Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Gefeliciteerd @JuH
Fijn dat je nu ook weet dat je toch een goede oplossing hebt gemaakt ondanks dat de situatie niet ideaal was 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: JuH
Gefeliciteerd!

Ik heb over 2 weken een proefles.
Wat vinden jullie dat een rijschool een goede rijschool maakt?
Een goede rijschool is een rijschool met goed materieel en goede instructeurs.

Goed materieel is goed onderhouden en goed werkend materieel. Goede instructeurs zijn de instructeurs die oog hebben voor de eigenschappen, kwaliteiten en capaciteiten van de individuele leerling en daar hun les(methode) op afstemmen en daarbij correct, vriendelijk en doortastend optreden.
 
Thanks!

Theorie is idd geen probleem.
Ik heb via tet.nl alleen de oefenexamens gemaakt. 1 (stomme) fout bij het echte examen.

Succes.

Oke, thanks voor je terugkoppeling. Op 4 juni heb ik mijn theorie gepland, dus hoop deze dan te hebben...
Als dat allemaal meezit even vol lessen voor AVD en dan voor de zomer nog mijn rijbewijs


Gisteren dus voor de 2de keer opgeweest voor de AVD.

Ik had deze keer in plaats van mijn 2 vaste instructeurs de eigenaar van de rijschool die met de auto achter me aanreed tijdens de les voor het examen. Me op een paar dingen gewezen, wat duidelijker kijken als je de bocht inkijkt voordat je er bent. En nog wat extra aandacht besteed aan de plaats op de weg, waar ik de vorige keer op ben gezakt. Op het CBR nog even gauw wat BRAVOK vragen geoefend tijdens een sigaretje voor de zenuwen :+ .

Kennis gemaakt met de examinator, een andere dan de vorige keer vriendelijke meneer. Heeft alles nog een keer uitgelegd, hoe het allemaal ging gebeuren. Toen vroeg hij nog of ik zenuwachtig was, ik zeg nog ja wel een beetje maar dat zal zo wel over gaan was de vorige keer ook zo. Komt hij aan : Dan is het maar goed dat er ABS op de motor zit, Anti Bibber Systeem. Afijn, paar vragen gehad en goed beantwoord en we gingen rijden. Meteen de snelweg op netjes ingevoegd en ik ging een paar vrachtwagens en busjes inhalen. Hoor en zie ik in de spiegel een politieauto met zwaailichten aan, ik moest nog een busje inhalen en dan kon ik netjes naar rechts. Jammer maar helaas besloot mijn voorganger op de rem te stampen om de een of andere reden? Dus even een beetje in paniek, gelukkig was een van de vrachtwagenchauffeurs zo vriendelijk om wat vaart te minderen en mij er tussen te laten. Niet netjes opgelost, net 5 minuten aan het rijden shit. Daarna maar weer even het verstand resetten en laten zien dat je het wel kunt. Mijn weg vervolgd op de snelweg, op een gegeven moment uitgevoegd en een nieuwbouwwijk in. Alle grote zandplekken gemeden, rustig fietsers en voetgangers ingehaald en vervolgens een minuut of 10 op de dijk gereden. Stukje industrieterrein en daarna weer aangekomen bij het CBR. Motor geparkeerd en de helm en handschoenen weer uitgetrokken en afgezet. Ik loop achter mijn instructeur en de examinator aan die allebei nog niks tegen mij hebben gezegd. Ze hebben het alleen maar over hun nieuwe lesvrachtwagen. Maar goed, eenmaal weer op het kantoortje aangekomen vraagt de examinator hoe vond je het gaan? Ik zeg nog tijdens het eerste stuk snelweg wel even zitten klooien maar volgens mij heb ik dat wel redelijk opgelost. Klopt zegt hij, dat was niet de meeste nette manier maar wel de enige manier die je op dat moment had. Ik heb goed nieuws voor je, je bent geslaagd.

Dus, lang verhaal kort : Tijdens het examen de eerste 5 minuten iets niet netjes opgelost, maar voor de rest heerlijk gereden. Met als resultaat dat ik 4 rijbewijs categorieën erbij krijg. (Tractor :+ , A1, A2 & Vol A). Vanavond naar de eerste motor kijken, eventueel in de optie laten zetten. Rijbewijs ligt zeer waarschijnlijk woensdag klaar.

Gefeliciteerd!!!!en nu lekker genieten van het rijden..
 
  • Leuk
Waarderingen: JuH
Vriendinlief is vandaag ook geslaagd voor d'r A'tje!!! Nu kunnen we eindelijk samen gaan rijden. *D

Wel lekker knuddig, bij 't gemeentehuis bij ons werkt alles, maar dan ook echt alles op afspraak. Zelf voor het aanvragen van een rijbwijs, 2 minuutjes werk, moet je een afspraak maken. En de komende week is helemaal volgeboekt. |(Dus ze kan volgende week pas d'r pasje aanvragen.

Het jeukt natuurlijk verschrikkelijk om gelijk te gaan kijken voor motoren; heeft iemand hier ervaringen met proefrijden zonder rijbewijs? En dan bedoel ik alleen het pasje, want ze kan verder wel aantonen dat ze 'm heeft (resultatenmailtje van het CBR). Zal wel niet genoeg zijn voor oom agent, maar zou de motorboer daar moeilijk over doen? Ze heeft natuurlijk wel gewoon een rijbewijs zonder A'tje.
 
Gefeliciteerd :)
Afspraak is hier in Heerlen ook normaal en je vraagt je af waarom.

Proefrijden zonder A zal de gemiddelde motorboer wel wat uitmaken gok ik.
Meeste vragen je rijbewijs en als er geen A op staat lijkt het me dat ze je niet laten rijden.
Zullen ook vast uitzonderingen zijn hoor , zo werd ik weg gestuurd zonder groene plaat erop en was echt een voorraad motor 🙈
 
Het jeukt natuurlijk verschrikkelijk om gelijk te gaan kijken voor motoren; heeft iemand hier ervaringen met proefrijden zonder rijbewijs? En dan bedoel ik alleen het pasje, want ze kan verder wel aantonen dat ze 'm heeft (resultatenmailtje van het CBR). Zal wel niet genoeg zijn voor oom agent, maar zou de motorboer daar moeilijk over doen? Ze heeft natuurlijk wel gewoon een rijbewijs zonder A'tje.

Ikzelf ben ook voor een motor gaan kijken voordat ik überhaupt geslaagd was (nu maakt dat naar mijn weten geen verschil met het nog niet in het bezit zijn van het pasje), en heb dit ook aangegeven bij de betreffende motorzaak. Hier waren zij erg makkelijk in, en met de boodschap dat ik goed moest uitkijken en op het industrieterrein blijven waar zij gevestigd waren, was het geen probleem. Waarschijnlijk was ik zelf banger dat er iets zou gebeuren dan zij... Ik denk niet dat elke motorzaak hier zo makkelijk mee omgaat, en de prijs van de motor zal wellicht ook meespelen. Veel plezier met iets moois zoeken in ieder geval!
 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar doen ze bij 't gemeentehuis hier op dinsdagochtend documentgerelateerde zaken zonder afspraak, dus het hoeft al geen roet meer in het eten te gooien. Ik had d'r beloofd dat als ze vandaag zou slagen, ik d'r rijbewijs en spoedaanvraag zou betalen dus... ik €75,- armer, maar ze heeft deze week waarschijnlijk tóch al d'r pasje.

Kunnen we eindelijk vakantieplannen gaan maken voor dit jaar... :P
 
Eerste AVD les gehad, gelijk 130 op de snelweg :P
Ging allemaal best mooi. Het vele spiegelen voor ik uberhaupt maar de richtingaanwijzer aanraak moet ik wel weer heel erg aan wennen.

De windruis vanaf langere stukken 80+ kreeg ik wel flink last van. Ik heb sowieso snel last van lawaai, dus dat was bijzonder hinderlijk tijdens het rijden. Iemand tips voor goeie oordopjes? Liefst ook die ik kan gebruiken icm de headset tijdens het lessen (gaat over mijn oor).
 
@motolars ik gebruik deze, die paste keurig in mijn oor onder het oortje van mijn rijschool.
Hangt natuurlijk wel af van veel dingen. Verder prima oordopjes Ommer te beginnen voor een redelijke prijs mochten ze niet passen.
 
Jawel, 2 examens in 1 dag.
Vanmorgen AVB gedaan en ging redelijk vlekkeloos. Klein foutje na wegrijden van noodstop maar dat telde eigenlijk al niet meer 8-)
Meest lastige was dat mijn eerste oefening de snelle slalom was en daarna moest ik de langzame gaan doen. Dat was ff schakelen in mijn kop maar beide gingen goed.
En 's middags theorie behaald.
Op voor het AVD!!!
 
@MarkZ81 gefeliciteerd! Lekker hoor, 2 op 1 dag..

Ik ga morgenavond en maandagavond lessen en dan dinsdag ochtend afrijden voor AVB. Ben heel benieuwd. Hoop dat morgen weer even lekker gaat. Mis laatste weken beetje continuïteit in mijn lessen en merk dat dat ook impact heeft op mijn prestatie.
 
@motolars ik gebruik deze, die paste keurig in mijn oor onder het oortje van mijn rijschool.
Hangt natuurlijk wel af van veel dingen. Verder prima oordopjes Ommer te beginnen voor een redelijke prijs mochten ze niet passen.
Welke gebruik je? Denk dat link ontbreekt.
 
Eerste AVD les gehad, gelijk 130 op de snelweg :P
Ging allemaal best mooi. Het vele spiegelen voor ik uberhaupt maar de richtingaanwijzer aanraak moet ik wel weer heel erg aan wennen.

De windruis vanaf langere stukken 80+ kreeg ik wel flink last van. Ik heb sowieso snel last van lawaai, dus dat was bijzonder hinderlijk tijdens het rijden. Iemand tips voor goeie oordopjes? Liefst ook die ik kan gebruiken icm de headset tijdens het lessen (gaat over mijn oor).
Bij het lessen had ik geen oordoppen, zulke lange stukken harder dan 80 reden we niet.
 
@MarkZ81 gefeliciteerd! Lekker hoor, 2 op 1 dag..

Ik ga morgenavond en maandagavond lessen en dan dinsdag ochtend afrijden voor AVB. Ben heel benieuwd. Hoop dat morgen weer even lekker gaat. Mis laatste weken beetje continuïteit in mijn lessen en merk dat dat ook impact heeft op mijn prestatie.
Vooral controle houden... enneuh “heupjes” ;)
Wat mij vooral hielp was dat ik steeds meer vertrouwen in de motor kreeg waardoor het afschuinen ook al beter ging.
Heel veel succes en laat weten hoe het ging!
 
Eerste AVD les gehad, gelijk 130 op de snelweg :P
Ging allemaal best mooi. Het vele spiegelen voor ik uberhaupt maar de richtingaanwijzer aanraak moet ik wel weer heel erg aan wennen.

De windruis vanaf langere stukken 80+ kreeg ik wel flink last van. Ik heb sowieso snel last van lawaai, dus dat was bijzonder hinderlijk tijdens het rijden. Iemand tips voor goeie oordopjes? Liefst ook die ik kan gebruiken icm de headset tijdens het lessen (gaat over mijn oor).

Vandaag heb ik ook de oordopjes van Alpine besteld.
Vorige week gingen wij ook met 130 over de snelweg naar mijn AVB examen en daarna ook flink last van mijn oor. Toevallig ook het oor waar het oortje van de instructeur zit..🤔 misschien daardoor extra ruis gehad.
Vrijdag heb ik mijn eerste AVD les en hoop ze dan al binnen te hebben zodat ik ze kan proberen. Recensies zijn goed, dus ik ben benieuwd
 
Ik heb zelf de Alpine Motosafe Pro, bij het lessen 1x ingehad en nu tijdens een proefrit ook een keer. Tot nu toe zeer fijne dopjes, zitten niet in de weg en passen goed in mijn oren.
 
Rijd zelf ook al een tijdje met de Alpine Motosafe Pro doppen en deze bevallen mij prima. Ik kan mijn Sena Headset op het hoogste volume nog prima horen, maar vanaf 130+ wordt het toch wel lastig om echt te verstaan wat er gezegd wordt (bij bijv. navigatie), maar dat komt vooral door de rijwind die evengoed nog te horen is. Ik gebruik zelf de rode (race) en mijn vriendin achterop de zwarte (tour), aangezien ik al een deel rijwind voor haar wegneem. Als je altijd alleen rijdt, kan je ook gewoon alleen de rode kopen.
 
Ik heb ze allebei, bij mijn lessen alleen de tour gebruikt. Ook met het idee dat ik de instructeur goed wou horen. Scheelt al heel veel en prima als je geen snelweg rijd. Voor de snelweg zou ik inderdaad wel een stapje hoger adviseren (de rode).
Na mijn lessen nog niet gereden, ben nu aan het wachten totdat ik een motor (dan mijn motor) mag ophalen 🙃
 
Ik heb ze allebei, bij mijn lessen alleen de tour gebruikt. Ook met het idee dat ik de instructeur goed wou horen. Scheelt al heel veel en prima als je geen snelweg rijd. Voor de snelweg zou ik inderdaad wel een stapje hoger adviseren (de rode).
Na mijn lessen nog niet gereden, ben nu aan het wachten totdat ik een motor (dan mijn motor) mag ophalen 🙃
Niet te lang wachten want dan moet je weer opnieuw beginnen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan