Newbe motorscooter

Nou in elk geval wel een leuke discussie mannen.

TS (topic starter ;)) zal nu zelf wel weten waar hij aan begint.

In elk geval genoeg adviezen over al dan niet voor je volledige A te gaan (dat lijkt me een prima investering) en gewoon lekker op een 150 cc brommert beginnen, die houden restwaarde, mocht hij ooit over willen stappen ben je die zo weer kwijt met verwaarloosbare afschrijving.
Onderhoudskosten zijn ook goed te doen, zolang je niet iedere 4.000 km je kleppen laat stellen. Ik heb een 50 cc brommer gehad en die was in onderhoud nauwelijks goedkoper dan de PCX (tip, laat je motorscooter onderhouden bij een bromfiets dealer, betere sleutelaars en goedkoper tarief dan een dealer)

Er zijn er hier die beginnen over een toertocht met een motorscooter, ja dan snap ik dat je dat in de meeste gevallen niet doet op een 125cc, maar rond Amsterdam kan ik me eigenlijk geen betere scooter voorstellen dan een 150cc. Kan je ook zonder schaamte op het trottoir ploffen. Natuurlijk is een 250cc misschien iets beter, meer power, maar ook die is weer duurder dan een 150cc.

Daarnaast speelt wellicht stallingsruimte ook mee, misschien staat de motor wel gewoon op de straat, dan wil je ook niet zo'n dure scooter voor de deur hebben.

De reden dat ik op een 150cc rijd is onder andere dat ik deze eenvoudig kwijt kan in mijn schuur, naast verbruik dus ook een reden. En natuurlijk miste ik wel de PK's t.o.v. mijn lesmotor en nog steeds weleens als ik een vrachtwagen even snel voorbij wil gaan tijdens het optrekken dan zou een verdubbeling van het aantal CC 's welkom zijn. Maar kijk je puur naar functioneel dan is het segment 150cc het meeste waar voor je geld. (zuinig, wendbaar, goedkoop in aanschaf en compact)
 
Nou in elk geval wel een leuke discussie mannen.

TS (topic starter ;)) zal nu zelf wel weten waar hij aan begint.

In elk geval genoeg adviezen over al dan niet voor je volledige A te gaan (dat lijkt me een prima investering) en gewoon lekker op een 150 cc brommert beginnen, die houden restwaarde, mocht hij ooit over willen stappen ben je die zo weer kwijt met verwaarloosbare afschrijving.
Onderhoudskosten zijn ook goed te doen, zolang je niet iedere 4.000 km je kleppen laat stellen. Ik heb een 50 cc brommer gehad en die was in onderhoud nauwelijks goedkoper dan de PCX (tip, laat je motorscooter onderhouden bij een bromfiets dealer, betere sleutelaars en goedkoper tarief dan een dealer)

Er zijn er hier die beginnen over een toertocht met een motorscooter, ja dan snap ik dat je dat in de meeste gevallen niet doet op een 125cc, maar rond Amsterdam kan ik me eigenlijk geen betere scooter voorstellen dan een 150cc. Kan je ook zonder schaamte op het trottoir ploffen. Natuurlijk is een 250cc misschien iets beter, meer power, maar ook die is weer duurder dan een 150cc.

Daarnaast speelt wellicht stallingsruimte ook mee, misschien staat de motor wel gewoon op de straat, dan wil je ook niet zo'n dure scooter voor de deur hebben.

De reden dat ik op een 150cc rijd is onder andere dat ik deze eenvoudig kwijt kan in mijn schuur, naast verbruik dus ook een reden. En natuurlijk miste ik wel de PK's t.o.v. mijn lesmotor en nog steeds weleens als ik een vrachtwagen even snel voorbij wil gaan tijdens het optrekken dan zou een verdubbeling van het aantal CC 's welkom zijn. Maar kijk je puur naar functioneel dan is het segment 150cc het meeste waar voor je geld. (zuinig, wendbaar, goedkoop in aanschaf en compact)
Ben zelf ook erg benieuwd hoelang mijn 150 cc scoot het uithoud met gewoon goed onderhoud (zelf) totdat er iets aankomt wat te kostbaar wordt om te repareren vergeleken met de restwaarde . Met 63000 op de klok (zelf gereden) is olie verbruik niet meetbaar . Als alles heel blijft ga ik zeker voor de 100.000 k.m. :Y
 
Ga daarom vooral uitproberen voordat je kiest. Kom je nooit op de snelweg, dan is 125 of 250 cc voldoende, maar wil je dat wel af en toe ga dan voor iets meer.

Voor wat het waard is: ik wilde als eerste motor een nieuwe 250 cc scooter kopen, maar na diverse proefritten op 250 en 400 cc scooters is het onderstaande 2 pitter geworden. Ik moet regelmatig een wat langere snelwegrit maken en daarom kies ik voor een scooter die met enig gemak 120 a 130 km/u rijdt. Laat je daarover niks wijsmaken. Een 125 loopt hooguit 100 en is daarmee niet geschikt voor de snelweg, een 250 zal misschien 130 halen, mijn 400 (29 kW!) haalt net 150 (de teller geeft dan 165 aan). Een Burgman 400 of X-max 400 haalt dat niet eens.
 
Laatst bewerkt:
Ga daarom vooral uitproberen voordat je kiest. Kom je nooit op de snelweg, dan is 125 of 250 cc voldoende, maar wil je dat wel af en toe ga dan voor iets meer.

Voor wat het waard is: ik wilde als eerste motor een nieuwe 250 cc scooter kopen, maar na diverse proefritten op 250 en 400 cc scooters is het onderstaande 2 pitter geworden. Ik moet regelmatig een wat langere snelwegrit maken en daarom kies ik voor een scooter die met enig gemak 120 a 130 km/u rijdt. Laat je daarover niks wijsmaken. Een 125 loopt hooguit 100 en is daarmee niet geschikt voor de snelweg, een 250 zal misschien 130 halen, mijn 400 (29 kW!) haalt net 150 (de teller geeft dan 165 aan). Een Burgman 400 of X-max 400 haalt dat niet eens.
Hoi GT Scooter,

Ik ga en wil de snelweg niet op. Het wordt primair een speeltje voor in en rond de stad. Ik denk dan ook dat je gelijk hebt dat ik moet uitproberen. Ik overweeg de Tricity, Nmax en Xmax (allen van Yamaha) en de Burgman 200 van Suzuki. Eis is ABS en schijfremmen voor én achter. Honda PCX 150 ook een beetje. Ik heb een voorkeur voor Yamaha en minder Suzuki. Honda vind ik doorgaans prijziger voor een vergelijkbaar merk. Budget is rond de € 3.000. Dit weekend nog ff naar de Motorbeurs :-)
 
Hoi GT Scooter,

Ik ga en wil de snelweg niet op. Het wordt primair een speeltje voor in en rond de stad. Ik denk dan ook dat je gelijk hebt dat ik moet uitproberen. Ik overweeg de Tricity, Nmax en Xmax (allen van Yamaha) en de Burgman 200 van Suzuki. Eis is ABS en schijfremmen voor én achter. Honda PCX 150 ook een beetje. Ik heb een voorkeur voor Yamaha en minder Suzuki. Honda vind ik doorgaans prijziger voor een vergelijkbaar merk. Budget is rond de € 3.000. Dit weekend nog ff naar de Motorbeurs :-)

Welke scooter je straks ook kiest, ik heb een nieuwe gekocht, maar grote kans dat ik volgende keer een jong gebruikte neem met net een paar duizend km. Een beetje uitproberen kan geen kwaad. Zelf had ik mijn PCX gewoon besteld zonder proefrit, ( had RBW nog niet) maar heen spijt van gehad.:)
 
Hoi GT Scooter,

Ik ga en wil de snelweg niet op. Het wordt primair een speeltje voor in en rond de stad. Ik denk dan ook dat je gelijk hebt dat ik moet uitproberen. Ik overweeg de Tricity, Nmax en Xmax (allen van Yamaha) en de Burgman 200 van Suzuki. Eis is ABS en schijfremmen voor én achter. Honda PCX 150 ook een beetje. Ik heb een voorkeur voor Yamaha en minder Suzuki. Honda vind ik doorgaans prijziger voor een vergelijkbaar merk. Budget is rond de € 3.000. Dit weekend nog ff naar de Motorbeurs :-)
Jammer genoeg is de motorbeurs gericht op Motoren. Logisch. Helaas minder op motorscooter.
 
Is de Vespa 300 GTS niks voor je ,voor 3000,- kan je toch wel wat kopen.
Zeer leuk voor in en om de stad,ook zeer zuinig,en verrekte snel.
 
Is de Vespa 300 GTS niks voor je ,voor 3000,- kan je toch wel wat kopen.
Zeer leuk voor in en om de stad,ook zeer zuinig,en verrekte snel.
335Rick, dank voor je reactie/advies. Ik ga de 300 GTS serieus overwegen. Mooi ding overigens.
 
Gisteren proefles gehad op een Xmax 300. In 1 woord: WOW!. Wat een fijne machine en wat een kracht. Ik vraag me af of de Tricity die ik overweeg mij content kan houden :-(
 
Gisteren proefles gehad op een Xmax 300. In 1 woord: WOW!. Wat een fijne machine en wat een kracht. Ik vraag me af of de Tricity die ik overweeg mij content kan houden :-(

die xmax heeft veel pks voor n 300.
Zo'n 3 wieler is veel duurder.

En 8 kw tegenover 20 kw is een groot verschil.
Nogmaals...wanneer je alleen in de stad wilt rijden, dan is een laag gewicht , wendbaarheid en misschien opbergruimte belangrijk.
Ben je van plan om te gaan touren, dan is n 300 beter.
 
die xmax heeft veel pks voor n 300.
Zo'n 3 wieler is veel duurder.

En 8 kw tegenover 20 kw is een groot verschil.
Nogmaals...wanneer je alleen in de stad wilt rijden, dan is een laag gewicht , wendbaarheid en misschien opbergruimte belangrijk.
Ben je van plan om te gaan touren, dan is n 300 beter.

Akkoord met Ferry34.
Ter aanvulling zou ik nog zeggen: Enkel stad, kijk eens naar de N Max.
 
Gisteren proefles gehad op een Xmax 300. In 1 woord: WOW!. Wat een fijne machine en wat een kracht. Ik vraag me af of de Tricity die ik overweeg mij content kan houden :-(

Begrijp dat je voor een automaat rijbewijs gaat? Opzich natuurlijk prima als je zeker weet nooit iets anders dan een automaat te willen rijden.
 
N Max goeie keus
 

Bijlagen

  • 5EBCDE32-4EAF-438B-AE0B-E63B6A4A3E4E.jpeg
    5EBCDE32-4EAF-438B-AE0B-E63B6A4A3E4E.jpeg
    105,3 KB · Weergaven: 6
Aan 150 cc heb je genoeg. Ik heb verschillende Dylans 150 gehad en heb er nog steeds een. Prima dingen, mooi zuinig en nog nooit van de weg gereden. Ik heb ook een 300 en een flinke allroad. Het meest rij ik op die 150. Handzaam en retezuinig.
 
Balen......
Als gevolg van een nieuwe functie ben ik minder in de gelegenheid om te lessen. Mijn theorie reeds gehaald en ben thans bezig met mijn avb. Helaas kan mijn instructeur niet ik het weekend en ik nu niet meer door de week :-( De komende tijd tot ver na de zomer druk met cursussen.

Vraag me af of een Piaggio Yourban Lt Mp3 een goede keuze is mijn situatie. Heb mijn auto rijbewijs van voor 2013. Ik begon met dit avontuur met de Yamaha Tricity in gedachten. Ik meen dat de Yourban met de extra stabiliteit voor mij voldoet met een hoger vermogen tov de Tricity. Ik heb een budget van € 4.000 - € 4.500. Heb de indruk dat er heel veel expertise is als gaat om de Mp3 maar aan de andere kant dat er veel meuk te koop is. Graag jullie input.
 
Is bijna vloeken in de kerk, op een motorforum over driewielers praten :+

Meest voor de hand liggend zou zijn om een motorrijschool te zoeken die wel in het weekend tijd heeft, maar ja gemakshalve denk ik dat je zelf
ook wel al tot die conclusie was gekomen. zo niet je neus al had uitgestoken?

'Hier in Haarlem' zie ik ze zelfs op zondag gaan, moeilijkheid/geluks-factors (in jou geval) is dan wel de combi: Weekend/Automaat/In de buurt.
Automaat zal in deze combi denk ik nog het lastigst zijn?

Succes gewenst
 
Laatst bewerkt:
Balen......
Als gevolg van een nieuwe functie ben ik minder in de gelegenheid om te lessen. Mijn theorie reeds gehaald en ben thans bezig met mijn avb. Helaas kan mijn instructeur niet ik het weekend en ik nu niet meer door de week :-( De komende tijd tot ver na de zomer druk met cursussen.

Vraag me af of een Piaggio Yourban Lt Mp3 een goede keuze is mijn situatie. Heb mijn auto rijbewijs van voor 2013. Ik begon met dit avontuur met de Yamaha Tricity in gedachten. Ik meen dat de Yourban met de extra stabiliteit voor mij voldoet met een hoger vermogen tov de Tricity. Ik heb een budget van € 4.000 - € 4.500. Heb de indruk dat er heel veel expertise is als gaat om de Mp3 maar aan de andere kant dat er veel meuk te koop is. Graag jullie input.

Ik snap dat je kijkt naar de Piaggio MP3, als je daar de ruimte voor stalling voor hebt kan dat zeer zeker.
Qua betrouwbaarheid, is die volgens mij niet zo goed als een Yamaha, maar met jouw budget moet je volgens mij wel een fatsoenlijke uitvoering kunnen kopen.
Ik vond ze nog vrij prijzig, vandaar dat ik op een 150cc rijd, maar als ze goedkoper geweest waren reed ik er ook eentje. Nu had ik voor 4500 euro een motorrijbewijs en nieuwe motorscooter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan