motorheftafel zelfbouw

Wouter_

Rookie
25 okt 2010
13
1
Hallo, ik zou zelf een motorheftafel willen maken. Ik heb er ondertussen wel al het een en ander over opgezocht. En ik zou de mijne ongeveer zo willen maken:

gsxfclub.nl

Maar daarbij is het toch wel heel belangrijk dat het draaipunt van de poten en datgene van de krik exact hetzelfde is. En ooit heb ik eens een topic gezien waar dat uitgelegd stond maar dat was al enkele jaren terug. Dus hopelijk kan iemand dit nog eens uitleggen?

Grtz
 
Alleen de u tjes zijn gemenied,dat hadden ze zo voor mij besteld zonder dat ik dat wist.
Mijn neef heeft een carrosserie bedrijf dus ik kijk wat hij heeft liggen en daar maak ik het van.

Aan de kan waar de schaar vast zit heb ik een strip in de u profielen gelast,en waar de cilinder tegen drukt wel 3 lagen.
Hoop dat het allemaal sterk genoeg is.
 
Even een update,

Ik heb vandaag de heftafel geprobeerd en inderdaad Vincent had gelijk,
Het u profiel druk ik krom, heb er ongeveer 200 kg op gehad,de tafel ging wel omhoog maar mijn dwarsligger is wel krom. |(
Ik ga hem er nu tussenuit slijpen en dan een zwaardere tussen zetten.

Vinsent hoe zwaar is bij jouw die dwarsligger?

Ik ga ook de cilinder nog korter maken,ik heb nu een slag van 33 cm en om de tafel 95 cm omhoog te drukken heb ik maar een slag van 20 cm nodig.
Hoe korter de cilinder is hoe schuiner hij ligt als de tafel in de onderste stand staat en dus hoe gemakkelijker hij van uit de onderste stand omhoog gaat.

Nieuwe ronde nieuwe kansen :)
 
de laselektroden die ik gebruik zijn deze (2,5 mm2): http://webshop.multiweld.com/Omnia--P134.aspx

ik merk wel dat ik nogal wat moeite heb met het stilhouden van de elektrode, zeker als deze net nieuw en daarom nog aardig lang is...

is er trouwens iemand die me kan vertellen hoe ik mijn elektrode nou moet houden? als ik via internet zoek kan ik er niet zoveel duidelijks over vinden helaas..

alle tips en info zijn welkom! ;)


stroom op 80-90 A bij een pin van 2,5 mm
kind kan de was doen *D
 
Laatst bewerkt:
een goedenavond,

ik wilde julie graag een paar foto's laten zien van mijn eigenbouw hefbrug.
vooral omdat ik voor een aandrijving heb gekozen die ik hier nog niet heb gezien.
ik heb hier voor gekozen omdat ik de motor had liggen en tevens ook een frequentie regelaar, maar ook omdat deze brug niet uit zichzelf kan zakken.

de houte lijst rondom was nodig om op hele stoeptegels uit te komen.

brug3.jpg


brug2.jpg


brug1.jpg
 
Mooi ontwerp, hier heb ik ook aan gedacht bij mijn heftafel had alleen geen ruimte voor de motor i.v.m. minimale hoogte. Wat heft hij zo nog?

Wel veel onderhoud nodig zon spindel zeker? Smeren en schoonhouden.
 
ik weet niet wat hij kan heffen, maar zo'n schaar constructie is ontiegelijk sterk.
smeren valt mee, het is trapeziumdraad die is speciaal voor dit soort toepassingen gemaakt, de maat is trouwens 18x4. eerst had ik een draadeind M20 gebruikt, maar daarvan slijte de draad erg snel weg waardoor hij uiteindelijk zich vast "vrat" in de moer (2x gebeurd)
 
nice!

zoiets wordt het bij mij thuis ook... maar dan met hydrauliek

een goedenavond,

ik wilde julie graag een paar foto's laten zien van mijn eigenbouw hefbrug.
vooral omdat ik voor een aandrijving heb gekozen die ik hier nog niet heb gezien.
ik heb hier voor gekozen omdat ik de motor had liggen en tevens ook een frequentie regelaar, maar ook omdat deze brug niet uit zichzelf kan zakken.

de houte lijst rondom was nodig om op hele stoeptegels uit te komen.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
 
een goedenavond,

ik wilde julie graag een paar foto's laten zien van mijn eigenbouw hefbrug.
vooral omdat ik voor een aandrijving heb gekozen die ik hier nog niet heb gezien.
ik heb hier voor gekozen omdat ik de motor had liggen en tevens ook een frequentie regelaar, maar ook omdat deze brug niet uit zichzelf kan zakken.

de houte lijst rondom was nodig om op hele stoeptegels uit te komen.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]


Heel mooi gemaakt!

8-)
 
ik weet niet wat hij kan heffen, maar zo'n schaar constructie is ontiegelijk sterk.
smeren valt mee, het is trapeziumdraad die is speciaal voor dit soort toepassingen gemaakt, de maat is trouwens 18x4. eerst had ik een draadeind M20 gebruikt, maar daarvan slijte de draad erg snel weg waardoor hij uiteindelijk zich vast "vrat" in de moer (2x gebeurd)

mooi gemaakt en goed idee, tis dat ik al een brug heb.
maar ik heb nog een garagedeuraandrijving liggen met van dat trapeziumdraad.
als iemand ook zo'n brug wilt maken mag hij die aandrijving gratis komen halen :)
heeft er al iemand een brug met draadloze afstandbediening _O-
 
een goedenavond,

ik wilde julie graag een paar foto's laten zien van mijn eigenbouw hefbrug.
vooral omdat ik voor een aandrijving heb gekozen die ik hier nog niet heb gezien.
ik heb hier voor gekozen omdat ik de motor had liggen en tevens ook een frequentie regelaar, maar ook omdat deze brug niet uit zichzelf kan zakken.

de houte lijst rondom was nodig om op hele stoeptegels uit te komen.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Mooie heftafel maar dit werkt alleen maar als je hem in de in de grond verzinkt.

Ik heb aan mijn heftafel wat aanpassingen gedaan,maar heb hem nu zo ver dat het werkt.
Mijn cilinder heeft nu een slag van 24 cm en de tafel gaat 75 cm hoog.
Van uit de nul stand kan ik hem nu zo omhoog drukken.
Ik ben nog van plan om er een paar wielen onder te maken, zodat ik hem gemakkelijk kan verrijden.
full

full

full

full
 
Mooie heftafel maar dit werkt alleen maar als je hem in de in de grond verzinkt.

Ik heb aan mijn heftafel wat aanpassingen gedaan,maar heb hem nu zo ver dat het werkt.
Mijn cilinder heeft nu een slag van 24 cm en de tafel gaat 75 cm hoog.
Van uit de nul stand kan ik hem nu zo omhoog drukken.
Ik ben nog van plan om er een paar wielen onder te maken, zodat ik hem gemakkelijk kan verrijden.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Hallo, zoals ik op de eerste foto zie staat hij nog 40 cm hoog, dit is toch niet de laagste stand hoop ik.
Aangezien je er wielen onder gaat zetten, wordt hij dus niet ingebouwd.
 
Vraagje, wat is jouw zuigerdiameter en de druk die fe pomp levert?
Kan jij jou motor goed heffen vanuit de laagste stand?
Ik kan mijn motor van uit de laagste stand op heffen.Heb er een Goldwing 1200 op gehad,ruim 300 kg.
De zuigerdiameter is 50 mm en de pomp geef 250 bar.
ik heb wel mijn cilinder (slag 25 cm) zo kort gemaakt dat de tafel maar 75 cm hoog kan.
 
Hoe je je hydrauliek cilinder plaatst steekt er nou :Y , zoals ik zelf heb gemerkt. :?

Mijn handpomp deed ook 250/300 bar, doordat de hydrauliek cilinder niet goed stond, pompte ik in de laagste stand 260 bar. [gemeten]

Nu heb ik de hele boel verzet, en doe in het begin 100 bar, en na maten hij hoger komt nog maar ongeveer 80/90 bar.

Bij mijn schaarhefbrug had ik het bevestigingspunt van de cilinder, 20 cm uit het midden geplaatst, en doordat mijn cilinder te horizontaal lag, kreeg ik een enorme kracht op mijn pomp te staan.

Nu heb ik de hydrauliek cilinder scheef boven mijn center as geplaatst, en de onderkant van de cilinder verlaagt, en nu gaat het een stuk beter.

Ben nu nog een beetje aan het stoeien met mijn elektrische hydraulica pomp die ik gekocht had, die werkt nog net niet zo als ik het wil. :W
 
Hoe je je hydrauliek cilinder plaatst steekt er nou :Y , zoals ik zelf heb gemerkt. :?

Mijn handpomp deed ook 250/300 bar, doordat de hydrauliek cilinder niet goed stond, pompte ik in de laagste stand 260 bar. [gemeten]

Nu heb ik de hele boel verzet, en doe in het begin 100 bar, en na maten hij hoger komt nog maar ongeveer 80/90 bar.

Bij mijn schaarhefbrug had ik het bevestigingspunt van de cilinder, 20 cm uit het midden geplaatst, en doordat mijn cilinder te horizontaal lag, kreeg ik een enorme kracht op mijn pomp te staan.

Nu heb ik de hydrauliek cilinder scheef boven mijn center as geplaatst, en de onderkant van de cilinder verlaagt, en nu gaat het een stuk beter.

Ben nu nog een beetje aan het stoeien met mijn elektrische hydraulica pomp die ik gekocht had, die werkt nog net niet zo als ik het wil. :W

Heb je ook foto's, ben wel benieuwd wat het geworden is.
 
Hoe ik mijn motorhefbrug heb gebouwd staat geloof ik op pagina 6.

Daarvan heb ik nu de hydraulica en beveiliging verbeterd, ook heb ik diverse aanpassingen gedaan voor het tussentijds ontgrendelen en beveiligen van de motorheftafel, zodat ik tussentijds mijn hoogte kan aanpassen.

Motorheftafel staat nu afgesteld op 1, 06m zodat ik mijn motoren niet plet aan het plafond. _O- _O- :W
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan