Motor ophangen aan de muur, klopt het technisch gedeelte?

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.540
36.023
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Hij hangt!!!

Hallo mensen die met wiskunde beter opgelet hebben O-)

Ik ben eindelijk zo ver dat ik 2 beugels ga laten maken om mijn RS125 op te kunnen hangen aan de muur maar ben me niet zeker of mijn tekening een beetje klopt. Ik wil 2 steunen laten maken die de ronding van de banden volgen zodat ze zo min mogelijk opvallen. Geef je dan gewoon de straal van je wiel aan? Anders gezegd,
diameter delen door 2 = straal?
Voor zit een 110/70-17 band om, als ik dit goed gemeten zou hebben heeft die een straal van 29.4cm.
Achter een 150/60-17 en die zou dan op een straal van 30.6cm zitten.

Iemand die dit kan bevestigen?

En dit is wat ik nu op papier heb staan en hoe het er ongeveer uit zou moeten komen te zien:

(Je kan zien dat ik voor mijn werk technisch tekenaar ben :X )
3A2D33A5-F01A-431F-8484-FF396FE06D98.jpeg


FDCAA94F-DCB5-4315-B83F-ADE7143665E8.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ah zo!

Ja klopt maar zo licht is hij nu ook weer niet dat ik 2 bouten genoeg vind.

Het belangrijkst is de muur. Met Gibo of zachte kalkzandsteen kun je het vergeten, maar zijn het van die harde belgische moppen met blauwe kern, of beton en je kunt door en door met een draadstang, dan is het sterk genoeg. Een zware keilbout moet ook kunnen en dan geen korte nemen.
 
Het belangrijkst is de muur. Met Gibo of zachte kalkzandsteen kun je het vergeten, maar zijn het van die harde belgische moppen met blauwe kern, of beton en je kunt door en door met een draadstang, dan is het sterk genoeg. Een zware keilbout moet ook kunnen en dan geen korte nemen.

De muur is nu gestuct maar er zitten gewoon bakstenen onder waar ook de buitenzijde van mijn huis mee opgetrokken is.

Zie achtergrond:
A45283CE-F4A2-49D8-AD13-B4C6361DC778.jpeg
 
Dat doe je goed Roy. Mijn 62 jaar oude Norton staat mooi in de woonkamer en ik geniet er de hele dag van en als het weer straks opknapt haal ik de Honda uit de garage en ga lekker knallen.

De Norton mag komende zomer af en toe even uitgelaten worden, rondjes in de buurt, maar in het najaar gaat hij weer in de woonkamer. Hij heeft enorme gevoelswaarde omdat we toen we jong waren er heel fijn mee hebben gereden en nu mijn freule niet meer leeft is die motor onbetaalbaar geworden en zal gewoon hier blijven, ook als ik er niet meer ben.

Ik heb geen plek voor hem aan de muur, maar het idee lijkt me geweldig. Hij weegt droog geen 180 kg.
 
Dat doe je goed Roy. Mijn 62 jaar oude Norton staat mooi in de woonkamer en ik geniet er de hele dag van en als het weer straks opknapt haal ik de Honda uit de garage en ga lekker knallen.

De Norton mag komende zomer af en toe even uitgelaten worden, rondjes in de buurt, maar in het najaar gaat hij weer in de woonkamer. Hij heeft enorme gevoelswaarde omdat we toen we jong waren er heel fijn mee hebben gereden en nu mijn freule niet meer leeft is die motor onbetaalbaar geworden en zal gewoon hier blijven, ook als ik er niet meer ben.

Ik heb geen plek voor hem aan de muur, maar het idee lijkt me geweldig. Hij weegt droog geen 180 kg.

Als ik er ook nog mee zou rijden had ik dit ook niet gedaan maar ik vind de 125 te licht om leuk te rijden. Dan pak ik liever de 250.

Het is mijn eerste motor en hoewel geen 62jr Norton :j wel een bijna 20jr oude 2t die al een hele poos eigenlijk niet minder waard worden.
Verder voor mij ook gewoon het sentiment van eerste motor, niets meer niets minder. Het had elke andere motor kunnen zijn maar hier ben ik op begonnen en hij ziet er nog mooi uit.

En buiten dat allemaal, een motor in huis is gewoon cool en altijd goed voor verbaasde blikken :)
 
Op welke manier wil de de motor dan in de steunen krijgen ? Zit ook veel laswerk aan . Ik zou aan de buitenkant een stipje of een stukje rond 10 mm aan brengen zodat de banden er niet uit schuiven . Persoonlijk zou ik een andere oplossing bedenken .Maar sucses er mee.
 
Zo;n klein crossmotor liftje . Kun je overal kopen en kost maar een paar cent . Heb je hem ook van de vloer .En scheelt een hoop werk . Als je voor je eigen idee gaat ,plaats hem eens op het forum . Ben dan zeer benieuwd.
 
Het heeft voor mij ook een praktische reden, de relatieve luchtvochtigheid is in de onverwarmde garage in de winter vaak vrij hoog, soms meer dan 85% en daar kan die Honda wel tegen, maar de bejaarde Norton met al dat chroom moet ik dan insmeren met vaseline.

Maar een mooier uitzicht kun je niet hebben in je woonkamer en zeker als het een mooie klassieker betreft.

Mijn eerste motor, toen ik mijn rijbewijs had gehaald ( ik had al motoren toen ik 15 was) was een Jawa 250 eencilinder en die zou ik er wel bij willen hebben om nostalgische redenen, net als de NSU Max, mijn tweede motor.

De Norton kwam na de NSU en die is er weer. Ik heb veel motoren daar tussendoor gehad, maar die waren snel weer doorverkocht. Met de Jawa, de NSU en vooral met de Norton hebben we veel gereden en vooral aan de Norton heb ik heel fijne herinneringen. Ik verkocht hem in 1970 en vond hem weer terug in 2014, dat hele verhaal staat hier ergens op het forum. Ik vond hem in dozen en kisten en heb hem naar concours gerestaureerd.
 
Op welke manier wil de de motor dan in de steunen krijgen ? Zit ook veel laswerk aan . Ik zou aan de buitenkant een stipje of een stukje rond 10 mm aan brengen zodat de banden er niet uit schuiven . Persoonlijk zou ik een andere oplossing bedenken .Maar sucses er mee.

Gewoon tillen, het is geen Harley.
Veel laswerk? Je hebt mijn hightech karton voorbeel gezien toch?

Mocht er hier een iets voorbij komen wat ik een beter idee vind overweeg ik dat, voorlopig ben ik tevreden.

Zo;n klein crossmotor liftje . Kun je overal kopen en kost maar een paar cent . Heb je hem ook van de vloer .En scheelt een hoop werk . Als je voor je eigen idee gaat ,plaats hem eens op het forum . Ben dan zeer benieuwd.

Dan staat hij nog steeds in de woonkamer op de grond alleen met vernaggeld kuipwerk en uitlaat die plat is? Dan kan ik hem ook gewoon weer op paddockstands zetten.
Die foto komt zoals gezegd nog wel.

Het heeft voor mij ook een praktische reden, de relatieve luchtvochtigheid is in de onverwarmde garage in de winter vaak vrij hoog, soms meer dan 85% en daar kan die Honda wel tegen, maar de bejaarde Norton met al dat chroom moet ik dan insmeren met vaseline.

Maar een mooier uitzicht kun je niet hebben in je woonkamer en zeker als het een mooie klassieker betreft.

Mijn eerste motor, toen ik mijn rijbewijs had gehaald ( ik had al motoren toen ik 15 was) was een Jawa 250 eencilinder en die zou ik er wel bij willen hebben om nostalgische redenen, net als de NSU Max, mijn tweede motor.

De Norton kwam na de NSU en die is er weer. Ik heb veel motoren daar tussendoor gehad, maar die waren snel weer doorverkocht. Met de Jawa, de NSU en vooral met de Norton hebben we veel gereden en vooral aan de Norton heb ik heel fijne herinneringen. Ik verkocht hem in 1970 en vond hem weer terug in 2014, dat hele verhaal staat hier ergens op het forum. Ik vond hem in dozen en kisten en heb hem naar concours gerestaureerd.

Mijn vader zei op beurzen vaak “Zo 1 heb ik ook nog gehad, had ik nooit weg moeten doen!”
Dat heb ik dan besloten ook niet te doen. In mijn oude huis stond hij in de woonkamer en dat was niet ruim. Nu mooie muur ervoor waardoor ik geen ruimte verlies.

Ik kan uuuuren naar die 3 FZRren kijken... Die in de huiskamer staan...

Nou, dat! :Y
 
Ik zou de radius iets groter nemen dan de band. is minder erg dan net iets te klein. een puntbelasting onder in maakt voor de steun niet uit. twee "scherpe" randen aan het eind misschien wel voor je band
De radius is inderdaad de halve diameter. De buitenmaat van je band kun je gewoon opmeten .een puntbelasting onder in maakt voor de steun niet uit.
Mocht de radius iets uitbuigen (vermoed ik niet) kun de de muurplaat iets langer maken en er een schoortje onder maken. Heeft niemand last van.
4 mm plaats is meer dan genoeg. opstaand randje voorkomt mischien eraf rijden tijdens het erop rijden. Verder overbodig. met 8 mm bouten kan je vriendin er ook nog opzitten.

Succes. Klinkt als een leuk project. Post een foto als hij hangt
 
2 hoekijzers (20cm lang) vertikaal aan de muur met 2 bouten, wat ruimte ertussen voor een oogmoer, draadstang erin met moer en carrosseriering erop (om je motor van de muur te houden), draadstang vervolgens door je holle as (desnoods met een stuk pijp om maat om de krachten wat beter op te vangen), mooie bobbin erop om de velg in te klemmen en het niet direct zichtbaar is dat hij daar ondersteund wordt. Dit dan 2x (voor en achterband) en bovenkant met kabeltje laten afhangen van de muur. :)

(edit: zonder plaatje een warrig iets, dus nu met snel in mekaar gefiets plaatje :P)
(edit2: ding is niet op schaal, heb niet de onderdelen/maten bij elkaar gezocht. Het gaat om het idee)
 

Bijlagen

  • Untitled.png
    Untitled.png
    8,8 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: DRD
Ik zou de motor niet op de banden laten steunen, die lopen leeg op den duur.
Iedereen pompt zijn banden iedere vier tot zes weken wel op. Toch? :+

Dat filmpje van die motor ophangen en er dan onder gaan zitten.
Ik zou toch iets boven mijn hoofd voelen hangen. :o

Leuk idee trouwens, motor aan de muur. :}
Ik ga snel een AF1 kopen o.i.d. .. goedkoper dan een mooi schilderij. _O-*O*
 
2 hoekijzers (20cm lang) vertikaal aan de muur met 2 bouten, wat ruimte ertussen voor een oogmoer, draadstang erin met moer en carrosseriering erop (om je motor van de muur te houden), draadstang vervolgens door je holle as (desnoods met een stuk pijp om maat om de krachten wat beter op te vangen), mooie bobbin erop om de velg in te klemmen en het niet direct zichtbaar is dat hij daar ondersteund wordt. Dit dan 2x (voor en achterband) en bovenkant met kabeltje laten afhangen van de muur. :)

(edit: zonder plaatje een warrig iets, dus nu met snel in mekaar gefiets plaatje :P)
(edit2: ding is niet op schaal, heb niet de onderdelen/maten bij elkaar gezocht. Het gaat om het idee)

Komt hij bij de banden verder van de muur en de motor rechterop.
Maar ook een mogelijkheid.
 
Komt hij bij de banden verder van de muur en de motor rechterop.
Maar ook een mogelijkheid.

Denk dat je dat verkeerd ziet. De gehele motor kantelt over de de oogmoer bevestiging zeg maar, hoek is dus afhankelijk van hoe lang jij je kabeltje aan de bovenkant maakt. En de onderkant van de wiel kantelt richting de muur, afstand wordt dus bij een grotere hoek kleiner. Of je draait de moer/carrosseriering verder richting de muur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan