Motor verkopen: met/zonder powercommander/quickshifter/etc

Daanzzzzz

Die hard MF'er
9 jan 2013
932
4
Een mening of misschien wel ervarinng gevraagd: wat is financieel interessanter, een motor zo standaard mogelijk verkopen en accesoires los of (in mijn geval) verkopen met powercommander, quickshifter en autotune verkopen? Of is hier niets zinnigs over te zeggen en is het een kwestie van geluk hebben (welk persoon je treft)?

Ter info: In mijn geval zit er geen aftermarket uitlaat (nog) op dus de PC is niet perse nodig.
 
Ik zou los verkopen wat los te verkopen is.

Mijn motor met accessoires was bij de dealer even duur als eentje zonder (En dat terwijl die eerste ook nog eens minder kms had :D).
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de motor aanbieden in de huidige staat, met alle originele onderdelen erbij. Daar zal je waarschijnlijk iets minder aan verdienen dan het verkopen van de motor in de originele staat en de opties los, maar het zorgt vaak wel voor een aantrekkelijkere advertentie.
 
Laatst bewerkt:
Ligt er aan aan wie je hem verkoopt. Een particulier vind een motorfiets vol extra's meestal specialer en begrijpen dat hij dan iets meer kost dan een standaard uitvoering.
Een dealer zal zeggen dat het niets met de waarde doet en vrijwel hetzelfde bieden als een standaard uitvoering, maar zodra hij doorverkocht moet worden staan al die extra's ineens vernoemd en gaat de prijs omhoog.

Dus bij een particulier compleet verkopen en bij een dealer zou ik hem zo standaard mogelijk maken.
 
Laatst bewerkt:
Hangt enorm van de dealer af. Kwestie van vragen.

Groetjes, Wim
 
Mij is altijd geleert, hoemeer je er aan doet, hoe lastiger te verkopen ;)

Zoals eerder dus gezegt , los verkopen waar mogelijk. :]
 
Laatst bewerkt:
Accessoires op motoren zijn aparte dingen, en kunnen eigenlijk bestaan in twee verschillende toestanden:

Toestand 1: Los van de motor zijn ze nog geld waard en heb je er, afgezien van dat je er naar kunt kijken (??) en ze kunt verkopen, niks aan.
Toestand 2: Eenmaal gemonteerd op de motor zijn ze ineens niks meer waard (vraag je dealer maar), maar kun je er, afhankelijk van de accessoire, wel iets nuttigs mee doen (ze verbeteren de performance, de looks of de handling van de motor).

Soms kan het echter zo zijn dat een accessoire in een superpositie komt, en in beide toestanden verstrengeld is geraakt. Dan kan deze én los én gemonteerd op de motor extra geld opbrengen. Maar dat komt maar heel zelden voor..

Dus.. met die wijsheid in het achterhoofd: los verkopen..
 
Laatst bewerkt:
Goed verhaal, vooral van Rappie over quantum accesoires.

Als ik het zo een beetje lees dan neigen we voornamelijk naar los verkopen maar het blijft afhankelijk van de koper. In de meeste gevallen lijkt los verkopen beter uit te pakken.

De motor op mijn verlanglijstje is vooral veel te koop bij particulieren (en koop zelf ook liever bij een particulier want heb het gevoel dat dealers je linksom of rechtsom wel naaien bij inruil). Het verhaal van de dealer (i.v.m. inruil) zal dus voor mij waarschijnlijk niet op gaan. Bij particuliere verkoop blijft het blijkbaar een gok want je weet niet wat voor een koper je krijgt.

Ik ga de accesoires er af halen en hem zo standaard mogelijk maken voor de verkoop. Bedankt voor de reacties :)
 
Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat dealers je naaien bij inruil, wat een onzin.

Een dealer investeert geld in de aankoop van een motor, heeft een winkel, een werkplaats, mensen in dienst, betaalt belasting, etc. Kost allemaal geld. Dat wordt logischerwijs verdisconteerd in de prijs van de inruil of van de motor. Dat is niet meer dan eerlijk. En een voorraad motoren is in principe dood kapitaal.

Als je dan naar een goede dealer stapt, krijg je daar garantie en een goede service voor terug. Particulier krijg je daarnaast meestal minder voor je motor dan bij een goede inruil, en je kunt je motor normaal niet eens inruilen, plus garantie houdt op op het moment dat je wegrijdt.
Dat de dealer de motor dan daarna voor 15% of zo meer verkoopt is niet meer dan normaal.

Oh, en de marges op motoren in de verkoop zijn minimaal, net als bij auto's. Ze moeten het hebben van onderhoud en accessoires.

Groetjes, Wim
 
Laatst bewerkt:
Hoi Wim. Ik denk dat dat meer voor een ander topic is. Waar ik het o.a. vandaan haal is persoonlijke ervaring met auto's en genoeg verhalen hier op het forum. Toegegeven, vaak lees je alleen de slechte ervaringen en worden positieve ervaringen veel minder vaak gedeeld. Ik sluit een dealer ook niet uit, maar zoals ik zei, het is een voorkeur (gebaseerd op ervaringen) en of het een "goede dealer" is weet je vaak pas achteraf (als het mogelijk al te laat is).
 
Het financieel handigste is:

Motor particulier verkopen, en een motor ( mocht je een nieuwe willen ) , zonder inruil kopen.

Uiteraard afhankelijk hoeveel tijd je er aan wilt besteden, en hoeveel moeite je er voor wilt doen.

( luiheid, kost geld ).. simpel :)


Er zijn best wat motoren die in onderdelen meer opbrengen als in z'n geheel.

Weer een kwestie van tijd / luiheid vs gemak.
 
Eve oma schoppen; het heeft even mogen duren maar de motor gaat in de verkoop. Op basis van wat hier in het topic gezegd is en wat de dealer aangaf heb ik besloten hem grotendeels origineel te maken, m.u.v. de demper (en wat details waar de kosten niet in zitten).

De dealer gaf gewoon eerlijk aan dat hij principe alleen wat meer wou geven voor de demper, omdat dat gewoon zorgt voor een aantrekkelijkere advertentie/verkoop. Zaken zoals de powercommander, autotune, quickshifter, open uitlaatbochten zijn mooi, maar daardoor zou de inruilwaarde niet omhoog gaan.

Eigenlijk dus een bevestiging van wat al gezegd is hier, maar misschien heeft iemand er nog wat aan :)
 
Eve oma schoppen; het heeft even mogen duren maar de motor gaat in de verkoop. Op basis van wat hier in het topic gezegd is en wat de dealer aangaf heb ik besloten hem grotendeels origineel te maken, m.u.v. de demper (en wat details waar de kosten niet in zitten).

De dealer gaf gewoon eerlijk aan dat hij principe alleen wat meer wou geven voor de demper, omdat dat gewoon zorgt voor een aantrekkelijkere advertentie/verkoop. Zaken zoals de powercommander, autotune, quickshifter, open uitlaatbochten zijn mooi, maar daardoor zou de inruilwaarde niet omhoog gaan.

Eigenlijk dus een bevestiging van wat al gezegd is hier, maar misschien heeft iemand er nog wat aan :)

Wel tof van je dealer dat ie daar zo open over is :Y
 
Een mening of misschien wel ervarinng gevraagd: wat is financieel interessanter, een motor zo standaard mogelijk verkopen en accesoires los of (in mijn geval) verkopen met powercommander, quickshifter en autotune verkopen? Of is hier niets zinnigs over te zeggen en is het een kwestie van geluk hebben (welk persoon je treft)?

Ter info: In mijn geval zit er geen aftermarket uitlaat (nog) op dus de PC is niet perse nodig.

Het is net wie er komt kijken. De een heeft het liefst alles standaard, de ander vindt het geweldig want dan hoeft ie zelf het spul niet aan te schaffen.

Ruil je 'm in bij een dealer dan zou ik hem zo standaard mogelijk afleveren, die geven je amper wat voor de goodies. Maar ja... dan moet je de standaard onderdelen ook nog hebben liggen...
 
Het is net wie er komt kijken. De een heeft het liefst alles standaard, de ander vindt het geweldig want dan hoeft ie zelf het spul niet aan te schaffen.

Ruil je 'm in bij een dealer dan zou ik hem zo standaard mogelijk afleveren, die geven je amper wat voor de goodies. Maar ja... dan moet je de standaard onderdelen ook nog hebben liggen...

Hoi, thanks, maar zie de reactie hier vlak boven voor mijn praktijk ervaring ;) Ik denk inderdaad dat dit voor een particulier wel op gaat, die vinden dit soort accessoires mooi, maar voor de inruil is mijn praktijk ervaring nu dus dat het geen meerwaarde heeft op de demper na.
 
Wanneer je de motor particulier verkoopt, foto's maken met alle accessoires en met prijs van de motor zonder de accessoires.

In de tekst duidelijk uitleggen dat de prijs zonder de accessoires is en een prijs incl accessoires beschrijven.

De koper kijkt naar de foto's en de kale prijs en zal mss eerder geneigd zijn de extra prijs voor de accessoires te betalen.
 
Ligt er aan aan wie je hem verkoopt. Een particulier vind een motorfiets vol extra's meestal specialer en begrijpen dat hij dan iets meer kost dan een standaard uitvoering.
Een dealer zal zeggen dat het niets met de waarde doet en vrijwel hetzelfde bieden als een standaard uitvoering, maar zodra hij doorverkocht moet worden staan al die extra's ineens vernoemd en gaat de prijs omhoog.

Dus bij een particulier compleet verkopen en bij een dealer zou ik hem zo standaard mogelijk maken.

full


zo werkt het idd :')

Er wordt zelf gezegd "maar hij is niet origineel dus minder waard" B|
 
Laatst bewerkt:
Als ik een motor zou kopen, en er zit een quickshifter op, dan heb ik al een beeld daarbij van de berijder...
Als ik een geheel orginele motor zou kopen, geeft mij dat veel meer vertouwen...

Just my 2 cents
 
[afbeelding]

zo werkt het idd :')

Er wordt zelf gezegd "maar hij is niet origineel dus minder waard" B|

Dat zou je denken (en zal ook wel gebeuren), maar deze specifieke dealer zei ook nog dat er geen markt voor is. Je kunt zeggen dat hij de inruilwaarde omlaag praat, maar hij heeft hier natuurlijk wel een punt. Ik geloof persoonlijk wel dat de markt voor een motor met dit soort accessoires heel klein is en je er dus wel meer geld voor kunt vragen maar het waarschijnlijk niet gaat krijgen.
 
Als ik een motor zou kopen, en er zit een quickshifter op, dan heb ik al een beeld daarbij van de berijder...
Als ik een geheel orginele motor zou kopen, geeft mij dat veel meer vertouwen...

Just my 2 cents

Ik denk dat dat wel op gaat voor het meeste aftermarket spul, niet specifiek quickshifters. Niet dat mijn motor compleet afgeragt en in slechte staat is, maar ik houd wel van doorrijden ja :-) Ik ben het dus niet helemaal met je eens maar ik begrijp de gedachtegang compleet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan