeelden van aanpassingen die mensen vaak doen die tot problemen kunnen leiden (en waardoor je voertuig daar al snel niet meer aan voldoet) zijn bijvoorbeeld:
- het tunen van de verlichting (extra sterke verlichting, of gekleurde lampen, soms zelfs blauwe voorrangsvoertuig-achtige lampen)
- verhogen of verlagen van de auto
- chiptuning, aangepast motorvermogen
- monteren van bullbars, grote spoilers, uitstekende side skirts etc.
- overmatige spoorverbreders
- te donkere raamfolie op de voorruit of voorste zijruiten
- aftermarket uitlaatsystemen
- aftermarket spiegelcamera's ipv normale spiegels

Dat soort aanpassingen kunnen allemaal het rijgedrag van de auto nadelig beïnvloeden of op andere manieren gevaar of hinder in of rond de auto veroorzaken, en daar zijn die dingen niet op getest, laat staan op goedgekeurd. Dus niet zo vreemd dat verzekeraars er een punt van maken als je dat soort fratsen gaat uithalen en dan de openbare weg op gaat.

Het wordt “interessant” als je te goeder trouw een gebruikte motor koopt waar iemand onderhuids wat aan heeft gesleuteld waardoor de technische eigenschappen formeel niet meer overeenkomen…
Zou kunnen worden gebruikt om onder de schade uit te komen, hoewel juist CB zo niet op mij overkomt.

En hoe gaat men a :daarachter komen?
Onderzoek na een ongeluk. Als er veel (letsel)schade is gaat dat ook zeker gebeuren.
en b: in hoeverre is daar een technische en wettige onderbouwing voor?
Voor onderdelen die op de Europese markt moeten worden toegelaten middels een keurmerk is daar natuurlijk wel een onderbouwing voor als die onderdelen van een Aliexpress shop dat keurmerk niet hebben.

Mja, maar ja, het is natuurlijk wel gewoon de verantwoordelijkheid van de eigenaar dat het voertuig aan de wettelijke eisen voldoet. Dat is een van de grotere risico's als je van een particulier koopt.

Als we nou eens wat strenger zouden zijn in Nederland op oude troep, zelfbouw, houtje-touwtje-tuinschuur-onderhoud, goedkope neponderdelen, duct-tape-tie-wrap-reparaties, zwaar achterstallig onderhoud, opengesloopte uitlaten etc. zou ons dat best een hoop ellende kunnen schelen.

Het zal vast een onpopulaire mening zijn, maar ik ben vóór een APK van motoren (en voor de verscherping van die van auto's, want daar rolt ook een hoop schroot doorheen hoor), en trouwens ook voor een APK van bestuurders.

Het zal vast een onpopulaire mening zijn, maar ik ben vóór een APK van motoren (en voor de verscherping van die van auto's, want daar rolt ook een hoop schroot doorheen hoor), en trouwens ook voor een APK van bestuurders.
Beter gewoon de doodstraf voor iemand die met illegale onderdelen wordt gepakt, dat is tenminste afschrikwekkend.

resumé,
Zelfde voornaam,
Zelfde achternaam,
Zelfde postocdegebied?

Ow man, wat fijn! Die 13e provincie van Duitsland kan dan weer gevuld worden met medelanders van mij! Wir schaffen das! :+

Zonder gekheid, een vorm van APK is zo gek nog niet.. (al slaan die Duitsers soms wel een klein beetje door....)

Mja, maar ja, het is natuurlijk wel gewoon de verantwoordelijkheid van de eigenaar dat het voertuig aan de wettelijke eisen voldoet. Dat is een van de grotere risico's als je van een particulier koopt.

Ah, dus elke motor die bij een (motor)bedrijf te koop staat zou geen enkel risico moeten geven...? Wakker worden!

Ah, dus elke motor die bij een (motor)bedrijf te koop staat zou geen enkel risico moeten geven...? Wakker worden!

Ja, want dat is precies wat ik zei hè?

Natuurlijk ook de naaste familie.
Afschieten of electrocuteren.
Alhoewel dat ook niet zo goedkoop meer is.
Met deze energie prijzen.
Dan maar eco dood.
Gewoon 3 doornappels eten met blaadjes.
en apk motoren ga je er nu nog meer enge regeltjes en wetjes in ned. Aan toevoegen.?
Het is hier al zo eng.

je kan nu al opgepakt worden in rukjeveen,als je scheet laat en deze boven bepaalde waarde komt.
je kan beter een boer laten want dat is een scheet,die de weg naar beneden niet weet.

Ik dacht dat dit altijd al zo was?

Ik gok overigens dat hier niet heel vaak aanspraak op gemaakt wordt, tenzij het heel overduidelijk is.

Ik ken toevallig iemand die in deze wereld werkt, zal het binnenkort eens vragen.

Onderzoek na een ongeluk. Als er veel (letsel)schade is gaat dat ook zeker gebeuren.

Voor onderdelen die op de Europese markt moeten worden toegelaten middels een keurmerk is daar natuurlijk wel een onderbouwing voor als die onderdelen van een Aliexpress shop dat keurmerk niet hebben.
Dan moet de Europese markt er ook voor zorgen dat dat soort onderdelen niet LEGAAL verkrijgbaar zijn in Europa.
Anders kan je het gooien op medeplichtigheid 💁‍♂️

Ik dacht dat dit altijd al zo was?
Ik ook. Het is alleen blijkbaar nu veel explicieter in de polisvoorwaarden gezet.

Let op dat bij een WA verzekering dat betekent dat de verzekeraar de tegenpartij wel schadeloos stelt, want dat zijn ze wettelijk verplicht. En dan daarna alle schade bij jou zal gaan verhalen. Maar dat is een civiele procedure tussen de verzekeraar en jou. En dan is het wel de vraag in hoeverre de rechter er in mee gaat als jij bijvoorbeeld een te luide uitlaat hebt. Volgens de polisvoorwaarden ben je dan niet verzekerd, maar ik kan me goed voorstellen dat een rechter daar niet in mee gaat als die uitlaat niets heeft bijgedragen aan het ongeluk.

Dan moet de Europese markt er ook voor zorgen dat dat soort onderdelen niet LEGAAL verkrijgbaar zijn in Europa.
Anders kan je het gooien op medeplichtigheid 💁‍♂️
Waarom? Er zijn ook legaal keukenmessen verkrijgbaar, en toch mag je die niet op je passagiersstoel open en bloot vervoeren.

Het is prima om kerstboomverlichtingen, lawaaierige uitlaten en enorme scherpe taartschepspoilers op je auto te zetten, als je er maar niet mee op de openbare weg gaat rijden.

je zegt een ding heel erg goed..."en trouwens ook voor een APK van bestuurders."...daarmee kan de rest achterwege blijven (afgeschaft worden)
Luister, als ik zeg dat iets een groter risico is bij particuliere verkoop zeg ik toch niet dat het bij professionele verkoop perfect is?

Een nadeel van sportschoenen is dat je er koude tenen in krijgt als je ermee gaat rijden bij -5 celcius. Daarmee zeg ik toch ook niet dat je met motorschoenen gegarandeerd warm blijft?

Als ik zeg dat ik geen bladsla lust dan wil dat toch niet zeggen dat ik een liefhebber van frikandellen ben?

Ook een mooi design radiaal rempompje van huajun👌
Remt beter dan de originele brembo.

Terug
Bovenaan Onderaan