Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Ik had vooral geen zin in een peperdure helm en vond de Nolan met een prijs van nog geen 180eur heel erg vriendelijk en hij zat heel goed en vandaag 90 gereden even en nog steeds tevreden dus dat scheelt
Donderdag snelweg dan kan ik wellicht nog wat meer vertellen erover
Ik was erg tevreden met mijn N87 totdat ik een Cardo Packtalk erin wilde bouwen. De gaten voor de oortjes zijn net te klein. Toen maar een Shoei RYD gekocht. Maar zonder comm systeem is de N87 heel veel voor niet duur.
 
Oltimerbrommer Bij Ronald in Papendrecht geven ze wel theorieles zou daar eens gaan informeren.
Hebben ook een locatie in Alblasserdam voor de AVB waar het CBR ook de AVB examen afneemt.
Contactgegevens
Ronald Verkeersopleidingen BV
Vliedberg 1
3356 GA Papendrecht
078 615 81 47
info@ronald.nu www.ronald.nu
KvK: 68789319
BTW-nummer: 857592786B01
Openingstijden
Maandag09:00 tot 17:00Dinsdag09:00 tot 17:00Woensdag09:00 tot 17:00Donderdag09:00 tot 17:00Vrijdag09:00 tot 17:00Zaterdag09:00 tot 16:00ZondagGesloten
Is voor mij te ver weg
 
Gisteren weer gelest, het is weer hetzelfde als bij de auto. Ik moet meer overdreven in de spiegels kijken. Toch maar wat meer oefenen tijdens het autorijden. Verder een heerlijk stuk gereden.
 
bij het CBR 'geilen' ze op het kijken. zorg er dus voor dat je bij het examen daadwerkelijk je hoofd verdraait als je kijkt. dat je dat na je examen misschien niet meer doet, maar vanuit je ooghoeken de situatie beoordeelt (ik zou dat niet doen....) is aan jou. verder bij je examen gewoon rijden als tijdens de lessen, want het zou wel heel raar zijn als je tijdens en na je examen ineens anders gaat rijden dan tijdens de lessen.

het examen stelt op zich niet veel voor. ogentest, BRAVO-klets, stukje rijden, uitslag in ontvangst nemen en weer aftaaien naar de rijschool. het kan in een uurtje geregeld zijn.
 
Ik kijk wel, maar ik draai mijn hoofd niet voldoende. Over de schouder kijken doe ik dan wel weer meer dan genoeg bij in/uitvoeg stroken, straatjes inkijken/herkennen. Bij de auto dacht de examinator dat ik scheel was, hij wees op de tweede verdieping een auto aan maar ik las het kenteken op van een auto de 10 meter daarachter geparkeerd stond. Dus dat zit verder wel goed.

Zo rij ik verder ook tijdens het lessen, geen rekening houden met degene die achter je aanrijd maar lekker je eigen ding doen. Instructeur heeft 1x achter me gereden met de auto, toen heb ik wel een paar keer de stop & go gehad maar dat gaat ook gewoon prima. Het is jammer dat ik 2 weken terug mijn theorie niet kon halen omdat ik ziek was. Anders had ik al een afspraak staan voor het afrijden, maar goed ik heb toen ik begon gezegd dat ik mijn rijbewijs voor eind april wilde hebben dus ik zit op schema :+
 
Zo rij ik verder ook tijdens het lessen, geen rekening houden met degene die achter je aanrijd maar lekker je eigen ding doen.
Die spiegels op je motor zitten daar niet voor de grap. Ik realiseer me dat ik kwetsbaar ben en dus ook in de gaten moet houden wat er achter me gebeurt. Dat is idd iets anders dan in de auto.
 
Die spiegels op je motor zitten daar niet voor de grap. Ik realiseer me dat ik kwetsbaar ben en dus ook in de gaten moet houden wat er achter me gebeurt. Dat is idd iets anders dan in de auto.

Ik doel meer op de instructeur. Voordat ik rem of iets anders doe kijk ik in de spiegel, ook iedere zoveel seconden een keer in de spiegel gluren of er iets vreemds gebeurt. Maar dat doe ik ook in de auto.
 
Ik doel meer op de instructeur. Voordat ik rem of iets anders doe kijk ik in de spiegel, ook iedere zoveel seconden een keer in de spiegel gluren of er iets vreemds gebeurt. Maar dat doe ik ook in de auto.

Één ding waar ik altijd wel complimenten voor kreeg was m'n kijkgedrag. Komt eigenlijk voort uit het feit dat ik 'n lompe drol ben. Tijdens het lessen heb ik best wel 'n paar 'near misses' gehad aan 't begin, simpwelweg omdat ik niet aandachtig genoeg reed en keek. Eentje in het bijzonder heeft me echt wakker geschud; in een 30-zone op een kruising afrijden zonder goed af te remmen, vluchtig ff kijken en doorrijden. Kwam dus tóch een auto aan die ik niet zag, en het scheelde nog geen 20 centimeter of ik had die vriendelijke dame in d'r witte picanto (Ze toeterde niet eens! Ze zag waarschijnlijk het gele hesje en dacht 'oh, zo eentje...') even volop in d'r flank ge-T-boned.

De instructeur heeft me toen (op veel vriendelijkere wijze dan dat ik verdiende) even de les gelezen en sindsdien geen enkele aanmerking meer op m'n kijken gehad. Ik ben me zo kapot geschrokken dat ik écht oprecht wil weten wat er uit dat straatje komt, of er iemand op de plek zit waar ik me naartoe wil gaan verplaatsen, of er een brommer in m'n dode hoek zit, etc.

So... niet expres overdreven of onzeker gaan kijken (kunnen ze je ook op afrekenen; als je twee keer kijkt betekent het dat je 't de eerste keer niet goed deed), maar gewoon even 'n keertje iemand bijna voor z'n donder rijden, danwel bijna voor je eigen donder gereden worden. Dan wil je wel weten wat er komt, en ga je ineens een stuk beter kijken. Da's mijn advies.*

* Ik ben geen instructeur, noch in welke manier dan ook bevoegd om adviezen van dergelijke aard te geven. Rijd alsjeblieft veilig.
 
Ik heb een tijdje voor werk in een caddy gereden waar ik alleen buitenspiegels had en goed mijn dode hoeken moest checken.
Daar heb ik echt van geleerd om altijd goed te kijken :)

Weet er iemand bijv. iets van filmpjes of iets voor bochten?
Ik ben heel onzeker in bochten waardoor ik bochten niet goed doorkijk en niet vlot genoeg ga.
Voor mij is dit echt nog het grootste punt voor het examen..
 
Ik heb een tijdje voor werk in een caddy gereden waar ik alleen buitenspiegels had en goed mijn dode hoeken moest checken.
Daar heb ik echt van geleerd om altijd goed te kijken :)

Weet er iemand bijv. iets van filmpjes of iets voor bochten?
Ik ben heel onzeker in bochten waardoor ik bochten niet goed doorkijk en niet vlot genoeg ga.
Voor mij is dit echt nog het grootste punt voor het examen..
Zoek in YouTube op "motor bochten", dan komt er van alles naar boven. Hoofdregel: Kijk waar je naar toe wil, want waar je naar kijkt, daar ga je naar toe.
Bespreek je onzekerheid met je instructeur, zodat hij wat extra oefeningen kan inplannen. Veel succes!
 
Ik heb een tijdje voor werk in een caddy gereden waar ik alleen buitenspiegels had en goed mijn dode hoeken moest checken.
Daar heb ik echt van geleerd om altijd goed te kijken :)

Weet er iemand bijv. iets van filmpjes of iets voor bochten?
Ik ben heel onzeker in bochten waardoor ik bochten niet goed doorkijk en niet vlot genoeg ga.
Voor mij is dit echt nog het grootste punt voor het examen..

Is deze misschien iets voor jou?

 
Één ding waar ik altijd wel complimenten voor kreeg was m'n kijkgedrag. Komt eigenlijk voort uit het feit dat ik 'n lompe drol ben. Tijdens het lessen heb ik best wel 'n paar 'near misses' gehad aan 't begin, simpwelweg omdat ik niet aandachtig genoeg reed en keek. Eentje in het bijzonder heeft me echt wakker geschud; in een 30-zone op een kruising afrijden zonder goed af te remmen, vluchtig ff kijken en doorrijden. Kwam dus tóch een auto aan die ik niet zag, en het scheelde nog geen 20 centimeter of ik had die vriendelijke dame in d'r witte picanto (Ze toeterde niet eens! Ze zag waarschijnlijk het gele hesje en dacht 'oh, zo eentje...') even volop in d'r flank ge-T-boned.

De instructeur heeft me toen (op veel vriendelijkere wijze dan dat ik verdiende) even de les gelezen en sindsdien geen enkele aanmerking meer op m'n kijken gehad. Ik ben me zo kapot geschrokken dat ik écht oprecht wil weten wat er uit dat straatje komt, of er iemand op de plek zit waar ik me naartoe wil gaan verplaatsen, of er een brommer in m'n dode hoek zit, etc.

So... niet expres overdreven of onzeker gaan kijken (kunnen ze je ook op afrekenen; als je twee keer kijkt betekent het dat je 't de eerste keer niet goed deed), maar gewoon even 'n keertje iemand bijna voor z'n donder rijden, danwel bijna voor je eigen donder gereden worden. Dan wil je wel weten wat er komt, en ga je ineens een stuk beter kijken. Da's mijn advies.*

* Ik ben geen instructeur, noch in welke manier dan ook bevoegd om adviezen van dergelijke aard te geven. Rijd alsjeblieft veilig.

Ik ben daar ook wel beetje bang voor bij mezelf. Omdat ik al 16 jaar lang dagelijks auto rijd gaat heel veel daar op de automatische piloot. Ik moet me bij het motorrijden denk echt weer bewust gaan worden van het kijken en spiegelen en dergelijke (ook vooral het laten zien dat je kijkt en spiegelt).
 
Ik ben daar ook wel beetje bang voor bij mezelf. Omdat ik al 16 jaar lang dagelijks auto rijd gaat heel veel daar op de automatische piloot. Ik moet me bij het motorrijden denk echt weer bewust gaan worden van het kijken en spiegelen en dergelijke (ook vooral het laten zien dat je kijkt en spiegelt).

Alvast kijken gaan oefenen tijdens 't autorijden? Kun je alleen maar 'n betere bestuurder van worden.
 
Ik ben vooralsnog een beetje youtube filmpjes aan het kijken om te zien waar ze op letten, plaats op de weg, bijzondere verrichtingen, situaties, etc.

Tot op heden komt daar weinig spannends uit. Ik denk dat het ook wel een voordeel kan zijn als je al veel op de weg zit en goed bent in anticiperen (vind ik dan van mezelf ;) ).
 
Ik heb een tijdje voor werk in een caddy gereden waar ik alleen buitenspiegels had en goed mijn dode hoeken moest checken.
Daar heb ik echt van geleerd om altijd goed te kijken :)

Weet er iemand bijv. iets van filmpjes of iets voor bochten?
Ik ben heel onzeker in bochten waardoor ik bochten niet goed doorkijk en niet vlot genoeg ga.
Voor mij is dit echt nog het grootste punt voor het examen..

Bochten waren ook voor mij even een dingetje. Vooral snellere/langere bochten, zoals in- en uitvoegstroken en andere snelwegstukken waar je even wat meer moet inleunen en gevoelsmatig al snel te hard gaat. Op de een of andere manier kwam het bij mij een tijdlang niet binnen dat je motor ver voorbij het punt dat je denkt 'hij gaat vallen!' toch nog rechtop blijft. Twee zaken die mij enorm geholpen hebben; de instructeur een tijdje vóór mij laten rijden, zodat ik precies kon letten op hoe hij de bocht nam, en mezelf 'dwingen' het gas niet dicht te draaien. Dat eerste is vooral erg prettig, als je je instructeur rustig met 100 door een bocht ziet trekken die jij gevoelsmatig niet harder dan 60 kunt nemen klikt er wel iets (in ieder geval bij mij). Voor de rest blijft het gewoon oefenen, oefenen, oefenen, en bij je instructeur durven aan te geven wat er niet lekker gaat, zodat hij daar iets extra training in kan geven.
 
Zo , vandaag weer 2 blokken gedaan.
Positie en de bocht insturen ging al stuk beter.
Nu flink met kijken bezig , met name de volgorde heb ik nog wel eens fout.

Spiegel , spiegel en dan knipper en en 7 meter voor de bocht weer spiegel , spiegel en over de schouder heb ik nog wel eens moeite mee blijkbaar.
Wordt ook helemaal lijp ervan als ik heel eerlijk ben.
Maargoed nu even het weekend rust en dan dinsdag , woensdag en donderdag weer lessen en moet het vrijdag echt erin zitten.

Advies gekregen van ga niet fietsen een week omdat ik erg als fietser denk en rij dus dat ga ik ook maar niet doen dan.
Wordt weekje de hut veel poetsen en veranderen en veel gamen gok ik zo _O-

Voor de zekerheid maar nog een blok erbij gepakt want ja beter 88eur betalen dan zakken
 
Vandaag na de kennismaking vorige week mijn tweede les gehad. Dit keer echt les.
Op de weg richting het oefenterrein ging het wel lekker.
Eenmaal daar toch wel wat onwennig en onzeker omdat veel dingen toch niet helemaal lekker liepen.



Ik ga te veel op de automatische piloot met wat ik mijzelf op de scooter heb aangeleerd.
En iets afleren is verdomd lastig. Telkens weer mijn vingers aan de rem en de koppeling, ik probeer dat consequent te oefenen maar op zo'n parkeerterrein waar je veel moet remmen en schakelen heb ik het gevoel dat ik sneller ben als ik mijn vingers aan de hendels houd. Maar blijkbaar is dat niet toegestaan, lastig helaas.



We hebben de precisie stop, de snelle slalom en de uitwijkmanoeuvre geoefend.
Ging allemaal wel redelijk, het slalommen en de uitwijk gaan wel OK.
Snelheid opbouwen en hem meer en langer doortrekken in zijn twee had ik echt nog niet door. Ik schakelde veel te snel door naar zijn drie op lage toeren. Pas tegen het einde van de les ontdekte ik eigenlijk bij toeval dat er veel meer pit en ruimte was om veel verder door te trekken. Ik was wat voorzichtig geweest denk ik. Eenmaal op de juiste constante snelheid ging het wel goed, jammer dat ik dat pas zo laat in de les ontdekte anders was alles veel makkelijker gegaan.



Het AVB examen is vast gereserveerd voor 2 april. Ik ben heel benieuwd of dat haalbaar is.
Na vandaag toch wat minder optimistisch dan vorige week toen ik alleen maar rondjes had gereden :-)
 
Herkenbaar die scooter technieken niet kunnen afleren :) Zo heb ik de neiging de knietjes mee te draaien de bocht in, terwijl strak tegen de tank merkbaar beter is bij AVB oefeningen. Een andere is met 2 vingers afremmen ipv 4, wordt de instructeur niet blij van :)
 
Fiets technieken afleren is net zo lastig blijkbaar , maar ook ik reed telkens met de handen op de hendels.
Kreeg er weinig commentaar op alleen toen ik een andere instructeur had kreeg ik daar commentaar op.

Merk dat ik dat op de weg weinig tot niet doe , zeker als het harder dan 30 gaat of bijvoorbeeld 130 , AVB examen als je het goed doet ben je er binnen 5 minuten mee klaar en het is gewoon tijdens lessen goed luisteren en doen wat je instructeur zegt.
Vanaf blok 3 had ik er echt plezier in , hopelijk is dat met AVD vanaf dinsdag ook zo want de blokken tot nu toe vind ik niet heel geweldig als ik heel eerlijk ben.
 
Iets afleren is moeilijker dan iets nieuws aanleren helaas. Maar we komen er wel, kwestie van veel oefenen. Dat kan ook op de fiets en de scooter.
Op de weg heb ik er inderdaad ook minder last van, het is echt op die korte stukjes en bij lage snelheid dat ik merk dat ik het doe.
Ik hoop ook idd dat het vanaf het volgende les beter gaat.

@peter-1981 jij lest in blokken van 2 uur? Ik zou dat ook wel willen, dan gaat het net even wat sneller en heb ik net iets meer tijd om in te komen denk ik.
Zal dat volgende keer toch eens met hem overleggen.
 
100minuten is een blok bij mijn rijschool.
En voor mn gevoel wel fijn ja , uur is net te kort denk ik zelf.
Zeker als je nog wat uitleg moet krijgen over wat dingen of even een evaluatie tussendoor zoals nu bij mn AVD.

Had vandaag 2 blokken van 100 minuten alleen dan wel met een pauze van 50minuten maar ook dat beviel wel al vind mn instructeur het niet heel erg top geloof ik.
 
(...)
Snelheid opbouwen en hem meer en langer doortrekken in zijn twee had ik echt nog niet door. Ik schakelde veel te snel door naar zijn drie op lage toeren. Pas tegen het einde van de les ontdekte ik eigenlijk bij toeval dat er veel meer pit en ruimte was om veel verder door te trekken. Ik was wat voorzichtig geweest denk ik. Eenmaal op de juiste constante snelheid ging het wel goed, jammer dat ik dat pas zo laat in de les ontdekte anders was alles veel makkelijker gegaan.
Met mijn vorige motor, een Yamaha 900 Diversion, kon ik zonder problemen in z'n twee doortrekken tot 100 km/u.
 
Terug
Bovenaan Onderaan