Motor ophangen aan de muur, klopt het technisch gedeelte?

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.408
35.824
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Hij hangt!!!
https://www.motor-forum.nl/threads/...t-het-technisch-gedeelte.441158/post-29340235
Hallo mensen die met wiskunde beter opgelet hebben O-)

Ik ben eindelijk zo ver dat ik 2 beugels ga laten maken om mijn RS125 op te kunnen hangen aan de muur maar ben me niet zeker of mijn tekening een beetje klopt. Ik wil 2 steunen laten maken die de ronding van de banden volgen zodat ze zo min mogelijk opvallen. Geef je dan gewoon de straal van je wiel aan? Anders gezegd,
diameter delen door 2 = straal?
Voor zit een 110/70-17 band om, als ik dit goed gemeten zou hebben heeft die een straal van 29.4cm.
Achter een 150/60-17 en die zou dan op een straal van 30.6cm zitten.

Iemand die dit kan bevestigen?

En dit is wat ik nu op papier heb staan en hoe het er ongeveer uit zou moeten komen te zien:

(Je kan zien dat ik voor mijn werk technisch tekenaar ben :X )
3A2D33A5-F01A-431F-8484-FF396FE06D98.jpeg


FDCAA94F-DCB5-4315-B83F-ADE7143665E8.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Als ‘m uit plaat 15mm dik maakt heb ik er wel vertrouwen in

Check, ik zal sowieso bij de fabrikant zelf ook even overleggen, zij kunnen me dan dat wel bevestigen.
Eventueel is er een versteviging in de vouw / las hoek te maken omdat de band natuurlijk rond is en daar toch niet komt.

Maar mijn gedachtengang qua straal is het gene waar ik me niet zeker van ben.

4 mm ook wel hoor.

Een heftafel is bijv dunner dan 4 mm. Daar zakken de wielen ook niet doorheen.

De ronding geeft extra sterkte

Erdoor niet, maar er komt wel een stevig gewicht op de las te staan en die moet het wel houden.
 
je kartonnen mal is duidelijker dan je tekening en zoals Martell zegt is 4mm sterk zat. maak het vast aan de muur met 8mm houtdraadbouten en goede pluggen.
 
Als die ronding niet exact gelijk is met die van de band, zal het raakvlak tussen band en steun zeer klein zijn.
Hierdoor kan het zijn dat het gewicht van de motor niet over de bouten wordt verdeeld. Het is maar de vraag of dat erg is bij zo'n lichte motor.
 
Als die ronding niet exact gelijk is met die van de band, zal het raakvlak tussen band en steun zeer klein zijn.
Hierdoor kan het zijn dat het gewicht van de motor niet over de bouten wordt verdeeld. Het is maar de vraag of dat erg is bij zo'n lichte motor.

Ook als hij iets afwijkt zal de onderzijde toch nog steeds het gewicht naar de achterzijde doorgeven en dus op alle 3 de bouten hangen?
 
Ik zou de motor niet op de banden laten steunen, die lopen leeg op den duur.
Voor de looks kun je die steun wel gebruiken maar dan er achter een andere steun maken die aan het frame vast zit of zo iets?
 
Een 17 inch wiel heeft een diameter van
17 inch x 2,54 cm = 43,2 cm.
De straal is 43,2 cm / 2 = 21,6 cm.

De hoogte van een 110/70 band is
70% x 110 mm = 7,7 cm.

De totale straal van je voorwiel + band is dan
21,6 + 7,7 = 29,3 cm.

De hoogte van een 150/60 band is
60% x 150 mm = 9 cm.

De totale straal van je achterwiel + band is
21,6 + 9 = 30,6 cm.

Je had het goed gemeten. Een band kan in de praktijk best een beetje afwijken van de theorie.
Ik laat me graag corrigeren door de bandenboeren. :+
 
Ik zou de motor niet op de banden laten steunen, die lopen leeg op den duur.
Voor de looks kun je die steun wel gebruiken maar dan er achter een andere steun maken die aan het frame vast zit of zo iets?
Ik zou de banden goed hard oppompen. Ze worden straks scheef belast, het zou jammer zijn als er een slag in komt.
Maar een motor die op zijn jiffy staat belast de banden ook scheef. En daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. Het zal dus wel meevallen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan