Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Ik had ook een afspraak gemaakt, maar helaas liep de tijd iets anders dan ik had verwacht. Bij het CBR zijden ze de volgende dag pas. Er vind naar verluid eens in de 2 uur communicatie plaats tussen het systeem van de gemeentes en het CBR.
Mijn gemeente maakt afspraken tot 1600 uur. Iets met werk dat het lastig maakt voor die tijd bij mijn gemeente te zijn...
Is er niet een avondopenstelling? Hier kun je één avond per week ook tot acht uur terecht.
 
Het gaat er niet om wat er zich voordoet maar hoe je het oplost en dat het verkeersveilig is zegt de instructeur altijd. Blijkbaar heeft de examinator toch gezien dat je het goed en veilig oploste!

Gefeliciteerd, jij kunt volgende week dan lekker op de motor stappen. Mijn examen AVD staat gepland op 07-05. Is het dan stom en voorbarig om al direct aansluitend een afspraak te maken bij de gemeente voor het aanvragen van een rijbewijs? Ik wil natuurlijk het liefst zo snel mogelijk op de motor i.p.v. de scooter zodra ik het gehaald heb.

Of kan je nog niet direct door naar de gemeente omdat het CBR de uitslag eerst nog moet verwerken?

Gisteren de ketting helemaal schoon gemaakt, was wel hard nodig. De Scottoiler bijgevuld die er al op zat.

Volgende week nog 1x les met een andere instructeur die er ook bij het examen bij zal zijn.

Fijne Koningsdag allemaal!
Hier ook examen 07-05! Succes alvast. Ik heb mijn afspraak al staan bij de gemeente voor 08-05. Kan ik zo snel mogelijk gaan proefrijden voor een motor! Mocht ik het niet halen kan ik zo annuleren.
 
Ik had ook een afspraak gemaakt, maar helaas liep de tijd iets anders dan ik had verwacht. Bij het CBR zijden ze de volgende dag pas. Er vind naar verluid eens in de 2 uur communicatie plaats tussen het systeem van de gemeentes en het CBR.
Mijn gemeente maakt afspraken tot 1600 uur. Iets met werk dat het lastig maakt voor die tijd bij mijn gemeente te zijn...

Vreemd, ik was om ca. 12:00 geslaagd en 14:00 had ik een afspraak staan bij de gemeente (dezelfde dag) en dat gaf geen enkel probleem..
 
Ik heb nu een kleine twee uur later een afspraak staan. De dagen erna gaat niet lukken ivm werk. Nu maar hopen dat het kan🤔 anders de avondopenstelljng inderdaad gebruiken. @MadKing01 ook succes👍
 
Ik sta nu voor 4 juni ingeschreven voor mijn theorie examen en ben druk aan leren met TET. Hebben jullie enig idee van hoe recent/up to date deze theorievragen zijn?
 
Net weer lesje gehad.
Pffff drama die halve draai zeg.. kreeg het niet voor elkaar.

De rem oefeningen en oefeningen op snelheid is allemaal geen probleem.
 
Ben trouwens nog op zoek naar een theorie boek, iemand eentje over? En, hoe hebben jullie daar voor voorbereid?

Moet hem wel ergens hebben alleen waar is de vraag
heb het boek trouwens alleen open gehad toen ik nog geen online versie had
theorie-leren.nl heb ik gebruikt

eerst alle oefenvragen gedaan en de uitleg goed bekeken als ik iets fout had en alle examens gedaan.
5minuten was ik geslaagd buiten.
 
Na een tijdje stil mee te hebben gelezen, maak ik nu toch maar wat geluid *O*

Lessend rijbewijs: (A)
Eerste rijles: 15 april 2019
Theorie: 14 mei 2019
AVB: 16 mei 2019
AVD: nog niet bekend
Rijschool: De Hoog (Vlaardingen)
Lesmotor: BMW F650

Bij de 2e pilon beginnen met kijken naar een vast punt achter je en dan indraaien inderdaad

Helaas ook mijn struikelpunt, als ik vanaf de tweede pilon omkijk heb ik namelijk het gevoel dat ik uit balans raak en dan knijp ik de koppeling te ver in.
 
Pfoee, er is eindelijk een vervanger voor mijn instructeur! Dus direct een nieuwe datum gepland voor m'n AVB. In de tussentijd nog wel even wat lesjes erbij gepland, aangezien het alweer ruim twee weken geleden is dat ik op een motor zat.. Ook afgesproken dat ik gewoon eerst maar die AVB ga halen en dat we daarna kijken voor AVD. Blijft toch gerommel met die vervangers en wie weet is tegen die tijd m'n eigen instructeur weer mobiel.

Zal m'n lijstje even updaten :+

Judy1990
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 13 maart 2019
Theorie: 11 april 2019 (gehaald!)
AVB: 20 mei 2019
AVD: -
Rijschool: Rijcomfort (Wormer)
Lesmotor: Kawasaki ER6N
 
  • Leuk
Waarderingen: JuH
Helaas ook mijn struikelpunt, als ik vanaf de tweede pilon omkijk heb ik namelijk het gevoel dat ik uit balans raak en dan knijp ik de koppeling te ver in.

Elk beetje ontkoppelen bij het 8'je en de halve draai is al te veel.

8'je en halve draai doe je juist zonder koppelingshevel, alleen op achterrem en gas. Zodra je de motor ontkoppelt wordt er te weinig trekkracht op je achterwiel uitgeoefend om de motor goed in balans te houden. Dat is juist de truc voor de balans; die trekkracht. Die duwt je naar voren zodat je momentum blijft creëren. Zodra je dat momentum kwijt bent kukel je namelijk inderdaad vrij snel om.

Om dit onder de knie te krijgen moet je eens even een stukje van een meter of 20-30 rijden met alleen gas, in z'n 1, waarbij je je snelheid regelt met alleen je rechter voet. Gas houd je constant. Met 'n beetje feeling kun je de motor rond de 12-15 km/u laten rijden zonder je koppeling en zonder dat 'ie gaat bokken. Stapvoets en 'n beetje, zeg maar. Met dat tempo kun je goed een halve draai maken, en omdat 'ie blijft trekken kun je de motor veel platter drukken voordat je dat gevoel van onblans hebt.

Slippende koppeling gebruik je bij de langzame slalom en stapvoets rijden.
 
Is normaal dat zo gaat denken dat het fout gaat , maar is niet zo.
Je moet even over de punt heen en komt ook goed.
AVB leer je heel veel vertrouwen te krijgen in de brommer en je moet maar zo denken iedereen moet het doen en de oefeningen zijn gemaakt dat iedereen ze vrij makkelijk moet kunnen halen.
Zoals Bart_T juist opmerkt , geen koppeling gebruiken , gas erop houden en remmen met de achterrem
 
Ben trouwens nog op zoek naar een theorie boek, iemand eentje over? En, hoe hebben jullie daar voor voorbereid?
Ik heb via TET.nl mijn theorie voorbereid uiteindelijk. Via VekaBest had ik een boek die ook in zijn geheel doorgelezen heb. Op deze manier zal je voor je theorie kunnen slagen.
 
Ben trouwens nog op zoek naar een theorie boek, iemand eentje over? En, hoe hebben jullie daar voor voorbereid?
Wat ook handig kan zijn, is bij de bibliotheek kijken. Daar heb ik mijn theorieboek gehaald, dat was de meest recente versie, met oefentoetsen.
Als je een biebpas hebt is dat de goedkoopste optie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan