MV Agusta - bestaat er een mooiere?? Deel 6

Als we het dan toch over de ketting van een MV hebben, hoe maken jullie je ketting schoon en hoe en waarmee vetten jullie hem weer in? Hier hoor je altijd veel verschillende meningen over.
Ik ben benieuwd!
Voor schoonmaken, wd40 en een vod (=belgisch woord voor doekje) 😁werkt ook perfect voor achtervelg schoon te maken, gebruik steeds een proper stuk van de vod, anders krijg je vegen, ook stukje van de kont boven de ketting kan je makkelijk reinigen met wd40, want daar hangt het vet meestal ook...
Invetten gebruik ik silkolene , dat is een spray die goed blijft hangen. D3ADD402-53D7-40BE-8CBA-F8CB8139ED74.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: ymv
"4mm, dat wist ik niet."
In rust staat de achteras zo'n 13cm onder de hartlijn. Om deze 4mm te bereiken moet hij dus achter 13cm inveren.
"Kan je de as, met de excenter zowel, boven, als onder het middelpunt zetten. Wat is het beste? "
Goeie vraag. Dat lijkt me wel mogelijk, maar in de praktijk zal je de bestaande stand aanhouden want bij het stellen verplaats je de boel maar een fractie. Anders wordt het wanneer je de hub vervangt. Het lijkt me dan ook nuttig en interessant om bij demontage te kijken hoe de excenter zit.
Bij nader inzien.
Deze stand is te verklaren aan de hand van de manual en kijken naar de draairichting van de sleutel bij het spannen. Zo uit het hoofd...Rechtsom? Dan wordt het rechtsom=spannen en dan ligt de as boven het middelpunt.
 
Laatst bewerkt:
Als we het dan toch over de ketting van een MV hebben, hoe maken jullie je ketting schoon en hoe en waarmee vetten jullie hem weer in? Hier hoor je altijd veel verschillende meningen over.
Ik ben benieuwd!

Ik maak het schoon met WD40. Werkt perfect. Om te smeren gebruik ik Belray super clean. Daar ben ik echt tevreden mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: ymv
De afgelopen tijd probeer ik mij in te lezen in de voorgaande MV topics. Inmiddels ben ik aangeland in nummer V. Heel veel interessant leesvoer. Ook heel veel interessante persoonlijke wetenswaardigheden. Aan dit laatse moest ik vanmiddag denken toen ik met mijn door reuma geteisterde handen met mijn fiets aan het spelen was. Ondanks de warmte. Is dus ook geen graadmeter. Maar wat ik wilde vragen is hoe het met @meisje gaat. Omdat zij ook te kennen gaf dat haar handen door reuma een beperkende factor geworden zijn.

Meisje heeft haar MV nog wel, maar rijdt niet meer.
 
Voor schoonmaken, wd40 en een vod (=belgisch woord voor doekje) 😁werkt ook perfect voor achtervelg schoon te maken, gebruik steeds een proper stuk van de vod, anders krijg je vegen, ook stukje van de kont boven de ketting kan je makkelijk reinigen met wd40, want daar hangt het vet meestal ook...
Invetten gebruik ik silkolene , dat is een spray die goed blijft hangen.Bekijk bijlage 1387956
Wd40 had ik dan weer nooit gehoord. Wel speciale ketting reiniger of diesel ofzo, maar wd40 klinkt als een gemakkelijke oplossing. En een stuk goedkoper dan doe speciale spuitbussen reiniger:p
 
"Meisje heeft haar MV nog wel, maar rijdt niet meer."
Dat vind ik heel erg voor haar. Haar betrokkenheid met MV is groot, dat kon ik wel opmaken.
 
"Meisje heeft haar MV nog wel, maar rijdt niet meer."
Dat vind ik heel erg voor haar. Haar betrokkenheid met MV is groot, dat kon ik wel opmaken.
Ik hoorde mijn naam vallen maar zag dat Maxi al gereageerd had. 😉
Klopt dat ik reuma heb, en heb daardoor de rem- en gashendels wat laten verplaatsen, dat heeft het probleem deels kunnen verhelpen.
Echter, door andere omstandigheden kan ik helemaal niet meer motorrijden.
Mijn tijd verdeel ik tegenwoordig tussen Nederland en de VAE, en daar is MV Agusta natuurlijk ook hot, en voor mij een verademing om daar dan veel te verpozen 😃, MV zit nu eenmaal voor altijd in mijn hart.
Wellicht overbodig om te vermelden dat de warmte en droogte daar een weldaad voor mijn reuma-lijf is.
 
Vandaag bij Joppe geweest. Open dag en toertocht van de MV's. Mooi, als je na één rit meegemaakt te hebben kunt zeggen dat je weer 'oude bekenden' tegen bent gekomen. Maar het was wel zo!
Mooi weer, veel belangstelling en veel MV's.
De toertocht kreeg voor mij een onverwacht einde.
Omdat de koelwatertemperatuur opliep tot 110 graden Celsius voelde ik mij niet bepaald rustig. Ja, ik heb die motor pas en nee, ik weet niet wat 'normaal' is waar het de bedrijfstemperaturen betreft.
Dus bij de eerste stop waar enkelen moesten tanken vroeg ik aan iemand die naast mij stond of hij wilde luisteren naar de ventilator. Een heel aardige man met een Kawasaki die zijn helm af deed en moest constateren dat hij geen ventilator hoorde draaien. De thermometer gaf toch echt meer dan 100 graden aan.
Dat was voor mij voldoende reden om de rit te beëindigen.
Liever thuis sleutelen dan onderweg met ellende worden geconfronteerd.
De thuisreis was niet bepaald zonder hindernissen. Bij Leende stond een kilometerslange file op de A2.
Daar tussendoor gewurmd.
Thuisgekomen de rechter beplating eraf zodat het al dan niet draaien van de ventilatoren kon worden gezien.
Wat blijkt; deze jongens komen pas in bij 100 graden Celsius.
Ze doen het dus wel en dat is het belangrijkste.

Sorry voor het afbreken van de rit, maar als het tussen de oren niet goed zit is er niet alleen een beperking van het genieten, maar is ook een deel van de concentratie weg. En dat is, zeker op mijn leeftijd, van groot belang.

Ik hoop dat jullie wel van de rit hebben genoten en dat iedereen weer veilig thuis is gekomen.
 
Vandaag bij Joppe geweest. Open dag en toertocht van de MV's. Mooi, als je na één rit meegemaakt te hebben kunt zeggen dat je weer 'oude bekenden' tegen bent gekomen. Maar het was wel zo!
Mooi weer, veel belangstelling en veel MV's.
De toertocht kreeg voor mij een onverwacht einde.
Omdat de koelwatertemperatuur opliep tot 110 graden Celsius voelde ik mij niet bepaald rustig. Ja, ik heb die motor pas en nee, ik weet niet wat 'normaal' is waar het de bedrijfstemperaturen betreft.
Dus bij de eerste stop waar enkelen moesten tanken vroeg ik aan iemand die naast mij stond of hij wilde luisteren naar de ventilator. Een heel aardige man met een Kawasaki die zijn helm af deed en moest constateren dat hij geen ventilator hoorde draaien. De thermometer gaf toch echt meer dan 100 graden aan.
Dat was voor mij voldoende reden om de rit te beëindigen.
Liever thuis sleutelen dan onderweg met ellende worden geconfronteerd.
De thuisreis was niet bepaald zonder hindernissen. Bij Leende stond een kilometerslange file op de A2.
Daar tussendoor gewurmd.
Thuisgekomen de rechter beplating eraf zodat het al dan niet draaien van de ventilatoren kon worden gezien.
Wat blijkt; deze jongens komen pas in bij 100 graden Celsius.
Ze doen het dus wel en dat is het belangrijkste.

Sorry voor het afbreken van de rit, maar als het tussen de oren niet goed zit is er niet alleen een beperking van het genieten, maar is ook een deel van de concentratie weg. En dat is, zeker op mijn leeftijd, van groot belang.

Ik hoop dat jullie wel van de rit hebben genoten en dat iedereen weer veilig thuis is gekomen.
Oei, das niet zo leuk...
mijn ventilator slaagt vroeger aan, ik geloof op 92 graden Celsius, vandaag en gisteren ook +100 graden gezien...en dat is een brutale hé, die krijgt de warme lucht beter weg...
Er bestaan andere binnenrotors voor de waterpomp, dan heb je meer debiet...ik weet echter niet of het iets uitmaakt...
Grtjes j.
 
Pas bij 100 graden aanslaan vind ik best laat. 92 lijkt mij een mooie waarde. Misschien een andere sensor plaatsen.
Wat de circulatie betreft heb ik begrepen dat de jaargangen na 2006 standaard al voorzien zijn van een upgrade in de koelwaterpomp.
 
Oh, dat wist ik niet, de mijne is van 2004, dus die zou een andere waterpomp rotor kunnen gebruiken, aanslaan bij 100 graden is inderdaad laat, maar zowiezo staan de f4's bekend om echt heethoofden te zijn...
 
Kijk maar, mijn 1078 RR van 2008 staat niet in het lijstje. Maar die Alu Fan blades zijn wel interessant. Bedankt voor de melding!
 
Die andere fan is misschien wel een idee voor de brutale.
Denk dat andere waterpomp minder effect heeft. Je kan het water wel sneller rond pompen, maar als hij niet voldoende kan koelen in de radiateur dan zal het geen tot weinig effect hebben volgens mij.
Beiden vervangen is dan misschien nog wel het beste.
 
@joebiker ik zie dat die fan door emoto wordt geleverd. Nu moet ik zeggen dat ik de afgelopen tijd de voorgaande MV topics heb gelezen en daar kwam eMoto er niet zo goed van af. Laat of niet leveren. Van dat werk.
 
Emoto? Dan ben je idd je geld kwijt voor lucht maar dan zonder fan lol
Stuur mij vanavond even een mailtje. Want natuurlijk hebben wij van de club voor onze fijne leden een oplossing 😁
 
OK, geen MV, maar Honda's.... denk dat het niet uitmaakt
Bij mijn SP2 gaan de ventilatoren pas bij 103 celcius aan; heb er vertrouwen in dat de techneuten in de ontwerpafdeling wisten waar ze mee bezig waren.

Voor de zekerheid een aan/uit schakelaartje gemonteerd. als ik op een warme dag door een stad moet met veel stop/go zet ik ze dus eenvoudig "uit voorzorg" aan.
Ik denk dat het bij een MV niet veel anders is, met contact aan staat er altijd + op de ventilator en wordt ie geschakeld via de -.
Trek dus een draad van de - op de ventilator naar een massapunt op je motor en -als het goed is- slaat ie aan. Nu draad mooi wegwerken en er een aan/uit schakelaartje tussen. Heb ik ook op mijn VF uit 1986 gezet want dat compacte V4 blokje wil ook snel warm worden.
 
OK, geen MV, maar Honda's.... denk dat het niet uitmaakt
Bij mijn SP2 gaan de ventilatoren pas bij 103 celcius aan; heb er vertrouwen in dat de techneuten in de ontwerpafdeling wisten waar ze mee bezig waren.

Voor de zekerheid een aan/uit schakelaartje gemonteerd. als ik op een warme dag door een stad moet met veel stop/go zet ik ze dus eenvoudig "uit voorzorg" aan.
Ik denk dat het bij een MV niet veel anders is, met contact aan staat er altijd + op de ventilator en wordt ie geschakeld via de -.
Trek dus een draad van de - op de ventilator naar een massapunt op je motor en -als het goed is- slaat ie aan. Nu draad mooi wegwerken en er een aan/uit schakelaartje tussen. Heb ik ook op mijn VF uit 1986 gezet want dat compacte V4 blokje wil ook snel warm worden.

Zo''n handmatige knop is inderdaad een oplossing die regelmatig gebruikt wordt.

d'ouwe, je Rapid Bike kan ook nogal eea veranderen aan instellingen. Wellicht is het mogelijk om de fan eerder te laten aan gaan. Normaal zou ie bij 95 graden aan moeten slaan. Overigens is 110 graden niet echt een probleem.
 
Kennelijk heeft de motor al meer warmte te verduren gekregen, want sommige toppen van de fanbladen zien er niet helemaal OEM uit. Dat de fanmotoren op massa worden geschakeld is een heel mooie tip waardoor montage van een schakelaar aanzienlijk aantrekkelijker wordt.
Zal eens navraag doen of de RB de schakeltemp. kan regelen.

Ben in afwachting van de Design Corse hub.
Tja je moet toch iets te doen hebben dus heb ik vanmiddag het veertje van de buddyseat juist gemonteerd. Lag er een beetje loos bij te rammelen. Waarschijnlijk gebeurd bij het vervangen van de accu door motorzaak zoals de vorige eigenaar me vertelde. Stevig op het zadel drukken maakt het voor het zadelsleuteltje overigens veel gemakkelijker om z'n werk te doen..
 
Kennelijk heeft de motor al meer warmte te verduren gekregen, want sommige toppen van de fanbladen zien er niet helemaal OEM uit. Dat de fanmotoren op massa worden geschakeld is een heel mooie tip waardoor montage van een schakelaar aanzienlijk aantrekkelijker wordt.
Zal eens navraag doen of de RB de schakeltemp. kan regelen.

Ben in afwachting van de Design Corse hub.
Tja je moet toch iets te doen hebben dus heb ik vanmiddag het veertje van de buddyseat juist gemonteerd. Lag er een beetje loos bij te rammelen. Waarschijnlijk gebeurd bij het vervangen van de accu door motorzaak zoals de vorige eigenaar me vertelde. Stevig op het zadel drukken maakt het voor het zadelsleuteltje overigens veel gemakkelijker om z'n werk te doen..

Het smelten van de fanbladen is een bekend probleem en dus zou iedereen de alu bladen moeten hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan