Motorcross

Een mooie schans/springbult zoeken en langzaamaan je snelheid verhogen tot dat je los komt van de grond.
knieën/benen goed klemmen en recht op de schans aanrijden helpt om te zorgen dat de motor recht door de lucht beweegt.
Zorg dat je neutraal op de motor staat (in het midden) en dat je je armen ontspannen houdt.

Zodra je meer beheerst en hoger kunt springen kun je de motor proberen te corrigeren met je gas en/of achterrem en kijken wat voor invloed het veranderen van je lichaamshouding heeft op hoe de motor zicht in de lucht beweegt. Dit moet je alleen gaan proberen als je vertrouwen krijgt in het springen en je motor.

Op de crossbaan kun je mensen vaak ook om advies vragen en de meeste zijn daar ook wel bereid toe. Ook door te kijken hoe anderen springen kun je veel leren.
 
begin eens te oefenen met een bmx fiets, en vervolgens met een mtb, vervolgens kan je met de crossmotor gaan oefenen, let wel de hellingsgraad van de aan rij bult bepaald hoe hoog of hoe ver je gaat springen. Stijler = hoger, Langer = verder, en je snelheid bepaald natuurlijk ook het totale plaatje. En het gas erop houden en/of een steepje gas bijgeven als je op het aan rij gedeelte van de bult bent.
Geef je in de vlucht van je sprong gas bij, gaat je motor dmw middelpunt vliegende krachten, of simpel de snelheid van je achterwiel zich oprichten in de lucht,
Gebruik je de achterrem in de vlucht, gaat je motor, zich naar beneden richten, de neus, voorwiel gaat dan naar beneden, Maar dan ben je al met het gevorderde gedeelte van sprongen bezig. succes
 
Zelf vindt ik het met de motor veel makkelijker als met een mtb.
is ook zo als je de controle al hebt, over het gas en het remmen, vooral bij tafelbergen, kan je dan mooi vloeiend gaan, als je dan ook nog het scrubben beheerst.
Maar voor de absolute beginners is de fiets eigenlijk het eerste instrument om mee te beginnen,
 
Terug
Bovenaan Onderaan