Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Ik kreeg na 3 lesjes AVB ook AVD lessen, waarvan ook de eerste gelijk de snelweg op.

Ik vond het juist mooi, heb je dat ook gelijk een keer meegemaakt. Helemaal omdat ik kort daarna voor het AVB examen van Deventer naar Arnhem moest rijden over de snelweg..

Maar het is toch per persoon verschillend, gewoon zelf aangeven waar je je prettig bij voelt.
 
Zeker wel. Maar je bent niet de enige weggebruiker he? In een auto kan de instructeur nog ingrijpen. Op een motor niet.

Maar goed, wie ben ik. Kennelijk is het toegestaan. Of het verantwoord is, dat is aan de instructeur.
 
Ik denk dat een goede instructeur wel kan inschatten wie hij wanneer de snelweg op stuurt..

Toen ik begon met lessen waren er een paar mensen met AVB bezig, gigantisch aan het klungelen (en die hadden toen al meerdere lessen gehad)

Op mijn laatste AVD lesdag, waren diezelfde mensen nog steeds met AVB aan het klooien. Ik vraag me echt af of die überhaupt ondertussen al het papiertje op zak hebben.. Maar die worden dus echt niet zomaar de (snel)weg op gestuurd.

Ze gingen trouwens gewoon achterop de motor mee naar het oefenterrein, terwijl ik de 2e AVB les al zelf mocht rijden..
 
Eerste les lijkt mij inderdaad ook niet, maar als iemand al een paar AVB lesjes heeft gehad moet je aardig kunnen inschatten of iemand met een motor overweg kan of niet.
 
Bij ons is't ook zo; eerste les 'n beetje rondtuffen op het bedrijventerrein waar de motoren staan, tweede les daar wat specifieke oefeningetjes, derde les, hups de snelweg op -of binnendoor- en naar het oefenterrein.

'twas maar een ritje van 10 minuten (15 binnedoor), maar altijd wel het leukste stukje van de AVB lessen.
 
Morgen mn eerste AVD , wil best de snelweg opgestuurd worden.
Hopelijk mag ik er 130 zodat ik het ding eens een klein beetje kan afraggen _O-
 
Ik heb eerst de AVB gehaald, op het terrein van de rijschool zelf. Dus er was al een papiertje waarop stond dat ik de motor onder controle had. :+ Daarna eerste les AVD, aan het eind vroeg de instructeur 'goed, we kunnen terug over een stuk snelweg, of we gaan binnendoor. Aan jullie de keuze.' En het ging lekker, dus inderdaad over de snelweg teruggegaan. Was wel even spannend, maar leuk om te doen. Na twee uur rijden kon de instructeur ook wel inschatten of het goed zou gaan of niet, neem ik aan.

Voordat je je AVB gehaald hebt en zonder dat je echt wel even op de motor gezeten hebt meteen de snelweg opgaan vind ik eigenlijk best wel onverantwoord. Ik zou verwachten dat je eerst de motor onder controle leert houden, en dan pas de 130 gaat aantikken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eerst de AVB gehaald, op het terrein van de rijschool zelf. Dus er was al een papiertje waarop stond dat ik de motor onder controle had. :+ Daarna eerste les AVD, aan het eind vroeg de instructeur 'goed, we kunnen terug over een stuk snelweg, of we gaan binnendoor. Aan jullie de keuze.' En het ging lekker, dus inderdaad over de snelweg teruggegaan. Was wel even spannend, maar leuk om te doen. Na twee uur rijden kon de instructeur ook wel inschatten of het goed zou gaan of niet, neem ik aan.
Ik heb precies het zelfde gehad.

Voordat je je AVB gehaald hebt en zonder dat je echt wel even op de motor gezeten hebt meteen de snelweg opgaan vind ik eigenlijk wel best onverantwoord. Ik zou verwachten dat je eerst de motor onder controle leert houden, en dan pas de 130 gaat aantikken.
Jij zegt het, ik dacht het. Ik was hoogst verbaasd te lezen dat een ANWB rijschool dit doet.
 
Bij ons was er iemand die na de eerste avb les te horen kreeg dat ze wel de spoedcursus kon doen.
Voor de cursus heeft ze wat losse lessen gevolgd nog..
Toen bleek dat ze eigenlijk ook beter de losse lessen kon volgen ipv de spoedcursus, maar die was al geboekt.
Viel bijna elke keer wel met de motor, zelfs de les voor het examen nog.
Instructeur was er ook niet zo gerust over om met haar de weg al op te gaan.

Ik was zo'n trage leerling en heb zelf nog aangegeven dat ik liever iets later op examen ging dan mijn instructeur zei.
Vind veiligheid met motorrijden toch echt wel voor op staan.
 
Ik moest voor mijn AVB zo'n 3,5 á 4,5 km door de stad heen naar het parkeerterrein of industriegebied. De enige keer dat ik op de snelweg ben geweest in die periode was achterop tijdens de proefles. Echt zelf snelweg pas de eerste les AVD.

Ik mag nu 1 maart weer op voor theorie, bij de vorige lag ik met koorts in bed dus die heb ik helaas moeten overslaan. Als ik hem dan haal verwacht ik dat ik vrij vlot op mag voor de AVD, maar het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe vlot het CBR gaat. Het jammere is dat ik alleen s'avonds les, dat maakt de stukjes op de dijk net wat spannender dan in de auto. :+
 
Ik kreeg na 3 lesjes AVB ook AVD lessen, waarvan ook de eerste gelijk de snelweg op.

Ik vond het juist mooi, heb je dat ook gelijk een keer meegemaakt. Helemaal omdat ik kort daarna voor het AVB examen van Deventer naar Arnhem moest rijden over de snelweg..

Maar het is toch per persoon verschillend, gewoon zelf aangeven waar je je prettig bij voelt.

Zoiets ging het bij mij ook. Ik deed vaak AVB les in blokken van 2 uur en het 2e uur deden we dan heel af en toe een ritje (AVD les dus eigenlijk).

Ik moest voor m'n AVB examen ook een stukje kachelen van Apeldoorn naar Zwolle. Dat is het makkelijkste via de snelweg natuurlijk. Ging prima verder.
 
Thanks!

Algemene vraag: wat voor schoeisel dragen/droegen jullie tijdens het lessen?

Ik wil in ieder geval deze week kijken voor een eigen helm en handschoenen, zodat ik die van mezelf kan gebruiken, maar schoenen, jack, broek was ik nog niet van plan te kopen, dat wordt een beetje krap qua timing.
 
Thanks!

Algemene vraag: wat voor schoeisel dragen/droegen jullie tijdens het lessen?

Ik wil in ieder geval deze week kijken voor een eigen helm en handschoenen, zodat ik die van mezelf kan gebruiken, maar schoenen, jack, broek was ik nog niet van plan te kopen, dat wordt een beetje krap qua timing.

Ik heb zelf een paar Timberlands aangetrokken die ik toch al had liggen. Belangrijkste is dat ze tenminste op (of liefst boven) je enkels sluiten, zodat ze beschermd zijn bij een eventuele val of iets dergelijks.

Tegen het eind van de lessen kwamen mijn huidige motorschoenen binnen (een paar hoge leren schoenen met volledig verweven kevlar en schakelpads op de voet), en daar heb ik uiteindelijk mijn examen mee gereden. Van wat ik van mijn instructeur begreep zullen ze bij een examen niet enorm moeilijk doen om je schoeisel, maar als je aankomt met een paar lage Nikes kun je er zeker wel een opmerking over verwachten. :+
 
Ik had de eerste les mijn half hoge werkschoenen aan, en kreeg te horen dat als je een bromsnor bij het examen had je niet zou mogen deelnemen, omdat ze volledig de enkel moeten bedekken.
 
Opzich dus geen overbodige luxe om alvast opzoek te gaan naar schoenen. Ik wil sowieso al snel mijn kleding en schoenen hebben, maar denk dat voor de eerste les een beetje te krap wordt ;)
 
Zal me hier ook gelijk even bij voegen sinds ik vandaag geslaagd ben voor AVB
Bram98
Lessend rijbewijs: A (code 80)
Eerste rijles: 07-01-2019
Theorie: 27-12-2018
AVB: 18-02-2019 :}
AVD: 07-03-2019
Rijschool: Motorskills (Breda)
Lesmotor: Honda CB650F (bj 2016)

In totaal 7 uur AVB gehad.
Nu AVD lessen en gelijk maar een afspraak bij de gemeente gemaakt voor de 7e maart. Je weet maar nooit;)
 
Thanks!

Algemene vraag: wat voor schoeisel dragen/droegen jullie tijdens het lessen?

Ik wil in ieder geval deze week kijken voor een eigen helm en handschoenen, zodat ik die van mezelf kan gebruiken, maar schoenen, jack, broek was ik nog niet van plan te kopen, dat wordt een beetje krap qua timing.
Zorg voor hoge schoenen, zodat je enkels beschermd zijn, en zorg dat er geen veters met lussen loshangen aan de buitenkant, want daar blijf je gegarandeerd een keer mee haken aan je schakelpook en/of voetrem. Heb je die voet dan net nodig om stilstaand overeind te blijven, nou dan weet je wat er gebeurt '(
 
Terug
Bovenaan Onderaan