Motor opvoeren

Joost2005

Rookie
22 feb 2024
3
0
Ik heb binnenkort mijn A1 rijbewijs, en wil dan gelijk een motor kopen. Alleen vind ik 125cc veel te weinig. Ik vind het niet fijn op de snelweg, waar ik met wind tegen niet harder kan dan 85 km/h. Dus ik wil mijn motor laten opvoeren. Ik twijfel over 3 opties;

A) Yamaha R125 of KTM RC 125 kopen en met tunen en kits en dat soort dingen het vermogen verhogen.
B) Yamaha R125 of KTM RC 125 kopen en het motorblok vervangen voor een 390cc blok. Ik weet alleen niet of dit zomaar kan? Ik weet dat het veel geld kost maar gaat me meer om of het past enzo.
C) 390cc motor kooen en daar op rijden

Wat is de beste optie volgens jullie?

PS: Ik weet dat je niet verzekerd ben en dat als je aangehouden wordt het hetzelfde is als rijden zonder rijbewijs, maar dat is de eerste keer volgensmij alleen maar een boete.
 
Beste optie is een oude aprillia RS125 (2 takt) en daarmee gaan rijden.
Alle andere opties zijn niet te doen.
Had ik over over nagedacht maar las dat dat heel veel onderhoud is? Wordt mijn eerste motor dus denk niet dat dat heel slim is, heb weinig verstand van motoren. En waarom zijn de andere opties niet te doen?
 
Het is maar twee jaar, de tijd vliegt.
Kocht zelf als 17 jarige een XL125, leuke herinneringen aan. Uiteindelijk na twee jaar ingeruild voor een 250.
Dus zo heel onnatuurlijk is het allemaal niet.
Snelwegen moet je sowieso zo veel mogelijk vermijden.
 
Het is maar twee jaar, de tijd vliegt.
Kocht zelf als 17 jarige een XL125, leuke herinneringen aan. Uiteindelijk na twee jaar ingeruild voor een 250.
Dus zo heel onnatuurlijk is het allemaal niet.
Snelwegen moet je sowieso zo veel mogelijk vermijden.
Ja maar ik wil wel snel kunnen optrekken bij het stoplicht eigenlijk.
 
Ja maar ik wil wel snel kunnen optrekken bij het stoplicht eigenlijk.

Zelfs met een opgevoerde brommer A1-motor zou ik echt niet meteen vooraan gaan staan bij het verkeerslicht.
Leer na het behalen van het pasje eerst maar eens goed rijden. Je zult zien dat je dan ook met weinig vermogen heel veel lol kunt hebben, zonder meteen het risico te lopen voor de rest van je leven failliet te zijn als je iemand een rolstoel in rijdt.
 
Ik sluit me volledig aan bij @kuncing, ook met weinig vermogen kan je leuk rijden. De bekeuring als je aangehouden wordt is niet zo spannend, maar de eventuele gevolgen bij een aanrijding zijn een stuk erger. Twee jaar eerder dat vermogen hebben is (in mijn ogen) niet het risico op een heel leven ellende waard.
 
Had ik over over nagedacht maar las dat dat heel veel onderhoud is? Wordt mijn eerste motor dus denk niet dat dat heel slim is, heb weinig verstand van motoren. En waarom zijn de andere opties niet te doen?
Indien weinig verstand van motoren, zou ik ook niet beginnen met opvoeren. Blokwissel en dat aan de gang krijgen kost best een bak kennis en kunde.
 
PS: Ik weet dat je niet verzekerd ben en dat als je aangehouden wordt het hetzelfde is als rijden zonder rijbewijs, maar dat is de eerste keer volgensmij alleen maar een boete.
Tot dat het wel mis gaat met een ongeval met letselschade aan de tegenpartij of dergelijke wat in de tonnen of hoger loopt. -O-
Dan plukken ze je levenslang kaal, en geloof maar bij een beetje schade gaan ze in jouw rijbewijs catergorie echt wel het vermogen onderzoeken mocht er aanleiding voor zijn.
 
7 versnellingen nemen, of misschien 8. 16 ?

zonder gekheid, nee gewoon niet doen.. als je sneller wilt rijden doe je maar andere vertanding.. gaat wel ten koste van het optrekken
 
Een blokwissel lijkt vaak aantrekkelijk. Meestal loopt het aardig in de papieren. Montagepunten komen niet overeen. Montageboutgaten te klein. Frame te smal. Kuip niet breed genoeg. Uitlaat past niet. Uitlaat tegen de radiator aan. Radiator kan niet naar voren, want voorspatbord. Airbox sluit niet aan. Airbox past niet. ECU heeft andere stekker, alle bedrading uitzoeken, en solderen. Gaskabel niet compatibel. Delen van het blok waar je voor onderhoud bij moet worden nu afgeblind door het frame. Kleine kettingwiel heeft een andere ketting nodig dan je bestaande achterkettingwiel. Kettingwielen staan niet in lijn. Ketting raakt swingarm. Vaak zit de swingarm in het blok gelagerd -> past nooit.
 
Een blokwissel lijkt vaak aantrekkelijk. Meestal loopt het aardig in de papieren. Montagepunten komen niet overeen. Montageboutgaten te klein. Frame te smal. Kuip niet breed genoeg. Uitlaat past niet. Uitlaat tegen de radiator aan. Radiator kan niet naar voren, want voorspatbord. Airbox sluit niet aan. Airbox past niet. ECU heeft andere stekker, alle bedrading uitzoeken, en solderen. Gaskabel niet compatibel. Delen van het blok waar je voor onderhoud bij moet worden nu afgeblind door het frame. Kleine kettingwiel heeft een andere ketting nodig dan je bestaande achterkettingwiel. Kettingwielen staan niet in lijn. Ketting raakt swingarm. Vaak zit de swingarm in het blok gelagerd -> past nooit.
Een blok van een XT of XL in een Cagiva Mito is dan wel weer gaaf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan