Motor in de prak, wat nu weer een xjr of een tuono

Boefje

MF veteraan
Donateur
28 jan 2002
8.837
595
Vorig weekend uitgegelden met 40 km per uur op een diesel plek.
Motor kwam tot stilstand op een stoeprand met als gevolg dat carter gescheurd is,.. gevolg,.. 6000 euro schade....

Gelukkig zelf nog geen blauwe plek....

Maar wat nu,....

Weer een XJR, waar ik enorm blij mee ben en die ik nog steeds de mooiste vindt.

Of toch die Tuon0, gaaf V-blok, betere wegligging, betere specificaties, en weer eens wat anders...
Alleen weet ik weinig van de Tuono.

Het gaat om 2004/2003 model.
Weet iemand wat nou de verschillen zijn tussen al die benamingen. De Tuono R, de factory, de racing, de normale ????

Wat zijn nu de slechte punten van de Tuono, wat zijn de goeie punten. Weet iemand een goede dealer in omgeving breda ?
 
Laatst bewerkt:
Wow... mazzel dat je zelf nix hebt... en tja..wat voor motor..? Er zit ook wel een ander prijskaartje aan een Tuono als aan een XJR... bovendien als je van modden houdt is een XJR een betere keus... En dat een Tuono betere techniek etc. is dat geloof ik graag.. hij is ook een stukkie moderner...

Wellicht dat Xtremebiker je meer kan vertellen... of driver.. die hebben beide zowel XJR als Tuono gereden (en driver rijdt nog steeds beide)
 
Tuono rijdt super :) maar wel heel anders dan je XJR. Tuono is lekker snel komt heel snel op toeren (je zit zo in de toerenbegrenser) maar nadeel tov je 4-in lijn XJR is dat deze wel snel gaat bokken als je in een iets te hoge versnelling zit. Terwijl je bij een XJR gewoon rustig 50km/h kunt rijden in de 6. moet je bij de tuono niet proberen. :N

Maar ik zou zeggen proefrit maken and you know ;)
 
Tuono rijdt super :) maar wel heel anders dan je XJR. Tuono is lekker snel komt heel snel op toeren (je zit zo in de toerenbegrenser) maar nadeel tov je 4-in lijn XJR is dat deze wel snel gaat bokken als je in een iets te hoge versnelling zit. Terwijl je bij een XJR gewoon rustig 50km/h kunt rijden in de 6. moet je bij de tuono niet proberen. :N

Maar ik zou zeggen proefrit maken and you know ;)
yep...sluit ik me bij aan.

in mijn geval ...de xjr gebruik ik ook voor bijvoorbeeld ritje Pyreneeen , weekje Polen en dan iedere dag 600 km oid. Dat zie ik me met de Tuono niet doen qua comfort en rijgedrag is dat veel vermoeiender denk ik maar dat moet nog blijken dit seizoen..Tuono is een echte play/fun fiets en tot nu bevalt ie me prima maar ik heb er pas 3300 km mee gereden. De xjrren die ik heb gehad heb ik zo,n 60000 km mee gereden en altijd zonder problemen.

We zijn vorig jaar naar de Ardennen geweest met wat Tuonoos , ging ook heel best en die dag ook zo,n 800 km gereden totaal.

Daarom heb ik dus altijd twee motoren .....kan ik wat afwisselen .
Maar zowel de xjr als de Tuono zijn beide gave motoren maar wel totaal anders .

Jouw keus .....kan ik echt niet zeggen suc6 met je keuze.

ik heb overigens de gewone 2005 uitvoering.De factory heeft vlgs mij Ohlings voorvork,andere velgen en dat soort dingen.
vindt ik niet echt interessant gezien de meerprijs toendertijd.

gr Driver
 
Laatst bewerkt:
Ben zelf van een Kwak ZX-9R naar de Tuono overgestapt en met veel plezier.
De Tuono en de XJR zijn beide Naked motoren waaraan je weer eens volledig aan het motorrijden bent. (snuit en lichaam lekker in de wind)
De XJR ken ik niet, dus ik roep alleen de voordelen van de Tuono:
Het is een heerlijk speelse motor, heel stabiel in de bochten, bakken met vermogen (met een hoge gevoelswaarde) en afgewerkt met lekkere materialen.

Ik heb in 2003 30/60 minuten op een Tuono gereden en was (ben) volledig verkocht aan het concept.
Het grootste nadeel is wel dat het geen katje is wat je zonder handschoenen moet aanpakken. Het is zeker geen beginnersmotor en daar moet je misschien wel iets aan wennen, eenmaal gewend, dan is de funfactor erg groot!!!

Dealers:
Ik woon zelf in Made, vlak bij van Meel, maar hij is geen officiële dealer meer.
Motor2000 in zeeland is een echte Aprilia dealer..
Zelf ben ik geweldig geholpen bij Teunissen motoren in Kerkdriel. Het is wel 50/60 km van Breda, maar goede service en vriendelijkheid..

Vraag maar eens wat mensen naar hun ervaringen met de dealers, dan kun je er zelf de beste uitfilteren.

Sterkte met de keuze, de XJR is een van de mooiste motoren, de Tuono een van de leukste!!!
Doe net als Driver, gewoon beide aanschaffen! :Y Hij is ook de meest gelukkige man van het Forum denk ik.
 
Hele gave fiets die Tuono, maar de bouwkwaliteit van een Yamaha redt ie niet. Bovendien is het motorkarakter heel anders, veel agressiever. en de vering spijkerhard. Bovendien willen er nog wel eens onderdeeltjes kapot gaan, o.a. de bevestiging van je rempotje als je wel eens wheelies maakt (en dat gaat makkelijk...)
Moet het perse een kale fiets zijn? Anders kun je nog een Fazer 1000 overwegen, zit tussen die 2 in (en ik ben er dik tevreden over, vooral na enkele mod's).
 
Hmmm,.. ik ben bang dat de enigste juiste oplossing die van driver is,.. Ze allebij kopen, nu nog de lotterij winnen ;o)..

De nieuwe fazer zou zeker een optie zijn, mocht ie alleen nog niet 2e hands te krijgen zijn en nieuw buiten mijn budget,..

Het is dus de keuze tussen fun en kwaliteit/toer eigenschappen.

Anyway bedankt voor de tips en adressen,.... Ik heb vrijdag een afspraak gemaakt voor een XJR, zou mooi zijn als ik dan gelijk ff op een tuono kan rijden.. Kan ik daarna mooi de knoop doorhakken...


Al is 800km ook niks...
 
Tuono,bevalt mij ook nog steeds goed :Y

En geen mankementen,ook geen afgebroken potjes(rustig neerkomen na een wheely)

Ik kom van een suzuki gsxr 1000 af,dus ik mis een beetje vermogen(soms).

Maar de funfactor is vele malen groter
:]

Benzineverbruik valt wel tegen :?

Wil je comfortabel sportief toeren = xjr

Wil je sportief veel fun = Tuono *O* *O* *O* *O* *O* :9
 
Hele gave fiets die Tuono, maar de bouwkwaliteit van een Yamaha redt ie niet. Bovendien willen er nog wel eens onderdeeltjes kapot gaan, o.a. de bevestiging van je rempotje als je wel eens wheelies maakt (en dat gaat makkelijk...)

Dhuhh, en nu? Yamaha afzeiken?? Ach het is een mening van .. een kenner -O-
 
Dhuhh, en nu? Yamaha afzeiken?? Ach het is een mening van .. een kenner -O-
:?
:W
Ik geef alleen maar aan wat ik heb meegemaakt bij een Tuono van iemand, je hoeft je niet persoonlijk aangevallen te voelen :? Verder vind ik het een stoere fiets, heb 'm ook overwogen maar doe mij maar een 4 pitter.
 
MT - O1 ??????????

Z1000 ???????????

Hornet ?????????

ZRX ?????????

X4 ??????

Monster ?????????


Ach, het blijft altijd persoonlijke smaak wat de doorslag geeft........ :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan