Motoren eerst huren of alleen proefrijden?

Lieszje

Die hard MF'er
12 apr 2018
356
387
Alphen a/d rijn
Hoi allemaal :)
Op dit moment ben ik nog aan het lessen maar omdat mijn AVD examen eraan komt ben ik al enige tijd aan het oriënteren voor een geschikte motor.

Zelf lijkt het mij gaaf een sportmotor te hebben.
Heb inmiddels ook al een leren pak en sportlaarzen klaarstaan voor als ik mijn rijbewijs heb.

Gezien het budget van ongeveer €2000 en wat rondlezen voor een sportieve beginnersmotor kwam ik uit op een honda cbr600f.
Onlangs heb ik hier ook opgezeten en vond het prima zitten.
Heb toen ook op een yamaha fzr600r gezeten maar hier kon ik met mijn lengte (1.67) niet fatsoenlijk bij de grond.

Nu merk ik met lessen al dat ik na ruim een uur last van mijn pols krijg.
Terwijl ik met de lesmotor toch wel rechterop zit.
Nu weet ik nog niet echt of dit vooral gewenning is.

Nu hoor ik verschillende verhalen over huren in mijn omgeving.
De één zegt dat het verstandig is, de ander zegt dat ik gewoon op wat verschillende modellen moet gaan proefrijden.

Ik ben eigenlijk benieuwd naar de ervaringen van MF'ers over het huren etc.
Of het vinden van het juiste type motor.

De motor zal voornamelijk voor woon-werkverkeer gebruikt worden.
Maar wil graag ook een leuk totaalplaatje met de motor zijn (a)
Hij moet vlot kunnen meerijden met het verkeer maar hoef niet te 'racen'.

Hoop dat er MF'ers zijn die hun ervaringen willen delen en tips hebben :)

Gr Lisette
 
Als je je woonplaats in je profiel in had gevuld zou je misschien een respons krijgen in de richting van "Als je je kaartje hebt kan je wel op mijn motor proefrijden" Ik heb hier 3 FZRren staan, alledrie verschillend en die mag je alledrie proberen. FZR600Rren zijn vaak wat verhoogd, dat kwam de stuureigenschappen ten goede. Misschien heb je op een verhoogde gereden, ik noem die verhoogde niet voor niets oneerbiedig het stapelbed. Ik heb ook een lage 600, dat vind ik ook comfortabeler. En de 1000 is het laagste van alledrie, die rijdt heerlijk op de rechte einden met lange flauwe bochten. Toen Stefanie d'r rijbewijs haalde zijn we ook een rondje wezen testen of ze het wat vond

Als je kiest voor de Honda CBR600 wil je nooit meer een Yamaha

Oh, je polsen... je weet pas of het niet went als je last blijft houden... Ik wil voor geen goud rechtop zitten. Wel zo'n gas-hulpje van AliBaba aan de gashendel, dat is super voor de afstanden
 
Laatst bewerkt:
Proefrijden is gewoon noodzakelijk !

En probeer dan ook een FZS600, redelijk vlot en niet te hoog en dat bij een houding die niet veel van je polsen vraagt.

Maar ook hiervoor geldt proefrijden...
 
Proefrijden en proefzitten. Dan merk je het gauw genoeg. Ik vind zelf de Yamaha R6 en de Kawasaki ZX6R erg tof, maar ik merkte meteen al toen ik ging zitten dat ik dat niet bij een lange rit ga volhouden.

Huren kan eventueel wel, maar dan heb je nooit het specifieke model. Als ik meteen een moderne sportmotor had gehuurd was ik nooit sportievere motor gaan rijden, terwijl voor mij de ZZR600, thundercat en GPX750R goed en comfortabel genoeg zitten.
 
@Rob RD
Zou inderdaad kunnen dat hij verhoogd was.
Ik kwam net met het puntje van mijn tenen bij de grond en met mijn 1.67 ben ik toch niet echt mini-mini lijkt mij :')

@Wimvlis
Dat vind ik inderdaad ook leuke motoren :)

@Clank
Ik ga ze even opzoeken!
Thundercat heb ik weleens voorbij zien komen op marktplaats.
 
In de prijsklasse die je zoekt, zal je je ook niet direct een buil vallen wanneer je de verkeerde motor koopt. Op een motor van €2000,- zal je hooguit een paarhonderd euro toeleggen als je hem na een paar maanden weer verkoopt om je volgende motor te kopen.

Ik zou zeker wat proefrijden, maar in een uurtje ken je de motor echt nog niet. Gewoon kopen waar je een goed gevoel bij hebt (bij voorkeur wel iemand meenemen met verstand van techniek), en bevalt het niet, koop je weer wat anders...

EDIT: Er staan hier op het forum ook 2 Suzuki SV650's te koop. Ook leuke motoren om te leren sturen, volgens mij!
 
@Remco met een K
Iemand meenemen met verstand van techniek is wel de bedoeling al moet ik nog even kijken wie :)
En ik ben zo'n muts die een auto of iets niet snel verkoopt :')
Iets met een citta in de schuur waar ik vrijwel nooit op rij meer maar wel onlangs een bod van €900 voor heb geweigerd :+
 
@Rob RD
Zou inderdaad kunnen dat hij verhoogd was.
Ik kwam net met het puntje van mijn tenen bij de grond en met mijn 1.67 ben ik toch niet echt mini-mini lijkt mij :')

@Wimvlis
Dat vind ik inderdaad ook leuke motoren :)

@Clank
Ik ga ze even opzoeken!
Thundercat heb ik weleens voorbij zien komen op marktplaats.
Mijn ervaring is dat de motoren van na '96 allemaal hooger zijn dan de oudere. R6 en R1 de uiteindelijke opvolgers van de FZRren zijn gewoon hoge hekken, waar de FZR600 best een hogere sportmotor is en de 1000 een hele lage GT
 
Laatst bewerkt:
@Remco met een K
Iemand meenemen met verstand van techniek is wel de bedoeling al moet ik nog even kijken wie :)
Daar kan je wel hulp aan hebben maar dat is absoluut geen garantie dat je een supermotor koopt. In ons groepje zijn afgelopen jaar zo'n 7 motoren bijgekocht en bij alle 7 hebben we trubbels op moeten lossen, je koopt toch meestal wel andermans problemen.
 
Last van de pols had ik ook tijdens de rijlessen, dat hoorde ik ook van anderen die lessen volgden. Na een tijdje ging dat over, is vooral gewenning. Ik denk dat het ook een klein beetje met spanning te maken heeft.

Wat betreft de zitpositie, mij is onlangs uitgelegd dat als je compleet rechtop zit, loop je het risico op een gegeven moment "onderuit gezakt" te gaan zitten waarbij je last van je rug, schouders of heupen kan krijgen. Als je (lichtjes) voorover gebogen zit, zul je merken dat de wind je ondersteunt en zodanig last van je polsen/schouders afneemt. Daarom is het belangrijk om altijd in een "actieve" houding te zitten.

Ik heb zelf een paar proefritjes gedaan en ik denk uiteindelijk 2 keer een motor gehuurd. Huren was voor mij iets logischer omdat ik sowieso voor een nieuwe motor ging.

Als je voor tweedehands of zelfs de goedkoopste (1000-3000 euro) gaat, loop je sowieso niet heel veel risico zolang alles technisch in orde is. Mocht het niet bevallen verkoop je hem net zo makkelijk weer.
 
De fzr kwam uit 1996 waar ik opgezeten heb.
Hij had een nog wat oudere staan en die oogde wel wat kleiner maar daar heb ik niet opgezeten.

Ik had met avb aan het begin ook veel last van mijn polsen (en rug).
Toen had ik les op een cb500, les nu op een cbf650 geloof ik.
 
Ik heb zelf een paar proefritjes gedaan en ik denk uiteindelijk 2 keer een motor gehuurd. Huren was voor mij iets logischer omdat ik sowieso voor een nieuwe motor ging.

Ik denk dat het niet makkelijk is om een motor te huren die vergelijkbaar is met een motot die je voor 2000 Eypo koopt, vaak zijn die huurmotoren stukken nieuwer zodat je geen beeld krijgt van de oudere voorganger

Als je voor tweedehands of zelfs de goedkoopste (1000-3000 euro) gaat, loop je sowieso niet heel veel risico zolang alles technisch in orde is. Mocht het niet bevallen verkoop je hem net zo makkelijk weer.

Voor sommigen is 2000 best veel
 
De fzr kwam uit 1996 waar ik opgezeten heb.
Hij had een nog wat oudere staan en die oogde wel wat kleiner maar daar heb ik niet opgezeten.

.

je mag de mijne proberen, een hoge en een lage... rijden met dat ding

en probeer dan ook gelijk die 1000
 
Voor mij is 2000 inderdaad best veel :')
Iets met onverwachts een huis kopen waar mijn motorgeld dus ook heengegaan is :+
Ik ga dit jaar niet op vakantie zodat ik een motor kan kopen :)

Ik stuur je vanmiddag even een pb @robrd
 
Ik denk dat het niet makkelijk is om een motor te huren die vergelijkbaar is met een motot die je voor 2000 Eypo koopt, vaak zijn die huurmotoren stukken nieuwer zodat je geen beeld krijgt van de oudere voorganger



Voor sommigen is 2000 best veel
Klopt, huren is ook best prijzig, daarom heeft het alleen maar zin als je een bepaalde motor echt graag een keer wilt ervaren (zoals een dure Harley of Ducati) of wanneer je een nieuwe koopt.

2000 is zeker veel, maar volgens mij zijn motoren in die prijsklasse heel prijsvast. Je kan vaak een motor voor 2000 kopen en een paar maanden later weer voor 2000 verkopen.

Ik heb een Honda CB600f (Hornet) uit 2000, die mag je ook proefrijden. Regio Utrecht. Misschien zelfs kopen! *D
 
Ik heb zowel supersport als toer motoren gereden en ik kreeg zelf meer last van mijn polsen met een supersport, alleen de 'zeurende druk' krijg ik ook uiteindelijk op een toermotor. Mensen zeggen vaak dat ze geen uren op een motor kunnen rijden en dat dat heeeulll belangrijk is voor hen. Maar als ik zo eerlijk mag zijn, wat boeit dat uren rijden? Ik vind het persoonlijk leuker om een uurtje door de polder te crossen / toeren dan een drie uur durende toertocht te maken. De motoren worden wat oud, maar een FZR400RR met 68pk is ook leuk en lekker snel, dat weet ik uit ervaring.

Veel plezier met proefrijden en succes met je AVD!
 
Bij die lul met 10 vingers zou ik nog geen poetsdoek meer willen aanschaffen.
Hij verkoopt een motor (met garantie) met een slecht balhoofdlager, kromme remschijven en lekkende benzinekraan en zodra je terug wilt komen voor je garantie scheld hij je voor alles uit en pleurt hij de hoorn erop. Motor werd ook afgeleverd met roest op de ketting van het afspuiten en zo weer wegzetten.

Niks ten nadelen van jouw motor hoor, maar Dhr Lemstra zou ik lekker links laten liggen ;)

Mijn oude Honda CB600S staat bij Lemstra motoren te koop voor net boven de €2000. :t
 
Bij die lul met 10 vingers zou ik nog geen poetsdoek meer willen aanschaffen.
Hij verkoopt een motor (met garantie) met een slecht balhoofdlager, kromme remschijven en lekkende benzinekraan en zodra je terug wilt komen voor je garantie scheld hij je voor alles uit en pleurt hij de hoorn erop. Motor werd ook afgeleverd met roest op de ketting van het afspuiten en zo weer wegzetten.

Niks ten nadelen van jouw motor hoor, maar Dhr Lemstra zou ik lekker links laten liggen ;)
Wow, mijn ervaring bij Lemstra is weer heel anders. Maar goed, ik had weer een slechte ervaring bij Nine Motors terwijl ik overal goede reviews las. Soms weet ik het echt niet meer.
 
Wow, mijn ervaring bij Lemstra is weer heel anders. Maar goed, ik had weer een slechte ervaring bij Nine Motors terwijl ik overal goede reviews las. Soms weet ik het echt niet meer.
Dat zou je een goede moderator maken :+

Nou tot over 14 dagen maar weer :W:W
 
Bedankt voor de reacties allemaal :)
Kom net weer terug van rijles en de oude avb motoren(honda cb500) staan ook te koop..
Niet helemaal wat ik zoek maar twijfel wel omdat om er mee te beginnen misschien wel fijn is.
En de motor waar ik altijd op reed is er nog en heeft net nieuwe banden en remblokken.
Ze vragen er 1000 voor, weet verder geen km stand of leeftijd nog..
 
Terug
Bovenaan Onderaan