Motor na A2?

V-Moto

Rookie
22 sep 2016
26
1
Ik was eigenlijk wel benieuwd welke motor mensen na hun a2 hebben gekocht. Meteen een dikke 1000cc supersport die je altijd al wilde hebben? of is je mening veranderd na 2 jaar rijden op het a2 en ga je toch voor een tourfiets? Roept u maar!
 
Leuk onderwerp!
Met mijn A2 rijbewijs zo goed als 2 jaar lang goeie 25000km gemaakt op m'n Suzuki SV650S en verliefd geworden op die motor.
Veel research gedaan naar wat mijn volgende motor zou moeten worden en daarbij toch het idee gehad dat ik bij twins wou blijven dus na de verkoop van mijn SV op zoek gegaan naar een Aprilia Tuono maar uiteindelijk voor een zeer mooie prijs een Aprilia RSV1000R uit 2004 gekocht.
Tijdens mijn A2 periode eigenlijk de meeste kilometers wel onbegrensd gereden dus was al wel goed gewend aan de +-70pk van die fiets.

Dan de overstap maken naar een supersport V-twin met 139pk... :unsure:
Mijn god wat een apparaat...
Heel leuk maar totaal overbodig!
Zo comfortabel als een wipkip op anabolen, stuurde pas leuk ver boven de 100km/h en haalde snelheden van 200+ op plekken waar het eigenlijk niet kon.
Daarna toch met m'n verstand iets gaan zoeken ipv met m'n hart.

Rij nu sinds een paar maand op een Triumph Tiger 1050 die me goed bevalt maar af en toe toch nog iets laat verlangen naar meer sensatie.
Met het grootste gemak 3000km mee gereden op vakantie naar Oostenrijk, met 115pk en een zeer fijn koppel genoeg om je snel genoeg in de problemen te werken en een bijna supermoto houding om nog een beetje hooligan mee uit te hangen.:]
Hij doet alles voor mij eigenlijk super goed maar toch blijf ik verlangen naar meer en ik denk dat dat toch altijd wel blijft.

Met een A2 rijbewijs zit je toch veel meer gebonden aan een beperkt aantal geschikte motoren en met een volledig rijbewijs is de keuze ineens zo enorm dat ik in ieder geval nog uit moet zoeken wat perfect voor mij zal zijn.

Je moet natuurlijk ook altijd blijven dromen hé...
 
Ik heb na 18 jaar rijbewijs (waarvan 2 jaar 25kW), nog steeds maar een 650cc. Ik heb wel op 1000's gereden en dat is gaaf, maar zelfs uit een 650 haal ik niet alles op de openbare weg. Daarom is voor mij de 650 genoeg. Scheelt mij ook boetes. :)
 
12 jaar volledig A rijbewijs en ik rij nog steeds “maar” een A2. Vermogen zegt mij niks, gaat er om dat je een motor hebt waar je plezier mee beleefd. Meerdere motoren gehad en gereden waarbij de zwaarste bijna 4x zoveel vermogen had als mijn huidige, maar met de motor die ik nu heb, heb ik veruit de meeste lol gehad.
 
Vlak voor het behalen van mijn A-rijbewijs heb ik een Honda Blackbird uit Duitsland gehaald en geïmporteerd.
Een motorfiets die ik altijd al mooi heb gevonden en je comfortabel en retesnel flink wat kilometers kan maken.
Mijn 35KW XT660R staat te koop, maar vind het nog steeds leuk om daar stukjes op te rijden hoor.
 
Ikzelf heb nog steeds mijn A2 en moet nog een paar maanden doorrijden op mijn MT-03. Al ben ik vrij zeker dat ik hem hierna ook nog zal houden. Erg fijne fiets, die eigenlijk perfect is voor mijn huidige wensen. Ik heb al wel een 4 cilinder in de garage staan voor als ik mijn A heb, puur voor de langere snelweg stukken.

Mij is altijd verteld dat een 600cc supersport veel leuker rijdt dan een 1000cc, aangezien je de 1000cc toch nooit kan doortrekken (je bent je rijbewijs al kwijt voor je in de 3e versnelling zit). Wel ben ik van mening dat je eens supersport moet hebben gereden in je jonge jaren. Naarmate je ouder wordt ga je vanzelf richting een fiets die minder belastend is voor je rug, dus dan kan je er maar beter van genieten zolang het kan. :]
 
Laatst bewerkt:
Wat leuk om al die verhalen te lezen! Over 6 maanden mag ik op voor het A rijbewijs (Nu A2) en zoveel motoren die ik zou willen hebben.....
 
Heb eerst een Kawasaki ZZR600 gereden waar ik in de week na het halen van mijn A rijbewijs verliefd op ben geworden.
Ondertussen mijn A2 motor blijven rijden.

Toen die ZZR kapot werd gereden eerst weer een A2 motor erbij: Een XT600.

Mijn A2 motor heb ik uiteindelijk verkocht en van het geld + wat extra een Thundercat gekocht.
 
Ik ben ook na 25 jaar rijbewijs en ervaring gaan rijden op een A2 motor, een BMW G310R.


Eigenlijk is die ideaal in het huidige verkeer, lekker licht en niet belachelijk veel vermogen.
En toch snel genoeg om in te voegen op de snelweg, en wel voor het andere verkeer.
Gelukkig heb ik dan geen 130 km/u wegen.

Maar zonder alle ervaring uit het verleden met kleinere en dikkere motorfietsen zou ik er niet tevreden mee zijn.
Iedereen moet gewoon lekker ervaring op diverse motoren doen en zijn eigen weg vinden.

Als ik nu twintig jaar jonger was dan kocht ik ook een niet A2 motor.
( In 1993 begonnen op een nieuwe Jawa 350 met 25 pk, na twee maanden een 600cc, na twee maanden een 1.000 supersport )

Op het circuit rij ik wel met een duizend. :]
 
Na 2 jaar 25kw gereden te hebben ben ik op mijn 21e op een KTM 990SM met 125pk gestapt. Ik moet eerlijk zeggen dat er betere beginnersmotoren bestaan ;) Het ding was nukkig, bokte als een malle en de gashendel kon uit of op full pull.

Maar ik heb er geen spijt van, op elke motor kun je leren rijden.
 
Mij is altijd verteld dat een 600cc supersport veel leuker rijdt dan een 1000cc, aangezien je de 1000cc toch nooit kan doortrekken (je bent je rijbewijs al kwijt voor je in de 3e versnelling zit).

Hier heb je deels gelijk in, het volledige potentieel van een 1000cc (1100 in mijn geval) ga je nouwelijks gebruiken, maar als je aan het lekker cruisen bent in z'n 6 á 80 km/u (voorbeeld) is het gewoon gas open en je vlamt hem zo om die auto heen, of weg van een wagen die net iets te dicht achter je rijdt. Dat kan uiteraard met een 35KW of 600cc racer ook, maar die vind het wat fijner als je eerst 2 á 3 tikken terug doet. Sommigen noemen dat 'lui' rijden, ik vind het fijn.
 
En als je een 600cc supersport uit de jaren 90 open gooit zit je ook binnen no time op snelheden waarbij je je roze pasje mag inleveren. Het volledig potentieel ga je toch nooit benutten. Mijn thundercat doet 180 in de derde versnelling.

600cc heeft alleen als nadeel dat het niet zomaar lage toeren wil draaien. Onder de 4000rpm kom je eigenlijk bijna nooit, en echt trekken doet ie pas vanaf 7000 of 8000 rpm.

Als je echt lui wil rijden moet je een motor net als een BMW K100 / R1150 of groter vinden. Veel inhoud, relatief weinig vermogen.
 
Met mijn GSX600F reed ik bij woon-werk zelden boven de 5.000 RPM.
Dan ben je alle auto's al goed voor. Het maximale eruit halen is natuurlijk wat anders.

Ook bij de A2 - G310R rij ik zelden boven de 6.000 RPM en veel auto's zijn stipjes na een paar honderd meter.

Bij een duizend KAN dat nog een factor meer zijn. Allemaal kleine stipjes. :+
 
Ik rij wel eens op de Er-5 25kw van mijn dochter,heb er de grootste lol mee d.w.z bijna altijd vol gas:]
Gaat niet lukken met mijn huidige motoren:N
 
Ik ben, in een heel ver verleden, op een 125cc/11kW motor begonnen (A1 dus), dat mocht ik met mijn auto rijbewijs. 2,5 jaar heel veel van genoten!

Dan voor mijn A (-meteen onbeperkt, was toen nog zo, en ook al bestond de nieuwe regeling toen al, mocht ik vanwege mijn zeer oude leeftijd meteen voor onbeperkt).

Ik ben toen overgeatapt op een 750 (zie lijstje onder mijn post). Nooit begrepen waarom er motoren nodig zijn met honderden pk's, je moet al een 500+ pk patserblik hebben om mee te kunnen in accelereren.

Tussen al mijn 750's in, 1 keer een 1200 gehad, mat 167pk, een bom op wielen, maar het grootste veschil zat hem in het hogere verbruik, en was minder handelbaar in tragere bochten. Ja, de BMW ging beter in de ruimere/snellere bichten, en de max snelheid was astronomisch hoog, maar ik had er niks aan. Werd toen snel weer vervangen door een compacte, wendbare, zuinige en betrouwbare GSX F 750 :]

Maar toch, ik zou, als ik er de middelen voor had, toch wel durven overstappen naar een Kawasaki 1400 GTR. Maar voor mijn part mag die gerust gelimiteerd zijn op 74kW, zou me niks uitmaken.

Maar ik ben dan ook meer gericht op (sportief) toeren dan in racen op de openbare weg.

Motorrijders die hun woon werk route als een circuit beschouwen, en er ook zo over gaan rijden, die zullen natuurlijk meer baat hebben bij een SS. Verder vind ik het een raar gezicht als een SS rijder, in vol circuit outfit braafjes 50, 70 en 90 rijdt, en 120 op de snelweg. Just my 2 cents ...

BTW: het is die laatste gedachtengang die mij destijds heeft doen besluiten om een choppertje te nemen als 125cc, omdat ik een racer uiterlijk nogal gek vond om niet veel sneller dan 110km/u te kunnen rijden.
 
Verder vind ik het een raar gezicht als een SS rijder, in vol circuit outfit braafjes 50, 70 en 90 rijdt, en 120 op de snelweg. Just my 2 cents ...

BTW: het is die laatste gedachtengang die mij destijds heeft doen besluiten om een choppertje te nemen als 125cc, omdat ik een racer uiterlijk nogal gek vond om niet veel sneller dan 110km/u te kunnen rijden.

Gelukkig, ik ga niet in vol circuit outfit braafjes de maximum snelheid rijden. Ik heb een textiel pak. Maar wel een motor die in aanmerking komt voor de stempel supersport.

Uiterlijk van een motor hoeft wat mij betreft niet per se gelinkt te zijn aan hoe iemand er mee rijdt. Ik vind zelf de wat actievere houding een stuk lekkerder rijden dan een toerbankstel. Voor mij de reden om wat sportievers te rijden. Betekend niet dat ik als racer naar huis hoef te rijden.

Wel ben ik het er mee eens dat veel meer dan 100pk leuk kan zijn, maar niet heel veel toevoegt.
 
Ik ben pas op mijn 37ste begonnen met motorrijden, had dus meteen A. Toch de eerste jaren 30000km op een Honda CB500x gezet, en dan een V-strom 650 gekocht. Lekker koppel, verder niet te uitdagend, perfect voor woon-werk.
(voor de goede orde: da's dus 48pk voor de CB en 70pk voor de Wee)
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen maandag m'n A rijbewijs afgehaald en vandaag de eerste kilometers op de 1000SS gemaakt. Wat een wereld en verschil en wat een kracht, echt heerlijk! :)
 
Afgelopen maandag m'n A rijbewijs afgehaald en vandaag de eerste kilometers op de 1000SS gemaakt. Wat een wereld en verschil en wat een kracht, echt heerlijk! :)

Dat is een behoorlijk verschil! Maar toch blijf ik erbij dat je met een echte 35kW motor prima voor de dag kan komen. 1000cc is een beetje overkill, maar wel heel erg leuk. :Y
 
Dat is een behoorlijk verschil! Maar toch blijf ik erbij dat je met een echte 35kW motor prima voor de dag kan komen. 1000cc is een beetje overkill, maar wel heel erg leuk. :Y

Klopt, met m’n gs500 kwam ik zelf ook overal. Het mistte alleen een beetje power op de snelweg als je met een duo rijdt. Nu is de 1000ss ook een motor die nog thuis stond dus dat is een makkelijke opvolger. Mocht er over een jaar oid geld over zijn, dan komt er een mooie Futura zodat ik ook met duo op vakantie kan. Want daar was de gs500 niet geschikt voor (ik spreek uit ervaring ;)) en de 1000ss ook niet echt qua zitpositie en ruimte voor spullen.
 
Je mist inderdaad koppel bij het lichtere spul als je met zn tweeen op de motor zit. En wat pk's. :)
Wel handig, als er al een 1000cc thuis staat. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan