Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Ik heb na elke les heel veel last van mijn duimen, echt in de gewrichten. Kan dit komen door te verkrampt vasthouden van het stuur?
Dat kan inderdaad
Of dat je handschoenen niet de juiste maat / wel de juiste maat maar niet goed zitten

Heb je ook last van tintelingen / verlies van gevoel in vingers?
 
Vraag je instructeur ook even om te kijken of je je handvaten wel goed vasthoudt. Misschien houd je je polsen niet goed recht en knel je ergens wat af of zo.
 
Dat kan inderdaad
Of dat je handschoenen niet de juiste maat / wel de juiste maat maar niet goed zitten

Heb je ook last van tintelingen / verlies van gevoel in vingers?

Nee, dat dan weer niet. Mijn instructeur gooit het op spanning, wat gezien mijn vorderingen niet eens zo gek zou zijn...

Handschoenen zitten goed, ik kan mijn handen er goed in bewegen.

Het zou kunnen dat ik de handvaten niet goed beet hou.
 
Net ook weer gelest en voor het eerst echt pissig geworden op mijn instructeur. Wij reden voorop, hij erachter in zijn auto en ondertussen blèèf hij maar tetteren in dat oortje. "Gas bij, gas bij, niet over de pijl rijden, over de hals van de pijl rijden, niet over de witte vlakken, die zijn glad, jouw plaats op de weg is in het midden" etc etc. Ik werd er GEK van!

Waar ik ook van baal zijn al die jonge knullen die dan in drie weken hun rijbewijs halen terwijl ik al vanaf begin juli bezig ben (met twee weken vakantie ertussen). Jaja, ik moet niet zo stressen, maar ik voel me gewoon zo'n oude trut als ik na twee maanden nog moeite heb met sommige simpele handelingen en die jongens me aan alle kanten voorbij scheuren tijdens hun tweede les.

Wie herkent dit???
 
Je kan beter vragen "Wie herkent dit NIET?" ;)

Kijk niet alleen naar die voorbeelden van 3 weken. De leercurve is voor iedereen verschillend. De een heeft nou eenmaal meer aanleg dan de ander. Ik heb er bijna een jaar over gedaan. En ik schaam me er niet voor. :t

En ja, iedereen hier is blij als je dat getetter niet meer hoort in je oor.
 
Laatst bewerkt:
Net ook weer gelest en voor het eerst echt pissig geworden op mijn instructeur. Wij reden voorop, hij erachter in zijn auto en ondertussen blèèf hij maar tetteren in dat oortje. "Gas bij, gas bij, niet over de pijl rijden, over de hals van de pijl rijden, niet over de witte vlakken, die zijn glad, jouw plaats op de weg is in het midden" etc etc. Ik werd er GEK van! (...) Wie herkent dit???
Weet je wat ik herken? Een instructeur die in de auto achter zijn motorcursisten aanrijdt. Dat zegt toch al best veel hoor... Zoek gewoon een andere die gewoon op de motor achter je aanrijdt. En eentje van wie je niet gek wordt, of met wie je in ieder geval kunt praten over de communicatie. (Maar misschien kan dat met deze ook? Weet niet wat voor pogingen daartoe je al hebt ondernomen.) Waarom zou je een instructeur willen die zelf in de auto rijdt? Je hoort en ziet het vaker maar ik snap er niks van.

Nou kan het altijd gekker... Ik zag laatst een lesauto twee *scooter*lessers (rijbewijs Am dus) lesgeven, en daarmee de hele straat ophouden...

Jaja, ik moet niet zo stressen, maar ik voel me gewoon zo'n oude trut als ik na twee maanden nog moeite heb met sommige simpele handelingen en die jongens me aan alle kanten voorbij scheuren tijdens hun tweede les. Wie herkent dit???
Ik herken dit niet van motorrijden... Ik ging als een speer achterin de twintig toen ik voor A ging. Maar ik herken het wel van het oppakken van nieuwe technieken. Ben nou bijna 40, en heb een collega van 22. Een naar arrogant opschepperig net-Drs'je is het ("ja, tegenwóórdig krijgen we op de universiteit natuurlijk veel geavanceerder les dan jullie vroeger"... :') ), maar als er iets uitgezocht moet worden met een programmeertaal waar nog niemand ooit van gehoord heb kost mij dat een paar dagen ploeteren en hij is binnen een paar uur up and running. En hij kan werken met één laptopje, terwijl ik een computer met drie monitoren en een ouderwets keyboard en muis nodig heb om serieus te kunnen werken. MAAR... Als hij tegen een probleem aanloopt dat hij niet in één keer doorziet omdat 'ie een breder perspectief en de ervaring van twintig jaar werken in IT-teams van allerlei pluimages mist, dan raakt 'ie helemaal van de kook en broed ik alsnog het ei uit. Prima verdeling, meestal kunnen we heerlijk samenwerken :}

Weet je wat wij voor hebben op die jonkies? Besef van temporisering, gevaren, prioriteiten et cetera. Zeg maar: besef van sterfelijkheid en De Waarde Der Dingen.

En dan zijn wij nog pas bijna 40... Kun je nagaan wat wij nog allemaal gaan leren! *O*

Kortom... Gewoon lekker je ding doen en van je eigen tempo genieten. Laat die jonkies maar stormen, wat je niet kunt dat kun je niet. Sure, de kracht van de jeugd is om jaloers op te worden, maar als je nou even terugdenkt... Ben je nou écht niet blij dat je dat emotionele, financiële en sociale mijnenveld van de twintigjarige voorbij bent? Ik benijd ze niet hoor... Life begins at 40.
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat dan weer niet. Mijn instructeur gooit het op spanning, wat gezien mijn vorderingen niet eens zo gek zou zijn...

Handschoenen zitten goed, ik kan mijn handen er goed in bewegen.

Het zou kunnen dat ik de handvaten niet goed beet hou.

k heb tijdens mijn lessen in het AVB ook veel last gehad van mijn duimen, en dan vooral de linker. In mijn geval was dat vooral aan de linkerhand, omdat vanwege het vele oefenen met de langzame oefeningen en het dus verkrampt vastknijpen van de koppeling en die in de juiste stand houden. Misschien dat dit bij jou ook een rol speelt?
 
ik vind het sowieso niet kloppen dat een motor-instructeur achter zijn leerlingen aan rijdt in een auto

:N
 
Mijn instructeur deed dat alleen wanneer hij direct daarna iemand moest halen voor het B-examen. Is 2 keer voorgekomen.
 
Dan had je een motorrijschool moeten zoeken ;)

Mijn intructeur reed alleen maar op 2 wielen.

Zit niet in Ede en omstreken :N (voor zover ik weet).

Er zijn meerdere redenen waarop je een rijsschool kiest hè? Diegene die ik had was een kleine rijschool met individuele lessen. Dat sprak mij aan en ik werd daarin niet teleurgesteld!
 
Laatst bewerkt:
Gisteren mijn AVB binnengetikt. Was 's ochtends opeens toch wat zenuwachtig (wat achteraf natuurlijk nergens op slaat), waardoor het inrijden niet zo heel lekker ging. Daarna lekker ritje over de weg naar het CBR gedaan, midden door Rotterdam wat ook weer een hele ervaring was. Kom met de auto ook zelden door het centrum, dus dat is altijd weer even wennen.
Op het CBR terrein ook nog even snel wat oefeningen gedaan. Viel me toen heel erg op dat goed asfalt zoveel verschil kan maken. Ik leste altijd op een soort van beton tegels en op gewone straatstenen. Maar op het CBR terrein lukte alles zoveel beter. De snelle slalom (wat sowieso niet echt een probleem was hoor) ging veel soepeler, en met remmen greep ABS veel later in. Bij de noodstop stond ik heel snel stil, maar volgens mij heeft ABS daar niet of nauwlijks ingegrepen.
Maar ging dus heel lekker, 7 oefeningen allemaal 1x gedaan, en allemaal in 1x goed. Was binnen 10 minuten klaar met examen. Woensdag weer lekker de weg op, heb er zin in!!
 
Laatst bewerkt:
Waar ik ook van baal zijn al die jonge knullen die dan in drie weken hun rijbewijs halen terwijl ik al vanaf begin juli bezig ben (met twee weken vakantie ertussen). Jaja, ik moet niet zo stressen, maar ik voel me gewoon zo'n oude trut als ik na twee maanden nog moeite heb met sommige simpele handelingen en die jongens me aan alle kanten voorbij scheuren tijdens hun tweede les.

Wie herkent dit???
IK!! Ik heb steeds gelesd met mensen die al bijna mochten afrijden voor AVB. Vandaag met een meisje die op 125 kw rijdt en crossmotor gereden heeft. Zij heeft paar lesjes gehad. Maar ze kon de oefeningen beter dan ik. Ik twijfelde na mn tweede rijles of mn intstructeur er wel vertrouwen in had dat ik het ging leren. 3e les mn man gevraagd om te komen kijken. Gezellig praatje, hij zag het wel zitten. Dus blijven lessen. Ging niet altijd super, en ook mn man zag me met steeds minder vertrouwen terug komen en na een keer vallen twijfelde mn instructeur ook of hij het me wel kon leren (zonder nog heel veel lessen nodig te hebben) Daarom gelijk besloten naar andere instructeur over te stappen. Zelfde rijschool andere instructeur. Wereld van verschil. Ik heb nu 3 uur les gehad van hem en ik heb al zoveel meer geleerd dan in de 18 uur bij die ander. Niet dat de oefeningen gelijk beter gaan, maar zoveel meer tips, ook tijdens het rijden naar het oefenterrein. En hij heeft me rondjes laten rijden om me te laten zien hoe schuin de motor kan, maar ook handigheidjes tijdens de oefeningen door gewoon een pion te verplaatsen. Niet dat de ander geen goede instructeur is, maar zijn manier van lesgeven werkt niet bij mij.

Laat je niet gek maken. En kijk vooral naar je eigen vorderingen, het aantal lessen telt uiteindelijk niemand meer toch?


@ Flor1an Gefeliciteerd met je AVB *O*
 
De ene leert gewoon sneller als de ander.
Voor ik voor mijn A ging heb ik jaren schakelbrommer gereden (ding reed 90 ofxo)
Enheb ik een tijd een 125 gehad om over het bouwterrein te ploeterren..

Het "enge" gedeelte van afschuinen had ik dus wel al gevoel mee..

Een goede instructeur is een motorrijder geen automobilist..
 
Nou, vanmiddag dan m'n AVB examen. Jemig wat ben ik nerveus...

De meeste van m'n oefeningen gaan best prima. Ik krijg nog wel de zenuwen van de langzame slalom, vertragingsoefening, stopproef en precisie stop. De eerste gaat op zich best lekker, maar zo nu en dan klooi ik nog 'n beetje te veel met m'n gas/koppel. Bij de vertraging rem ik zo nu en dan niet hard genoeg, of juist te hard en schiet ik in de ABS.

Bij de stopproef idem dito. De precisiestop gaat ook best aardig na wat extra oefening eergisteren, maar het schakelen bij deze oefening gaat zo nu en dan niet helemaal lekker, dan gaat 'ie naar N ipv 1. Til m'n voet niet genoeg op soms.

Ik weet dat ik sowiezo de uitwijkoefening, lopend parkeren, U-bocht, 8'je, stapvoets rijden, snelle slalom, en noodstop wel aardig in de pocket heb. Wegrijden uit parkeervak gaat ook eigenlijk wel prima. Ik hoop dat ik zelf wat inspraak krijg in welke oefeningen ik mag doen, dat helpt me wel aardig. Man...

Vanmiddag om 13.00 voorrijden en om 15.10 examen doen in Dordt. Tot die tijd zit ik maar ff Diablo 3 gek te spelen, daar wordt ik altijd wel rustig van... Wish me luck. I'll need it.
 
Laatst bewerkt:
Net ook weer gelest en voor het eerst echt pissig geworden op mijn instructeur. Wij reden voorop, hij erachter in zijn auto en ondertussen blèèf hij maar tetteren in dat oortje. "Gas bij, gas bij, niet over de pijl rijden, over de hals van de pijl rijden, niet over de witte vlakken, die zijn glad, jouw plaats op de weg is in het midden" etc etc. Ik werd er GEK van!

Waar ik ook van baal zijn al die jonge knullen die dan in drie weken hun rijbewijs halen terwijl ik al vanaf begin juli bezig ben (met twee weken vakantie ertussen). Jaja, ik moet niet zo stressen, maar ik voel me gewoon zo'n oude trut als ik na twee maanden nog moeite heb met sommige simpele handelingen en die jongens me aan alle kanten voorbij scheuren tijdens hun tweede les.

Wie herkent dit???


Zoek een rijschool waar de instructeurs rijden op motoren en niet achter je aanrijden met de auto.

Je gaat immers ook geen vliegles nemen met de instructeur op de fiets. :+
 
Thanks mensen. Zometeen omkleden en gaan... Eerst ff inrijden en dan is t zover. Ik zit al te rillen van de zenuwen.
 
Zoek een rijschool waar de instructeurs rijden op motoren en niet achter je aanrijden met de auto.

Je gaat immers ook geen vliegles nemen met de instructeur op de fiets. :+
Ben ik gedeeltelijk mee eens maar mijn Dochter heeft haar rijbewijs in één keer gehaald met een instructeur die in een Benz achter haar reed.
Volgens haar geen probleem alleen als het baggerweer was zat hij lekker droog.
 
Zoek gewoon een andere die gewoon op de motor achter je aanrijdt. En eentje van wie je niet gek wordt, of met wie je in ieder geval kunt praten over de communicatie. (Maar misschien kan dat met deze ook?

Deze rijdt meestal ook gewoon op de motor, dit was (gelukkig) de eerste keer dat hij in de auto ging en het beviel me niks.

Weet je wat wij voor hebben op die jonkies? Besef van temporisering, gevaren, prioriteiten et cetera. Zeg maar: besef van sterfelijkheid en De Waarde Der Dingen.
En dan zijn wij nog pas bijna 40... Kun je nagaan wat wij nog allemaal gaan leren! *O*
Ben je nou écht niet blij dat je dat emotionele, financiële en sociale mijnenveld van de twintigjarige voorbij bent? Ik benijd ze niet hoor... Life begins at 40.

Nou, daar ben ik het wel mee eens, ik zit stukken beter in mijn vel dan 20 jaar geleden. Maar soms hè, heel soms...Als zo'n jonkie me weer eens 'U' noemt...

Anyway, thanks voor jullie reacties mensen, ben blij dat ik niet de enige ben.

Overigens heb ik nog zes lessen tot mijn AVB examen op 10 september....
 
Terug
Bovenaan Onderaan