Motorverzekering weigert uit te betalen vanwege alarm systeem

Helza

Die hard MF'er
4 aug 2008
958
0
Heemskerk
Zoals ik eerder melde is m'n Yamaha r6 afgelopen januari gestolen uit de parkeer garage, ik heb zojuist bericht gekregen van de verzekering (InShared) dat ze niet gaan uitbetalen.

Reden voor de afwijzing is als volgt:
Uit het rapport van de expert blijkt dat uw motor een alarm heeft maar deze is niet SCM goedgekeurd. Uw motorfiets staat namelijk niet geregistreerd als zijnde voorzien van een SCM goedgekeurd alarmsysteem; er is hiervoor geen alarmcertificaat aangevraagd of verstrekt.

Helaas zo dom geweest om alleen maar op de regels te letten dat zag dat hij 's avonds in een afgesloten ruimte moet staan en er netjes voor gezorgt dat ik altijd een ART IV slot op moet zitten als het ergens anders is. Nooit aan gedacht dat het normale alarm niet SCM gekeurd/certificeerd is. In hun voorwaarden staat
Alarmsysteem SCM klasse M2 of hoger, waarbij het beveiligingssysteem in werking dient te zijn bij achterlating van uw motor
".

Kan ik op een of andere manier aantonen dat de Yamaha R6 van 2008 een SCM slot is/was? Dat het slot geen geldig certficaat (meer) heeft staat niet expliciet in de voorwaarden, maar dan zal ik wel moeten kunnen aantonen dat het een SCM geldig slot was. Zojuist nagekeken maar klasse M2 of hoger zal het zoiezo nooit zijn geweest.

Ik ben bang dat ik goed de sigaar ben :N maar misschien dat iemand hier nog een geniaal idee heeft.
 
Laatst bewerkt:
Wellicht kan je de extra premie die je betaald hebt terugkrijgen, dat certifikaat hadden ze bij aangaan van de verzekering al niet dus wisten ze dat er geen voor hun goedgekeurd alarm opzat waardoor ze geen premie hoeven te heffen voor verzekering voor diefstal omdat ze toch niet uitkeren... Je hebt er wel voor betaald
 
Dat is zuur :N
Check in ieder geval goed de polisvoorwaarden. Bij mijn verzekering (bikerpolis) is een SCM alarm bijv. pas verplicht bij een waarde van >20.000€. Buiten dat denk ik helaas dat je pech hebt. Je kan een beroep proberen te doen op coulance omdat hij wel in een afgesloten garage stond & met een ART4 slot, maar veel zou ik daar niet van verwachten. Kleine kans dat ze misschien een deel van de schade toch vergoeden.

edit: Lees net de polisvoorwaarden door, maar wat een baggerverzekering qua diefstaldekking zeg. Er is helaas geen waarde gekoppeld aan de verplichting een SCM goedgekeurd alarm te hebben. Verder ook nog alleen tussen 23:00-06:00 verzekerd als de motor binnen staat. Ook nog 250€ eigen risico bij gedekte schade zoals vandalisme/natuurgeweld (is bij mijn verzekering 60€), bah...
 
Laatst bewerkt:
Ze konden dus ook vooraf melden dat jouw motor niet aan de gestelde voorwaarden deed aangezien ze dat konden inzien. Het lijkt mij dus dat inshared voornamelijk op jouw premie uit was want ze wisten vooraf dat ze niet tot uitbetaling hoeven overgaan wanneer er iets aan de hand zou zijn. Dit is wel een heel walgelijke manier van handelen.

Mijn verzekering word altijd telefonisch afgesloten en de medewerker heeft altijd een rijtje met vragen klaar waaronder ook de vraag van het alarm. Mijn verzekeringen zijn dan misschien wat duurder maar ik heb er geen spijt af want ze betalen echt uit.
Ik heb ook een opzittenden verzekering afgesloten, heel bewust is deze mij aangeboden en dit heeft mij echt veel financieel leed bespaart. Ook heb ik een rechtsbijstandverzekering, ook deze is al enorm lonend gebleken.

Het klopt dus, if you pay peanuts you get monkeys 🐒

Inshared, eentje om te onthouden.
 
Ik zou als ik jouw was zo snel mogelijk juridisch hulp hiermee zoeken ,via juridisch loket of rechtsbijstand als je dat hebt ,
Want dit kan natuurlijk niet ,een verzekering die er onder uit probeert te komen .
En jouw al van af het begin ze wisten je alarm was niet gecertificeerd gewoon verzekerd hebben.
Laat je niet naaien door die verzekering.
hun antwoord is niet altijd de juiste.....
Gewoon aanpakken die verzekering met een advocaat of jurist.
 
Klote om te lezen. Niks behulpzaams te melden. Maar wat een kut streek. Heel veel succes ermee
 
Bedankt voor de reacties. Ik ga even kijken of ik daar nog iets mee kan met de rechtsbijstand. Verhaal is ook bedoeld als waarschuwing voor sukkels als mij die dat stuk niet goed gelezen/gecontroleerd hebben. Assumption the mother....
Het verhaal van tussen 23 en 6en in afgesloten ruimte zat ook bij mn vorige verzekeraar maar die had ook nog een extra clausule over het art iv o slot die max 5jaar moest zijn, ben even kwijt waar ik toen bijzat.
 
Bedankt voor de reacties. Ik ga even kijken of ik daar nog iets mee kan met de rechtsbijstand. Verhaal is ook bedoeld als waarschuwing voor sukkels als mij die dat stuk niet goed gelezen/gecontroleerd hebben. Assumption the mother....
Het verhaal van tussen 23 en 6en in afgesloten ruimte zat ook bij mn vorige verzekeraar maar die had ook nog een extra clausule over het art iv o slot die max 5jaar moest zijn, ben even kwijt waar ik toen bijzat.

Wellicht is het zinvol na te trekken wat de juridische definitie is van "achterlaten". Misschien is een motor thuis in de garage stallen geen "achterlaten". Klote man !
 
Je kan proberen om je schade te claimen bij je inboedelverzekering in plaats van je motorverzekering. Dit omdat hij inpandig gestald stond ten tijde van de diefstal.
 
Bedankt voor de reacties. Ik ga even kijken of ik daar nog iets mee kan met de rechtsbijstand. Verhaal is ook bedoeld als waarschuwing voor sukkels als mij die dat stuk niet goed gelezen/gecontroleerd hebben. Assumption the mother....
Het verhaal van tussen 23 en 6en in afgesloten ruimte zat ook bij mn vorige verzekeraar maar die had ook nog een extra clausule over het art iv o slot die max 5jaar moest zijn, ben even kwijt waar ik toen bijzat.
Vergeet niet dat het verzekeren van een motorfiets zonder een (gekeurd)alarm betekend dat je premie in verhouding behoorlijk hoger zou zijn geweest. De voorwaarden stonden gewoon in de polis en je had deze ook zelf kunnen controleren. Dat de maatschappij inshared niets heeft gezegd vrijwaarde jou niet van het controleren van de voorwaarden. Het gaat dus twee kanten op.
 
Of mensen moeten eens leren iets door te lezen voordat ze hun handtekening eronder zetten. Scheelt je een hoop gedoe, niet alleen bij een motorverzekering.

:t Precies. Zonder TS hiervan te betichten maar in zijn algemeenheid.... als je te lui en laks bent om een polis vooraf goed door te lezen moet je achteraf niet gaan janken en moord en brand schreeuwen.
 
Of mensen moeten eens leren iets door te lezen voordat ze hun handtekening eronder zetten. Scheelt je een hoop gedoe, niet alleen bij een motorverzekering.
...
Vergeet niet dat het verzekeren van een motorfiets zonder een (gekeurd)alarm betekend dat je premie in verhouding behoorlijk hoger zou zijn geweest. De voorwaarden stonden gewoon in de polis en je had deze ook zelf kunnen controleren. Dat de maatschappij inshared niets heeft gezegd vrijwaarde jou niet van het controleren van de voorwaarden. Het gaat dus twee kanten op.

En wat ik daarvoor postte, dat het niet netjes is van inshared omdat ze wel lekker premie hebben ontvangen, sta ik ook nog volledig achter.
 
Dit heeft niks te maken met er onderuit proberen te komen. TS voldoet niet aan de voorwaarden. Klaar.
Klopt.

En toch moet er een causaal verband zijn tussen het niet voldoen aan 1 bepaalde voorwaarde, en de geleden schade.

Feitelijk moet de verzekeraar aantonen dat door het ontbreken van een bepaald type alarm, de geleden schade is kunnen ontstaan.

Ik heb geen idee in hoeverre een rechter daar in mee gaat of niet. Onbekend met jurisprudentie op dit vlak.
 
Je kan proberen om je schade te claimen bij je inboedelverzekering in plaats van je motorverzekering. Dit omdat hij inpandig gestald stond ten tijde van de diefstal.
Fabeltje.

Alles met een kenteken, of daarvoor bedoeld, is uitgesloten van persoonlijke aansprakelijkheid en van inboedel. Even grof gezegd. Uitzonderingen daargelaten.

Motor, auto, speedboot, brommert, vliegtuig, zeppelin, ruimteraket,....
 
Geen tips, maar wel medeleven. Wat een k*tsituatie!
Een nare nasmaak na de diefstal.
 
Is er niet iets met een schadefonds waar je nog terecht kan?
Hopelijk gaat TS wel afscheid nemen van Inshared (Doeidoei) en naar een echte verzekeraaar zoals Interpolis waar ikzelf zeer positief over ben. Rechtsbijstand is trouwens onontbeerlijk, mosterd na de maaltijd...

Misschien moeten we een Crowdfunding oprichten voor TS, ik doe mee! Onwijze klotesituatie, dure verzekering, motor gepikt, ook nog es niet uitbetaald... Plus de morele douw... Tenzij zijn schoorsteen harder rookt dan de mijne natuurlijk

Als je met een man of 70 het luttele bedrag van twee keer tanken inlegt heb je zo een prachtige R6 bijmekaar

Is dit het begin van de MF -verzekerings-pot???

Yamaha - Yzf R6

In Onderdelen had hij trouwens wel onder de inboedel gevallen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan