nieuwe accu laad niet

ACE-rider

Rookie
3 feb 2019
6
0
ongeveer 2 maanden geleden een nieuwe accu in mijn Shadow 1100 gezet. Sindsdien ( door sneeuw en pekel) niet veel gereden en de accu aan de (druppel)lader gehad, omdat hij soms 2 weken aaneen niet gebruikt werd. Vandaag wilde ik gaan rijden en bleek de accu, die net van de lader komt, niet voldoende power te hebben om de motor te starten. Met accukabels gestart. Motor probleemloos gereden voor 40 km. Bij thuiskomst motor uit gezet en wilde daarna meteen wéér niet starten. Ik denk zelf dat de accu niet goed is, maar ben benieuwd naar tips en suggesties
 
Yuasa
 

Bijlagen

  • Yuasa-accu-HYB16A-AB.jpg
    Yuasa-accu-HYB16A-AB.jpg
    10,3 KB · Weergaven: 6
in november nieuw gekocht...bij de zaak 70 % opgeladen en thuis de rest ( ook een nieuwe acculader gekocht). tot vandaag toe was het ook gewoon goed. Ik weet dus niet of het kwaad kan om een nieuwe accu toch aan de lader te laten staan, maar op zich kan ik me daar geen probleem bij voorstellen. Hij heeft eigenlijk heel januari , vanwege het winterse weer, aan de lader gestaan.
 
Lijkt op een kapotte accu. Gelukkig heb je nog garantie.
Meestal merk je al tijdens de initiële laadbeurt of een accu niet lekker is:
- is te snel vol
- voltage de volgende dag ingekakt

Als ervaren accusloper (motorschuurtje zonder elektra en niet dol op kou) ben ik erg blij met mijn huidige Exide AGM accu.
Doet het een stuk beter in kou na lange stilstand dan de Varta's en Yuasa's die ik afgelopen jaren gesloopt hebt.

Vreesde vanochtend dat ik moest gaan aanduwen na ruim 8 weken stilstand.
Tot mijn verbazing kreeg de accu het blok aan.
En dat is echt geen gemakkelijke exercitie in de kou op een Transalp 650 met carburateurs en vacuümkraan na lange stilstand:
- 1e poging gebeurd er niets (nodig om sap in de vlotterbakken te krijgen)
- 2e poging een plofje
- 3e poging blok aan, slaat daarna altijd vrij snel weer af
- 4e poging is meestal gaan met die banaan

Ik start nooit lang door, doe dit liever in kortere pogingen. Is beter voor accu en startmotor.
 
misschien lachwekkend, maar ik begrijp niet wat je bedoeld ;)

Accu HYB16A-AB Yuasa | mPartz.nl

2e alinea:
Accuzuur: deze accu wordt ALTIJD standaard af-fabriek door Yuasa geleverd zonder accuzuur (kies bij de optie voor accuzuur om de juiste hoeveelheid mee te bestellen). Een Yuasa YB- en HYB-accu moet met dit accuzuur worden afgevuld (niet met gedemineraliseerd water!)
 
Accu HYB16A-AB Yuasa | mPartz.nl

2e alinea:
Accuzuur: deze accu wordt ALTIJD standaard af-fabriek door Yuasa geleverd zonder accuzuur (kies bij de optie voor accuzuur om de juiste hoeveelheid mee te bestellen). Een Yuasa YB- en HYB-accu moet met dit accuzuur worden afgevuld (niet met gedemineraliseerd water!)
de accu is bij een motorzaak gewoon afgezuurd, zoals ze dat zelf noemde\
 
in november nieuw gekocht...bij de zaak 70 % opgeladen en thuis de rest ( ook een nieuwe acculader gekocht). tot vandaag toe was het ook gewoon goed. Ik weet dus niet of het kwaad kan om een nieuwe accu toch aan de lader te laten staan, maar op zich kan ik me daar geen probleem bij voorstellen. Hij heeft eigenlijk heel januari , vanwege het winterse weer, aan de lader gestaan.

had je de -/+ goed op de accu
ik noem maar wat :X
 
@MeanBlueMan
Afhankelijk van de lader, die van mij is beveiligd tegen verkeerd aansluiten, kan je de accu behoorlijk naar de galamiezen helpen bij verkeerd aansluiten. Nu kan ik uit het verhaal van de ts niet opmaken of de accu geheel afgekoppeld was maar laten we aannemen dat dat zo is en dan is starten met die accu inderdaad geen optie meer.

Vandaag de accu’s van de CB1000R en de GSR750 even gemeten, de GSR750 had al iets meer dan twee maand niet gelopen en de CB1000R een paar weken niet meer en aan beide accu’s geen spanningsverlies kunnen meten. Als het verlies na twee weken al zo groot is dat er niet meer te starten is dan heb je of een te grote lekstroom of een brakke accu.
 
Wat een wijze antwoorden hier allemaal😠 zou de accu ff naar de motor zaak brengen en die der na laten kijken en meten is weten hij zal wel rond de 10,7 volt hebben dus een kort gesloten cel. Fabricage fouten openbare zich meestal in de eerste maanden bij ingebruikname van de accu.
 
Wat een wijze antwoorden hier allemaal😠 zou de accu ff naar de motor zaak brengen en die der na laten kijken en meten is weten hij zal wel rond de 10,7 volt hebben dus een kort gesloten cel. Fabricage fouten openbare zich meestal in de eerste maanden bij ingebruikname van de accu.

Toch is dit de grootste aanname die in het topic gedaan is..... op grond waarvan de opmerking dat hij 10,7 V zal hebben ??
 
Wat een wijze antwoorden hier allemaal😠 zou de accu ff naar de motor zaak brengen en die der na laten kijken en meten is weten hij zal wel rond de 10,7 volt hebben dus een kort gesloten cel. Fabricage fouten openbare zich meestal in de eerste maanden bij ingebruikname van de accu.

En met je eigen antwoord schaar je je zelf er ook maar gelijk bij?
 
Twee keer de helft is ook nog steeds geen geheel en dat is je antwoord dus ook niet.
Dat de accu stuk, kapot, defect, overleden dan wel naar zn galamiezen is leek mij al redelijk achterhaalde info.
Dat dit een kortsluiting in een of meerdere cellen kan zijn is dan een conclusie, hartstikke goed hoor daar niet van maar wat de oorzaak is, en die wil je echt weten of je gaat kapotte accu’s willen sparen, en dat lijkt mij niet, zul je moeten achterhalen.
Een sommetje is dan een leuke metafoor, 5cellen met elkaar vermenigvuldigen helpt je niet de oorzaak te ondervinden.
Je antwoord, ook al is je sommetje goed hoort dus bovenaan in de lijst met wijze en 😡antwoorden.

Liefs en kusjes,
Willem
 
Terug
Bovenaan Onderaan