Motor poets-vraag

Willie$76

Rookie
14 mei 2019
4
4
Beste forumleden,

Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een kawasaki versys (2e hands, maar daarom niet minder trots op mn nieuwe fiets).
De vorige eigenaar heeft de fiets redelijk goed onderhouden, behalve dat ie alle mat plastic onderdelen ook behandeld heeft met een wax o.i.d. (zie bijgevoegd bestand)
Op alle mat plastic onderdelen zit een witte waas. Aangezien de vorige eigenaar de zijkoffers nooit heeft gebruikt, hebben die geen witte waas.........

Heeft iemand van de forumleden enig idee hoe ik deze waas er weer af/uit krijg ??
Welk middeltje kun je hier t beste voor gebruiken ??

Alvast bedankt voor alle goeie tips

Willie
 

Bijlagen

  • 20190514_172929[1].jpg
    20190514_172929[1].jpg
    196,8 KB · Weergaven: 36
  • 20190514_172744[1].jpg
    20190514_172744[1].jpg
    187,1 KB · Weergaven: 24
Inderdaad een speciaal middel gebruiken. Wel eerst schoonmaken met motorclean of zoiets.
Je ziet die zwarte zooi helaas steeds meer op nieuwe motoren. Het kan ook niet goed tegen zonlicht.
 
Moet eerlijk zeggen dat ik heel veel middeltjes heb geprobeerd en het er allemaal binnen no time weer af is.

Dergelijke delen spuit ik dan ook liever over en dan is het jaren goed.
 
er af er uit halen gaat heel lastig worden denk ik. dit ziet er uit als zonaantasting van het plastic (vandaar ook dat de koffers het niet hebben die hebben waarschijnlijk binnen geslapen). maar wat meestal goed werkt in dit soort gevallen is (al is het tijdelijk) middeltjes om bumpers weer zwart te maken. ik ga geen merken aanraden maar bij de lokale automaterialen handel hebben ze vast een keuze uit verschillende merken. en sommige zal je wat vaker moeten herhalen als andere maar dat mag je lekker zelf uitproberen. en als je advies vraagt over merk prijst iedereen waarschijnlijk een ander merk aan. zoveel mensen zoveel meningen en bijna ook zoveel merken die het leveren.
 
Zelf zou ik hem goed reinigen en daarna met de infinity black restorer poetsen.
Eventueel kan je ook met de Mequiars black restorer het proberen maar ik denk dat de sleutel zit in het goed schoonmaken en verwijderen van het krijt. Daarna herstellen.
 
Het zijn waxxen dus als je het eraf wilt hebben zou ik zeggen een ontvetter zoals was benzine of een verf verdunner. maar het liefst een specifieke ontvetter staan gewoon bij je auto materiaal zaken alleen oppasen dat je de gespoten delen niet te veel raakt anders heb je kans dat ie mat wordt of zelfs eraf wast
 
Het zijn waxxen dus als je het eraf wilt hebben zou ik zeggen een ontvetter zoals was benzine of een verf verdunner. maar het liefst een specifieke ontvetter staan gewoon bij je auto materiaal zaken alleen oppasen dat je de gespoten delen niet te veel raakt anders heb je kans dat ie mat wordt of zelfs eraf wast
Dat zijn 2 dingen die je nooit op kunstofdelen moet gebruiken,zeker verfverdunner niet dat lost kunststof op,
wil je iets ontvetten gebruik dan wasbenzine en dan nog eerst op een stukje doen wat niet opvalt om te kijken of het veilig te gebruiken is.
Verder zijn al die zwart restorers allemaal tijdelijke oplossingen,beste oplossing is inderdaad weer zwart spuiten met een lak voor kunststof .
Of op jacht gaan naar nette gebruikte delen.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=...rt-maken.htm&usg=AOvVaw0WxHq6gbuejkemARob7-z4
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn 2 dingen die je nooit op kunstofdelen moet gebruiken,zeker verfverdunner niet dat lost kunststof op,
wil je iets ontvetten gebruik dan wasbenzine en dan nog eerst op een stukje doen wat niet opvalt om te kijken of het veilig te gebruiken is.
Verder zijn al die zwart restorers allemaal tijdelijke oplossingen,beste oplossing is inderdaad weer zwart spuiten met een lak voor kunststof .
Of op jacht gaan naar nette gebruikte delen.

Weer zwart spuiten is echt niet nodig, je moet de wax-laag zien te verwijderen. Dus goed wassen/ontvetten (uitkijken waar je het mee doet). En dan het kunststof weer voeden ter voorkoming van eventuele uitdroging waardoor het weer "wit" uitslaat.
Gyeon heeft daar een aantal goede producten voor (Trim), Meguiars maar ook een Valma werkt. Nadeel dat het op kunststof je de behandeling een aantal keren moet herhalen bij gebruik van goedkopere producten (duurder blijft langer zitten). Uiteindelijk zul je de behandeling toch moeten herhalen. Maar daarvoor poets je regelmatig! Om alles mooi te (onder)houden.

https://forum.carclean.com/threads/gyeon-trim-vs-black-wow-pro-en-alternatieven.17847/
 
Weer zwart spuiten is echt niet nodig, je moet de wax-laag zien te verwijderen. Dus goed wassen/ontvetten (uitkijken waar je het mee doet). En dan het kunststof weer voeden ter voorkoming van eventuele uitdroging waardoor het weer "wit" uitslaat.
Gyeon heeft daar een aantal goede producten voor (Trim), Meguiars maar ook een Valma werkt. Nadeel dat het op kunststof je de behandeling een aantal keren moet herhalen bij gebruik van goedkopere producten (duurder blijft langer zitten). Uiteindelijk zul je de behandeling toch moeten herhalen. Maar daarvoor poets je regelmatig! Om alles mooi te (onder)houden.
Inderdaad als je het blijft herhalen blijft het ook zwart,maar spuiten is een permanente oplossing hoef je ook niet iedere keer weer
met bumperzwart in de weer ,het is maar net wat je wil.
 
Praten hier over bumperzwart/kunststof kappen van motoren toch!? Nadeel van kunststof en weekmakers is dat het "verweert", net als lak.
Enkel bij metaal en lak is dat het langer duurt.
Daarom gewoon 1-2 per jaar je motor poetsen, lak voeden en kunststoffen voeden. Je eet en drinkt zelf ook, dus je verzorgt jezelf ook, je geeft vast de tuin of de bloemetjes water. Dus behoor je dit ook te doen met je materialen, althans...
 
Uiteindelijk de gok gewaagd met de meguiars black plastic restorer. En dit heeft bijzonder goed uitgepakt. Wat een topmiddel is dat.......
1395910


Links is behandeld, rechts nog niet. Verschil lijkt me overduidelijk.
Inmiddels de zwarte plastic delen mee behandeld; de motor ziet er weer uit als nieuw.

Iedereen bedankt voor t meedenken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan