Motor slaat af na 2 km rijden

V-twin Kevin

MF veteraan
23 sep 2009
6.136
17
Easterwood
Een vreemde storing met mijn Kawasaki KLX650 uit 1994. De motor slaat af na een kilometer of 2 rijden. Het lijkt dan net alsof hij op reserve springt of geen brandstof meer krijgt maar ik heb ook 3x een backfire gehoord.

Zodra de motor uit is en ik heb een minuut laat afkoelen, start hij wel weer al gaat het wat moeizaam (moet gas bijgeven.. Verzopen?)

Hij kan volgens mij uren stationair lopen zonder problemen, maar 2 km snelweg en hij gaat moeilijk doen.

Dingen die ik al geprobeerd heb:
- benzinekraan op reserve zetten, maakte geen verschil
- met tankdop open rijden ivm mogelijk vacuüm trekken
- met choke open rijden. Dit leek iets langer goed te gaan (3 ipv 2 km) maar dat lijkt mij meer toeval.

Wie heeft er suggesties waar ik nog meer naar kan kijken?
 
Uh, da's een goeie. Dan zou ik net na het afslaan de benzinekraan dicht moeten draaien, en dan de aftapschroef van de carb open moeten draaien en kijken of er benzine uit stroomt. Of, als wijze van testen: gaan rijden met de kraan dicht en kijken of de symptomen hetzelfde zijn?
 
Je kan een flesje carb reiniger kopen, giet dat in je tank en rij daar maar wat mee. Goeie kans dat de carb vervuilt is bij wat langer en/of veelvuldig stilstaan rn het gebruik van moderne benzine.
 
Laatst bewerkt:
Als ex GPX rijder, klinkt heel erg als een brakke Kawasaki CDI. Zeer bekend probleem bij de oude GPX/GPZ/ZZR. Heb het nog niet eerder gezien bij een EX/KLE, maar hé je symptomen komen overeen.

Zodra die cdi's dood zijn, gaat hij exact jouw kuren vertonen. Vervolgens starten alsof er niks gebeurd is zodra de motor even heeft stilgestaan. Om even later het probleem weer te herhalen.

Probeer eens een andere cdi erin te zetten. 90% dat je probleem spontaan erg is. :Y

Kleine toevoeging: bij bovenstaande probleem valt de motor uit alsof je het contact ineens op uit zet. En gaat ook gebeuren op andere snelheden buiten snelweg.

Nog een toevoeging om dit een heel boekwerk te maken:
Bobine kapot? Indien brak gaat hij warm op 1 cilinder lopen... Wacht het gaat om een klx... |(Ik ga mijn hele verhaal niet verwijderen _O-
Benzine probleem? Stotteren of aan/uit gevoel.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb precies hetzelfde gehad, al hoeft het niet perse de bobine te zijn.
Maar man wat heb ik lopen zoeken, vlotterbakjes afgetapt, gereinigd.. bij een snelle dijkenrit anoniem af moeten haken.
Het voelde als benzinetekort. Steeds alsof ik het vlotterbakje leeg reed. 8)7
Maar het was dus het onderdeel uit mijn eerste zin. _O-

 
Klinkt idd als benzine tekort of bobine, hallsensor problemen. Gewoon meten wanneer de fout erin zit dus. Reserve bougietje opzak en ff erop zetten als ie uit valt. Zie je snel genoeg of er nog vonk is
Om bij de bougie te komen, moet al het kapwerk en de tank eraf. Is nogal een gedoe dus haha.

Bedankt voor de tips verder! Ik haal dit weekend de carb eraf en zal de bobine ed ook even controleren, al valt daar misschien weinig aan te zien of te meten. Bougie preventief vervangen kan ook geen kwaad natuurlijk. We gaan het meemaken!
 
Om bij de bougie te komen, moet al het kapwerk en de tank eraf. Is nogal een gedoe dus haha.

Bedankt voor de tips verder! Ik haal dit weekend de carb eraf en zal de bobine ed ook even controleren, al valt daar misschien weinig aan te zien of te meten. Bougie preventief vervangen kan ook geen kwaad natuurlijk. We gaan het meemaken!
Zet er maar gewoon een andere bobine op. :P
De motorzaak die mijn Kawa uiteindelijk voor groot onderhoud kreeg monteerde gewoon een willekeurig exemplaar die ze hadden liggen.
Kost dus niet de wereld.
 
Succes met de zoektocht. Voordeel van een bobine is dat er 2 spoelen inzitten. Uit eigen ervaring (wederom meer cilinder motor) loopt de motor dan of hoogtoerig of laagtoerig op alle cilinders. Meestal gaat het laagtoerige tot 5k toeren het eerst naar de knoppen. Proberen kan altijd tho. :Y tldr wss geen bobine issue.
 
Dit lijkt erop dat je ontstekingspoel op zijn eind is. Was ook altijd een kwaaltje bij oude Honda xr 600 of 500 motoren. Bij koude motor niks aan de hand en zo gauw hij warm werd spoelen zetten wat uit en uitvallen.
 
Succes met de zoektocht. Voordeel van een bobine is dat er 2 spoelen inzitten. Uit eigen ervaring (wederom meer cilinder motor) loopt de motor dan of hoogtoerig of laagtoerig op alle cilinders. Meestal gaat het laagtoerige tot 5k toeren het eerst naar de knoppen. Proberen kan altijd tho. :Y tldr wss geen bobine issue.

man man man ... |(8)7:')
 
Heb je een externe benzinefilter erop zitten? Kijk deze dan goed na op vuil. Mijn xt viel steeds uit na een stukje rijden, stationair bleef hij lopen. Bleek te komen door een verroeste binnenzijde vd benzinetank waardoor kleine stukjes vuil de carb in kwamen, ondanks een nieuw benzinefilter. Andere tank erop gezet en carb schoongemaakt en nooit meer uitgevallen.

Je kunt dit goedkoop testen door een lege colafles te bevestigen met een benzineslangetje door de dop. Dan je carb reinigen en de colafles met benzine aansluiten en testrijden. Dan kost het je niet meteen een andere tank en weet je of het dat is.
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag aan de slag geweest. Het lijkt op een elektronisch probleem. De benzine stroomt goed door de carb en ik ben geen vuil of verstoppingen tegen gekomen.

Heb in de buurt geen passende nieuwe bobine gevonden helaas. Kreeg ook nog de tip dat het net zo goed (of zelfs waarschijnlijker dan de bobine) de pulsgever kan zijn. Nadeel: beide onderdelen zijn via de officiële kanalen vrij prijzig.

Ik denk dat ik online maar een bobine bestel. Gelukkig is die van een KLR650 hetzelfde dus dat drukt de prijs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan