MT07 Tracer: nieuwe uitlaat, blauwe walm

SndrD

MF'er
24 jun 2018
216
157
Gelderland
Afgelopen week een nieuwe uitlaat om mijn Tracer 700 gezet. Nieuwe pakkingen en alles lijkt keurig vast te zitten.
Bij het testen heb ik een flinke blauwe walm uit de uitlaat zodra ik wat gas geef. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
 
Toch zou het door een uitlaat niet mogen roken, ook niet als hij nieuw is. Wat voor uitlaat heb je gemonteerd?
Blauwe rook is meestal het gevolg van verbranding van olie.
 
Op de plaatjes ziet die uitlaat er erg mooi uit. Heb je het volledige systeem of alleen een einddemper? Is dit met de katalysator? Toch twijfel ik of je daadwerkelijk blauwe rook zou zien. Heb je al een stukje gereden of is het alleen na het starten met een beetje gas geven?

Logischer zou zijn dat de afstelling van motor door de gemonteerde uitlaat niet meer goed is, waardoor je wat rook ziet bij het gas geven.
 
Dat is meestal vrij normaal. Zeker als de nieuwe uitlaat gemonteerd is met wat vet op de juiste plaatsen.

Plus dat de uitlaat vaak ook wat "vettig" aangeleverd wordt ter bescherming. Een paar keer goed warm alten worden zou het op moeten lossen. Blauwige rook heeft in ieder geval niets met mengselafstelling te maken bij een 4 takt motor.
 
Dat is meestal vrij normaal. Zeker als de nieuwe uitlaat gemonteerd is met wat vet op de juiste plaatsen.

Plus dat de uitlaat vaak ook wat "vettig" aangeleverd wordt ter bescherming. Een paar keer goed warm alten worden zou het op moeten lossen. Blauwige rook heeft in ieder geval niets met mengselafstelling te maken bij een 4 takt motor.


Blauw niet, maar zwarte rook kan duiden op een te rijke afstelling.
 
Dank voor de tips en het meedenken allemaal! :}
Heb gisteren en vanavond de nieuwe uitlaat eens wat langer getest en goed laten opwarmen }). En inderdaad: geen rook meer.
Was het dus toch die nieuwigheid.

Die nieuwe uitlaat is trouwens wel een hele verbetering. Het is een volledig systeem, zonder katalysator weliswaar. Vergeleken met die enorme oude uitlaat scheelt het een paar kilo.
Klinkt die kleine Tracer toch ineens een stuk volwassener. Voor de liefhebbers: https://www.motor-forum.nl/media/mivv-carbon-on-tracer-700.1333230/

Thanks iedereen!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan