Motorverzekering weigert uit te betalen vanwege alarm systeem

Dit is een verkeerd voorbeeld. Hier wordt namelijk het gebruik van het alarm niet ter discussie gesteld, hier wordt de verzekeraar verweten de verzekerde niet goed genoeg te hebben gewezen op zijn "verplichtingen".
Dat zet ik er ook bij.
Is tevens van toepassing voor TS. Kwam het toevallig tegen.
 
Het is maar een voorbeeld.
Hieronder staat te lezen dat een verzekeraar het bewijs mag gaan leveren voor uitsluitingen op de polis, nav een diefstal van een motor: ECLI:NL:RBMNE:2017:1817, Rechtbank Midden-Nederland, 4007715 UC EXPL 15-4683


Ik zal nog wat verder zoeken, onder andere naar het eindvonnis van deze. Maar tis nogal wat werk...

En ook in dit geval gaat de discussie niet over het causale verband tussen het ART slot en de kans op diefstal.
Hier gaat het erom of het slot aanwezig was of niet. En dat is lastig. Je kan wel alle sleutels overhandigen maar dat wil nog niet zeggen dat het slot op het voertuig zat, misschien had hij er de koelkast mee afgesloten. En je ziet het, zodra niet aan de polisvoorwaarden is voldaan of het niet aangetoond kan worden...komt de bewijslast bij de verzekerde te liggen. Heb je de einduitspraak ? Deze is wel interessant.
 
Laatst bewerkt:
En ook in dit geval gaat de discussie niet over het causale verband tussen het ART slot en de kans op diefstal.
De rechter trekt niet in twijfel of het slot de kans op diefstal geringer had gemaakt. Hier gaat het erom of het slot aanwezig was of niet. En dat is lastig. Je kan wel alle sleutels overhandigen maar dat wil nog niet zeggen dat het slot op het voertuig zat, misschien had hij er de koelkast mee afgesloten.
Het gaat om bewijslast, en waar die ligt.
 
De aangescherpte regels zijn ook het gevolg dat de verzekeraars bij honderduizenden €'s opgelicht wordt door figuren die het verpesten voor de normaal opgevoede burger.
Dat de verzekeraar zich indekt op alle mogelijke manieren is het gevolg daarvan.
Nu moet jij bewijzen dat je ter goeder trouw heb gehandeld, dus de omgekeerde wereld.
In het verleden kreeg ik bij 6 verzekeraars mijn nieuwe Goldwing niet verzekerd of je betaalt de hoofdprijs. Moest in afgesloten garage staan met 2 sloten erop en sleutels overleggen.
 
De aangescherpte regels zijn ook het gevolg dat de verzekeraars bij honderduizenden €'s opgelicht wordt door figuren die het verpesten voor de normaal opgevoede burger.
Dat zal vast meespelen. Daarnaast is men er in de financiële wereld niet vies van consumenten een polis voor te schotelen die dusdanig is opgezet dat je de "hiaten" en "addertjes" niet/nauwelijks boven water krijgt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan