Motortank uitdeuken

-XX-

MF veteraan
24 okt 2006
19.981
34
New York
Goedemorgen!

Sinds kort ben ik in het bezit van een BMW s1000rr. Het is een motor met schade, die ik zelf een beetje wil opknappen.



De deuk in de tank wil ik graag laten doen. Ik heb al een bedrijf benaderd, maar die zegt dat de kosten rond de 500 euro liggen.
Voor dat geld rijd ik met zo graag door met een deuk in m'n tank...tenzij het goedkoper kan.

Mijn vraag is of iemand toevallig nog een bedrijf weet die deuken doet uitdeuken?

Alvast bedankt

Groetjes
 
Laatst bewerkt:
Zo'n enorme deuk is het nou ook weer niet. Hij kan gewoon strak geplamuurd worden mits het alleen maar die deuk is en verder niets. Niet dat je vulopening ook scheef zit ofzo.

En er zijn vele soorten plamuur, ik zou beginnen met een plamuur waar ik 30% glass bubbles doorheen heb gemengd en afwerken met een dichte 2k fijnplamuur. En de voorbewerking van de plek is natuurlijk cruciaal, extreem opruwen en ontvetten bijvoorbeeld.

Ik maak me meer druk om dat knikje links waar de tank door de deuk naar buiten is gestulpt.

En voordat iedereen begint je gillen dat je geen centimeters plamuur wilt hebben (klopt): een motorfiets tank is veel dikker en door de rondingen veel sterker dan autoplaatwerk en daardoor kan het best wel wat plamuur hebben want het vervormd echt niet.

Ik heb genoeg van dat soort deuken naadloos strak getrokken en dat kost echt geen 500 euro.

Ik heb ook aluminium eigenbouw tanks en spatborden gehad waar centimeters plamuur op moest om ze recht en symmetrisch te krijgen en dan heb je gewoon geen keus.

Als iemand de ervaring heeft dat plamuren niet goed gaat heeft hij het gewoon niet goed gedaan, simpel.

Was die genoemde 500 euro alleen voor het repareren van de deuk of wordt de tank dan ook gespoten?
 
Laatst bewerkt:
Dit werkt ws niet bij jouw deuk, hij lijkt me vrij "scherp" maar het is te proberen. Kost je €2,95 voor een bus aansteker gas. De deuk zo heet mogelijk stoken, het liefst met een brander, althans zo krijg je het snel overal op temperatuur. Als je lak gaat hobbelen moet je iets minder heet..
De brander op afstand houden,even voelen met je hand op welke afstand het heet word, en de deuk heet stoken en zeg ff cm of 5 rond de deuk. Dan je busje erbij en met het gas de plek weer ijskoud maken. De truck is vanaf buiten naar binnen te koelen, dus de warmte word naar center deuk geforceerd.Dit werkt verbazend goed bij de "standaard" ronde deuken. Vaak niet helemaal origineel, maar kan je een hoop gekloot met een stuk gebogen ijzer schelen. Want overigens door de krappe tankgaten vrij licht moet blijven, de bocht is erg scherp omdat de tankopening vaak verdiept is. En met een stuk rond 10 haal je niet veel uit. En zijn gereedschapszaken die voor weinig setjes verkopen maar dan nog word het kut..

Ik heb een keer zo'n kunstig bruggetje gekocht met grote rubberen poten en in het hart een gat. Een soort kunstig Draadbussen met een grote kraag lijm je met hete lijm in de middel, grote platte vlak naar onder😆en na een bepaalde tijd kon je daar kracht op zetten. En voor een bepaalde tijd kon je het met kracht loshalen. Het idee is goed, maar de uitvoering minder, door het gebruikte kunstof. De brug werd vaak naar de tank toegetrokken, waarna na enige tijd de handel gelanceerd word. Dit ging wel om serieuze deuken, waar nu centimeters plamuur op zit.. Echter zijn de "plakkers" wel nuttig, daar kan ook een draadeind in, bus,stuk pijp erover, bovenop biggie ring,moer,harrekiepatsboemkledder..
Vaak heb je 1 poging door de lijm, soms 2. Het is me 1 keer gelukt om zo een deuk, een standaard deuk.., in 1 harde tik compleet te laten verdwijnen.

Dit is ook een veelgebruikte methode bij reparateurs, echter een stuk minder habbie habbie gok ik.

Ws word het toch plamuren, zoals vaak de laatste afwerking na eventueel uitdeuken. Eigenlijk spuitklaar naar een spuiter brengen. Plamuren is niet moeilijk, zolang je niet te moeilijk doet. Groot genoeg vlak kaal maken en met korrel 180 de handel "vlak" schuren. Ik doe het met de hand want je gaat snel te diep en zo voel je meer wat je doet, korreltje 320 ffies aaien, laagje spray putty, of spuitplamuur erover. Als het niet goed is zie je dat dan, en begin je opnieuw of je hebt een keer geluk en je kan wat wegschuren.

Ik denk dat 500 niet eens heel raar is als je naar een garage gaat. Kan veel goedkoper, maar het spuitwerk is ook best wel driekleurig en diverse richtingen op lijkt het. Je kan hem nog uni laten spuiten. Scheelt bak tijdgeld.. Ik heb heel de motor verder niet gezien dus wellicht is de helft vrij nutteloos wat ik zeg, maar goed tot hier houd het toch op. Dus.
 
Veel moderne motoren hebben injectie met de brandstofpomp in de tank gemonteerd.

Haal die pomp eruit en je hebt een enorm gat onderin de tank waar je met je hele hand naar binnen kunt recht tegenover die deuk.

Dan is lopen kutten met een gebogen staafje door de vulopening of hem er van buiten uittrekken onnodig, je kunt hem er gewoon van binnenuit uitdrukken.

En plamuren is wél moeilijk: je moet eerst de vorm en de lijnen erin aanbrengen en pas daarna gladmaken. De meeste mensen beginnen meteen met dat laatste.

Schuren met linnen korrel 60, vullen, in lijn schuren met schuurblokken en niet uit het handje, dan krijg je nooit de lijn erin. Met de hand schuren doe je om het glad te krijgen, niet om de lijnen er strak in te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Tip betreft uitdeuken zijn al gegeven. Compliment over prima Bil nog niet dus bijdeze (of mag ik dat niet zeggen :S)

Succes met herstel en mooi ding!

Prima bil? Bil? Waar :9~


//edit

Got it. Mwa redelijk. 3 reeten :P

17v7n6.png
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan