motor verzopen???

ikrobot

Rookie
1 jul 2018
16
0
Hallo, probeerde vandaag weg te rijden maar gelijk al was die aan het sputteren, dacht dat schijt wel naar een paar meter uit, maar werd helaas alleen maar erger, zodanig dat die zelfs niet meer stationar meer liep, ben der wel achtergekomem dat ik wel wat te veel olie der in gedaan hebt, maar hij heeft ook vannacht in de regen gestaan, heb 1 bougie der uit gehaald en die was bes wel zwart aangeslagen en zo oud zijn die bougietjes nog niet, ik vraag me af of dat kan komen door de olie ook al is er een overloop, of dat het eventueel door de regen komt en ik het gewwoon door moet blazen ?

en heb net naar de bougies gekeken die zijn allemaal zwart 1tje had een echt klein laagje van iets vloeistof en een andere heeft iets wat op zand lijkt ??

tis een yamaha fzs 600 98model

Mvg,
ikrobot
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel te veel olie?

Wat voor een motor?
tis een yamaha fzs 600 98 model, kwa olie denk ik echt wel veelste veel, denk dat ik met mijn hoofd bij mijn vorige motor zat honda cb250, dat zodra je de olie een beetje kon zien dan wist je het zit goed............ ik dnek dat ik een epic screw up heb gedaan...
 
tis een yamaha fzs 600 98 model, kwa olie denk ik echt wel veelste veel, denk dat ik met mijn hoofd bij mijn vorige motor zat honda cb250, dat zodra je de olie een beetje kon zien dan wist je het zit goed............ ik dnek dat ik een epic screw up heb gedaan...
Een beetje kon zien? Door het kijkglas? Na oliewissel? Or gewoon bijvullen? Motor recht? etc. etc.
Ik zou eerst maar eens gaan bedenken hoeveel olie er nou in zit. Teveel olie kan inderdaad voor problemen zorgen. Heel veel water in je bougiegaten echter ook..
 
tis een yamaha fzs 600 98 model, kwa olie denk ik echt wel veelste veel, denk dat ik met mijn hoofd bij mijn vorige motor zat honda cb250, dat zodra je de olie een beetje kon zien dan wist je het zit goed............ ik dnek dat ik een epic screw up heb gedaan...

Hoeveel olie teveel is "denk ik echt veelste veel" ?!
 
Bougies droog en zwart: Slechte vonk door een te rijk gasmengsel. Kan liggen aan een te dicht luchtfilter of dat je teveel choked.
Boegies nat en zwart: olie in de cilinder door slechte zuigerveren (of misschien door teveel olie).


Een belangrijk onderdeel van olie vervangen/bijvullen is kijken hoeveel er in moet. Te weinig is slecht maar teveel is bijna nog slechter voor een motor. Goed dat je hem helemaal leeg hebt nu. Hopelijk valt de schade mee. Ik ben benieuwd hoe hij morgen loopt met de nieuwe bougies.
 
In ieder geval maar even goed peilen de volgende keer. Misschien valt het allemaal mee als je er niet te lang mee gereden hebt.

Ik weet niet waar je carterontluchting op aangesloten zit maar check dit ff. Waarschijnlijk luchtfilterbak
 
hallo,
heb de nieuwe bougies der in der is weer leven, heb ook de olie bijgevult 1 liter flesje is gewoon, weet niet helemaal zeker maar volgens mij loopt die niet meer helemaal synchroon, tenminste de eerste keer dat ik hem starte, ik weet niet of die uit zichzelf kan terug vallen in synchronisatie, maar ik betwijfel dat, maar ik heb thuis wat momenteel 60k hier vandaan is heb ik een hbe ik een volledige manual van alle ins en outs voor de fzs 600, dan kan ik ook ff zoeken waar de carterontluchting is en heb ik ook veel meer gereedschap bij de hand

Mvg,
ikrobot
 
Ik denk dat je eerst maar eens moet gaan beschrijven wat je exact gedaan hebt. Tenzij je graag je motor permanent om zeep helpt.

Als je een WPHB nodig hebt om de carterontluchting te vinden, er van uit gaat dat er een overloop op zit bij te veel olie, niet weet of je luchtfilter(huis) vol met olie zit omdat je hem tot de vulrand vol gedonderd hebt, dan zou ik niet meer starten en zeker geen cm meer rijden totdat er serieus naar gekeken is.

Vervolgens legen en 1L olie in donderen, zo staat het er in ieder geval, dan weet je niet waar je mee bezig bent en ben je veel te ongeduldig om op een goed antwoord van hier te wachten..
 
Laatst bewerkt:
hallo,
heb de nieuwe bougies der in der is weer leven, heb ook de olie bijgevult 1 liter flesje is gewoon, weet niet helemaal zeker maar volgens mij loopt die niet meer helemaal synchroon, tenminste de eerste keer dat ik hem starte, ik weet niet of die uit zichzelf kan terug vallen in synchronisatie, maar ik betwijfel dat, maar ik heb thuis wat momenteel 60k hier vandaan is heb ik een hbe ik een volledige manual van alle ins en outs voor de fzs 600, dan kan ik ook ff zoeken waar de carterontluchting is en heb ik ook veel meer gereedschap bij de hand

Mvg,
ikrobot
1 liter??

Wat doe je nou precies? Je neemt een willekeurig getal en zoveel L doe je er in?

Morgen doe je er 12 liter bij? of 0.1?
 
de olie hbe ik der uit gedaan tot het glasje blank was en weer bijgevuld tot het glaasje dicht was, bougies vervangen, maar kom zowieso niet ver want bij de 5 a 6 duizend toeren gaat die pruttelen en slaat die uit.
 
Ik lees net trouwens in je openingspost "alsof er iets van zand" op je bougie zit?

Tel daarbij op dat je olie totaal verkeerd (op de gok) bijvult, dan de motor aan doet tot je snapt dat je een probleem hebt doordat er waarschijnlijk veel te veel olie in heeft gezeten, dan de olie aftapt en er op de gok maar weer een liter olie in doet en nu nog steeds een probleem heeft.

Is het misschien niet verstandig de motor naar iemand brengen die weet waar hij/zij mee bezig is?

Dat kost inderdaad wel geld maar op deze manier kost het je je motor:?
 
Dat zeg ik...breng m alsjeblieft weg;)

Edit: Hij schrijft 1 liter is normaal, maar als hij helemaal afgetapt heeft is 1 liter niet normaal en met 1 liter vul je het glaasje ook niet zwart..
 
In ieder geval maar even goed peilen de volgende keer. Misschien valt het allemaal mee als je er niet te lang mee gereden hebt.

Ik weet niet waar je carterontluchting op aangesloten zit maar check dit ff. Waarschijnlijk luchtfilterbak
Denk dat zijn luchtfilter net zo nat is als zijn oliefilter.
Vandaar het pruttelen.

Alle symptomen en gedane oplossingen doen mij meer denken aan een frituurpan dan aan een motor.
 
hallo,

heb nu momentele liever te weinig olie dan te veel er in en kwam gisteravond der achter dat olie eigenlijk via de benzine tank overloop der uit is wezen sputteren....... dus dat word neem ik aan tank legen, en heb dankzij de book of wisdom aka de hele manual hoe ja alles uit en weer inelkaar zet boek, wete ik nu ook waar de carborateur ontluchting zit, maja eerst een beetje zitten dompen en nu maar eerst zeiltje spannen want die staat momenteel in de achtertuin van een famillie lid van me.

zoals ik al eerder schreef, had de olie geleegd glaasje blank, bijgevuld tot glaasje dicht, hij sputterert/stottert nu wel in de eerste vernselling zodra ik bij de 5 a 6 duizend toeren ben en dan slaat die uit.

aanvankelijk was de bedoeling om naar duinkerken frankrijk te gaan, godzijdank dat dit nu mooi binnen nederland is gebeurd, maar heb der wel met die overvolle bijna randje olie wel zo´n pakweg 60 km gereden vna arnhem naar deventer, eerlijk gezegd voordat ik ging heb ik eerst voldoende lucht in de bandne gedaan en toenzag ik al wat uit de overloop komen. mijn eerste gedachte was toen o olie uit de overloop (bijna lange nog niet denkende benzine tank overloop, tja ik zag olie), maar wel denkende oe dat slurfje hangt pal voor mijn achterband mmmm laat ik die maar ff ergens ander laten hangen voordat ik der keihard over uit glij met mijn achterband........... jjeeeuuujj safety first.

maar hbe nu wel een lijstje voor what to do, zowieso maar weer eens de nieuwe bougies checke, de luchtfilter checke en de carobateur ontluchten.

nu eerts de domper uit mijn hoofd en zeiltje spannen als overdekking vanwege de regen die gaat komme.

mvg,
ikrobot
 
zoals ik al eerder schreef, had de olie geleegd glaasje blank, bijgevuld tot glaasje dicht, hij sputterert/stottert nu wel in de eerste vernselling zodra ik bij de 5 a 6 duizend toeren ben en dan slaat die uit.
Zoals je al eerder schreef? Je negeert alle andere vragen m.b.t. hoe je de olie hebt bijgevuld. Glaasje vol op je zijstandaard is veel meer dan tot het F streepje op de middenbok. Glaasje "leeg" betekent ook helemaal niks, er kan nog steeds olie in je carter zitten.
Zoals eerder gezegd moet je dat ding gewoon wegbrengen voordat je meer schade veroorzaakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan