Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Ik hoop het!
Vandaag helaas een mindere les.....
Begonnen met de vertragingsoefening. Nou die ging best snel goed.
Wegrijden uit parkeervak. Vooral links blijft een dingetje. ....

Langzame slalom ging wel best goed...
Maar halve draai wilde voor geen meter.... |(

Blijven oefenen...
Dat heb ik destijds ook gehad, afschuinen en kijken zijn de sleutelwoorden.

Bij de halve draai als je de bocht in gaat direct met je hoofd over je schouder voorbij het eindpunt kijken. Zoek een hek, vlaggemast, reclamebord of iets dergelijks op. Een vast punt om je blik op te focussen. Kijken en gaan, niet teveel nadenken.

Bij het wegrijden is het afschuinen en trekkende motor. Motor afschuinen, niet zelf. Bij lage snelheden schuin je zelf nooit af, je schuint de motor af en blijft zelf zo recht mogelijk. Dit doe je door de afstand met je armen te regelen en met trekkende motor weg te gaan. Schuin op koppeling en direct gas. En uiteraard doorkijken, kijk waar je naartoe wilt, niet naar de instructeur of de pilonnen.

Woorden zijn makkelijker dan daden maar hopelijk gaat het met de volgende les in een keer goed! *O*
 
Ik hoop het!
Vandaag helaas een mindere les.....
Begonnen met de vertragingsoefening. Nou die ging best snel goed.
Wegrijden uit parkeervak. Vooral links blijft een dingetje. ....

Langzame slalom ging wel best goed...
Maar halve draai wilde voor geen meter.... |(

Blijven oefenen...

Klinkt inderdaad alsof je het allemaal behoorlijk onder de knie hebt.

Een mindere les hoort erbij is mij verteld.
Ik had het twee weken geleden, echt niks lukte in het begin.
Later in de les gelukkig wel wat beter maar ik baalde als een stekker.
Vorige week gewoon weer een goede les gehad.
 
Wegrijden uit parkeervak. Vooral links blijft een dingetje. ....
Zelfde als rechts :P
Maar de beste tip die ik kan geven, zet dan ook je linker voet op de grond ipv rechts. Dan sta je alvast automatisch wat meer naar links.

Zelf vandaag m’n tweede AVD les gehad en voor het eerst een klein buitje erover gehad. Dat was ff wennen met regen. Lekker door wat wijken heen gereden. Een stukje binnendoor over wat 60 km/h weggetjes. Ging best ok....
 
Zelfde als rechts :P
Maar de beste tip die ik kan geven, zet dan ook je linker voet op de grond ipv rechts. Dan sta je alvast automatisch wat meer naar links.

Zelf vandaag m’n tweede AVD les gehad en voor het eerst een klein buitje erover gehad. Dat was ff wennen met regen. Lekker door wat wijken heen gereden. Een stukje binnendoor over wat 60 km/h weggetjes. Ging best ok....
Links zet ik inderdaad op de grond, stuur alvast beetje indraaien. Gas en gaan. Alleen ga ik onbewust naar de pion kijken. Dat is echt het allergrootste probleem.

DIE VERDOMDE PIONNEN. Instructeur heeft bij de halve draai eens de 4e pion weggehaald, dus na de draai. En toen deed ik het wel gewoon goed 8)7
Achja ik heb nog even.... komt wel goed... Ik denk gewoon aan de les van gisteren. *O*
Maar het had ook wel geregend en weg en alles was nat. En we waren op een plek wat best krap is..... Helpt denk ook niet mee met het nadenken...
 
Alleen ga ik onbewust naar de pion kijken. Dat is echt het allergrootste probleem.
Nog eens inhameren: blijf kijken naar waar je naar toe wilt!
Denk er aan zodra je in de fout dreigt te gaan: voor je uit kijken naar het punt waar je denkbeeldig naar toe wilt, liefst zo ver mogelijk van je af.
Regenplassen, pionnen, prikkeldraad, strepen op de weg: die sturen allemaal met je mee, als je er wel naar kijkt dan ga je er overheen of doorheen.
 
Nog eens inhameren: blijf kijken naar waar je naar toe wilt!
Denk er aan zodra je in de fout dreigt te gaan: voor je uit kijken naar het punt waar je denkbeeldig naar toe wilt, liefst zo ver mogelijk van je af.
Regenplassen, pionnen, prikkeldraad, strepen op de weg: die sturen allemaal met je mee, als je er wel naar kijkt dan ga je er overheen of doorheen.
Ja dat weet ik! En gisteren ging dat dus wel prima.... Alleen vandaag wilde het voor geen meter!
|(

Ben benieuwd wanneer ik volgende week moet lessen. 5 juli m'n avb.
 
Links zet ik inderdaad op de grond, stuur alvast beetje indraaien. Gas en gaan. Alleen ga ik onbewust naar de pion kijken. Dat is echt het allergrootste probleem.

DIE VERDOMDE PIONNEN. Instructeur heeft bij de halve draai eens de 4e pion weggehaald, dus na de draai. En toen deed ik het wel gewoon goed 8)7
Achja ik heb nog even.... komt wel goed... Ik denk gewoon aan de les van gisteren. *O*
Maar het had ook wel geregend en weg en alles was nat. En we waren op een plek wat best krap is..... Helpt denk ook niet mee met het nadenken...
Weet je ook dat je bocht groter mag zijn dan de lijnen tussen de pionnen? Als je maar niet buiten om de pionnen zelf rijden.
 
Vandaag weer een avd les gehad. Deze keer echt een top les... normaal hoor ik de hele les;

Gas derop geef ‘UM op zijn flikker... gasgasgas en altijd commentaar op mijn bochtentechniek....vandaag was het enige puntje dat als ik als tweede reed (duo lessen) dat ik te dicht op mijn voorganger zit. Heb dat ook alleen dan dus niet bij auto’s... deze les geeft in ieder geval wel vertrouwen voor het examen over 1,5 week... nog een paar van deze lessen en dan moet het toch gaan lukken
 
Weet je ook dat je bocht groter mag zijn dan de lijnen tussen de pionnen? Als je maar niet buiten om de pionnen zelf rijden.
Bij de halve draai of wegrijden uit parkeervak?
Het is niet zo dat het helemaal niet lukt, maar dan lukt het een paar keer. Denk ik: YES. En dan gaat het weer fout en dan denk ik pffffff |(
 
Vandaag weer een avd les gehad. Deze keer echt een top les... normaal hoor ik de hele les;

Gas derop geef ‘UM op zijn flikker... gasgasgas en altijd commentaar op mijn bochtentechniek....vandaag was het enige puntje dat als ik als tweede reed (duo lessen) dat ik te dicht op mijn voorganger zit. Heb dat ook alleen dan dus niet bij auto’s... deze les geeft in ieder geval wel vertrouwen voor het examen over 1,5 week... nog een paar van deze lessen en dan moet het toch gaan lukken
Volgde je die persoon voor je? Misschien heb je onbewust wat opgestoken van zijn/haar bochtentechniek.
Ik hoor ook vaak dat ik meer afstand moet houden. Dan denk ik dat ik genoeg afstand houd, maar moet het toch nog meer zijn....
Om bij verschillende oefenplekjes te komen moeten we soms al aardig wat rijden. Dus vandaar.
 
Vandaag weer een avd les gehad. Deze keer echt een top les... normaal hoor ik de hele les;

Gas derop geef ‘UM op zijn flikker... gasgasgas en altijd commentaar op mijn bochtentechniek....vandaag was het enige puntje dat als ik als tweede reed (duo lessen) dat ik te dicht op mijn voorganger zit. Heb dat ook alleen dan dus niet bij auto’s... deze les geeft in ieder geval wel vertrouwen voor het examen over 1,5 week... nog een paar van deze lessen en dan moet het toch gaan lukken

Klinkt als Fred uit Huizen...? Beetje gechargeerd maar toch..
 
Het op je flikker geven is goed bedoelt, de rij-instructeurs van jouw rijschool zijn strenger dan die van het CBR. Bij het opgaan is een 6je voldoende. Bij jouw rij-instructeurs willen ze dat je een 9 of zelfs een 10 haalt.
 
Klinkt als Fred uit Huizen...? Beetje gechargeerd maar toch..

Haha nee, daar les ik niet.

@JuH ik krijg niet op mijn flikker hoor, ik moet de motor op zijn flikker geven (wat hoger in de toeren zitten)

@lotje95 ja klopt eerste deel van de les reed ik achter de andere lesser aan en had me echt voorgenomen in de bochten gewoon te blijven volgen en me niet te laten wegrijden. Hierdoor voelde ik inderdaad beter hoe de bochten voelen als je ze wat sneller naakt en dat je dan makkelijker je lijnen kunt rijden. Hopelijk kan ik dit vasthouden zodat ik mijn examen kan halen over 1,5 week...
 
  • Leuk
Waarderingen: JuH
Doe eens een oefening om de beurt mét nadenken en daarna zonder nadenken. Kijk of je er beter bij vaart.
Haha ja dan weet ik wel welke beter gaat. Achja.
Volgende week nog twee lessen....

Maar je mag volgens mij één oefening fout doen toch?
En als een examinator nog niet 100% tevreden is kan hij zeggen dat je iets nog een keer moet doen.... Waar ik niet vanuit ga. Ik ga alles gewoon in 1x perfect doen :]
 
Haha ja dan weet ik wel welke beter gaat. Achja.
Volgende week nog twee lessen....

Maar je mag volgens mij één oefening fout doen toch?
En als een examinator nog niet 100% tevreden is kan hij zeggen dat je iets nog een keer moet doen.... Waar ik niet vanuit ga. Ik ga alles gewoon in 1x perfect doen :]
Je mag 2 fout hebben. Max 1 langzaam en 1 snelle oefening. En lopen met de motor mag je niet fout hebben. Je motor laten vallen is gênant, maar daar zak je niet voor. En idd, elke oefening mag een keer over gedaan worden.
 
Inmiddels 2 ritten avd erop zitten. Heerlijk zeg.

Helaas pas eind aug afrijden, eerder kan niet omdat de rijschool geen plaats heeft voor wat extra lessen😫
Heb ook aangegeven dat ik in 1 week meerdere lessen kan volgen. Maar zit helemaal vol.
Heel erg jammer.
 
Nadeel van lessen in de zomer ja.
Om die reden ben ik dus begonnen begin van het jaar met als resultaat dat er plek zat was.
Binnen 2 maanden rijbewijs .
Nadeel was natuurlijk dat het vrij koud was maar ach dat ben ik inmiddels al vergeten.
 
Vrijdag geslaagd! Reed van het halfuurtje serieus een kwartier helemaal alleen, was erg druk maar hield goed mn motor tempo zullen we maar zeggen haha.
Einde van het jaar maar eens kijken of we een leuke fiets kunnen scoren op de tweedehands markt... :]
Gefeliciteerd!*O*

Al een idee wat voor soort fiets je naar op zoek bent? :)
 
Haha ja dan weet ik wel welke beter gaat. Achja.
Volgende week nog twee lessen....

Maar je mag volgens mij één oefening fout doen toch?
En als een examinator nog niet 100% tevreden is kan hij zeggen dat je iets nog een keer moet doen.... Waar ik niet vanuit ga. Ik ga alles gewoon in 1x perfect doen :]
Je mag 2 fout hebben. Max 1 langzaam en 1 snelle oefening. En lopen met de motor mag je niet fout hebben. Je motor laten vallen is gênant, maar daar zak je niet voor. En idd, elke oefening mag een keer over gedaan worden.

Alle oefeningen mogen 2x en je mag er 2 niet halen, maar in elk cluster moet je minimaal 1 oefening goed hebben. Dus lopen met motor moet sowieso goed zijn.

Je hebt in totaal dus 14 kansen voor 7 oefeningen.

Dus noodstop en precisiestop fout = gezakt
Langzame slalom en 8’je fout = gezakt
Noodstop en 8’je = geslaagd

Daarnaast krijg je na de oefening te horen of je volgende mag doen of dat hij over mag. Als hij over moet krijg je niet te horen of hij goed/fout was.
 
Gefeliciteerd!*O*

Al een idee wat voor soort fiets je naar op zoek bent? :)

Ja twijfel hard tussen een mooie naked of toch iets meer tour. Wil voor woon werk verkeer gebruiken, maar dat is 30 km waarvan slechts 16 km echte snelweg (A4)... Dus dat is volgens mij nog wel redelijk te doen met een naked... Maar anders een soort tussenweg, wellicht een Bandit of VStrom.

En vervolgens keihard doorsparen voor een Moto Guzzi V7 :9~
 
Ja twijfel hard tussen een mooie naked of toch iets meer tour. Wil voor woon werk verkeer gebruiken, maar dat is 30 km waarvan slechts 16 km echte snelweg (A4)... Dus dat is volgens mij nog wel redelijk te doen met een naked... Maar anders een soort tussenweg, wellicht een Bandit of VStrom.

En vervolgens keihard doorsparen voor een Moto Guzzi V7 :9~
Ik heb sinds dit weekend een Honda cb600f Hornet en ben positief verrast op de snelweg. Heel veel beter dan de Kawa ER6N waar ik op heb gelest.
Het is nog niet relaxt zitten maar de wind valt mij echt mee. Er zijn dus blijkbaar nakeds die er redelijk op gebouwd zijn, die snelweg ;-)
Met een beetje zoeken is er vast een te vinden die aan jou smaak voldoet met redelijke bescherming,
 
Terug
Bovenaan Onderaan