Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Gisteren dus opgeweest. Toen ik aankwam op het CBR met de motor had ik opzich wel een goed gevoel van te voren. Uur moeten wachten op een andere van de rijschool omdat ik dus als tweede was. Afijn, toch wel wat zenuwen omdat je er zit maar wel tijd voor een sigaret van te voren. Degene die voor mij was, was geslaagd. Mooi, mijn beurt. Ik had dezelfde examinator, aardige man moet ik zeggen. Ogentest gedaan vanaf de 1ste verdieping bij het CBR in den Bosch, dus dat zat wel goed :+. Paar vragen gehad over het bandendeel van de BRAVOK en een vraag over de killswitch. Goed beantwoord, mooi mogen we gaan rijden. Zodra ik bij het CBR wegreed waren alle zenuwen totaal weg. Fijne rit, aanwijzingen van meneer de agent die op een kruising stond (Volgens mij waren het leerlingen? Weet ik niet zeker) en ik kreeg het teken om door te rijden. Ik wil dus op mijn gas gaan maar ik zie een vrouw van rechts aankomen die overduidelijk niet heeft gesnapt dat ze moet stoppen van meneer agent en ik mag doorrijden. Goed, ik stop mevrouw rijdt door en ik rij ook door prima. Paar stukken over de dijk en stukken over wegen zonder middenlijn en we waren weer terug bij het CBR. Voor mijn gevoel echt een goede rit.

We lopen naar boven toe en ik ga zitten. De examinator begint met je hebt goed gereden maar ik heb slecht nieuws. Je bent gezakt. Blijkbaar reed ik bij de stukken zonder middenlijn teveel links bij het passeren van een tegenligger. Kon ik me niet helemaal in vinden, aangezien ik mijn arm nog makkelijk kon uitsteken en de spiegel van de auto nog op een meter van mijn hand was. Hij vertelde, toen heb ik je een herkansing gegeven met een zelfde soort weg en toen ging je er weer niet goed voor naar rechts. Daar kon ik me nog wel in vinden, dat was wat krapper omdat ik grind zag liggen rechts en daar niet overheen wilde rijden. Maar goed, eigen schuld ik heb het zelf niet goed laten zien. 23 mei mag ik het opnieuw proberen en nu dus nog 1 les geplant een paar dagen voor het examen om er nog even aan te werken.
 
Ben trouwens nog op zoek naar een theorie boek, iemand eentje over? En, hoe hebben jullie daar voor voorbereid?

Afhankelijk van waar je woont, heb ik nog wel een theorieboek liggen wat ik in november heb aangeschaft. Mijn boek komt van Verjo, theorieboek wegwijzer in het verkeer voor motorfiets . En via daar wat oefenvragen/examens gekocht, dat gaat via leerhetverkeer.nl . Dat is ook wat mijn rijschool aanbiedt.
 
Gisteren dus opgeweest. Toen ik aankwam op het CBR met de motor had ik opzich wel een goed gevoel van te voren. Uur moeten wachten op een andere van de rijschool omdat ik dus als tweede was. Afijn, toch wel wat zenuwen omdat je er zit maar wel tijd voor een sigaret van te voren. Degene die voor mij was, was geslaagd. Mooi, mijn beurt. Ik had dezelfde examinator, aardige man moet ik zeggen. Ogentest gedaan vanaf de 1ste verdieping bij het CBR in den Bosch, dus dat zat wel goed :+. Paar vragen gehad over het bandendeel van de BRAVOK en een vraag over de killswitch. Goed beantwoord, mooi mogen we gaan rijden. Zodra ik bij het CBR wegreed waren alle zenuwen totaal weg. Fijne rit, aanwijzingen van meneer de agent die op een kruising stond (Volgens mij waren het leerlingen? Weet ik niet zeker) en ik kreeg het teken om door te rijden. Ik wil dus op mijn gas gaan maar ik zie een vrouw van rechts aankomen die overduidelijk niet heeft gesnapt dat ze moet stoppen van meneer agent en ik mag doorrijden. Goed, ik stop mevrouw rijdt door en ik rij ook door prima. Paar stukken over de dijk en stukken over wegen zonder middenlijn en we waren weer terug bij het CBR. Voor mijn gevoel echt een goede rit.

We lopen naar boven toe en ik ga zitten. De examinator begint met je hebt goed gereden maar ik heb slecht nieuws. Je bent gezakt. Blijkbaar reed ik bij de stukken zonder middenlijn teveel links bij het passeren van een tegenligger. Kon ik me niet helemaal in vinden, aangezien ik mijn arm nog makkelijk kon uitsteken en de spiegel van de auto nog op een meter van mijn hand was. Hij vertelde, toen heb ik je een herkansing gegeven met een zelfde soort weg en toen ging je er weer niet goed voor naar rechts. Daar kon ik me nog wel in vinden, dat was wat krapper omdat ik grind zag liggen rechts en daar niet overheen wilde rijden. Maar goed, eigen schuld ik heb het zelf niet goed laten zien. 23 mei mag ik het opnieuw proberen en nu dus nog 1 les geplant een paar dagen voor het examen om er nog even aan te werken.

Dat is balen, maar zo te horen gaat dat de volgende keer meer dan goedkomen!
 
Balen @JuH , maar positie trekken ze heel hard aan ja.
Beste gewoon in het midden blijven rijden en in bochten als het ware een virtuele lijn trekken over het midden.
Volgende keer komt het vast goed 👊
 
  • Leuk
Waarderingen: JuH
Om dit onder de knie te krijgen moet je eens even een stukje van een meter of 20-30 rijden met alleen gas, in z'n 1, waarbij je je snelheid regelt met alleen je rechter voet. Gas houd je constant. Met 'n beetje feeling kun je de motor rond de 12-15 km/u laten rijden zonder je koppeling en zonder dat 'ie gaat bokken. Stapvoets en 'n beetje, zeg maar. Met dat tempo kun je goed een halve draai maken, en omdat 'ie blijft trekken kun je de motor veel platter drukken voordat je dat gevoel van onblans hebt.

Slippende koppeling gebruik je bij de langzame slalom en stapvoets rijden.

Is normaal dat zo gaat denken dat het fout gaat , maar is niet zo.
Je moet even over de punt heen en komt ook goed.
AVB leer je heel veel vertrouwen te krijgen in de brommer en je moet maar zo denken iedereen moet het doen en de oefeningen zijn gemaakt dat iedereen ze vrij makkelijk moet kunnen halen.
Zoals Bart_T juist opmerkt , geen koppeling gebruiken , gas erop houden en remmen met de achterrem

Dank voor de reacties en tips, hier kan ik zeker wat mee!
 
Inmiddels ook een maandje m'n rijbewijs.
Mij hielp het bij de 8 en halve draai om zo ver mogelijk tegen de tank te gaan zitten. Vooral bij de halve draai hielp dat enorm. Bij mij ging het tegenleunen dan bijna vanzelf.
 
Inmiddels ook een maandje m'n rijbewijs.
Mij hielp het bij de 8 en halve draai om zo ver mogelijk tegen de tank te gaan zitten. Vooral bij de halve draai hielp dat enorm. Bij mij ging het tegenleunen dan bijna vanzelf.
Dit is idd een goede, tegelijkertijd ook goed je knieen tegen de tank aan drukken, je zal dan merken dat je de motor met je hele lichaam kan besturen, en dan voel je goed wat je doet.
 
Vandaag weer goeie les gehad. Flinke meters gemaakt door veel oefeningen te doen van de AVB. Instructrice gaat het examen aanvragen. Eindelijk loopt de langzame slalom! Joepie!!!! Halve draai gaat redelijk. Draai links gaat beter dan rechts. Maar voor mijn gevoel komt dat ook wel goed. Volgende keer 8-jes, snelle cluster en dan zijn we er al aardig doorheen. Gevoel wordt steeds beter maar vooral ook veel leuker :]

@JuH balen, zeg! Doet me denken aan mijn eerste examen auto. Was door verkeerd voorsorteren bij een zebrapad gezakt.
Volgende keer beter. ‘T is maar een klein dingetje. Moet goed komen!
 
Dit is idd een goede, tegelijkertijd ook goed je knieen tegen de tank aan drukken, je zal dan merken dat je de motor met je hele lichaam kan besturen, en dan voel je goed wat je doet.
De kracht van de boodschap zit in herhaling:
  • Wordt 1 met je motor: knijp de tank fijn tussen je knieën.
  • Altijd kijken naar waar je naar toe wilt!
    • Kijk NOOIT naar waar je NIET naar toe wilt: prikkeldraad, regenplassen en obstakels op de weg sturen met je mee en je gaat er doorheen of overheen.
    • Dwing jezelf hier elke keer weer toe, zeker als je even angst voelt: kijk naar waar je naar toe wilt.
    • Bocht, groot of klein: kijk ver voor je uit naar waar je naar toe wilt.
  • De andere truc voor iets meer gevorderen: wil je naar rechts, duw dan lichtjes rechts tegen het stuur; wil je naar links, dus dan lichtjes links tegen het stuur.
  • Blijf de tank fijn knijpen tussen je knieën en knijp niet te hard in de handvatten :W
 
Laatst bewerkt:
Daar zit voor mij de eerste grote stap in, niet knijpen blijft lastig vind ik. vooral op de snelweg :-p
Waarschijnlijk omdat je een beetje het gevoel hebt dat je er af waait/ niet heel ontspannen zit? Het kan soms helpen om een klein beetje naar voren te leunen, dan ga je iets meer hangen op de wind en zit je mogelijk relaxter. Het is namelijk allemaal een kwestie vam ontspannen op de motor zitten, dan doe je niks krampachtigs.
 
Waarschijnlijk omdat je een beetje het gevoel hebt dat je er af waait/ niet heel ontspannen zit? Het kan soms helpen om een klein beetje naar voren te leunen, dan ga je iets meer hangen op de wind en zit je mogelijk relaxter. Het is namelijk allemaal een kwestie vam ontspannen op de motor zitten, dan doe je niks krampachtigs.
Klopt, het waaien is wel de belangrijkste reden. Hangen helpt wel, moet ik meer op gaan letten denk ik.
Mijn wensenlijstje voor de eerste motor is dus ook wel iets met wat meer windbescherming dan een naked ;-)
 
Ik rij op een naked rustig 200 hoor , heb ook een cbr 600f gehad dus met kuip en als je niet helemaal plat gaat liggen werkt het ook bijna niet.
De echte toermotoren heb je wel goede windbescherming maar sport motor valt ook best tegen.
Als je straks meer rijd krijg je ook meer vertrouwen.
Boven de 200 wordt trouwens wel heftig kwa wind
 
Daar zit voor mij de eerste grote stap in, niet knijpen blijft lastig vind ik. vooral op de snelweg :-p
Als er geen bijzondere verrichtingen of prestaties verwacht worden mag (moet) je natuurlijk ontspannen.
Laat op de snelweg de boel maar afkoelen door de rijwind.
Ik rij op een naked rustig 200 hoor , heb ook een cbr 600f gehad dus met kuip en als je niet helemaal plat gaat liggen werkt het ook bijna niet.
De echte toermotoren heb je wel goede windbescherming maar sport motor valt ook best tegen.
Als je straks meer rijd krijg je ook meer vertrouwen.
Boven de 200 wordt trouwens wel heftig kwa wind
Op een toermotor wordt het pas heftig boven de 300 :P
 
Ah, kijk! Een onderwerp waar ik me bij thuis voel *D
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 4-4-19
Theorie: 1-5-19 (geslaagd)
AVB: 21-5-19
AVD: nog niet bekend
Rijschool: Severijn Groningen
Lesmotor: Yamaha MT 07

Heb gisteren mijn 5e les gehad en gaat voorspoedig. Gisteren eindelijk alle oefeningen voor de AVB in 1 keer foutloos gedaan. Met name langzame slalom vind ik bijzonder lastig af en toe. 21e de AVB en dan hopelijk de weg op.

Nog meer Groningers hier die bij Severijn lessen/hebben gelest?
 
Vandaag mijn laatste les gehad voor het AVD van aanstaande dinsdag. Ben er wel klaar voor. Zonder gekkigheid moet het wel lukken denk ik. Als de zenuwen geen parten gaan spelen moet het gewoon lukken.

De motor vandaag ook bijna helemaal afgerond, grote beurt gegeven. Die staat nu ook klaar voor het geval het in 1 keer lukt.😂😜
 
IMG_20190504_172606.jpg
 
Vandaag voor het eerst sinds drie weken weer gelest. Ging echt waardeloos vergeleken met vorige keer. Vorige keer had ik zo durven afrijden, ging echt super. Nu moest ik echt weet inkomen en oas aan t einde vd 1,5 uur leek het er beetje op, maar nog niet zoals ik zou willen. Nja, die lessen heb je er ook bij denk ik dan maar..
 
Ja, jammer joh, net niet geslaagd vanmorgen.
Zat net te dicht tegen de lijn bij het invoegen, had meer het midden moeten houden.
Ging al met al best lekker, kreeg complimenten voor het inzicht en lekker vlot rijden, maar de plek op de weg bij invoegen (normaal altijd goed gegaan, maar nu ff niet op het moment dat het telt), tja wel belangrijk voor mn eigen veiligheid dus terecht gezakt.

Volgende keer beter, direct weer een nieuwe afspraak gemaakt, moet nu alleen wel wachten tot 01-06.
De fiets blijft dus nog even aan de ketting staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: JuH
Terug
Bovenaan Onderaan