Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

komende vrijdag proef les geregeld voor mijn zwager.. :D en 2 weken later zoon van een vriendin van mijn zus ook. me neefje van 14 wil ook al.. nouja die moet nog even wachten :P
 
@Judy1990 dat is zuur zeg!!. Ik begrijp je wel. Je hoopt toch je examen te halen en waarschijnlijk zat je ook al te denken wanneer ongeveer AVD. Nou valt dat allemaal even tegen. Zou inderdaad wel fijn zijn als ze een vervanger kunnen regelen. 6 weken niet lessen lijkt mij ook niks. En overstappen heeft denk ik weinig zin..

Wel fijn dat hij zelf niks ernstigs heeft!
 
@x-marieke-x Mja, dat is het vooral. Stonden al lessen AVD ingepland, werd al gesproken over een examendatum in mei. Dus zag mezelf al lekker rondtouren deze zomer. En nu is het allemaal maar afwachten of ik uberhaupt verder kan lessen.. :/ In het ergste geval zal ik 6 weken moeten wachten. Geen man overboord natuurlijk, maar wel jammer. Straks verleer ik alles _O-.

@Xtine Volgens mij is het woord "ernstig" ook meer een mening dan een wetenschappelijke definitie :+ . Maar m'n instructeur heeft een boom geknuffeld en daarbij beide polsen gebroken. Is erg, maar hád - in deze situatie - nog veel erger gekund.
 
Zo, paasweekeindje weggeweest vandaar dat ik niet actief was :+.

Donderdagavond gelest, ging eigenlijk prima. 2 x bijna aangereden, 1x omdat mevrouw bedacht dat het wel een ideale plek was om een u-bocht te maken met 3 motorrijders op 10 meter afstand op een 50weg, niet knipperen niet kijken of niks. Ik had het gelukkig snel genoeg in de gaten en kon uitwijken over de fietsstrook. Niks aan de hand zei de instructeur, goed opgelost en heb je dat ook meegemaakt.

2de keer bij een rotonde, andere lesser rijdt voorop en gaat de rotonde op 3 kwart rond. Ik hoor een ambulance en kijk naar links en zie er een aankomen. Ik besluit te wachten, instructeur wacht achter mij. Ik zag in mijn spiegel (nog) niets aankomen. Ambulance zet zijn knipper uit dat hij de eerste afslag wil nemen, ik wacht nog even voor de zekerheid tot hij instuurt. Ik kijk weer in mijn spiegel en zie een auto vlot aankomen, die heeft ons waarschijnlijk niet gezien doordat hij is afgeleid door de ambulance met toeters en bellen. Ik geef dus gas zodra de ambulance begint met insturen, instructeur volgt direct en ja hoor. Ik hoor de piepende banden achter me.

Naderhand komt de automobilist langs ons rijden op de linkerbaan van de snelweg en steekt zijn hand op in mijn ogen als excuus. Aardig maar, ik had je al in de gaten dus het had erger kunnen zijn. Verder ging de les eigenlijk zoals ik al zei prima, zelf niks verklooit of gek gedaan. Dus moet dinsdag gewoon goedkomen. Maandag nog wel een les omdat ik dit zelf wilde met een andere instructeur dan ik normaal heb om de puntjes nog op de i te zetten.
 
Zo net mijn eerste echte AVD les gehad. Komt dan toch ineens een hoop bij kijken ondanks de ervaring in de auto. Na twee uur ook best wel vermoeid. Helaas mijn theorie pas 4 juni kunnen inplannen doordat ik fulltime werk en in de avond uren een opleiding volg met examens. Ik hoop dat mijn AVD examen dan kort na mijn theorie kan plaats vinden, dan heb ik mijn papiertje (als ik het allemaal in een keer haal) voordat ik op zomervakantie ga.
 
AVB in the pocket! Dezelfde examinator als bij mij eerste kans was aanwezig, maar ik had deze keer de ander (gelukkig anders had ik me mega onzeker gevoeld denk ik)

Voor examen aan nog even geoefend op onze vaste stek, meeste dingen gingen redelijk alleen uitwijk wou echt niet. 3x raden waar examen mee begon, idd uitwijk, gelukkig werd hij in 1x goedgekeurd

Even op een rijtje:
Uitwijk 👍🏻
Precisiestop 👍🏻
Noodstop X X
Snelle slalom 👍🏻
Lopen met de motor 👍🏻
Langzame slalom X 👍🏻
Wegrijden uit parkeervak (links) 👍🏻

Nu door met avd gedeelte. Vandaag naar examen toe al 3 kwartier heen en weer terug gereden over allemaal n wegen. Was echt wel lekker dus zin om daar weer tegenaan te gaan
 
Hoi allemaal,

Meteen maar even voorstellen:

MarkZ81
Lessend rijbewijs: (A/A1/A2?) A
Eerste rijles: al gehad....
Theorie: mee bezig
AVB:
AVD:
Rijschool: Naam (plaats) Mirian Knoop, Nijmegen
Lesmotor: Merk type Yamaha mt-07

Nu 3 lessen gehad. En ik blijf de langzame slalom wel lastig vinden. Ik moet zeggen met de laatste les had ik voor het eerst de MT-07 . Hiervoor 2 lessen gedaan op de XJ6-N.
Deze stuurt een behoorlijk stuk zwaarder dan de MT. Als het goed is blijf ik nu op de MT lessen want beviel stuk beter.

Tsja wat nog meer te zeggen,
Ik ben 38 en vond het nu wel tijd om lessen te nemen en wel om 2 redenen:
1. Ik wil het ook deels voor woon-werk met de motor gaan doen (ik denk niet dat ik een die hard winter rijder wordt).
2. Motoren altijd al gaaf gevonden en nu heb ik het geld er voor beschikbaar. Ik heb ooit een cabrio gehad en dat vond ik al fijn door het meer contact te hebben met je omgeving. Na een proefles voelde ik hetzelfde gevoel ook terug bij het motorrijden. Maar wel veel intenser. Je bent echt bezig met de machine en de omgeving.

Ik kijk uit naar de AVD lessen!
 
Welkom mark!

Je bent lang niet de enige die met 30+ ervoor gaat (ik op mijn 31e)

Dat een mt07 fijner rijdt dan de kawasaki is voor mij geen verassing, ik vond alleen het zadel keihard van dat ding (ik vond de sv650 van suzuki fijner zitten)

De langzame slalom is een kwestie van gevoel, flink ver doorkijken (voorbij je doel zegmaar) en een rustiger zit, tikje achterrem en op gegeven moment gaat het vanzelf.
 
Ik was ook 38 toen ik begon in voorjaar 2017. Vorig jaar in t voorjaar geslaagd voor avd. Ik lees dit topic nog steeds vaak omdat ik het lessen een leuke tijd vond en veel herken van de vreugde als je stappen maakt en frustraties als het tegenzat. Ik leste op xj6 n. Prima motor die ik later ook gehuurd heb. Daarna op mt07, sv650 ook gereden. Allemaal net even anders.

Veel succes met lessen en geef niet op, besef dat juist de frustrerende lessen je het meeste gaan helpen later. En tijdens avd lessen file filteren en gekke dingen meemaken met mede weggebruikers en slecht weer kan ook zinvol zijn later. Ik heb er nadien veel aan gehad.
 
De leeftijd is voor mij zeker geen belemmering, hoor :P
En opgeven is ook niet echt mijn ding. Het hoort er bij en ik hoor ook van genoeg van anderen dat het 1 van de lastigste oefeningen is.
Je verhaal hierboven komt me bekend voor van het halen van mijn autorijbewijs*D...
Dat is ook het leuke van lessen: je doet zelf dingen niet handig en er gebeurt altijd genoeg op de weg!
 
Ik was ook 38 toen ik begon in voorjaar 2017. Vorig jaar in t voorjaar geslaagd voor avd. Ik lees dit topic nog steeds vaak omdat ik het lessen een leuke tijd vond en veel herken van de vreugde als je stappen maakt en frustraties als het tegenzat. Ik leste op xj6 n. Prima motor die ik later ook gehuurd heb. Daarna op mt07, sv650 ook gereden. Allemaal net even anders.

Veel succes met lessen en geef niet op, besef dat juist de frustrerende lessen je het meeste gaan helpen later. En tijdens avd lessen file filteren en gekke dingen meemaken met mede weggebruikers en slecht weer kan ook zinvol zijn later. Ik heb er nadien veel aan gehad.

Present :^

...en voor de rest: heel herkenbaar.
 
@Maritiem gefeliciteerd!! Lekker hoor!!

Puur interesse ter lering: wat deed je twee x fout aan de noodstop?

Haha dat is bijna te slecht voor woorden. Normaal echt mijn beste oefening maar gister dus even niet.

Het begon met dat ik tijdens het aanrijden veeeeeel te gespannen op de motor zat. Daardoor te veel geknepen in het stuur en toen ik naar de rem greep niet goed het gas dicht draaide. Dus met gas erop een noodstop maken is veeeel te ver uitkomen... dus de les is ontspannen en je gas goed dichtdraaien (heeft te maken met de Polsbeweging).
 
Succes voor degene die net beginnen, vooral de eerste paar lessen zullen er een paar bijzitten die niet lekker gaan. Op een gegeven moment valt het kwartje en zal je merken dat veel vanzelf gaat. Dat was bij mij ook het geval, en wees vooral niet te bang om hem te laten vallen tijdens de AVB. Je kan beter de lesmotor op zijn kant neerleggen dan je eigen motor naderhand. Zo zegt mijn instructeur het in ieder geval :+

En natuurlijk gefeliciteerd met de AVB @Maritiem !
 
Welkom mark!

Je bent lang niet de enige die met 30+ ervoor gaat (ik op mijn 31e)

Dat een mt07 fijner rijdt dan de kawasaki is voor mij geen verassing, ik vond alleen het zadel keihard van dat ding (ik vond de sv650 van suzuki fijner zitten)

De langzame slalom is een kwestie van gevoel, flink ver doorkijken (voorbij je doel zegmaar) en een rustiger zit, tikje achterrem en op gegeven moment gaat het vanzelf.
vorig jaar gehaald. was toen 39 :P (ergo had ik dit wel veel eerder willen doen achteraf gezien... )
 
Dat herken ik wel, dat je het eerder had willen doen. Ik ben nu 34, maar vind het ook jammer dat ik het niet eerder had gedaan. Al was ik wel wat roekeloos toen ik jonger was, dus misschien maar beter. En ik mn ex zag het niet zo zitten, dus nu dat over is :]
 
Een collega vertelde dat haar zoon van 21 ook zijn A wilde gaan halen en vroeg of ze dat moest aanmoedigen of niet. Ik heb haar eerst gevraagd wat voor soort jongen het was, en ze zei: "Een durfal, met bravoure en zo." Toen heb ik het haar afgeraden. Moeders vinden altijd alles gevaarlijk, maar met deze omschrijving lijkt zo'n jongen mij ook nog niet direct geschikt. De meeste verkeersslachtoffers vallen in de leeftijd van 18 tot 24 jaar, heb ik me laten vertellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan