Motor zonder rijbewijs verzekeren

Kimbo053

Rookie
22 mei 2019
4
0
Goedenavond,

Ik ben momenteel nog bezig met mijn motorrijbewijs (A), maar ben al hier en daar aan het rondkijken naar een motor.

Uiteindelijk is mijn oog gevallen op een prachtige Yamaha Dragstar en heb ik al enkele dagen contact met de verkoper.

Maar ik heb een klein probleem, namelijk dat ik de motor a.s zaterdag wil bezichtigen en ook gelijk wil halen.
Als motor rookie moet ik dan ook heel veel informatie opzoeken op Google aangezien ik weinig tot geen mensen ken met veel ervaring op een motor.
Zaterdag ben ik van plan om met een vriend die kant op te gaan, om vervolgens (mits de motor naar behoren werkt) de motor direct over te laten zetten op mijn naam en de betaling af te handelen, zodat mijn vriend de motor naar mijn woonplaats kan rijden.

Nu is mijn vraag eigenlijk... hoe gaat dit precies in zijn werk? En is het mogelijk om de motor voor bijvoorbeeld 1 dag te laten verzekeren (zonder rijbewijs) en iemand anders hem terug te laten rijden?

Of kan ik het pas laten verzekeren NADAT de motor op mijn naam staat? (Dus dat ik het a.s zaterdag nog op mijn mobiel moet regelen voor bijvoorbeeld het postkantoor).

Heeft iemand misschien nog tips voor tijdens de deal? Moet ik eerst het geld overmaken bij een bank, of moet ik hem eerst op mijn naam laten zetten en dan pas het geld over maken etc. Etc.

Dustin
 
Je kan een voertuig dat niet op jouw naam staat gewoon verzekeren. Ook als je niet het juiste rijbewijs hebt om dat voertuig te mogen besturen. Dat wordt pas bekeken als je aanspraak maakt op de verzekering.

Voor een dag verzekeren lijkt het me een stuk handiger als de bestuurder dat doet.
 
Je kan een voertuig dat niet op jouw naam staat gewoon verzekeren. Ook als je niet het juiste rijbewijs hebt om dat voertuig te mogen besturen. Dat wordt pas bekeken als je aanspraak maakt op de verzekering.

Voor een dag verzekeren lijkt het me een stuk handiger als de bestuurder dat doet.

Zou je misschien kunnen toelichten waarom de bestuurder dit moet doen?
Hij doet me al een plezier door samen met mij die motor op te halen, dan zou ik hem liever niet nog een dagverzekeirng laten betalen 😜
 
Zou je misschien kunnen toelichten waarom de bestuurder dit moet doen?
Hij doet me al een plezier door samen met mij die motor op te halen, dan zou ik hem liever niet nog een dagverzekeirng laten betalen 😜
Hoeft niet, maar ik denk dat Kimbo doelt op aansprakelijkheid. Maakt je maat schade dan zit jij met een hogere premie.

Maar ik heb hetzelfde gedaan. Voor mij rijbewijs A eentje gekocht, verzekerd op eigen naam en een motormaat (die helaas kort daarna overleden is) het naar huis laten rijden. Kon hem alleen niet zelf testrijden natuurlijk.
 
Je kan in nederland gewoon een auto/motor bezitten zonder het geldige rijbewijs. En dus ook verzekeren, alleen mag je niet zelf rijden.

procedure is normaal gesproken: Overschrijven, betalen, bellen met je verzekering (of online polis afsluiten) en dan naar huis laten rijden. Als je binnenkort verwacht af te rijden zou ik hem gewoon verzekeren en in de wegenbelasting laten, kost voor een motorfiets ook niet zo gek veel.

Anders moet je hem voor 1 dag verzekeren en dan bij thuiskomst schorsen uit de wegenbelasting, een voertuig wat in de wegenbelasting zit moet ook verzekerd zijn, ook als je er niet op rijd.
 
Persoonlijk zou ik de motor met aanhanger ophalen en bij overschrijven meteen laten schorsen. Of als de verkoper niet te ver weg zit hem/haar vragen de motor te komen brengen (eventueel tegen kleine vergoeding) en dan pas over te schrijven en meteen schorsen. Geschorst voertuig mag niet zichtbaar zijn vanaf de openbare weg (google voor details).

Hoe je de betaling doet moet je helemaal zelf weten. Dat kan contant vlak voor het overschrijven, als jullie bij dezelfde bank zitten kun je het ook via de telefoon overmaken. Tussen banken duurt het even voor de bijschrijving zichtbaar is (al wordt het binnenkort beter... zeggen ze), binnen een bank kan de verkoper de bijschrijving na een minuutje al zien.
 
Schorsen is ook niet gratis. Met sommige motoren was het bijna goedkoper om gewoon te verzekeren dan om te schorsen :+ (korter dan 3 maand)

Ik zou m ook gewoon overschrijven, verzekeren, naar huis laten rijden en zelf opstappen als je het pasje hebt :t
 
Hoeft niet, maar ik denk dat Kimbo doelt op aansprakelijkheid. Maakt je maat schade dan zit jij met een hogere premie.

Maar ik heb hetzelfde gedaan. Voor mij rijbewijs A eentje gekocht, verzekerd op eigen naam en een motormaat (die helaas kort daarna overleden is) het naar huis laten rijden. Kon hem alleen niet zelf testrijden natuurlijk.

Ah kijk op die manier. Nee ik vertrouw er wel op dat hij die kleine 100kilometer geen schade zal gaan rijden. Ik snap de bedoeling erachter nu iig wel.
Ik zal ook waarschijnlijk continu achter hem gaan rijden op de snelweg.

Ik ben iig heel wat aan de tips gehad.
Ik laat hem in dat geval gewoon verzekeren, en zal hem dan in de parkeerplaats onder mijn appartement (privé terrein) plaatsen. Hopelijk kan ik binnenkort mijn praktijk examens doen. Theorie is iig al binnen.

Misschien even een zijstapje naar een ander onderwerp, maar heeft iemand ook een tip voor een goede verzekering? (WA+casco)

Mvg
 
Schorsen is ook niet gratis. Met sommige motoren was het bijna goedkoper om gewoon te verzekeren dan om te schorsen :+ (korter dan 3 maand)

Ik zou m ook gewoon overschrijven, verzekeren, naar huis laten rijden en zelf opstappen als je het pasje hebt :t
Ik ben nu net 2 weken bezig met mijn rijbewijs A, maar heb al enig ervaring op zware motoren (in het buitenland) dus ik zal hem gewoon verzekeren in de hoop dat ik niet langer dan 2 maanden bezig zal zijn met mijn praktijk examens :)
(Ik denk dat 2 maanden wel lang is om een rijbewijs te halen? Ik les ongeveer 1 a 2 uur per week.. Heb een pakket van 10 uur).
 
Onder voorbehoud natuurlijk gefeliciteerd met je aankoop;)

Ik weet niet of 2 maanden lang is voor lessen, bij mij duurder het langer maar dat komt omdat ik niet echt haast had en er dingen tussen kwamen.
Voor een goede verzekering is het veelal gebonden aan welke regio woonachtig, leeftijd, al dan niet schadevrije aren dat kan enorm verschillen, ik heb hem onder gebracht waar ik mijn auto ook heb.

Zou persoonlijk uitkijken met iemand anders laten rijden op je "nieuwe" aanwinst, van mij part heeft hij al 4 miljoen kilometer schadevrij motor gereden maar als hij hem ergens neerlegd dan gaat je WA+casco een vervelende mededeling voor je hebben, en dan hoop ik dat je vriend bereid is die schade te gaan betalen, maar omdat je ook al twijfelt om hem te laten verzekeren (dus die dag te laten betalen) weet ik niet hoe de afspraken zijn, vandaar dat ik het maar even neerzet, en dit is geenzins een poging je goede humeur om zeep te helpen.

Altijd gaat alles goed tot het fout gaat, en als het fout gaat leg ik toch liever mijn eigen motor tegen het asfalt dan heb ik in ieder geval mijzelf te verwijten.

Alvast heel veel success en plezier met je nieuwe motor en natuurlijk het afrijden eerst:):t
 
Alvast gefeliciteerd met je aankoop. Ik zit al enkele jaren met een schuin oog naar desbetreffende motortype te loeren maar ik kan hem momenteel niet overdekt wegzetten en dat is zonde.

Ter info hoef je niet per sé te zoeken naar een "dagverzekering", bij het online afsluiten van een verzekering heb je 14 dagen bedenktijd en kun je hem achteraf dus gewoon opzeggen. Ik had laatst een motor gekocht, direct met de mobiele telefoon online verzekerd bij de verzekeraar waar ik al verzekeringen heb lopen, thuis gezien dat een oldtimer verzekering 1/3e van die kosten zijn en de eerste verzekering per een dag later laten vervallen (ik doe altijd aansluitend, de oldtimerverzekering is een dag na aankoop ingegaan dus ik heb de verzekering van de dag van aankoop tot de dag na aankoop laten verzekeren zodat ik totaal geen risico loop). Het kan zijn dat er een makkelijke manier is maar dit is mijn standaard proces.

Je kan in nederland gewoon een auto/motor bezitten zonder het geldige rijbewijs. En dus ook verzekeren, alleen mag je niet zelf rijden.
Je mag wel op eigen terrein rijden zonder rijbewijs. Dat moet natuurlijk wel jouw eigen terrein zijn of het terrein van iemand waarbij je toestemming hiertoe krijgt. Als je een voertuig niet op naam kan zetten zonder desbetreffende rijbewijs dan kan rijden op eigen terrein natuurlijk ook niet. Let er wel op dat je een legitimatiebewijs met BSN nummer meeneemt want je moet je wel legitimeren bij tenaamstelling.
 
Laatst bewerkt:
Je kan in nederland gewoon een auto/motor bezitten zonder het geldige rijbewijs. En dus ook verzekeren, alleen mag je niet zelf rijden.
Dat lijkt mij ook! Paar jaar terug een heel gedoe geweest hierover, mensen kochten auto maar verzekering, kenteken, etc op naam van een zwerver of dakloze en dan lekker scheuren en crossen, boetes verzamelen, en geen rooie cent betalen.

Maar dat gelaten, als motor/auto eigenaar hoef je niet perse met alle geweld ook het kenteken en verzekering op naam hebben. Als dat zo zou zijn, dan zou je vrouw/vriendin/zoon/dochter niet eens in jouw auto dan wel op jouw motor mogen rijden...
 
Je mag wel op eigen terrein rijden zonder rijbewijs. Dat moet natuurlijk wel jouw eigen terrein zijn of het terrein van iemand waarbij je toestemming hiertoe krijgt.

Nee, het gaat erom of het openbare weg is of niet. Het eigendom doet er niet toe. Op de openbare weg is het RVV en de WVW van toepassing en dien je dus in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs.

En of een bepaalde plek openbare weg is hangt er vanaf of het afgesloten is of niet. Als je er redelijk makkelijk op kan rijden vanaf de normale weg is het gewoon openbaar. Staat er een (afgesloten!) hek omheen of iets dergelijks, dan niet.
 
Eén dag verzekeren zou ik echt niet doen. Want als hij op jouw naam staat, zal hij verzekerd moeten blijven, of je moet hem direct schorsen.
En schorsen en weer uit de schorsing halen is een stuk duurder dan gewoon verzekerd laten + belasting betalen. Een wa-verzekering is voldoende en helemaal niet zo duur.

Zorg wel dat je zeker weet dat je bij je gewenste verzekeraar terecht kunt zodat je op de dag van overschrijven niet voor verrassingen komt te staan.
 
Eén dag verzekeren zou ik echt niet doen. Want als hij op jouw naam staat, zal hij verzekerd moeten blijven, of je moet hem direct schorsen.
En schorsen en weer uit de schorsing halen is een stuk duurder dan gewoon verzekerd laten + belasting betalen. Een wa-verzekering is voldoende en helemaal niet zo duur.

Zorg wel dat je zeker weet dat je bij je gewenste verzekeraar terecht kunt zodat je op de dag van overschrijven niet voor verrassingen komt te staan.
Eén dag verzekeren kan inderdaad alleen als je hem daarna direct schorst, of als je die ene dag op de naam van de bestuurder wil doen en daarna over naar de volgende verzekering. In mijn geval stopte de een en ging de ander diezelfde dag ook weer in. Voor de zekerheid stopte ik mijn eerste verzekering met terugwerkende kracht enkele dagen nadat mijn nieuwe verzekering in gang was gezet. Die bedenktijd heb je toch en bij de meeste grote verzekeraars is terugwerkend helemaal geen probleem (in mijn geval CentraalBeheer en Univé).

Een motor moet ten aller tijde verzekerd zijn, of geschorst en van de weg. Zonder een van beiden komt er een boete van momenteel €400,- aan. Ik heb in mijn scootertijd wel eens "overgangsperiodes" gehad dat een scooter niet verzekerd was, of dat de schorsing verlopen was, en toen kwamen er ook mooie boetes van destijds €333,- binnen. Dat is geen kattenpis.
 
Maar waarom zou je hem een dag op naam van de bestuurder verzekeren? Er mag immers best iemand anders dan de verzekeringsnemer op de motor rijden? Wat een gedoe...
 
Maar waarom zou je hem een dag op naam van de bestuurder verzekeren? Er mag immers best iemand anders dan de verzekeringsnemer op de motor rijden? Wat een gedoe...
Dat dus zoals eerder door anderen aangehaald om risico af te wenden. Als je de motor op je eigen naam verzekert en de dag van ophalen veroorzaakt de vriend/bestuurder een ongeluk, dan kost het jou je schadevrije jaren.

In mijn geval was het dat ik gewoon een goedkopere verzekering had gevonden (oldtimerverzekering die de eerste niet aanbood).

Maar @Kimbo053 heeft als het goed is zaterdag de fiets gekocht dus het zou leuk zijn om te horen wat het uiteindelijk is geworden!
 
Dat dus zoals eerder door anderen aangehaald om risico af te wenden. Als je de motor op je eigen naam verzekert en de dag van ophalen veroorzaakt de vriend/bestuurder een ongeluk, dan kost het jou je schadevrije jaren.
Maar dat is beste een klote actie. Dan doet die persoon iets voor je, ga je hem ook nog opzadelen met het risico.
 
Er heeft nog nooit een verzekeraar mij gevraagd of ik een geldig rijbewijs had voor het voertuig dat ik wilde verzekeren.

Op naam zetten zonder rijbewijs wil nog wel eens lastig zijn. Omdat je een motorrijtuig alleen op naam kunt zetten als je in Nederland woont wordt vaak naar het rijbewijs gevraagd. Niet omdat je een rijbewijs moet hebben, maar omdat je alleen een NL rijbewijs kunt krijgen als je in Nederland woont. Zonder rijbewijs op naam zetten kan ook, maar dan moet je op een andere manier aantonen in NL te wonen (uittreksel basisadministratie bijvoorbeeld).
Maar dat gaat dus alleen om het roze kaartje zelf, niet eens of het wel de juiste categorie is.

M.a.w. gewoon motor op naam zetten, bellen dat je hem wilt verzekeren en klaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan