motorheftafel zelfbouw

Wouter_

Rookie
25 okt 2010
13
1
Hallo, ik zou zelf een motorheftafel willen maken. Ik heb er ondertussen wel al het een en ander over opgezocht. En ik zou de mijne ongeveer zo willen maken:

gsxfclub.nl

Maar daarbij is het toch wel heel belangrijk dat het draaipunt van de poten en datgene van de krik exact hetzelfde is. En ooit heb ik eens een topic gezien waar dat uitgelegd stond maar dat was al enkele jaren terug. Dus hopelijk kan iemand dit nog eens uitleggen?

Grtz
 
Zo oma, wegwezen! :W

Ik heb jaren terug in dit topic al eens gereageerd en was toen ook bezig met een heftafel maar deze is uiteindelijk weer uit elkaar gehaald -O-
Dit jaar ga ik in mijn garage de boel opknappen en daardoor moet er ook een andere vloer in, dus nu is hét moment om eerst een nieuw heftafel-project te starten.

Mijn wensen:

-De tafel moet omhoog kunnen dmv een schaarconstructie, zodat deze straks recht omhoog uit de vloer komt.
-De tafel wordt elektrisch/hydraulisch aangedreven.

Ik ben nu druk bezig met het op doen van ideeën en heb al een paar goede voorbeelden gevonden en ben nu een beetje aan het kijken wat het me gaat kosten aan materiaal en waar het een en ander te krijgen is maar loop tegen een paar probleempjes/uitdagingen aan:

Ik zie heftafels welke met het uiteinde van de schaar met een wieltje over de grond/bovenblad rollen, maar ik zie ook modellen die met een wieltje in een C-profiel lopen. Wat ik eigenlijk wil maken is dat ik de zijkanten van het onder en bovenframe van een C-profiel maken en daar 4x een PTFE (of een andere kunstof maar weet niet of er iets anders ook geschikt voor is?) blok door laten schuiven.
Ik heb dit idee gekregen toen ik dit zag bij een schaarhoogwerker, deze hebben dat vaak op deze manier gemaakt en ik denk dat dat makkelijker te realiseren is dan de juiste maat wielen maken of vinden.

Waar ik voornamelijk wat vragen over heb is hoe ik het beste de punten zou kunnen maken die moeten scharnieren.
Ik kan botweg gewoon wat gaten boren en er een bout en wat ringen doorheen jassen (dat was bij mijn eerdere versie het idee) maar denk nu dat dit toch sneller gaat slijten en speling gaat krijgen.
Het mooiste lijkt me om op de scharnierpunten een bus in te lassen waar ik dan een fatsoenlijke pen of bout doorheen kan doen maar ik krijg daar geen materiaal voor gevonden.

Ik heb zelf geen draaibank dus kan niet zelf even wat bussen draaien en hoopte eigenlijk dat ik gewoon ergens stalen bussen kan bestellen waar een goede bout of pen mooi doorheen past, heeft iemand enig idee of dat dit ergens (online) te koop is of wordt dit al snel maatwerk en zoeken naar iemand die dit voor mij kan draaien?
 
Zonder draaibank zou ik aan zoiets niet beginnen, maar dat moet je uiteraard zelf weten. Er zijn meer oplossingen om bussen te maken, stuk staf afzagen en doorboren bv. Het hangt er allemaal maar net van af hoe "mooi" je het wil hebben. Ik heb toen ik een brug nodig had ook gekeken om een brug zelf te maken, maar als je de tijd, het materiaal, lakken, voorwielklem, etc. allemaal in rekening brengt, dan vond ik het persoonlijk een beter idee om er gewoon 1 te kopen (zelf heb ik de HBM 300).

Wat betreft het inbouwen in de vloer, dat moet je uiteraard zelf weten, het ziet er mooi uit. Maar bij mijn brug, die gewoon óp de vloer staat, heeft er zich ondertussen al zo'n hoop rommel onder de tafel verstopt dat ik heel blij ben dat ik af en toe de brug gewoon even naar voren kan rollen. Schoonmaken, terug op zijn plek, ideaal. In de vloer is dat wat moeilijker ;)
 
Mijn heftafel werkt nu al meer dan 30 jaar met bussen van een dikwandige pijp en een 8.8 M16 bout al as .
Pijp was al 16mm inwendig daar is alleen een 16mm boor doorheen gehaald om zeker te zijn dat die minofmeer glad was .
een lik vet ertussen en je bent er mee klaar
Wel borstbouten gebruiken die met een groot glad deel
Sta er maar bij stil hoe weinig toeren( geen dus) dat lager maakt het hoef daardoor helemaal niet hoogwaardig te zijn .
de speling blijft de het gewicht van alles bij elkaar aan één kant zitten
Voor die wielen geld dat ze samen een kilo of 500 kunnen dragen wil aan de veilige kant zitten dus wielen zoeken en dan bij de doorsnede je C - profiel erbij nemen
Ben alleen bang dat het groot gaat worden met de standaard wielen want je wel het wel lang mee laten gaan dus wielen met een rollager hebben de voorkeur en die gaan voor dat gewicht al gauw naar de 10 cm doorsnee
Succes met de bouw van de hefbrug
Deze dus

img_20181103_121443.jpg
 
PS
gereedschap was toen een stokken lasapparaat slijptol en een boortol en wat sleutels

Na een groot aantal jaren zonder beveiliging gewerkt te hebben is de pomp iets gaan lekken en plaats ik nu tijdelijk een schor als de motor langen dan een paar dagen omhoog blijft staan , daar moet ik toch eens wat aan gaan doen
 
Ik heb een motorhefbrug van HBM deze ligt gedeeltelijk uit elkaar omdat ik de pomp die lekte heb
gedemonteerd,deze pomp ben ik een veer van 1 van de ventielen van kwijt geraakt,dus moet er een
andere pomp op komen,of een handige Harry moet van de delen zelf een brug opbouwen.
Een hele nieuwe pomp kost 139,-.daar ik nu een Goldwing heb en deze zo zwaar is dat ik hem niet
op de brug zou durven zetten mag alles weg,dus mocht iemand er interesse in hebben mag je
een bod uitbrengen op de restanten.De brug is verder in nieuwstaat en is compleet met wielklem.
Eventuele reacties via de forum berichten of rg-gamma@live.nl
De brug werkt met voetpomp of met perslucht.
Het is deze brug, HBM 300 Motorheftafel Hydraulisch en Pneumatisch Met Luxe voorwielklem
Losse pomp, Google Afbeeldingen resultaat voor https://www.powerplustools.nl/757-large_default/hydraulisch-pneumatische-pomp-rood-voor-heftafel-0310-tot-en-met-bouwjaar-2011.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zonder draaibank zou ik aan zoiets niet beginnen, maar dat moet je uiteraard zelf weten. Er zijn meer oplossingen om bussen te maken, stuk staf afzagen en doorboren bv. Het hangt er allemaal maar net van af hoe "mooi" je het wil hebben. Ik heb toen ik een brug nodig had ook gekeken om een brug zelf te maken, maar als je de tijd, het materiaal, lakken, voorwielklem, etc. allemaal in rekening brengt, dan vond ik het persoonlijk een beter idee om er gewoon 1 te kopen (zelf heb ik de HBM 300).

Voor de bussen heb ik inmiddels al een oplossing gevonden.

Zelf maken is inderdaad niet per definitie goedkoper, maar dan kan ik de brug wél precies maken zoals ik dat wil.
Overigens is de HBM 300 geen schaarheftafel, als je bijvoorbeeld kijkt naar wat de HBM 500 kost is er al wat meer ruimte om geld te besparen ;)

Wat betreft het inbouwen in de vloer, dat moet je uiteraard zelf weten, het ziet er mooi uit. Maar bij mijn brug, die gewoon óp de vloer staat, heeft er zich ondertussen al zo'n hoop rommel onder de tafel verstopt dat ik heel blij ben dat ik af en toe de brug gewoon even naar voren kan rollen. Schoonmaken, terug op zijn plek, ideaal. In de vloer is dat wat moeilijker ;)

Als de brug is ingebouwd is het een kleine moeite om in het gat rondom een hoeklijntje te maken waar het blad op rust als deze naar beneden is, de kans is dan maar heel erg klein

ja hoor joep dat kan 8-)

Bedankt voor je reactie! 8-)
Van welk materiaal heb jij die glijblokken gemaakt? Nylon?
En welke afmetingen hebben jouw kokerprofielen van het schaar-gedeelte?

Even algemeen:

Ik heb inmiddels een hydrauliekunit en een mooie cilinder op de kop getikt 8-)
Deze unit ligt nu uit elkaar en moet nog even op zoek naar een andere motor want deze is 3-fase, veel te lomp (2,2 KW) en als ik deze met een frequentieregelaar moet gaan aansturen wordt dat ook een lomp grote unit.

Als ik zeker weet dan de hydrauliekunit en cilinder helemaal werken zoals zou moeten kan ik verder met het maken van een heftafel...
 
joep

Heb even de maten opgenomen de x vormpoten zijn
7 cm hoog
3 cm breed
staal dikte 4 mm ja hé constructie bedrijf
ik zelf had mijn tafel 75 cm breed gemaakt dat leek ;) me handig maar dus niet je moet te veel overhangen en dat merk je in je rug .
totale lengte is 200 cm en die heb je echt wel nodig
totale hef hoogte 85 cm
minimale maat 20 cm
 
Bedankt voor de info!

Ik heb afgelopen week de hydrauliekunit even in orde gemaakt:
-Nieuwe motor geplaatst
-Oliereservoir schoongemaakt en opnieuw gespoten
-Wat verloopjes besteld en gemonteerd om de cilinder te kunnen aansluiten
-De boel netjes schoongemaakt en voorzien van verse hydrauliekolie

To do:
-schakelkastje maken voor de aansturing en beveiligingen (doe ik pas als de boel in een heftafel gemonteerd zit zodat ik duidelijker beeld heb van de beschikbare ruimte)
-Hydraulische cilinder nog spuiten in een nieuw kleurtje (doe ik ook pas als er een heftafel omheen zit want deze zal ook gespoten moeten worden.
-Slang tussen hydrauliekunit en cilinder lijkt me wat lang, daar zal t.z.t. denk ik een iets kortere versie tussen kunnen komen.

Het volgende is dus het halen van de benodigde kokerprofielen enz. en dan kan er begonnen worden aan de bouw van de heftafel zelf *O*, dit zal alleen nog even op zich moeten laten wachten want eerst moet ik grondig aan het opruimen in de schuur -O- (dan heb ik daarna meteen wat meer ruimte in de garage om daar te kunnen bouwen aan een heftafel)

To be continued..
 
Terug
Bovenaan Onderaan