Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Gefeliciteerd met je rijbewijs :)

Ik heb vandaag eindelijk de datum doorgekregen voor het eerste examen dus ook iets om naar uit te kijken cq naar toe te werken :D
 
Na een geweldig mooie route met lekker veel leuke bochtjes mag ik zeggen dat ik geslaagd ben!:] nu nog een week wachten op de gemeente!

Gefeliciteerd! Ik heb ook zojuist de dag des oordeels doorgekregen: 13 februari om 12.00 mag ik aantreden. Nog even alle mogelijke dagen ertussen helemaal hatseflats volplannen. Ben nou al zenuwachtig.

Heb al wel helemaal gek zitten kijken naar scheurijzers; en na wat overweging m'n oog laten vallen op de Yamaha MT-03 (pre-2016 model van 660 cc). Voor iemand die aanvankelijk voor choppers en classics zat te kijken is dat misschien een rare keuze, maar ik vind het opvallende ding er toch uitermate vet uitzien. Daarnaast zijn ze makkelijk te krijgen voor tussen de 3 en 3.500 euro (pakembeet wat ik wil uitgeven aan m'n eerste motor), komen ze qua zithouding en rijden waarschijnlijk veel dichter bij m'n lesmotoren dan een chopper of classic (goed om ervaring mee op te doen dus, want de Kawasaki Z650's waar we nu mee lessen rijden erg fijn) en kost een mooie vergelijkbare chopper (qua specs/bouwjaar/kilometers/staat) al gauw zo'n 2 a 2.500 ero meer. Dat wil ik niet uitgeven aan een motor die ik wellicht een keer ga neerleggen (ga d'r niet van uit, maar hou d'r wel rekening mee).

Maarja. Eerst maar ff dat pasje regelen, dan pas serieus kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mar_
Spannend Bart! Niet te zenuwachtig zijn hoor, stelt niks voor. Rijden kan je al, anders mocht je nog geen examen doen. *D

Ik heb een chopper gekocht voor ik überhaupt een les gehad had. Nu ik mijn rijbewijs heb ben ik mezelf wel even tegengekomen en vraag ik me nu af of het de beste keuze geweest is. Hij ziet er geweldig uit maar zit nog voor geen meter, haha. Al ben ik ervan overtuigd dat ik er wel aan wen hoor, maar of het uiteindelijk zo lekker rijd als mijn lesmotor dat betwijfel ik. Wel grappig, want tijdens mijn lessen ben ik steeds meer voor de Hornet gevallen en daar doet de Yamaha die je noemt me wel aan denken.
 
Het blijft een persoonlijke keuze inderdaad; ik heb na het behalen van mijn rijbewijs meteen een cruiser gehaald (mijn huidige Yamaha XVS1100 Dragstar), en het is inderdaad bijna alsof je opnieuw moet leren rijden. Ineens een achterrem die niet ter decoratie eraan geschroefd is, maar je hoofdstop wordt, maar 5 versnellingen, meer koppel dan je weet wat ermee te doen, ligt als een blok op de weg maar platgooien in een bocht creëert een vonkenregen van je stepjes, en je bent eigenlijk onderweg met een rijdende leunstoel. Maargoed, ik ben altijd gek gewest op dergelijke motoren, dus het bleef de overduidelijke keuze. Het rammelt, het rommelt, door de halfopen uitlaten is hij beschaafd genoeg tot je hem in de toeren jaagt en hij de wereld brullend laat weten dat je eraan komt, boven de 110-120 is het een trilplaat, en ik sta vaker mijn chroom te poetsen dan ik misschien zin in heb, maar verdomme wat rijdt het ding heerlijk.

Nadeel blijft wel het gebrek aan toerenteller, brandstof- en versnellingsindicator, maar ook daar leer je mee leven en van genieten. En al teveel snelweg word je ook niet vrolijk van. Maar ram dat ding door de polder, pak een dijkweg, of slinger de Veluwe door, en ik kan me geen beter gevoel indenken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mar_
Gefeliciteerd! Ik heb ook zojuist de dag des oordeels doorgekregen: 13 februari om 12.00 mag ik aantreden. Nog even alle mogelijke dagen ertussen helemaal hatseflats volplannen. Ben nou al zenuwachtig.

Heb al wel helemaal gek zitten kijken naar scheurijzers; en na wat overweging m'n oog laten vallen op de Yamaha MT-03 (pre-2016 model van 660 cc). Voor iemand die aanvankelijk voor choppers en classics zat te kijken is dat misschien een rare keuze, maar ik vind het opvallende ding er toch uitermate vet uitzien. Daarnaast zijn ze makkelijk te krijgen voor tussen de 3 en 3.500 euro (pakembeet wat ik wil uitgeven aan m'n eerste motor), komen ze qua zithouding en rijden waarschijnlijk veel dichter bij m'n lesmotoren dan een chopper of classic (goed om ervaring mee op te doen dus, want de Kawasaki Z650's waar we nu mee lessen rijden erg fijn) en kost een mooie vergelijkbare chopper (qua specs/bouwjaar/kilometers/staat) al gauw zo'n 2 a 2.500 ero meer. Dat wil ik niet uitgeven aan een motor die ik wellicht een keer ga neerleggen (ga d'r niet van uit, maar hou d'r wel rekening mee).

Maarja. Eerst maar ff dat pasje regelen, dan pas serieus kijken.
Ik zou niet als eerste kijken naar een motor die er "uitermate vet" uitziet, maar naar een die je nodig hebt voor het doel waarmee je gaat rijden en die comfort, bagageruimte en weet ik veel wat nog meer biedt wat geschikt is voor dat doel. Hoe 't eruitziet komt daarna wel. Zie Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst
 
Ik kijk naar een motor die rond de 10k kost nieuw. MT=09. Ik dacht ik ga voor de gein even kijken naar de occasions uit 2018. Motoren met 10.000+ km op de teller vragen ze alsnog 9600 euro. Voor 500 euro verschil koop ik een splinter nieuwe. Zo raak je dat ding nooit kwijt.
 
Ik zou niet als eerste kijken naar een motor die er "uitermate vet" uitziet, maar naar een die je nodig hebt voor het doel waarmee je gaat rijden en die comfort, bagageruimte en weet ik veel wat nog meer biedt wat geschikt is voor dat doel. Hoe 't eruitziet komt daarna wel. Zie Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Tsja. Misschien verander ik wel weer van gedachten voor het zover is, hoor. Zou niet de eerste keer zijn.

Maar, in tegenstelling tot het idee 'Ik wil een chopper!' of 'Ik wil een bonneville!' is hier wel praktischer over nagedacht. Woon-werk en funritjes worden de primaire functie. Natuurlijk moet ik 't eerst zelf aan de lijve ondervinden, maar van wat ik in reviews heb gelezen schijnt 't apparaat daar comfortabel genoeg voor te zijn. Baggageruimte is in feite niet nodig, een rugzak volstaat, maar zadeltassen zijn, wellicht voor ooit, een optie. Maar 't ding schijnt vooral uit te blinken in behendigheid, wat me erg aanspreekt. Voor halve draaien had ik 'n tijdje geleden nog maar de helft van de aangewezen ruimte nodig, en het ding lekker plat in bochtjes gooien vind ik momenteel erg vermakelijk op de zaterdagmiddag.

Daarnaast is de prijs goed; voor onder de 3.500 heb je er één in goede staat, op z'n oudst uit 2005, waarvan de meeste ergens tussen de 20 en 50.000 kilometers hebben gelopen. En 't ziet er erg tof uit. Ook niet onbelangrijk, want 't moet verdorie wel leuk blijven, toch?

Sure, proefrijden, etc etc. En wellicht verander ik wel wéér van gedachten. Maar dat ik geen weloverwogen keuze maak, daar hoef je je niet druk om te maken. :-P
 
Ik kijk naar een motor die rond de 10k kost nieuw. MT=09. Ik dacht ik ga voor de gein even kijken naar de occasions uit 2018. Motoren met 10.000+ km op de teller vragen ze alsnog 9600 euro. Voor 500 euro verschil koop ik een splinter nieuwe. Zo raak je dat ding nooit kwijt.

Toch is dat vaak heel normaal
Keek naar een GSX-S750 en gebruikt met zeg 4000km en helemaal nieuw zat slechts 400eur verschil in en als ik echt door had gezet had ik misschien 200 verschil op uit gekomen.
Bij nader inzien had ik zoiets van ik koop na een half jaar wel een hele nieuwe en heb toevallig vandaag ene gekocht van 2007 met 18000km
 
Ik zou niet als eerste kijken naar een motor die er "uitermate vet" uitziet, maar naar een die je nodig hebt voor het doel waarmee je gaat rijden en die comfort, bagageruimte en weet ik veel wat nog meer biedt wat geschikt is voor dat doel. Hoe 't eruitziet komt daarna wel. Zie Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Ik zou juist zeggen als eerst motor kopen wat je in gedachte had , dan weet je gelijk of het je bevalt en als dat niet zo is kan je op het gemakje zoeken wat misschien wel bij je gaat passen .

Had in gedachte een racer of naked en omdat een racer als eerste motor voor mn gevoel misschien dodelijk is heb ik een naked gekocht en als dat niet bevalt zie ik het dan wel weer :)
 
Ik zou juist zeggen als eerst motor kopen wat je in gedachte had , dan weet je gelijk of het je bevalt en als dat niet zo is kan je op het gemakje zoeken wat misschien wel bij je gaat passen .
Wat ik bedoelde te zeggen is dat - wat mij betreft - een motor in de eerste plaats bedoeld is om erop te rijden en pas daarna om ernaar te (laten) kijken ;)
Maar ik geef toe dat daar verschillend over gedacht wordt.
 
Dat is zeker waar , echter heb ik zoiets als je dan eenmaal dat A-tje op het pasje hebt staan moet je kopen wat je altijd al had willen hebben toch.
En als je na 3 weken denkt goh dat is het toch niet dan wordt je dan wel wijzer maar heb je wel je droom gehad :]

Al zou ik dan een Fireblade moeten kopen maar zo verstandig ben ik dan met 37 jaar nog net wel om het dan toch maar met een 2e keus te doen zeg maar :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mar_
Met daarbij wel de kleine kanttekening dat het wel handig is om een uitgebreide proefrit te maken, voordat je straks een motor koopt en erachter komt dat het echt niet te doen is... In mijn geval heb ik de 650-versie gehuurd voor een dagje, zodat ik er gewoon een volledige dag mee kon testen. Maar goed ook, want toen bleek mijn gedachte dat 1100cc om mee te beginnen wellicht wat overdreven was heel erg mee te vallen; 650cc in een cruiser van meer dan 250 kilo was me toch wat te klein bemeten. Gelukkig was zitpositie en comfort helemaal prima!
 
Na een tijdje vakantie te hebben gevierd in het buitenland en weer opgestart te zijn op werk zijn bij mij de datums ook bekend voor de theorie en AVB.

Theorie : 21-01-2019
AVB : 24-01-2019

Morgen weer lessen en ik verwacht zaterdag of ergens in de loop van volgende week nog. Het komt steeds dichterbij *O*

En natuurlijk gefeliciteerd allen met het behalen van het pasje of papiertje!
 
Na een tijdje vakantie te hebben gevierd in het buitenland en weer opgestart te zijn op werk zijn bij mij de datums ook bekend voor de theorie en AVB.

Theorie : 21-01-2019
AVB : 24-01-2019

Morgen weer lessen en ik verwacht zaterdag of ergens in de loop van volgende week nog. Het komt steeds dichterbij *O*

En natuurlijk gefeliciteerd allen met het behalen van het pasje of papiertje!
Veel succes! Wij zien met spanning het resultaat tegemoet ;)
 
Wat ik bedoelde te zeggen is dat - wat mij betreft - een motor in de eerste plaats bedoeld is om erop te rijden en pas daarna om ernaar te (laten) kijken ;)
Maar ik geef toe dat daar verschillend over gedacht wordt.

Daar heb je gelijk in. Da's ook een deel van de reden waarom dat ik waarschijnlijk in ieder geval in 't begin maar niet voor een chopper ga. Eerst maar ervaring op doen op iets wat wellicht qua rijden in de buurt komt van wat ik al ken. Dat ik die Yamaha erg mooi vind is mooi meegenomen. :-)

Afgelopen zaterdag weer gelest. Ging helemaal niet onaardig, en heb niks geks gedaan ofzo. Maar... ja, misschien was het de regen, of dat 't halverwege de les donker werd, maar 't was toch niet helemaal zeker. Ik had er ook niet veel plezier in, da's wel jammer.

Ik heb 't gevoel dat m'n instructeur niet zo kritisch was, wat ik niet van 'm gewend ben. Misschien wilde 'ie me niet gekker maken dan da'k mezelf al maak. :-P

Tsja. Woensdag weer, dan pas de 25e en 26e weer.
 
Daar heb je gelijk in. Da's ook een deel van de reden waarom dat ik waarschijnlijk in ieder geval in 't begin maar niet voor een chopper ga. Eerst maar ervaring op doen op iets wat wellicht qua rijden in de buurt komt van wat ik al ken. Dat ik die Yamaha erg mooi vind is mooi meegenomen. :-)

Afgelopen zaterdag weer gelest. Ging helemaal niet onaardig, en heb niks geks gedaan ofzo. Maar... ja, misschien was het de regen, of dat 't halverwege de les donker werd, maar 't was toch niet helemaal zeker. Ik had er ook niet veel plezier in, da's wel jammer.

Ik heb 't gevoel dat m'n instructeur niet zo kritisch was, wat ik niet van 'm gewend ben. Misschien wilde 'ie me niet gekker maken dan da'k mezelf al maak. :-P

Tsja. Woensdag weer, dan pas de 25e en 26e weer.

Ik heb het juist andersom, ik heb alleen maar in het donker gelest en 1x droog. Verder allemaal met regen/motregen. Misschien had de instructeur een keer een slechte dag, dat kan natuurlijk altijd we zijn allemaal mensen.
 
Hoi, tijdje niks van me laten horen. Genoeg andere dingen aan mn hoofd. Ondertussen wel blijven lessen, maar eerst overgestapt naar een andere rijschool. Zo dat was een wereld van verschil, wat een verademing kan een goede instructeur zijn zeg. En het werd beloond. Vandaag mn AVB gehaald in 1x. 😁. Nu de 26e weer lessen en hopelijk hoor ik dan ook snel wanneer ik voor AVD mag.
 
Hoi, tijdje niks van me laten horen. Genoeg andere dingen aan mn hoofd. Ondertussen wel blijven lessen, maar eerst overgestapt naar een andere rijschool. Zo dat was een wereld van verschil, wat een verademing kan een goede instructeur zijn zeg. En het werd beloond. Vandaag mn AVB gehaald in 1x. 😁. Nu de 26e weer lessen en hopelijk hoor ik dan ook snel wanneer ik voor AVD mag.
:t
 
Hoi, tijdje niks van me laten horen. Genoeg andere dingen aan mn hoofd. Ondertussen wel blijven lessen, maar eerst overgestapt naar een andere rijschool. Zo dat was een wereld van verschil, wat een verademing kan een goede instructeur zijn zeg. En het werd beloond. Vandaag mn AVB gehaald in 1x. 😁. Nu de 26e weer lessen en hopelijk hoor ik dan ook snel wanneer ik voor AVD mag.

Gefeliciteerd! En een goeie instructeur is inderdaad een enorm verschil. Bij de rijschool waar ik les zijn er 4 die afwisselen. Ze zijn allemaal fijne kerels, daar niet van, maar van de één kun je nou eenmaal wat meer hebben dan van de ander, en sommige instructies slaan gewoon wat beter aan.

Zo hadden ik en m'n vriendin een hele tijd veel AVB lessen van één van die instructeurs. Ik had er niet bijzonder veel moeite mee, maar m'n vriendin wel, en de instructeur z'n manier van uitleggen en aanmoedigen sloeg bij haar niet zo goed aan.

Toen werden we toevallig een keer ingepland bij een andere instructeur voor 'n lesje, en ineens viel bij m'n vriendin het kwartje. In feite legde hij hetzelfde uit, maar op 'n manier die wat beter bleef hangen bij haar.

We rijden nu inmiddels weer samen lesjes AVD, en de eerste instructeur hebben we ook af en toe voor AVD lessen. En daar is 'ie nou wél weer een stuk fijner in. Grappig hoe veel verschil dat dat kan maken.
 
Vandaag voor het eerst 100 minuten op de motor gezeten , viel me erg tegen 8)7
Donderdag weer 100minuten , nu maar geen 3uur op een fiets zitten van te voren want ben totaal gebroken nu _O-
 
Vandaag voor het eerst 100 minuten op de motor gezeten , viel me erg tegen 8)7
Donderdag weer 100minuten , nu maar geen 3uur op een fiets zitten van te voren want ben totaal gebroken nu _O-
Hoe kan dat? Heb je dan toch een verkeerde motor? Als ik twee uur op mijn R gezeten heb voel ik dat wel, maar totaal gebroken ben ik dan niet :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan