Motor start slecht en verzuipt

9 jun 2019
42
10
Hallo

Ik heb een probleem met mijn yamaha dragstar 1100. Normaal moet ik starten met choke maar dat lukt nu alleen nog zonder choke (dus open). Na starten sputtert hij wat maar echt lekker aan de gang krijgen doet ie dan niet en na enige tijd valt hij uit en gooit hij benzine (ik denk via overloop carb) eruit.
Bougies zijn pas 400km oud maar komen dan zeiknat en enigszins zwart eruit (zie bijgevoegde foto).
Ik heb hem hiervoor al eens weggebracht en kreeg hem toen terug met de melding dat het water in de carbs was van de E10 benzine. Sindsdien heeft hij 200km wel gelopen maar ik vond hem wat bokkeriger in de lage toeren.
Hij heeft nu ongeveer 6 weken stil gestaan en probleem is weer terug.
Enig idee wat dit kan zijn? Wellicht verstopping in de carbs?
Misschien nuttige extra info: ik heb vance en hines slip ons eronder met db killer en originele luchtfilter en sproeiers.
Hier heeft hij wel 2 jaar zonder problemen mee gelopen.
O ja motor heeft die 6 weken terug ook nog nieuwe olie en luchtfilter gekregen.
403C4C9B-9E31-45BF-84EA-7CD44AB373BF.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Fijne monteur die je de motor terug geeft met de mededeling dat het aan de brandstof ligt die iedereen anders ook gebruikt zonder problemen. Hij had dan op zijn minst de tank en carbs kunnen aflaten en er dan iets als firezone 102 octaan (zonder ethanol) in te mikken.

Dit kun je natuulijk zelf ook doen.

gezien de symptomen denk ik trouwens eerder dat de carburateurs vervuild zijn en dat deze een rondje ultrasoon verdienen. Vreemd genoeg zou ik dan de vorige monteur overslaan....

db
 
Laatst bewerkt:
Hallo db dank voor je snelle reactie.
Ik had zelf ook het vermoeden dat het vervuilde carbs waren.
De monteur die het destijds heeft gedaan had er wel een additief in gegooid en zei dat dit zijn werk moest doen. Ik voelde meteen aan mijn motor eigenlijk dat ie anders en slechter liep. Als je al 10 jaar op dezelfde motor rijdt dan merk je dat wel...
Ik denk dat ik hem nu ook maar ergens anders heen breng en dan vraag of ze de carbs ultrasoon willen reinigen en meteen willen kijken naar de combi van originele sproeiers en de grotere uitlaten.
Zijn motivatie van E10 benzine was dat dit na enige stilstand vocht aantrok wat zakte tot onder in de tank en zo de carbs eigenlijk op water liepen.
Maar wat is dat firezone verhaal dan precies wat je aankaart?
 
Er zijn een aantal premium brandstoffen die zonder de ethanol zijn. Vaak ook met een hoger octaangehalte. Als je dacht dat normale benzine al duur was dan kom je er achter dat het nog veel duurder kan. Echter voor het testen zou je het kunnen proberen.

db
 
Dank voor jullie reacties. Ik denk dat ik de tank eens zo ver mogelijk leeg trek en hem dan vul met kwalitatief hogere benzine zoals db beschrijft en eventueel een rondje forte moto erbij.
Als dat niet helpt dan wordt het de motozaak...
Lijkt jullie dit ook de meest logische werkvolgorde voor dit moment?
En die benzine is dat zoiets als Aspen benzine?
 
Aspen 4T is waarschijnlijk een nog hogere kwaliteit. De prijs is ook nog een paar slagen duurder dan premimium peut wat je bij een pomp kunt halen. Ik weet niet of dat nog toegevoegde waarde gaat hebben.

Tevens acht ik het waarschijnlijk dat een schoonmaak van de carbs op je pad ligt en zoals Zeroground noemt, laat die zaak dan eerst zelf diagnose stellen. Kan maar zo zijn dat er toch wat anders aan de hand is.

db
 
Je schrijft:
"Na starten sputtert hij wat maar echt lekker aan de gang krijgen doet ie dan niet en na enige tijd valt hij uit en gooit hij benzine (ik denk via overloop carb) eruit"

Hij loopt in het begin veel te rijk omdat je zonder choke kan starten.
Daarna verzuipt hij en stroomt de vlotter over.
Lijkt mij dat je vlotternaald blijft hangen.
Als hij lekt geef dan eens een tik tegen de vlotterbak met de achterkant van een schroevendraaier, soms helpt dat.
Als dat niet helpt de meuk uit elkaar halen en checken of hij afsluit.
 
Hoi Raymond

Klink erg aannemelijk wat je zegt!
Ik heb zojuist als een malloot op de carbs liggen tikken maar helaas zonder succes. Start weer zonder choke en pruttelt dan wat.
Maar goed om te horen dat we allemaal aan de carbs en/of vlotterbak denken dus lijkt me het beste om eerder genoemde werkwijze te volgen.
Echter 1 probleem, de firezone benzine is hier in limburg niet te krijgen en shell gaat volgens mij maar tot 98.
Enige tips waar wel te krijgen? Ik weet dat duitsland ook vaker 100 of hoger heeft. Mss moet ik daar eens kijken aangezien ik 5 min van duitsland (selfkant) woon.
 
Hoi Raymond

Klink erg aannemelijk wat je zegt!
Ik heb zojuist als een malloot op de carbs liggen tikken maar helaas zonder succes. Start weer zonder choke en pruttelt dan wat.
Maar goed om te horen dat we allemaal aan de carbs en/of vlotterbak denken dus lijkt me het beste om eerder genoemde werkwijze te volgen.
Echter 1 probleem, de firezone benzine is hier in limburg niet te krijgen en Shell gaat volgens mij maar tot 98.
Enige tips waar wel te krijgen? Ik weet dat Duitsland ook vaker 100 of hoger heeft. Mss moet ik daar eens kijken aangezien ik 5 min van duitsland (selfkant) woon.

A) Shell V-Power nemen. Of Total Excellium, of BP Ultimate.
B) Aral heeft ook vaak 102. helemaal topspul. :t
 
Defecten in je carb los je niet op met aditieve, of premium brandstof.
Gewoon euro 95 is prima.

Hoi Raymond

Klink erg aannemelijk wat je zegt!
Ik heb zojuist als een malloot op de carbs liggen tikken maar helaas zonder succes. Start weer zonder choke en pruttelt dan wat.
Maar goed om te horen dat we allemaal aan de carbs en/of vlotterbak denken dus lijkt me het beste om eerder genoemde werkwijze te volgen.
Echter 1 probleem, de firezone benzine is hier in limburg niet te krijgen en shell gaat volgens mij maar tot 98.
Enige tips waar wel te krijgen? Ik weet dat duitsland ook vaker 100 of hoger heeft. Mss moet ik daar eens kijken aangezien ik 5 min van duitsland (selfkant) woon.
 
Ok mannen,

Ik heb hem inmiddels weer aan de praat.
Wat ik heb gedaan is beide carbs afgelaten en de benzinetoevoer doorgeblazen met korte stootjes perslucht (gereduceerd naar 3 Bar).
Alles weer aangesloten, gestart en loopt weer als een zonnetje.
Ook start hij nu weer met de choke gesmoord dus weer zoals hij altijd deed.
Dus vermoeden is nu een vuiltje o.i.d. tussen de vlotter.

Hee erg bedankt voor jullie input 👍🏻

Gr Frank
 
Ok mannen,

Ik heb hem inmiddels weer aan de praat.
Wat ik heb gedaan is beide carbs afgelaten en de benzinetoevoer doorgeblazen met korte stootjes perslucht (gereduceerd naar 3 Bar).
Alles weer aangesloten, gestart en loopt weer als een zonnetje.
Ook start hij nu weer met de choke gesmoord dus weer zoals hij altijd deed.
Dus vermoeden is nu een vuiltje o.i.d. tussen de vlotter.

Hee erg bedankt voor jullie input 👍🏻

Gr Frank
En een "monteur" kon dat niet oplossen.'(
 
Voor alle zekerheid of er wel of geen water onder in de benzinetank zit zou ik even (in de buurt van je huis) op reserve gaan rijden.
Komt het euvel dan weer terug dan is er inderdaad water onderin de tank.
Op reserve stroomt er dan benzine (of water) uit een lager deel van de tank.
Als dat het geval is dan de hele tank leeg halen tot de laatste druppel.
 
Ok laatste stomme vraag en dan ga ik jullie echt met rust laten 😁
Als ik de slang tussen kraan en carb losmaak en de reserve wil aftappen, moet de pomp dan niet lopen om benzine doorloop te krijgen?
 
Ok laatste stomme vraag en dan ga ik jullie echt met rust laten 😁
Als ik de slang tussen kraan en carb losmaak en de reserve wil aftappen, moet de pomp dan niet lopen om benzine doorloop te krijgen?
Wist niet dat er nog een pomp tussen zit.
Maar de slang die van de tank naar carb of pomp gaat moet je hebben.
Je kan ook de slang van de benzinekraan afhalen maar dan is de benzine wat moeilijker op te vangen.
 
Normaal als je de motor op contact zet gaat de pomp ratelen tot de carbs op druk staan.
Is het geen idee de slang tussen kraan en carb los te halen en de pomp laten ratelen op contact of is dit schadelijk voor de pomp als hij geen tegendruk krijgt en te lang doorgaat?
 
Terug
Bovenaan Onderaan