Motoraanhanger bouwen

bassj

Ron Jeremy's stuntman
Donateur
2 mrt 2012
3.207
6.697
Uden
Hallo,

In 2024 ga ik deelnemen aan de SAM Evo 400 klasse met een Yamaha FZR400RR. Ik ben hier en daar al wat spulletjes aan het verzamelen zodat ik zonder al teveel gedoe aan het seizoen kan beginnen.
Onlangs heb ik een onderstel van een aanhanger(tje) gekocht die ik wil gaan ombouwen/aanpassen naar een motoraanhanger voor één motor.
Het onderstel is gegalvaniseerd, voorzien van splinternieuwe remmen, schokbrekertjes, banden, koppeling en is technisch verder 100%. Ook zit er een gegalvaniseerde rij-goot bij.
Ik ben eigenlijk op zoek naar ideeën voor een vloertje. Ik wil de aanhanger vooral compact en licht houden qua gewicht. Heeft er iemand (prijsvriendelijke) tips voor welk materiaal ik zou kunnen gebruiken. Dacht zelf aan 3mm traanplaat. De motor weegt zelf tegen de 160kg.

De afmetingen zijn:

1699715359727.png


IMG_20231111_155637.jpg


IMG_20231111_155629.jpg


IMG_20231111_155620.jpg


IMG_20231111_150844.jpg
 
Het is heel simpel, is er twijfel over of de aanhanger niet op zijn minst 12 jaar oud is nu, omdat die er te nieuw uitziet bijvoorbeeld, is het aan de eigenaar om aan te tonen dat deze ouder is, zo niet heb je gewoon een bon te pakken als deze niet aan de hedendaagse eisen voldoet.
Om zeiver te voorkomen is een alu type plaatje in wat azijn leggen zodat het gecorrodeerd is (oud uitzien) en er een bouwjaar van 2011 of eerder inslaan samen met de familienaam in geval van eigen bouw en de toegestane aslasten voldoende. :)
 
Het is heel simpel, is er twijfel over of de aanhanger niet op zijn minst 12 jaar oud is nu, omdat die er te nieuw uitziet bijvoorbeeld, is het aan de eigenaar om aan te tonen dat deze ouder is, zo niet heb je gewoon een bon te pakken als deze niet aan de hedendaagse eisen voldoet.
Om zeiver te voorkomen is een alu type plaatje in wat azijn leggen zodat het gecorrodeerd is (oud uitzien) en er een bouwjaar van 2011 of eerder inslaan samen met de familienaam in geval van eigen bouw en de toegestane aslasten voldoende. :)

Dat het in de praktijk zo zal werken dat snap ik. Hoe ouder je aanhanger eruit ziet hoe minder vragen je daarover krijgt.
Maar het gaat er mij om wat de wet is. @Raymond W zegt dat de eigenaar het zelf moet aantonen. En dát vind ik nergens terug.
 
Leuk projectje!
3 mm aluminium traanplaat zou voldoende moeten zijn, maar dan moet je er aan de onderzijde wel wat strippen als ribben onder lassen.
Anders buigt hij best wat door, of gaat hij liggen rammelen wat scheuren kan veroorzaken.
Stalen traanplaat kan natuurlijk ook, maar dat moet je dan weer schilderen, en past niet helemaal in het thema van je mooie gegalvaniseerde frame ;)

Ik zie dat je in Uden woont, ik woon zelf in Boekel, als je wat hulp nodig hebt met wat van de laswerkzaamheden of iets dergelijks kan ik je eventueel wel helpen daarmee, ik heb een groot puls MIG apparaat staan waarmee we makkelijk wat aluminium ribben onder de tranenplaat zou kunnen lassen.

Je kunt in plaats van een gootje er ook voor kiezen om een inrijklem op de vloer vast te maken ( ik zou dan wel onder de vloer waar je de inrijklem vastbout een hoeklijn in het bestaand frame bouten waar de bouten voor de bevestiging van de inrijklem doorheen gaan, ik zou de inrijklem niet alleen aan de vloer vastbouten )
Een klein disselbakje of de steun van de jerrycan zou je wel alleen aan de vloer kunnen vastbouten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan