MV Agusta - bestaat er een mooiere?? Deel 6

Dat doen wij express.
Rijden incognito.
Er wordt beweerd dat onze motoren meestal in huiskamers staan of in de werkplaats van de dealer.
Als je eenmaal die naam hebt kan je doen wat je wilt, maar daar kom je niet van af.
Dan moet je daar mee leven.
Sterker nog, koester dat stigma maar en onderstreep de exclusiviteit.

Dat doe je dan door je zo ongezien mogelijk te verplaatsen.O-)
Maar om dat te bereiken heb je niet bepaald hulp van dat prachtige uitlaat geluid. *O*

Jojo, wel bedankt voor je duidelijke antwoord. Knappe oplossing die veel rust zal geven. Na de operatie "hub" zeker mijn volgende klus. Heb je er ook nog een handschakeling bij?

Gewoon rechtstreeks op de accu......en ik vergeet m wel s uit te zetten met als gevolg een lege accu... dat moet dus ff aangepast..
 
Dat doen wij express.
Rijden incognito.
Er wordt beweerd dat onze motoren meestal in huiskamers staan of in de werkplaats van de dealer.
Als je eenmaal die naam hebt kan je doen wat je wilt, maar daar kom je niet van af.
Dan moet je daar mee leven.
Sterker nog, koester dat stigma maar en onderstreep de exclusiviteit.

Dat doe je dan door je zo ongezien mogelijk te verplaatsen.O-)
Maar om dat te bereiken heb je niet bepaald hulp van dat prachtige uitlaat geluid. *O*

Jojo, wel bedankt voor je duidelijke antwoord. Knappe oplossing die veel rust zal geven. Na de operatie "hub" zeker mijn volgende klus. Heb je er ook nog een handschakeling bij?
Ik krijg daar idd sterk de indruk van...
Dat “wij” en “onze” hoor ik niet bij merk ik als ik rijd.
 
@gambiertje het spijt me maar ik volg je helaas niet. Wat bedoel je. Kom je te weinig MV's tegen op de weg of vind je dat er geen saamhorigheid is onder MV rijders of....

Kijk, vandaag had ik de boel uit elkaar liggen om de nieuwe hub te monteren. Dus wordt er niet gereden. Ik wacht al bijna een week op een door mij bestelde momentsleutel, dus wordt er niet gereden. Als de temperatuur zo laag blijft en de momentsleutel zou wel voor het weekend aankomen, dan nog ga ik komend weekend niet rijden. Reuma handen en kou zijn geen vrienden. Dus wordt er niet gereden. Twee van de drie oorzaken waarom er door mij niet gereden wordt liggen buiten de schuld van MV.8-)

Voor de koeling van de MV zou de temperatuur van het komend weekend overigens wel fijn zijn.:+
 
Ik volg het helaas ook niet.

Voor degene die interesse heeft zondag is er een rit die start vanuit Zwolle. Overigens zijn we niet eenkennig aangezien de voorrijder op de Ducati rijdt. Of Bimota.
 
Ik volg het helaas ook niet.

Voor degene die interesse heeft zondag is er een rit die start vanuit Zwolle. Overigens zijn we niet eenkennig aangezien de voorrijder op de Ducati rijdt. Of Bimota.
Ja die heb je er ook altijd tussen zitten. Wel lid van de club maar niet de juiste motor. Beetje triest eigenlijk, beetje meelopen stoer doen. Wat doe je eraan.
Ohja, als het doorgaat met de slechte weersverwachting dan kom ik met de Multistrada. ;-)
 
Ja die heb je er ook altijd tussen zitten. Wel lid van de club maar niet de juiste motor. Beetje triest eigenlijk, beetje meelopen stoer doen. Wat doe je eraan.
Ohja, als het doorgaat met de slechte weersverwachting dan kom ik met de Multistrada. ;-)

Een overloper die nog meeloopt? Of een meeloper die overloopt?
Hoe dan ook... het is zo gezellig dat een meelopende overloper niet weg loopt haha
 
Ja die heb je er ook altijd tussen zitten. Wel lid van de club maar niet de juiste motor. Beetje triest eigenlijk, beetje meelopen stoer doen. Wat doe je eraan.
Ohja, als het doorgaat met de slechte weersverwachting dan kom ik met de Multistrada. ;-)

Wat is de oorzaak?
Mijn leeftijd?
Laag IQ?
Te kort lid van MVOCB?
Suf getuft door te veel motor te rijden?
Of....

In ieder geval heb ik mij het hoofd al gebroken over wat @gamblertje op z'n lever heeft en nu tast ik nogmaals in het duister als ik @Lacsap probeer te begrijpen..

Oh ja, ik heb zojuist een paar biertjes op.
Maar dan toch.

Moet overigens wel zeggen dat de woordspelingen van @Maximum Velocity prachtig gevonden zijn.
 
Wat is de oorzaak?
Mijn leeftijd?
Laag IQ?
Te kort lid van MVOCB?
Suf getuft door te veel motor te rijden?
Of....

In ieder geval heb ik mij het hoofd al gebroken over wat @gamblertje op z'n lever heeft en nu tast ik nogmaals in het duister als ik @Lacsap probeer te begrijpen..

Oh ja, ik heb zojuist een paar biertjes op.
Maar dan toch.

Moet overigens wel zeggen dat de woordspelingen van @Maximum Velocity prachtig gevonden zijn.

Ik denk dat Lastpac het over zichzelf heeft. Hij had ooit een mooie MV besloot toen vreemd te gaan, maar hij blijft wel hangen. Wat wij uiteraard waarderen!
 
Dat klopt om dan helaas te moeten constateren dat het weer roet in het eten gooit. Vorig jaar September al begonnen met verkennen van leuke weggetjes. De hele winter bij zitten schaven. Nu door slechte weer uitgesteld.
 
Hèhè, eindelijk begint het te dagen.
Mooi Lacsap. Dissidenten, querulanten, spijtoptanten, prima allemaal, zolang je maar motor rijdt.
Het weer zit tegen en persoonlijk is mijn fiets nog in afwachting van een laatste behandeling met de momentsleutel (zijn jullie ook al zo oud dat je je nog kunt herinneren dat er over 'pondensleutel' werd gesproken?
Dus hopelijk is dat slechte weer in mijn voordeel en mag ik t.z.t. toch nog meedoen met de rit o.l.v. Lapsac.
 
In dit draadje is sprake geweest van koelvloeistoftemp., ventilator enz.
Ik weet niet of copy-past mag, maar op het onvolprezen mvagusta.net kwam ik het volgende tegen. Een eye-opener van jewelste:

While exchanging my Brutale's coolant for distilled water/Waterwetter in preparation for this weekend at the track, I took a closer look at the cooling system.

There are two separate temperature sensors, both easily accessed. One on the left side tank of the radiator and one on the left front of the cylinder head at the thermostat flange.

The one on the radiator supplies the signal to the instrument panel. The one on the cylinder head supplies the signal to the Magnetti Marelli engine control module (ECM).

I connected my laptop VDSTS to the diagnostic port and compared the readings supplied by the ECM with the reading on the instrument panel display. This exercise explains the rapid fluctuation of the coolant temperature displayed.

Both readings warmed up fairly rapidly, the engine reaching operating temperature quickly (within a few minutes on the stand). The engine temperature remained fairly stable at 98-102C (208 - 215F) as read from the ECM via laptop while I revved the engine. The radiator temperature fluctuated greatly, depending on the amount of air passing over it and the flow rate of the coolant through the radiator; from 74 - 94C (165 - 201F). I placed a fan in front of the radiator to simulate riding for this. Why MV decided to display radiator temperature rather engine temperature is a mystery to me. The fan is regulated by the ECM so it reads engine temperature, not radiator temperature. A stuck (closed) thermostat probably would not be indicated on the instrument panel because a stuck thermostat would result in lower radiator temperature while the engine temperature goes high.

So here's what happens when we ride down the road. The engine is apparently designed to run at ~100C. The thermostat opening will vary to maintain this temperature. When the engine temperature drops (cruising in a low load situation with plenty of air passing through the radiator) the thermostat restricts the flow to maintain engine coolant temperature. Meanwhile, coolant flow is stagnating in the radiator while high airflow through the radiator is sapping the heat from the coolant there. This temperature drop is displayed on the instrument panel even though engine coolant temperature is fairly constant. When we stop in traffic, the airflow through the radiator is reduced (or even eliminated) but some hot coolant continues to enter the radiator. The thermostat opens to increase flow as a thermal soak occurs (the cylinder retains heat from the work performed but the flow of coolant through the system is reduced at idle). The flow into the radiator now increases but there's no airflow to remove the heat from the radiator. Radiator temperature climbs and this is displayed on the instrument panel; but the engine coolant temperature doesn't change that much.


Dat is voor mij een grote geruststelling. Ik kon mij ook al niet voorstellen dat de temperatuur van het blok zo fluctueerde.

Nu is het tijd voor 4 mei.
 
In dit draadje is sprake geweest van koelvloeistoftemp., ventilator enz.
Ik weet niet of copy-past mag, maar op het onvolprezen mvagusta.net kwam ik het volgende tegen. Een eye-opener van jewelste:

While exchanging my Brutale's coolant for distilled water/Waterwetter in preparation for this weekend at the track, I took a closer look at the cooling system.

There are two separate temperature sensors, both easily accessed. One on the left side tank of the radiator and one on the left front of the cylinder head at the thermostat flange.

The one on the radiator supplies the signal to the instrument panel. The one on the cylinder head supplies the signal to the Magnetti Marelli engine control module (ECM).

I connected my laptop VDSTS to the diagnostic port and compared the readings supplied by the ECM with the reading on the instrument panel display. This exercise explains the rapid fluctuation of the coolant temperature displayed.

Both readings warmed up fairly rapidly, the engine reaching operating temperature quickly (within a few minutes on the stand). The engine temperature remained fairly stable at 98-102C (208 - 215F) as read from the ECM via laptop while I revved the engine. The radiator temperature fluctuated greatly, depending on the amount of air passing over it and the flow rate of the coolant through the radiator; from 74 - 94C (165 - 201F). I placed a fan in front of the radiator to simulate riding for this. Why MV decided to display radiator temperature rather engine temperature is a mystery to me. The fan is regulated by the ECM so it reads engine temperature, not radiator temperature. A stuck (closed) thermostat probably would not be indicated on the instrument panel because a stuck thermostat would result in lower radiator temperature while the engine temperature goes high.

So here's what happens when we ride down the road. The engine is apparently designed to run at ~100C. The thermostat opening will vary to maintain this temperature. When the engine temperature drops (cruising in a low load situation with plenty of air passing through the radiator) the thermostat restricts the flow to maintain engine coolant temperature. Meanwhile, coolant flow is stagnating in the radiator while high airflow through the radiator is sapping the heat from the coolant there. This temperature drop is displayed on the instrument panel even though engine coolant temperature is fairly constant. When we stop in traffic, the airflow through the radiator is reduced (or even eliminated) but some hot coolant continues to enter the radiator. The thermostat opens to increase flow as a thermal soak occurs (the cylinder retains heat from the work performed but the flow of coolant through the system is reduced at idle). The flow into the radiator now increases but there's no airflow to remove the heat from the radiator. Radiator temperature climbs and this is displayed on the instrument panel; but the engine coolant temperature doesn't change that much.


Dat is voor mij een grote geruststelling. Ik kon mij ook al niet voorstellen dat de temperatuur van het blok zo fluctueerde.

Nu is het tijd voor 4 mei.
Dit zet het meeste wel even op zijn plek! Goed oneens te lezen hoe het zit:)
 
Na ruim een week wachten op de momentsleutel is ie eindelijk aangekomen. Helaas inmiddels ook alweer in de verpakking om geretourneerd te worden. "Met schakelbare draairichting rechts en links" denk ik een sleutel voor zowel rechtse als linkse draad te hebben gekocht. Nee dus, wel omschakelbaar maar dan is de momentfunctie uitgeschakeld. Tja zo lust ik er nog wel een paar. In overleg alles teruggestuurd en bij een andere leverancier eentje besteld die wel in beide richtingen kan 'momenten'. Weer een week wachten. Nu is het wel takkeweer deze dagen, maar toch.

Heb besloten om een handschakelaar voor de fans te monteren. Nergens is te vinden wat het afgenomen vermogen van de fans is.
Wanneer ik uitga van 40Watt en een lengte van 3m voor de aarde(stuur)draad dan kom ik op 4mm2 draad. Wanneer mijn aannamen fout zijn dan hoor ik dat graag uiteraard.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Hazet momentsleutel met een half duims vierkant gat waar je dus kunt kiezen aan welke kant je de dop plaatst. De ene kant op is rechtsom op moment en de andere kant op is linksom op moment.
 
Ik heb een Hazet momentsleutel met een half duims vierkant gat waar je dus kunt kiezen aan welke kant je de dop plaatst. De ene kant op is rechtsom op moment en de andere kant op is linksom op moment.
Heb ik nu ook besteld. Geduld. Geduld.
Is wel een mooi moment om alle instellingen van veren en demping te onderzoeken. Kijken of, en zo ja hoeveel, ze afwijken van de fabrieksinstellingen.
Update:
Alle instellingen conform fabrieksgegevens.
Dus niets veranderd.
Belangrijk?
Mwah.
 
Laatst bewerkt:
Na ruim een week wachten op de momentsleutel is ie eindelijk aangekomen. Helaas inmiddels ook alweer in de verpakking om geretourneerd te worden. "Met schakelbare draairichting rechts en links" denk ik een sleutel voor zowel rechtse als linkse draad te hebben gekocht. Neer dus, wel omschakelbaar maar dan is de momentfunctie uitgeschakeld. Tja zo lus ik er nog wel een paar. In overleg alles teruggestuurd en bij een andere leverancier eentje besteld die wel in beide richtingen kan 'momenten'. Weer een week wachten. Nu is het wel takkeweer deze dagen, maar toch.

Heb besloten om een handschakelaar voor de fans te monteren. Nergens is te vinden wat het afgenomen vermogen van de fans is.
Wanneer ik uitga van 40Watt en een lengte van 3m voor de aarde(stuur)draad dan kom ik op 4mm2 draad. Wanneer mijn aannamen fout zijn dan hoor ik dat graag uiteraard.

4mm2 is zou inderdaad ruim voldoende moeten zijn.
 
Nee, ik heb onzin verkocht.
Het gaat maar om een schakeldraad die het relais bekrachtigt. Het gaat hierbij om 'achter de komma' ampères.
 
Laatst bewerkt:
In dit draadje is sprake geweest van koelvloeistoftemp., ventilator enz.
Ik weet niet of copy-past mag, maar op het onvolprezen mvagusta.net kwam ik het volgende tegen. Een eye-opener van jewelste:

While exchanging my Brutale's coolant for distilled water/Waterwetter in preparation for this weekend at the track, I took a closer look at the cooling system.

There are two separate temperature sensors, both easily accessed. One on the left side tank of the radiator and one on the left front of the cylinder head at the thermostat flange.

The one on the radiator supplies the signal to the instrument panel. The one on the cylinder head supplies the signal to the Magnetti Marelli engine control module (ECM).

I connected my laptop VDSTS to the diagnostic port and compared the readings supplied by the ECM with the reading on the instrument panel display. This exercise explains the rapid fluctuation of the coolant temperature displayed.

Both readings warmed up fairly rapidly, the engine reaching operating temperature quickly (within a few minutes on the stand). The engine temperature remained fairly stable at 98-102C (208 - 215F) as read from the ECM via laptop while I revved the engine. The radiator temperature fluctuated greatly, depending on the amount of air passing over it and the flow rate of the coolant through the radiator; from 74 - 94C (165 - 201F). I placed a fan in front of the radiator to simulate riding for this. Why MV decided to display radiator temperature rather engine temperature is a mystery to me. The fan is regulated by the ECM so it reads engine temperature, not radiator temperature. A stuck (closed) thermostat probably would not be indicated on the instrument panel because a stuck thermostat would result in lower radiator temperature while the engine temperature goes high.

So here's what happens when we ride down the road. The engine is apparently designed to run at ~100C. The thermostat opening will vary to maintain this temperature. When the engine temperature drops (cruising in a low load situation with plenty of air passing through the radiator) the thermostat restricts the flow to maintain engine coolant temperature. Meanwhile, coolant flow is stagnating in the radiator while high airflow through the radiator is sapping the heat from the coolant there. This temperature drop is displayed on the instrument panel even though engine coolant temperature is fairly constant. When we stop in traffic, the airflow through the radiator is reduced (or even eliminated) but some hot coolant continues to enter the radiator. The thermostat opens to increase flow as a thermal soak occurs (the cylinder retains heat from the work performed but the flow of coolant through the system is reduced at idle). The flow into the radiator now increases but there's no airflow to remove the heat from the radiator. Radiator temperature climbs and this is displayed on the instrument panel; but the engine coolant temperature doesn't change that much.


Dat is voor mij een grote geruststelling. Ik kon mij ook al niet voorstellen dat de temperatuur van het blok zo fluctueerde.

Nu is het tijd voor 4 mei.
Da’s goeie info en verklaart de grote fluctuaties die ik met warm weer ook zie met de 910r. Bedankt voor de info!
 
Wel een paar ritten gemist, maar de momentsleutel is bezorgd (zelfde type als bij @theWarrior in gebruik) en inmiddels is de nieuwe hub gemonteerd. De oude hub was niet slecht. Sterker nog, doordat er molykote is gebruikt mag ik concluderen dat er onderhoud aan is gepleegd. Wist de vorige eigenaar me niet te vertellen. Wel een compliment voor de zaak waar het onderhoud is uitgevoerd.
De bandenboer (of was het diezelfde motorzaak) heeft er wel een potje van gemaakt met de achterband. De merktekens op de band zitten op ruime afstand van het ventiel. Ach ja, dan gooi je er toch wat extra lood tegen aan om de boel te balanceren...
 
Wel een paar ritten gemist, maar de momentsleutel is bezorgd (zelfde type als bij @theWarrior in gebruik) en inmiddels is de nieuwe hub gemonteerd. De oude hub was niet slecht. Sterker nog, doordat er molykote is gebruikt mag ik concluderen dat er onderhoud aan is gepleegd. Wist de vorige eigenaar me niet te vertellen. Wel een compliment voor de zaak waar het onderhoud is uitgevoerd.
De bandenboer (of was het diezelfde motorzaak) heeft er wel een potje van gemaakt met de achterband. De merktekens op de band zitten op ruime afstand van het ventiel. Ach ja, dan gooi je er toch wat extra lood tegen aan om de boel te balanceren...

Het kan nog erger helaas.. een kras op je velg trekken en boos worden als je zegt dat die er nog niet zat... daar gaan we dus nooit meer naar terug
 
Nog even terugkomend op het kopje van de koelvloeistof. Vandaag was ik bij Arie molenaar die altijd MV dealer is geweest.
Zij adviseerde om de motorfiets koelvloeistof van Castrol te gebruiken. Deze gebruiken ze zelf in de werkplaats ook.

Castrol zelf zegt het volgende:
Castrol Motorcycle Coolant is een permanente, gebruiksklare koelvloeistof (ethyleen glycol basis), die ontwikkeld werd om te beantwoorden aan de vereisten van alle watergekoelde motoren van motorfietsen en scooters.
 
Heeft iemand zijn rempomp als eens gereviseerd.
Mijn rempomp is versleten, en heeft een revisie setje nodig?
Kan iemand mijn helpen aan een goed adres, waar ik zo'n setje bestellen kan.
Mvg J.
 
Terug
Bovenaan Onderaan