Nieuw Zeeland (on- en offroad)

Emile007

Die hard MF'er
22 mrt 2005
283
290
Utrecht
Hallo forumleden,

Ik heb de luxe (bucket dingetje) om 3 weken lang met een KTM 1090 Adventure R rond te touren door Nieuwe Zeeland! De rit wordt een kruizing tussen onroad (80%) en licht offroad (20%). Aangezien ik in mijn eentje ga (en nog niet zo heel ervaren ben met offroad), kan ik ook niet echt de zware offroad trajecten pakken, want dan wordt ik nooit meer gevonden als het mis gaat ;-)

Ik probeer de steden te mijden (en andere drukke plekken) en probeer ook vooral de legen stukken land te pakken. Liever 5 uur gravel in een leeg gebied (zoals Molesworth Station!) dan op een bootje naar de walsvissen (Kaikoura).

In MRA heb ik een globale route gemaakt van zo'n 5 uur per dag en dat zou ook 2 dagen vrij betekenen. Ik neem ook een tentje mee, zodat ik overal kan overnachten. Route start in Thames (anderhalf uur van Auckland)

Tips en adviezen zijn welkom!

Nieuw Zeeland (Public) - Google My Maps

route NZ.png
 
gaaf ik ben er nu met de auto weliswaar ;-) geweldige stuur wegen, let op dat 5 uur wellicht langer wordt.
de highway door bergen is 100km/h weg.. knappe vent las je 60-70 haalt ;-)
 
zit net ff die bestanden te bekijken en tel zo 6000km
dat gedeelt door 21dagen is zo,n 300km per dag
wordt flink door rijden:]
 
zit net ff die bestanden te bekijken en tel zo 6000km
dat gedeelt door 21dagen is zo,n 300km per dag
wordt flink door rijden:]

Dat lukt wel 👌 wij doen gemiddeld 200-300 per dag en nog tijd over on leuke dingen te bekijken.

we rijden wel vaak Rond 09.00 weg en ontbijten ergens na 1-1,5 uur rijden (stoppen en eten moet je toch)
 
5 uur per dag (op Google maps, deze houdt rekening met de bochtigheid) rij ik normaal gesproken als we met 4 man door europa touren (dolomieten, schotland). In je eentje kan dat natuurlijk nog wat efficienter. De route op het zuidereiland bevat al 14 uur aan 'escapes' waar ik kan afsnijden als het teveel word. Er is niets gereserveerd, dus ik heb nog alle vrijheid! En ik kan het natuurlijk ook nog veel rigoreuzer aanpakken en grotere delen overslaan. Skippen/overslaan is makkelijker dan terplekke te gaan uitzoeken als ik tijd over heb!
 
Ik zou je route op het noord-eiland iets verleggen zodat je de hele Forgotten World Highway (Highway 43) meepakt. Prachtige oude weg, alsof je door Jurassic Park rijdt, met paar mooie onverharde stukken (gravel etc). Die op de motor doen staat nog op mijn bucket-list (wij waren er helaas met de auto).

En het valt me op dat je de noordpunt helemaal overslaat. Cape Reinga is best wel bijzonder om te zien (twee oceanen die bij elkaar komen, geeft heel bijzondere golfslag), en het geeft je de mogelijkheid om Ninety Mile Beach mee te pakken.

En als je toch in de noordpunt bent, de Poor Knights Islands zijn zonder twijfel een van de mooiste plekken die ik op aarde gezien heb. Ik weet niet of je kunt/wilt scuba duiken, maar ik zou het echt aanraden om het daar eens te proberen.

Verder zie ik dat je Akaroa, Dunedin en Waiotapu al meegenomen hebt, die vonden wij allemaal de moeite waard. Napier kun je wat mij betreft overslaan, verschrikkelijke tourist-trap.

Oh: en als je niks reserveert: Doe dat wel voor Milford Sound. Dat moet je echt voortijdig boeken.
 
Dank je voor je reactie Itsacon!

Het noorden overslaan is een bewuste keuze. Heel NZ in 3 weken is natuurlijk niet te doen. Alhoewel de Ninety Mile Beach erg aanlokkelijk is, kost het me relatief veel tijd om er te komen (is een op-en-neer route en ik moet langs Auckland). Dat heeft me doen besluiten om er maar niet heen te gaan (en half bezoeken heeft weinig zin). Als 'troost' oplossing heb ik in ieder geval Tautuku Beach op de route zitten. Daar kan je ook lekker op het strand rijden.

Milford Sound ga ik waarschijnlijk niet overnachten, dat wordt Te Anau. Is het daar ook nodig om te reserveren denk je?
 
Wat wil je gaan doen in Milford Sound? Want de rit er naar toe is best lang. Smalle kronkelweg, éénbaanstunnel, etc. Dus als je dingen wil doen als een boottocht (als je dat niet doet kun je Milford eigenlijk net zo goed overslaan) moet je goed plannen als je niet in het donker wilt rijden (wat ik niet zou aanraden op die weg, ook veel vrachtverkeer en bussen).

Overigens hebben wij vrij snel de gewoonte gekregen om één a twee dagen vooruit te plannen, en dan even een jeugdherberg te bellen als er op die bestemming geen kampeer locaties bekend waren. Dus niet de hele vakantie plannen, maar wel 's ochtends redelijk zeker weten dat je die avond iig ergens kunt slapen.

Wat kamperen betreft: Als je niet iemand bent die perse alle gemakken wilt, zijn de kampeerterreinen van het Department of Conservation zeer interessant. Vaak lekker midden in de natuur, goedkoop (of gratis). En daar is eigenlijk altijd wel plek.
 
@Emile007 , misschien heb ik het gemist maar wanneer ga je?
Ik vind het heel toevallig dat ik zo'n recente post als zo'n beetje enige post vind met de zoekfunctie aangezien ik volgende week 18e die kant op voor 4 dagen werk (spoedje, iets met account manager die werkorder in z'n mailbox had laten liggen). Ik heb dan wat minder luxe maar toch een weekje bij geregeld met als doel toch nog wel om een motor te huren daar voor periode 25 t/m 31 februari.

Ik start iig. in Timaru, zuideiland en zal daar ook weer moeten eindigen om motor in te leveren (waarschijnlijk, ik moet huur nog regelen). Als reisdoel zou ik naar familie in Lumsden kunnen gaan uiterste zuidpuntje maar lang bezoek zal dat dan niet worden al is de reis natuurlijk by far het belangrijkst. Ben wel een longstayer , ik was die gek die in januari een paar jaar geleden in één ruk naar Malmö, Zweden reed en de volgende dag weer terug (moest maandag weer werken :P :]).

Als mensen met NZ ervaring tips voor regelen van de huur voor me hebben zijn die gezien korte voorbereidingstijd zeer welkom! Ik wil liefst een stevige motor á la 1200gs of Triumph ofzo maar ik ga niet kieskeurig zitten zijn zolang er maar geen trappers op zitten. Verder hoop ik eigenlijk dat ik tegelijk wat kampeeruitrusting kan huren ofzo, dat vind ik nl. de leukste manier van overnachten.

Goedenavond!
 
Ha @langegast, ik vlieg 18 februari terug, dus ik ga je net mis lopen! Was wel leuk geweest om een stukje samen te rijden!
Qua camping gear neem ik (in mijn roltas) alleen een tent, matje en slaapzak mee (weegt niks en het aantal stukken bagage maakt niet uit op de vlucht). De betere campings zijn incl. keuken en keuken gear, maar ik denk dat ik ook overdag uitgebreid ga lunchen en dan 's avonds wel een broodje eet als ik ergens in de middle of nowhere op een DOC campinkje sta ;-) In Auckland kan je hier huren: www.motorbiketours.co.nz
 
@Itsacon ik heb de hele Lost Highway inmiddels in de route opgenomen. Heb de loop erboven geschrapt, want het werd toch een beetje te lang/ver. Milford sound ga ik in 1 dag op en neer en denk dat ik het bootje maar moet nemen als ik jou zo hoor...
 
ik ben een paar keer in NZ geweest, waarvan 1x ook op het Zuider Eiland. wat ik interessant vond: ten noorden van Westport ligt Waimangaroa, vandaaruit kan je over een leuke bergweg de heuvels in richting Denniston, met restanten van de 'Denniston Incline', een steenkool-transportsysteem vanuit de berg naar beneden.

vanuit Greymouth, als je Hwy 7 opgaat, ligt ten NO het spookdorpje Waiuta. je komt er door bij Hukarere de Waiuta Rd op te gaan. je rijdt dan langs Blackwater naar Waiuta. Waiuta was een nederzetting van goudzoekers en had een bloeiend bestaan, tot de goudmijnen sloten in 1950. vanaf 1951 verlieten de meesten het dorpje om hun geluk elders te zoeken. toen ik er was, was de weg er naartoe een onverharde maar met de auto goed te berijden bosweg.

Coromandel Peninsula (tegenover Auckland) was verzekeringstechnisch een uitdaging, toen ik er was (in 2000). verhuurbedrijven lieten je er niet met een huurauto rijden, tenzij je extra verzekert. of dat nu nog zo is, moet je even informeren bij het verhuurbedrijf.
 
Laatst bewerkt:
Coromandel was voor ons in 2016 geen probleem met de huurauto. Wel een weg waar je op de motor goed op moet letten.
 
Bedankt voor de tips saabert! Denniston had ik al op de route zitten, Waiuta heb ik toegevoegd. De motor komt bij Chris Birch vandaan (Chris Birch) uit Thames (Coromandel Peninsula) en die gaat zelf ook niet zachtzinnig met zijn zijn machines om, dus de Coromandel Peninsula zal niet zo'n probleem zijn denk ik ;-) Zie hier hoe hij met 'mijn' motor omgaat
 
Terug
Bovenaan Onderaan